Spring naar bijdragen

Sapuripong

Aanbevolen berichten

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Het einde van Laser was zeer dramatisch.

 

Ik heb het vanaf de Ross Revenge allemaal gevolgd en meegemaakt. Was daar achter gebleven, omdat het bevoorradingsschip de Windy niet meer terug kon varen door pech. Eén van de  Kaapverdiaanse matrozen gooide bij aankomst  op een klunzige manier de tros niet voldoende omhoog. Het touw kon niet door de mensen aan boord van de Ross Revenge worden gepakt en viel terug in het water.  Door de stroming belandde deze in de schroef van het schip.

 

We hebben nog snel geprobeerd langzij te varen om goederen over te zetten en dat lukte. Daarna zou de Windy achter de Ross liggen en gekeken worden of we de tros uit de schroef konden krijgen.  Ik bleef uit veiligheidsoverwegingen achter op de Ross Revenge. 

 

Het was begin november en het water was amper 7 graden. Er waren geen duikpakken om in het koude water de  touwen in de schroef door te snijden. Er zat  dus niets anders op dan assistentie in te roepen van de reddingsboot. Die kwam en sleepte de Windy  naar Harwich.

 

Dat was 4 november.

 

Diezelfde nacht ging het mis aan boord van de Communicator. Door de vele stormen waren vijf van de zes generatoren uitgevallen. De enige die nog draaide gaf geen zekerheid. Als deze er ook mee stopte, dan was het schip stuurloos. Als het schip eventueel water zou maken, dan konden de pompen het niet wegpompen. Kortom, een levensbedreigende situatie voor de bemanning.

 

Ik herinner me nog dat  Mike Barrington de hele nacht en ochtend contact had met kapitein Patrick Paternoster  van de Communicator om uit te leggen wat ze moesten doen om de generatoren weer aan de praat te krijgen.  Hij drong er op aan om niet op te geven.  

 

Mike had zelf aan boord van de Communicator gewerkt en wist van de hoed en de rand. Helaas was er geen engineer die een dieselfilter kon vervangen. Mike wist ook te melden dat er reserveonderdelen onderweg waren via Frankrijk, maar daar wilde de kapitein niet op wachten.  Hij wilde voor de veiligheid van zijn mensen van zee af en een haven in.

 

En dat gebeurde. Het 'spy ship' de Gardline Tracker  lag op een mijl afstand en was het zusterschip van de Communicator. Toen de assistentie van de Gardline werd ingeroepen, klommen de engineers aan boord van de Communicator en hadden binnen een uur de hoofdmotor weer aan de praat. Zo moeilijk was het dus niet.

 

Op eigen kracht voer de Communicator voorbij de Ross Revenge  naar Harwich onder begeleiding van de Gardline Tracker . In diezelfde haven was de Windy  een dag eerder  binnengesleept.

 

Een dergelijk scenario kun je niet verzinnen. Het gebeurde gewoon. De hele situatie  heeft destijds enorm veel indruk op me gemaakt. En nu weer. Door dit soort postings  over het einde van Laser komt het verleden weer tot leven. En dat koester ik, hoe slecht het soms ook verliep. Het geheugen is(gelukkig) selectief en herinnert alleen de mooie momenten.

 

Op de foto's: het voorbij varen van de Communicator naar Harwich,  'a last farewell' , en kapitein Patrick Paternoster in de kombuis  van de Communicator met Ron West van Radio Monique.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

IMG laser_0013_NEW.jpg

IMG Laser_0037.jpg

Had dit nog consequenties voor de Windy?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij opviel was dat Laser die 5e november harder was dan ooit.... 

 

17 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Er was ook geen officiële closedown, wel een (aller)laatste aankondiging door John Leeds, voor de groep Ready For The World met het nummer Oh Sheila, daarna stilte en even later gaat de zender uit de lucht.

 

Iets beter te horen op de volgende opname.

Op 18 minuten en 23 seconden:  

Laser 558 19851105 - John Leeds - Final Transmission 12.00-12.22.mp3

Please login or register to see this link.

 

 

 

Prachtige AM geluidskwaliteit. Mooi breed. Mooi laag. Echt Amerikaanse AM radio. Hoog tempo, korte doorgangen.. Wat missen we dit toch heden ten dage....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Het einde van Laser was zeer dramatisch.

 

En dat gebeurde. Het 'spy ship' de Gardline Tracker  lag op een mijl afstand en was het zusterschip van de Communicator. Toen de assistentie van de Gardline werd ingeroepen, klommen de engineers aan boord van de Communicator en hadden binnen een uur de hoofdmotor weer aan de praat. Zo moeilijk was het dus niet.

 

Salut

Leendert

 

Ehhh, zo moeilijk was het dus niet maarrre, waarom konden deze handige jongens de generatoren niet aan de praat krijgen, probleem opgelost??

(Makkelijk he, achteraf en vanaf de kant)

Een hoofdmotor is lastiger dan een generator.

 

De generator die nog wel werkte deed het voortreffelijk, zeer strak.

Immers de platen werden gedraaid vanaf cart, en die dingetjes kunnen niet zo goed tegen onregelmatige stroom. Dat was eerder wel eens het geval en dat het zo hard jengelde dat het niet meer om aan te horen was.

 

(Ik heb later nog wel wat van de originele generatoren gezien in Trintelhaven)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Het probleem aan boord was het ontbreken van reserveonderdelen voor de generatoren en een engineer die deze kon vervangen.

 

Volgens Charlie Wolf en John Catlett lag, het ook aan de vrij nieuwe lichting van dj's en overige bemanning, die nog niet veel gewend was qua tegenslag op een zendschip en de niet al te beste kapitein, die beslist geen doorzetter was.

 

31 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Een soort Mi Amigo  20 oktober 1978 flashback .

