Spring naar bijdragen

De maanlanding 1969


Juul

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren, vooral s nachts, naar enkele programma's over de maanlanding.

Daaronder een docu uit 2009 over Apollo Henkie.

Genoemd werd het radio programma van Terlingen. De naam (Paul Meyer show) werd niet genoemd, en al helemaal niet de laatste , meest spectaculaire aflevering rondom een patatkraam op het Scheveningse strand (Veronica schip) 

Ook werd niet genoemd dat Terlingen stiekem voor Veronica (Sportief zijn, Beter worden, van Frits Barend en Henk van Dorp) werkte. Kortom, volledige PO correctheid, zeezenders zwijg je dood.

Ze hadden jou, Juul ea zoals Barend en v Dorp, bij Veronica, ook wel kunnen vragen hoe Henk was.

 

Er viel me nog iets op.

De live uitzendingen met Henk Terlingen over de Apollo missies waren te zien in slecht Z/W, terwijl ze in kleur waren. 

Het beeld was erg slecht, ruis en voortdurende gewiebel, bovenin een flinke kromming.

 

Als TV deskundige kan ik niet anders tot de conclusie komen dat het hier opname's betreft die met  een home video systeem zijn gemaakt, waarschijnlijk uit kostenbesparing. Ampex was erg duur.

Welke home systemen waren er in die tijd, we spreken dus 1969.

Het enige dat ik ken is Philips 3400, een reel to reel systeem, met ijzerbanden van 1 inch. stukken goedkoper dan de 2 inch banden die met 38 cm/s liepen voor Ampex. Philips EL 3400 is 19 cm/s

Ik ken dat toevallig, omdat we er in een ziekenhuis in Doetinchem mee mochten werken voor de ziekenomroep. Het was vrij instabiel, maar we waren er blij mee.

Vrijwel niemand had toen een videorecorder.

 

Het beeld extra slecht en zo wiebelig en slecht gesynchroniseerd omdat het zo, zonder correctie, is afgespeeld. Dat moet via een Time Base Corrector, TBC. 

Waarom de banden zonder TBC zijn afgespeeld en gecopieerd is onduidelijk, het is wel jammer dat het historisch materiaal zo slecht wordt behandeld.

Het kan altijd erger zoals de gewiste Ja Zuster, Nee Zuster Ampex banden.

 

Please login or register to see this link.

el3400.jpg

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruud,

 

De tapes bij de PO waren voor een groot deel weer her-gebruikt. Rudolf sppor ( de regisseur) zag ik op TV vertellen dat hij daar veel later achter kwam. Maar via Chriet Titulaer   kwam hij in kontakt met iemand die heel veel thuis had opgenomen. En die banden zijn nu gedigitaliseerd.

 

Over je opmerking dat Henk Terlingen nauwelijks werd genoemd in relatie tot z'n "stiekeme" optredens bij ons Veronica, gewoon onwetendheid. Ik was laatst bij B&G, de directeur is een oud TROS collega, en we hadden het er over.................."ze hadden geen idee". En dat geldt voor veel meer zaken.

 

Ik werd een paar weken geleden benaderd door een TV collega van Nieuwsuur. Ze gaan iets doen over Woodstock 50 jaar geleden.

Via,via kwamen ze bij mij terecht of ik iemand kende die daar bij was.

Pop journalist Jip Golsteijn en nog een Nederlander waren er. Jip is overleden maar de andere meneer die we voor Poster hebben geinterviewd leeft nog. Dus als het goe is ziet die binnenkort in Nieuwsuur. Maar toen ik zei "haal even de POSTER uit het archief..." Bleef het stil, die was niet opgenomen in het archief. Ik heb ze mijn Poster gestuurd met de nodige info.

 

De mensen bij B&G doen hun best maar het is "werk hé?". Wellicht zijn wij wel doorgeslagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Juul:

De mensen bij B&G doen hun best maar het is "werk hé?". Wellicht zijn wij wel doorgeslagen.

Nee, we zijn niet doorgeslagen, wij zijn liefhebbers, hobby dus.

Dat is wat anders dan als het je werk is en je misschien niet zo bevlogen bent. (Is een aanname, hoeft niet zo te zijn).

Eeuwig zonde wat er allemaal bij B&G ligt dat niet gedigitaliseerd wordt of erger nog: wordt weggegooid.

De focus ligt daar op beeld.

Ik zou met veel plezier veel audio waar ze niet aan toekomen digitaliseren en beschrijven, om niet.

En dan mogen ze het van mij ook gewoon aan hun archief toevoegen, en aan de rechthebbenden ter beschikking stellen.

