Spring naar bijdragen

Techniek en Journalistiek, Radio 1


ruudam

Aanbevolen berichten

Op dit moment (ma 14 juni, 17.00) is er een grote telefoonstoring bij KPN.

Radio 1, Nieuws en Co, besteedt daar aandacht aan.

Het wordt als een storing van het noodnummer 112 gemeld, dus wordt er gebeld met de politie.

Die verteld wat ze doen om met wat noodmaatregelen. Zo wordt er een alternatief noodnumer gemeld (088 6628240)

 

Wat onze journalistieke domhoofden niet door hebben is dat het een ALGEMENE telefoonstoring is en dus KPN zaak, dus waarom niet gebeld met KPN over hoe lang de storing duurt en wat de oorzaak is enz.

 

Want kennelijk kunnen ze in het dorp nog gewoon bellen, ik niet hier in Utrecht,. Niets werkt meer, niet vast (KPN), niet mobiel (KPN), niet via XS4All (ook KPN).

 

Dus werkt ook het alternatieve nummer niet bij mij, want NIETS werkt meer, ik kan niemand bellen, mn vrienden, mn zakenrelaties, ook niet Sinterklaas en de Kerstman, helemaal niets.

Dus ook alternatieve noodnummers werken niet (getest). Wie geeft ze die technische cursus.....(Quorum technische redacteuren??)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach Ruud ik ken mensen die gingen gewoon door met het presenteren van hun programma nadat ze te horen kregen dat de verbinding en de zender uit de lucht was.

 

Een programma presenteren is iets anders dan verstand van techniek hebben.

De meeste radio mensen nomen zich technici als ze een mengpaneel bedienen.

Wat er daarna gebeurt, daar hebben de meesten geen notie van.

Maar naar wat ik nu begrijp is dat alles van KPN niet meer werkt wat betreft telefonie.

Internet werkt wel, en hoewel de meesten telefoon over internet hebben, werkt dat niet meer.

Benieuwd wie hier achter zit, de Russen of Trump?

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei ruudam:

Op dit moment (ma 14 juni, 17.00) is er een grote telefoonstoring bij KPN.

Radio 1, Nieuws en Co, besteedt daar aandacht aan.

Het wordt als een storing van het noodnummer 112 gemeld, dus wordt er gebeld met de politie.

Die verteld wat ze doen om met wat noodmaatregelen. Zo wordt er een alternatief noodnumer gemeld (Please login or register to see this link. )

 

Wat onze journalistieke domhoofden niet door hebben is dat het een ALGEMENE telefoonstoring is en dus KPN zaak, dus waarom niet gebeld met KPN over hoe lang de storing duurt en wat de oorzaak is enz.

 

Want kennelijk kunnen ze in het dorp nog gewoon bellen, ik niet hier in Utrecht,. Niets werkt meer, niet vast (KPN), niet mobiel (KPN), niet via XS4All (ook KPN).

 

Dus werkt ook het alternatieve nummer niet bij mij, want NIETS werkt meer, ik kan niemand bellen, mn vrienden, mn zakenrelaties, ook niet Sinterklaas en de Kerstman, helemaal niets.

Dus ook alternatieve noodnummers werken niet (getest). Wie geeft ze die technische cursus.....(Quorum technische redacteuren??)

 

 

14 juni = 24 juni.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei thijs5326:

 

14 juni = 24 juni.

Foutje, het was ook wel erg warm....

(Warmte kan de oorzaak zijn van vastlopen servers en computers, dus....)

21 uur geleden zei radio tpot:

Ach Ruud ik ken mensen die gingen gewoon door met het presenteren van hun programma nadat ze te horen kregen dat de verbinding en de zender uit de lucht was.

 

Een programma presenteren is iets anders dan verstand van techniek hebben.

De meeste radio mensen nomen zich technici als ze een mengpaneel bedienen.

Wat er daarna gebeurt, daar hebben de meesten geen notie van.

Maar naar wat ik nu begrijp is dat alles van KPN niet meer werkt wat betreft telefonie.

Internet werkt wel, en hoewel de meesten telefoon over internet hebben, werkt dat niet meer.

Benieuwd wie hier achter zit, de Russen of Trump?

 

Theo

En afgelopen nacht om half 2 viel bij mij ook nog eens Ziggo TV uit, was wel bar en boos die dag......