 

Met wel doorzetters aan boord, maanden lang (volgende) ontberingen, ook div generator problemen, maar uiteindelijk kwam er weer een radiostation (terug) in de ether.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Robin Westhof:

Mede dankzij de (Caroline) doorzetters James Day, John Lewis en Mike Barrington.

Dat waren de 'poppetjes'. Degene die het mogelijk maakte was Ray Anderson van  East Anglican Productions. Hij bood 35.000 pond op het schip tijdens een openbare verkoop en kreeg het. Voorwaarde was dat het niet gebruikt mocht worden voor illegale uitzendingen...

 

De mannen die  de Communicator opknappen waren Paul McLaren, Dennis Jason, Paul Jackson en Mike Barrington. Johnny deed op de achtergrond veel hand en span diensten.

 

Op de foto genomen tijdens de radioday 2009 zie in het Laser  Hot hits panel: links Ray Anderson en naast mij Paul Jackson en Johnny Lewis.SDC11088.JPG.jpeg.1f66b84d8af914b25f5366681a666fe7.jpeg

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei mart538:

Leendert Vingerling, is het niet eens tijd voor en boek, met al je avonturen?

Dag Mart,

 

Ja en nee.

 

Ja, omdat er inderdaad veel leuke en interessante zaken te vertellen zijn. Periode 1978-1989.

Nee, omdat ik moeite heb om me er helemaal in te verdiepen, omdat daarvoor het geduld ontbreekt.

 

Ik ben er  wel ooit aan begonnen. Had anderhalf hoofdstuk geschreven en toen begaf de computer het. Daarna heb ik niet meer de inspiratie gehad om het op te pakken.

 

Het ad-hoc reageren op postings in de nieuwsgroep vind ik een uitstekende manier.  Dat is vaak kort en vergt minder tijd. Dus dat blijf ik doen. Als iemand het wil bundelen, prima. 

 

Ik heb sinds 2002 al veel gepost.  Destijds in de nieuwsgroep zeezenders. Er  was toen niets anders. Toen een zekere Nico uit Gouda de groep kaapte met zijn link berichten ben ik afgehaakt. En ik was niet de enige.

 

Salut

Leendert

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-7-2019 om 21:58 zei Robin Westhof:

Volgens Charlie Wolf en John Catlett lag, het ook aan de vrij nieuwe lichting van dj's en overige bemanning, die nog niet veel gewend was qua tegenslag op een zendschip en de niet al te beste kapitein, die beslist geen doorzetter was

 

Dat klopt, maar als er geen onderhoudstechnicus aan boord is, dan kun je de bemanning en kapitein niet veel verwijten. In de laatste dagen hebben de discjockey's  zelfs handmatig dieselolie overgepompt naar de dagtank.  Ook werd er vers drinkwater gebruikt voor de koeling van de generator omdat de pomp stuk was.

 

Maar als er niemand  aan boord is die weet hoe je een oliefilter moet vervangen of een pomp moet repareren, dan  ben je eigenlijk ten dode opgeschreven.

 

Het klopt dat de Amerikanen niet de' death or alive spirit'  hadden, die 'wij' wel hadden. Doorgaan tot het gaatje .

 

Ik was op de Ross getuige  hoe Mike Barrington bleef inpraten op de kapitein van de Communicator om vooral niet de handdoek te gooien. Eenmaal in een haven, is er geen mogelijkheid meer om terug naar zee te gaan. De situatie was niet vergelijkbaar met  de MV  Peace van Abe Nathan. Die kon gewoon een haven binnenlopen, zonder vastgehouden te worden.

 

Eigenlijk  was dat  bij Laser ook het plan. Gewoon Harwich binnenlopen. Onderdelen aan boord krijgen en als een dief in de nacht vertrekken... Hoe naïef kun je zijn.

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-7-2019 om 21:58 zei Robin Westhof:

Met wel doorzetters aan boord, maanden lang (volgende) ontberingen, ook div generator problemen, maar uiteindelijk kwam er weer een radiostation (terug) in de ether.

 

De Nederlandstalige Caroline zou er niet zijn gekomen als Gerard van Dam succes met radio Delmare zou hebben gehad. 

De initiatiefnemer Fred Bolland en later Ben Bode zijn uit onvrede met Gerard vertrokken bij Delmare .

 

Fred kon zich niet meer vinden in de gevaarlijke bevoorradingen met rubberbootjes. Voor hem was het van zee oppikken door een vrachtschip van twee Delmare medewerkers(Ronald Bakker en Marcel Stevens) in een rubberboot voor de kust van Hoek van Holland  in de ijzige kou de druppel die de emmer deed overlopen.

 

Fred had er genoeg van en legde contacten met O'Rahilly. Ondanks de afspraken met Gerard over een tweede station voor Delmare op de Mi Amigo, ging Ronan in zee met Fred. De Ier vond dat Gerard van Dam zijn afspraken niet was nagekomen en daarom met Fred in zee kon gaan.

 

Hij gaf dus het groene licht en zo kwam er na maanden van stilte weer muziek vanaf de De Mi Amigo. Commercieel lukte het niet zo goed en Ben Bode nam het toen zakelijk van Fred over.

 

We kennen het resultaat: Een tsunami van niet te pruimen reclames en als je geluk had werd er nog een plaat gedraaid. Een schoffering voor de luisteraar. Ben maalde daar niet om. Het ging hem primair om geld te verdienen.

 

Salut

Leendert

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

53 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

We kennen het resultaat: Een tsunami van niet te pruimen reclames

Vond ik toen ook, maar vergeleken met de reclames op de hedendaagse radio een verademing.

 

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Een schoffering voor de luisteraar.

 

Zelfde met al die dominees tijdens de Engelstalige service.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.