Maar ik heb het idee dat "niemand" het wat interesseert.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Juul:

Ruud,

 

De tapes bij de PO waren voor een groot deel weer her-gebruikt. Rudolf sppor ( de regisseur) zag ik op TV vertellen dat hij daar veel later achter kwam. Maar via Chriet Titulaer   kwam hij in kontakt met iemand die heel veel thuis had opgenomen. En die banden zijn nu gedigitaliseerd.

 

Aha, dus toch Home video, moet wel een rijk iemand zijn geweest, want wie had zo'n ding.

Maar dan nog, bij de digitalisering moet je ze wel goed afspelen, dus met TBC, daar is het misgegaan. Dat is even mijn grief.

Iemand die geen idee had hoe je videobanden afspeelt en correct copieert.

 

Het is te hopen dat de originele 1 inch ijzerbanden er nog zijn en dat iemand ze een keer goed afspeelt, met correctie.

Ik heb nog ergens een TBC staan, nooit gebruikt.

 

(Als je een home video bandje op je eigen TV afspeelt is de correctie niet nodig, maar wel bij verdere processing, moet je TV op het videokanaal staan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar kun je prima een (digitale) sync generator voor inzetten.

Doen we ook bij Amateur TeleVisie als er wedstrijden worden gehouden.

Of bij de ingangen van de ATV repeater, om van zwakke signalen stilstaand beeld te krijgen.

Dan puls je de sync er digitaal weer bij, dan krijg je stilstaand beeld met heel weinig beeld informatie.

Heb je gegarandeerd geen trekkend beeld meer.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is ook leuk.

Er is een groep van oud-omroep medwerkers die elkaar op de hoogte houden van allerlei zaken.

Dit is wat ik vorige week kreeg:

========

Beste collega’s,
 
Vandaag werd ik gebeld door Rudolf Spoor en hij vertelde mij, dat het bijna 50 jaar gelden is, dat
de Apollo 11 op de maan landde. Dat werd op 20 juli 1969 live vanuit Studio 3 op het Omroepkwartier te Hilversum door de NOS uitgezonden. Uiteraard deed Rudolf de regie, hierin bijgestaan door o.a. schakeltechnicus Henk(ie) Müller, de cameramensen Jacques Candel en Hans Reijenga, toneelmeester Otto Scheepvaart, lichtontwerper Ole ter Kuile en opnameleider Herman Ottink.
 
Hij laat weten, dat op zaterdagavond 20 juli om 20.30 uur op Ned. 1 vanuit Noordwijk aandacht aan die maanlanding zal worden besteed. Misschien vinden de collega’s, die er in 1969 bij waren in studio 3 het wel leuk om ernaar te kijken. Dat geldt trouwens voor iedereen!
 
Via deze link, kun je nog een video zien, die destijds in 1969 gemaakt is:
 
 

===========

 

 

"

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Albatrosstudio:

Na mijn banden dan hoop ik

Uiteraard, want jij stelt ze beschikbaar voor het publiek, waarvoor hulde.

Daar kunnen ze bij B&G nog een puntje aan zuigen.

Daarnaast is jouw archief veel interessanter, want veel ruimer dan alleen Nederlands materiaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over die apollo 11 opname: ik heb begrepen dat die in 1989 gekopieerd is van een VHS-kopie van die 1 inch (Ampex VR huppeldepup) banden.... waarschijnlijk is bij het kopiëren naar VHS al geen TBC gebruikt en dan houdt het qua restauratiemogelijkheden een beetje op.

 

Dan het radio-archief: Dat is (typisch nederlands....) weer geen eenvoudige zaak.  Tot halverwege de jaren 90 ging het als volgt:

De banden + programma's waren eigendom van de omroepen zelf, die ze ter bewaring gaf aan de toenmalige NOS Fonotheek (afdeling Bandenbeheer). Daar werden ze op kosten van de desbetreffende omroep opgeslagen totdat ze gemonteerd, uitgezonden of (na opdracht van diezelfde omroep) gewist werden. Programma's werden beschreven op zogenaamde bonnen, die vaak niet veel meer bevatten dan Opnamedatum, Uitzenddatum, bandnummers en eventueel aanwijzingen voor de technicus. Uit deze enorme collectie banden werden door documentalisten programma's (vaak fragmenten, ivm de beschikbare mankracht) geselecteerd, gekopieerd en uitgebreid voor archivering (vaak quotes en stukjes uit actualiteitenprogramma's, in latere jaren ook sporadisch uit andere programmacategorieën), die dan deel uit gingen maken van het zogenaamde Historisch Archief (en ook de rechten vervielen daarbij aan de fonotheek, waardoor de fragmenten vrij te gebruiken waren door alle omroepen). 