 

Weet je wie de snor drukt....

Mona Keizer, de staatssecretaris van EZK, die is verantwoordelijk voor KPN.

3 juli is er een Telecom debat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-6-2019 om 17:33 zei ruudam:

Op dit moment (ma 14 juni, 17.00) is er een grote telefoonstoring bij KPN.

Radio 1, Nieuws en Co, besteedt daar aandacht aan.

Het wordt als een storing van het noodnummer 112 gemeld, dus wordt er gebeld met de politie.

Die verteld wat ze doen om met wat noodmaatregelen. Zo wordt er een alternatief noodnumer gemeld (088 6628240)

 

Wat onze journalistieke domhoofden niet door hebben is dat het een ALGEMENE telefoonstoring is en dus KPN zaak, dus waarom niet gebeld met KPN over hoe lang de storing duurt en wat de oorzaak is enz.

 

Want kennelijk kunnen ze in het dorp nog gewoon bellen, ik niet hier in Utrecht,. Niets werkt meer, niet vast (KPN), niet mobiel (KPN), niet via XS4All (ook KPN).

 

Dus werkt ook het alternatieve nummer niet bij mij, want NIETS werkt meer, ik kan niemand bellen, mn vrienden, mn zakenrelaties, ook niet Sinterklaas en de Kerstman, helemaal niets.

Dus ook alternatieve noodnummers werken niet (getest). Wie geeft ze die technische cursus.....(Quorum technische redacteuren??)

 

Het was op dat moment eigenlijk een rampsituatie. De ernst van de storing leek niet echt door te dringen. Al het gebrabbel en grappenmakerij ging gewoon door op de radio.. Er werd nog ergens gevraagd of er misschien doden zijn gevallen als gevolg van deze storing. Dat zullen we onderzoeken. In het UMC Utrecht werd het wel erg rustig op de eerste hulp. Slechte of verkeerde alternatieven en totaal geen goed noodplan. We sturen gewoon wat meer hulpverleners de straat op. Je kan de journalisten of de knoppenregelaars hier op aanspreken, maar er had direct van hogerhand ingegrepen moeten worden en overgeschakeld moeten worden op het calamiteitenzender scenario.  Of is dit ook overdreven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee maar het is zo afgesproken dat het overgelaten wordt aan de 10 regio's om de uitgeschreven nood scenario's uit te voeren.

Waarom je dan leest dat er flink is geimproficeerd, verbaast mij dan weer.

Ik trek hier de conclusie uit dat de uitgeschreven nood scenario's helemaal dus niet voorbereid waren op het uitvallen van 112.

Ik denk dat de overheid er van uit gaat dat er een aantal diensten blijven werken, bij nood situaties.

Vroeger mocht ik graag naar rampen films kijken, het is wat dik aangelegd maar het komt wel heel dicht bij de werkelijkheid.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei radio tpot:

nee maar het is zo afgesproken dat het overgelaten wordt aan de 10 regio's om de uitgeschreven nood scenario's uit te voeren.

Waarom je dan leest dat er flink is geimproficeerd, verbaast mij dan weer.

Ik trek hier de conclusie uit dat de uitgeschreven nood scenario's helemaal dus niet voorbereid waren op het uitvallen van 112.

Ik denk dat de overheid er van uit gaat dat er een aantal diensten blijven werken, bij nood situaties.

Vroeger mocht ik graag naar rampen films kijken, het is wat dik aangelegd maar het komt wel heel dicht bij de werkelijkheid.

 

Theo

Tja, als je meerdere back-ups hebt .............. kan ik me voorstellen dat de overheid niet uitging van dit scenario. Maar back-ups zijn geen garantie.

Een aantal jaren geleden ging er bij NS ook iets mis en de back-up werkte niet. Dat had desastreuze gevolgen voor de dienstverlening van NS en uiteraard de reizigers.

We hadden ooit ook eens een behoorlijke storing in het elektriciteitsnet waarbij een aantal provincies betrokken waren. De gevolgen waren toen ook vrij ernstig.

 

De vraag is nu wat leert men van dit soort situaties? En daarop volgend wat neemt men voor adequate maatregelen?