 

Midden jaren '90 werd de fonotheek samen met het videoarchief verzelfstandigd als AVAC. Daarbij ontstond enige discussie met het NOB/de omroepen over het bandmateriaal bij bandenbeheer (ik weet de reden ook niet precies...) en daarom is een nieuwe overeenkomst gemaakt tussen het NOB (sinds 1988 rechtsopvolger van het facilitair bedrijf van de NOS) en het AVAC. Overeengekomen is toen dat al het materiaal van vóór 1989 (dus uit het NOS-tijdperk) in de fonotheek bleef en vanaf dan toebehoorde aan het Historisch Archief. Het eigendom van de banden verviel aan de fonotheek (die daarmee dus toestemming kreeg voor conservering en bewaring), het eigendom van het programma op die band bleef (tot op de dag van vandaag) van de omroep zelf.

Al het materiaal van 1989 of later bleef eigendom van de omroep die het programma opgenomen had en dat materiaal werd uit de fonotheek gehaald en verplaatst naar een andere opslaglocatie: de videotheek van NOB P&U (presentatie en uitzending). 

De fonotheek ging vanaf toen de programma's die zij wilde en kon archiveren (ivm beschikbare mankracht) zélf registreren op DAT en uitgebreid beschrijven. (Alleen als er bij die opname onverhoopt een storing was opgetreden leende men nog wel eens de masters bij NOB P&U). De uitzendbanden en montagebanden lagen dus bij NOB P&U, en indien geselecteerd voor archivering lag een hoogwaardige "kopie" bij het archief. 

 

AVAC werd NAA en NAA werd Beeld en Geluid. Ondertussen bleef die separate opslag van uitzendmateriaal bij het NOB bestaan tot medio 2009/2010. Daarna zijn de dragers weer teruggegeven aan de desbetreffende omroepen. (Sommige omroepen hebben (een deel van) dat materiaal later alsnog weer aan Beeld en Geluid gegeven waardoor het nu dan toch weer gearchiveerd en gedigitaliseerd wordt). Dat is de reden dat er van ná 1988 zoveel materiaal ontbreekt bij Beeld en Geluid.

 

 

Lang epos, ik hoop dat het een beetje duidelijk is. (Ook over het televisiearchief kan ik een lang epos schrijven met min of meer dezelfde strekking).

Bronnen zijn voornamelijk eigen onderzoek en een memo van Juul Geleick uit 1998 over het TROS archief.

 

En sorry voor de off-topic... :)

bewerkt door maartenfransen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei maartenfransen:

Over die apollo 11 opname: ik heb begrepen dat die in 1989 gekopieerd is van een VHS-kopie van die 1 inch (Ampex VR huppeldepup) banden.... waarschijnlijk is bij het kopiëren naar VHS al geen TBC gebruikt en dan houdt het qua restauratiemogelijkheden een beetje op.

 

 

Ampex VR 1000 en volgende is volgens mij 2 inch quadruplex.

 

Ik heb heel wat beeld en beeldfouten gezien en wat ik zie in de beelden is dat er van een home systeem, met helical scan, zonder TBC is afgespeeld. Dus dat zou dan van een EL 3400 kunnen, zijn, andere home systemen waren er niet of nauwelijks in 1969.

 

Ampex werkt heel anders, Quadruplex met 4 roterende koppen die de tape dwars afspeelt.  Dat betekent dat het beeld in een aantal stukken wordt gehakt en er dus een aantal keren per beeld (ik dacht 16) sprake is van kopovername. Vaak zie je dat als horizontale strepen, meestal in de kleurvlekken (fasefouten)

Die fouten zie ik hier niet.

Ik moet eens nagaan of er in een Ampex machine niet standaard een TBC zit, net als in andere professionele recorders zoals BCN (B format) en Sony C format. Ik kan me niet herinneren dat we daarvoor losse TBC's gebruikten.

 

In een studio moest alles naar de centrale sync generator gelijk gelegd worden, dus werd alles gecorrigeerd, anders kan je de video signalen niet bewerken.

 

Er is nog een belangrijke aanwijzing dat er niet van Ampex naar VHS is gekopieerd in 189 omdat de kleur is verdwenen. Ampex was in kleur, VHS ook (al was het niet zo best).

De EL 3400 was alleen zwart wit, al zijn er later wel kleuren versies gemaakt geloof ik.