 

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei cdb:

Het was op dat moment eigenlijk een rampsituatie. De ernst van de storing leek niet echt door te dringen. Al het gebrabbel en grappenmakerij ging gewoon door op de radio.. 

Ik lees nu pas in de krant dat er een alternatief nummer was 06 -10000011, dat is nooit op Radio 1, en dat is toch de calamiteitenzender, genoemd. Dat nummer is verspreid met NL alert.

 

Wat steeds wordt vergeten in de huidige discussie over back ups voor 112, er bij een flinke storing bij een grote provider als KPN, die gebruikers nog steeds het noodnummer niet kunnen bereiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

 

Wat steeds wordt vergeten in de huidige discussie over back ups voor 112, er bij een flinke storing bij een grote provider als KPN, die gebruikers nog steeds het noodnummer niet kunnen bereiken.

 

Dat klopt toch niet helemaal ruud in die situatie? Als je via je eigen mobiele provider het noodnummer niet kunt bereiken (geen bereik of storing) kan dat altijd via een andere provider. Ook als je daar geen abonnee van bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar zat nu dus ook de flessenhals Harmen, alles kwam uit bij het KPN software verdeel station voor telefonie.

En daar liep alles vast, zelfs vier keer.

En nu is er sparake van om nog een grote provider toegang hier toe laten geven.

Zodat in het geval van maandag de andere provider het noodnummer in de lucht kan houden.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Vincent:

Het KPN netwerk, mobiel en vast, lag eruit. 112 maakt onderdeel uit van dat netwerk. Als T-mobile klant kon ik normaal bellen, maar alles wat onder KPN valt wat onbereikbaar. Ook 112.

 

 

Bij mij werkte alles "gewoon"   bij KPN,  tel. Internet en tv. (112 heb ik niet gedaan )

1 uur geleden zei radio tpot:

Daar zat nu dus ook de flessenhals Harmen, alles kwam uit bij het KPN software verdeel station voor telefonie.

En daar liep alles vast, zelfs vier keer.

En nu is er sparake van om nog een grote provider toegang hier toe laten geven.

Zodat in het geval van maandag de andere provider het noodnummer in de lucht kan houden.

 

Theo

 

 

Theo, ik verlang nog wel eens naar het T65 toestel...............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik neem aan de draai schijf Juul?

Het analoge systeem kon weinig, maar bellen als de beste!

Tja vooruitgang, soms een zegen en soms als de markt het voor het zeggen krijgt, een plaag.

 

Hoor ik gisteren op de TV een mevrouw praten, ze was ICT hoog afgestudeerde bij een weet ik nog veel universiteit.

Dat ze dacht aan software fout, want stel dat muizen de kabel beschadigd hadden, dan kreeg je uit val.

Nu denk ik dan dat is een hardware fout, iets wat je fysiek kunt aan pakken met schroefjes en boutjes aan elkaar vast zit.

En dat zijn dan de deskundigen, dacht ik nog voor ik in slaap viel.

 

Theo

bewerkt door radio tpot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad DE T65............

Hij stond bij Centraal Beheer in Apledoorn voor het gebouw en een klien jongetje vroeg toen aan z'n vader wat voor ding dat was. Dat krijg je nu.

En deskundigen?   "ze lullen maar wat aan". Ligt ook aan de journalist die ze de ruimte geeft.

 

 

 

 

t65.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Harmen:

 

Dat klopt toch niet helemaal ruud in die situatie? Als je via je eigen mobiele provider het noodnummer niet kunt bereiken (geen bereik of storing) kan dat altijd via een andere provider. Ook als je daar geen abonnee van bent.

Wel als het mobile netwerk uit de lucht is.

Maar mijn KPN mobieltje maakt verbindingen met de nummers die ik draai via het vaste netwerk van KPN, dus als dat er uit ligt, zoals afgelopen maandag, werkt dat niet. 

Dus als er een storing is in het vaste netwerk van je provider, moeten of alle gesprekken via het vaste netwerk van een andere provider die de back up heeft voor de noodnummers worden geleid, of je provider moet ook zijn mobiele netwerk uitschakelen, waardoor jouw mobieltje met die andere provider contact kan maken. Het zijn zenders, weet je wel.