Dus de combinatie Z/W en beeldfouten leiden bij mij tot de conclusie dat er vanaf 3400 is gecopieerd zonder TBC.

 

Laten we hopen dat die 3400 banden er nog zijn, ze blijven heel lang goed. En dat we het alsnog goed kunnen krijgen, behalve de kleur natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei ruudam:

Ampex VR 1000 en volgende is volgens mij 2 inch quadruplex.

 

Ik heb heel wat beeld en beeldfouten gezien en wat ik zie in de beelden is dat er van een home systeem, met helical scan, zonder TBC is afgespeeld. Dus dat zou dan van een EL 3400 kunnen, zijn, andere home systemen waren er niet of nauwelijks in 1969.

 

Ampex werkt heel anders, Quadruplex met 4 roterende koppen die de tape dwars afspeelt.  Dat betekent dat het beeld in een aantal stukken wordt gehakt en er dus een aantal keren per beeld (ik dacht 16) sprake is van kopovername. Vaak zie je dat als horizontale strepen, meestal in de kleurvlekken (fasefouten)

Die fouten zie ik hier niet.

Ik moet eens nagaan of er in een Ampex machine niet standaard een TBC zit, net als in andere professionele recorders zoals BCN (B format) en Sony C format. Ik kan me niet herinneren dat we daarvoor losse TBC's gebruikten.

 

In een studio moest alles naar de centrale sync generator gelijk gelegd worden, dus werd alles gecorrigeerd, anders kan je de video signalen niet bewerken.

 

Er is nog een belangrijke aanwijzing dat er niet van Ampex naar VHS is gekopieerd in 189 omdat de kleur is verdwenen. Ampex was in kleur, VHS ook (al was het niet zo best).

De EL 3400 was alleen zwart wit, al zijn er later wel kleuren versies gemaakt geloof ik.

Dus de combinatie Z/W en beeldfouten leiden bij mij tot de conclusie dat er vanaf 3400 is gecopieerd zonder TBC.

 

Laten we hopen dat die 3400 banden er nog zijn, ze blijven heel lang goed. En dat we het alsnog goed kunnen krijgen, behalve de kleur natuurlijk.

 

Ampex had wel degelijk ook 1 inch zwart-wit machines met VR voorvoegsel.

 Het is min of meer deze machine als ik me niet vergis (maar dan voor de europese markt)

Please login or register to see this link.

 

 

bewerkt door maartenfransen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei maartenfransen:

Over die apollo 11 opname: ik heb begrepen dat die in 1989 gekopieerd is van een VHS-kopie van die 1 inch (Ampex VR huppeldepup) banden.... waarschijnlijk is bij het kopiëren naar VHS al geen TBC gebruikt en dan houdt het qua restauratiemogelijkheden een beetje op.

 

Dan het radio-archief: Dat is (typisch nederlands....) weer geen eenvoudige zaak.  Tot halverwege de jaren 90 ging het als volgt:

De banden + programma's waren eigendom van de omroepen zelf, die ze ter bewaring gaf aan de toenmalige NOS Fonotheek (afdeling Bandenbeheer). Daar werden ze op kosten van de desbetreffende omroep opgeslagen totdat ze gemonteerd, uitgezonden of (na opdracht van diezelfde omroep) gewist werden. Programma's werden beschreven op zogenaamde bonnen, die vaak niet veel meer bevatten dan Opnamedatum, Uitzenddatum, bandnummers en eventueel aanwijzingen voor de technicus. Uit deze enorme collectie banden werden door documentalisten programma's (vaak fragmenten, ivm de beschikbare mankracht) geselecteerd, gekopieerd en uitgebreid voor archivering (vaak quotes en stukjes uit actualiteitenprogramma's, in latere jaren ook sporadisch uit andere programmacategorieën), die dan deel uit gingen maken van het zogenaamde Historisch Archief (en ook de rechten vervielen daarbij aan de fonotheek, waardoor de fragmenten vrij te gebruiken waren door alle omroepen). 

 

Midden jaren '90 werd de fonotheek samen met het videoarchief verzelfstandigd als AVAC. Daarbij ontstond enige discussie met het NOB/de omroepen over het bandmateriaal bij bandenbeheer (ik weet de reden ook niet precies...) en daarom is een nieuwe overeenkomst gemaakt tussen het NOB (sinds 1988 rechtsopvolger van het facilitair bedrijf van de NOS) en het AVAC. Overeengekomen is toen dat al het materiaal van vóór 1989 (dus uit het NOS-tijdperk) in de fonotheek bleef en vanaf dan toebehoorde aan het Historisch Archief. Het eigendom van de banden verviel aan de fonotheek (die daarmee dus toestemming kreeg voor conservering en bewaring), het eigendom van het programma op die band bleef (tot op de dag van vandaag) van de omroep zelf.