Tijdens de storing gaf mijn mobieltje goed bereik aan, volle bak, dus die stond constant in verbinding met het KPN netwerk, maar hij kon er niets mee, vanwege die storing met het vaste net.  Via het vaste net 112 bellen kon natuurlijk ook niet.

 

23 uur geleden zei Vincent:

Het KPN netwerk, mobiel en vast, lag eruit. 112 maakt onderdeel uit van dat netwerk. Als T-mobile klant kon ik normaal bellen, maar alles wat onder KPN valt wat onbereikbaar. Ook 112.

Nee, het mobile netwerk van KPN werkte perfect, ik had perfekt bereik. MAAR, de verbindingen van het mobile netwerk worden gemaakt via het VASTE net, en als dat er uit ligt kan je dus ook niets met het mobile netwerk.

23 uur geleden zei radio tpot:

Daar zat nu dus ook de flessenhals Harmen, alles kwam uit bij het KPN software verdeel station voor telefonie.

En daar liep alles vast, zelfs vier keer.

En nu is er sparake van om nog een grote provider toegang hier toe laten geven.

Zodat in het geval van maandag de andere provider het noodnummer in de lucht kan houden.

 

Theo

Zoals gezegd, dan moet de gestoorde vaste net provider wel zn zenders voor het mobiele netwerk uitschakelen, want dan kan jouw mobieltje met die andere provider contact maken, waarmee je dan alleen de noodnummers kan bellen.

 

Beter is natuurlijk alle 3 de grote providers vis hun vaste netwerk direct contact kunnen maken met de noodnummers..

Dus de de configuratie moet zo worden aangepast dat alle vaste netwerken aan de noodnummers gekoppeld worden. Dan belt iedereen via zn eigen vaste of mobiele provider direct met de noodnummers, en bij storing van 1 vd providers, zowel bij vast als mobile netwerk, zoekt jouw mobieltje contact met een andere provider.

Uiteraard bij uitgeschakeld mobiel netwerk, want je mobieltje blijft contact houden en zoeken met je eigen provider, ook als die geen verbindingen kan maken.

 

Het is mogelijk met de hand van provider te wisselen, maar leg dat maar eens uit aan het grote publiek, van daar die noodzaak de zenders uit te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Juul:

 

 

Bij mij werkte alles "gewoon"   bij KPN,  tel. Internet en tv. (112 heb ik niet gedaan )

 

 

 

Dat lijkt me sterk, het was een LANDELIJKE storing in het vaste net KPN. Internet en en TV hadden er geen last van. Of je belt via Internet, VOIP, dan werkt het wel, maar je kon half Ned niet bereiken want die hangt aan KPN.

 

Ik heb hier ook, naast vaste net, VOIP via XS4ALL, maar ik kon niets bereiken. Maar het kan dat dit de verbindingen ook weer via het vaste net van KPN lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei radio tpot:

ik neem aan de draai schijf Juul?

Het analoge systeem kon weinig, maar bellen als de beste!

Tja vooruitgang, soms een zegen en soms als de markt het voor het zeggen krijgt, een plaag.

 

Hoor ik gisteren op de TV een mevrouw praten, ze was ICT hoog afgestudeerde bij een weet ik nog veel universiteit.

Dat ze dacht aan software fout, want stel dat muizen de kabel beschadigd hadden, dan kreeg je uit val.

Nu denk ik dan dat is een hardware fout, iets wat je fysiek kunt aan pakken met schroefjes en boutjes aan elkaar vast zit.

En dat zijn dan de deskundigen, dacht ik nog voor ik in slaap viel.

 

Theo

Ik heb vele deskundigen gehoord maar niemand wist hoe de infra structuur nu precies in elkaar zit.

Ik blijf me verbazen dat AT en Min EZ en K en dus staats Keizer onzichtbaar waren. Als ze een nieuwtje hebben lopen ze met de borst vooruit, maar bij zoiets drukken ze hun snor.

 

De draaischijf telefoon, ik heb er ook nog eentje staan, zo goed als nieuw.

Het netwerk is nog niet zo lang geleden afgeschakeld voor draaischijf.

Ik kwam er achter doordat ik niet meet kon faxen, bleek dat ding op pulse te staan, maar kon niet worden omgezet naar toon????? Belachelijk, Kennelijk bestemd voor de bokki wokki markt waar ze nog met draaischijven werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.