Al het materiaal van 1989 of later bleef eigendom van de omroep die het programma opgenomen had en dat materiaal werd uit de fonotheek gehaald en verplaatst naar een andere opslaglocatie: de videotheek van NOB P&U (presentatie en uitzending). 

De fonotheek ging vanaf toen de programma's die zij wilde en kon archiveren (ivm beschikbare mankracht) zélf registreren op DAT en uitgebreid beschrijven. (Alleen als er bij die opname onverhoopt een storing was opgetreden leende men nog wel eens de masters bij NOB P&U). De uitzendbanden en montagebanden lagen dus bij NOB P&U, en indien geselecteerd voor archivering lag een hoogwaardige "kopie" bij het archief. 

 

AVAC werd NAA en NAA werd Beeld en Geluid. Ondertussen bleef die separate opslag van uitzendmateriaal bij het NOB bestaan tot medio 2009/2010. Daarna zijn de dragers weer teruggegeven aan de desbetreffende omroepen. (Sommige omroepen hebben (een deel van) dat materiaal later alsnog weer aan Beeld en Geluid gegeven waardoor het nu dan toch weer gearchiveerd en gedigitaliseerd wordt). Dat is de reden dat er van ná 1988 zoveel materiaal ontbreekt bij Beeld en Geluid.

 

 

Lang epos, ik hoop dat het een beetje duidelijk is. (Ook over het televisiearchief kan ik een lang epos schrijven met min of meer dezelfde strekking).

Bronnen zijn voornamelijk eigen onderzoek en een memo van Juul Geleick uit 1998 over het TROS archief.

 

En sorry voor de off-topic... :)

 

Goed beschreven Maarten !!!!

Ja en omdat de omroepen nu zelf moesten gaan betalen voor het bewaren werd er vreselijk veel gewist.

Zo heb ik heel erg Posters moeten wissen (NA tapes)   in juni 2009. Ik was toen al een paar jaar met pensioen. Zo heb ik nog wel een stapel kunnen redden en Niels heeft ze gedigitaliseerd.

 

En zo vroeg de secretaresse van de radio aan mij wat ik nog wilde hebben......

En wat ik heb bewaard.  "zo gaat dat  ik slaap er nog slecht van".

 

En ook alle TROS jingle banden zijn nog net niet gewist, ik heb gezorgd dat ze naar het Jingleweb gingen. B&G heeft daar helemaal niks van.

 

 

 

 

1.jpg

2a.jpg

stapeltje.jpg

Bo.jpg

3.jpg

 

 

 

Daar gaan alle TROS jingles. Op een karretje.............

foto: Jelle Boonstra.

 

 

4.jpg

5.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei maartenfransen:

 

Ampex had wel degelijk ook 1 inch zwart-wit machines met VR voorvoegsel.

 Het is min of meer deze machine als ik me niet vergis (maar dan voor de europese markt)

Please login or register to see this link.

 

 

Er staat mij inderdaad ook iets bij van een Ampex 1 inch machine, min of meer voor de consumentenmarkt, maar nog erg duur. Die zal ongeveer hetzelfde gedaan hebben als de Philips EL 3400.

De Vr 660 was helical scan met 2 inch.

Nog maar eens goed kijken op de Ampex sites.

20 uur geleden zei Juul:

 

Goed beschreven Maarten !!!!

Ja en omdat de omroepen nu zelf moesten gaan betalen voor het bewaren werd er vreselijk veel gewist.

Zo heb ik heel erg Posters moeten wissen (NA tapes)   in juni 2009. Ik was toen al een paar jaar met pensioen. Zo heb ik nog wel een stapel kunnen redden en Niels heeft ze gedigitaliseerd.

 

En zo vroeg de secretaresse van de radio aan mij wat ik nog wilde hebben......

En wat ik heb bewaard.  "zo gaat dat  ik slaap er nog slecht van".

 

En ook alle TROS jingle banden zijn nog net niet gewist, ik heb gezorgd dat ze naar het Jingleweb gingen. B&G heeft daar helemaal niks van.

 

Die NA banden waren toch waardeloos, was niet alles al digitaal in die tijd - Dalet - , dus waarom wissen. Ruimtegebrek?

Waarom dan niet publiekelijk aangeboden, nadat omroepen zelf de kans hadden gekregen van alles weg te halen.

 

Je had nog veel meer weg kunnen halen, Ad wist wel waar het bij mij te stallen was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.