Spring naar bijdragen

Maanlanding op Hilversum 3


Piet van der Vooren

Aanbevolen berichten

Afgelopen weekend was het 50 jaar geleden dat de eerste mens op de maan landde met de Apollo 11.

 

Ik weet nog goed dat ik de hele nacht van 20 op 21 juli 1969 aan de tv gekluisterd was om maar niets te hoeven missen van de uitzending die de NOS hierover verzorgde.

 

Maar er was ook nog een extraatje, en wel op de FM-kanalen van Hilversum 3. Deze zender zond in die tijd nog niet 's nachts uit, en via de middengolf (AM) alleen overdag. Vandaar dat werd besloten om in de nachtelijke uren van de maanlanding, dus in de nacht van 20 op 21 juli 1969, het originele geluid vanuit de vluchtleiding in Houston uit te zenden via de FM-kanalen van Hilversum 3. Men kon zo de communicatie tussen de vluchtleiding en de astronauten ongestoord beluisteren.

 

Nu woonde ik, als 14-jarig jochie, in 1969 nog gewoon bij mijn ouders thuis. En we beschikten alleen over een radio die de middengolf kon ontvangen. Dus de FM-kanalen van Hilversum 3 konden we niet ontvangen. Gelukkig woonden we tegenover een radio- en tv-zaak, en ik was zo brutaal om aan de bedrijfsleider van deze winkel te vragen of ik voor die ene nacht een FM-radio mocht lenen. Hoewel ik de indruk had dat het niet echt van harte ging, stemde hij na wat nadenken toch toe. Daardoor kon ik die nacht, naast het kijken naar de tv-uitzending, ook luisteren naar het originele geluid van Houston en de astronauten. Met dank aan meneer Spaanderman van rtv-zaak Nouwens.

 

Zijn er meer bezoekers van dit forum die die nacht via de FM-kanalen van Hilversum 3 naar de maanlanding geluisterd hebben?

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet wel erg slecht bekend zijn gemaakt, typerend voor de PO, zeker in die tijd.

Ik zat dus in de Bieschbos met een zakradiootje, alleen AM, maar wist dit ook niet.

4 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Afgelopen weekend was het 50 jaar geleden dat de eerste mens op de maan landde met de Apollo 11

 

Maar er was ook nog een extraatje, en wel op de FM-kanalen van Hilversum 3. Deze zender zond in die tijd nog niet 's nachts uit, en via de middengolf (AM) alleen overdag. Vandaar dat werd besloten om in de nachtelijke uren van de maanlanding, dus in de nacht van 20 op 21 juli 1969, het originele geluid vanuit de vluchtleiding in Houston uit te zenden via de FM-kanalen van Hilversum 3. Men kon zo de communicatie tussen de vluchtleiding en de astronauten ongestoord beluisteren.

 

Een super detail vraagje is, hoe laat begon dat?

Want een aantal FM frequenties van H3 ging na 18.00 door met regionale programma''s tot 19.00 uur, waar Lopik bvb al zweeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Juul:

Ik was niet in Nederland, ik zat in het "verzorgings gebied" van WABC - NY..........maar die draaide gewoon de Top 40...........hi.

 

Rick Sklar/ Dan Ingram op WABC (1981) praten over de maanlanding 11 jaar eerder.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei Robin Westhof:

 

Rick Sklar/ Dan Ingram op WABC (1981) praten over de maanlanding 11 jaar eerder.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Please login or register to see this link.

 

 

Robin,

 

Heb ik niet meegekregen op de camping.....................

Maar camperen in de US en ook vlak bij NY was hoe dan ook al een happening. Het was wel 1969.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei ruudam:

Een super detail vraagje is, hoe laat begon dat?

Want een aantal FM frequenties van H3 ging na 18.00 door met regionale programma''s tot 19.00 uur, waar Lopik bvb al zweeg. 

 

Ik heb via de site van Erfgoed Leiden de Leidse Courant van 19 juli 1969 ingekeken, en op de rtv-pagina staat warempel bij het radio-overzicht van Hilversum 3 vermeld dat de uitzending duurde van 18.00 uur tot de volgende ochtend 9.00 uur.

 

Hierbij een link, al weet ik niet of je dan op de bewuste pagina komt:

Please login or register to see this link.

 

Het Leidsch Dagblad van dezelfde datum meldt het ook: 

Please login or register to see this link.

 

Ik ga er dus vanuit dat het ook in de andere dagbladen aangekondigd heeft gestaan.

 

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Juul:

Het was wel 1969.

 

Een magisch jaar Juul. :-)

 

1 uur geleden zei Piet van der Vooren:

de Leidse Courant van 19 juli 1969 ingekeken, en op de rtv-pagina staat warempel bij het radio-overzicht van Hilversum 3 vermeld dat de uitzending duurde van 18.00 uur tot de volgende ochtend 9.00 uur.

 

Mooi die uitzending na 18.00 uur natuurlijk.

Maar wat een baggerprogrammering*** op H3 die zondag(middag), wat een geluk dat je als liefhebber van popmuziek, fijn naar Radio Luxemburg of Veronica kon luisteren.

 

*** Met o.a. twee uur lang programma's voor gastarbeiders uit Italië, Turkije, Spanje, Marokko, Griekenland en Portugal. :-(

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om maar te zwijgen over de muzikale fruitmand van de EO.

 

Als het speciale programma begon om 18.00 uur ben ik benieuwd wat er op de zenders Markelo, H-zand, Irnsum, Roermond en Hulsberg gebeurde, waar op dat tijdstip normaal een programma van de RONO en ROZ tot 19.00 werd uitgezonden.

 

Ik kan het trouwens niet vinden in Leids Dagblad.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei ruudam:

Om maar te zwijgen over de muzikale fruitmand van de EO.

 

Als het speciale programma begon om 18.00 uur ben ik benieuwd wat er op de zenders Markelo, H-zand, Irnsum, Roermond en Hulsberg gebeurde, waar op dat tijdstip normaal een programma van de RONO en ROZ tot 19.00 werd uitgezonden.

 

Ik kan het trouwens niet vinden in Leids Dagblad.

 

 

image.jpeg.6086ea875add99d88c278f068389e194.jpegimage.jpeg.fd5e05f355ac47ff070cf0bfcb9b9cc2.jpeg

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik me nog herinner, om 18.00 uur was er geen H3 meer.

Dom gedoe van de Rono was er te horen.

Pop muziek was er niet eerder dan om 20.00 te horen via Luxemburg.

En dat signaal stond geen moment stil door de enorme fading en fase draaiingen.

 

H3 via de 675 was een raad plaatje, werd v/d band geblazen door een Franse zender.

De zee zenders waren niet beter, ook geen ontvangst.

 

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

Wat ik me nog herinner, om 18.00 uur was er geen H3 meer.

Dom gedoe van de Rono was er te horen.

Pop muziek was er niet eerder dan om 20.00 te horen via Luxemburg.

En dat signaal stond geen moment stil door de enorme fading en fase draaiingen.

 

H3 via de 675 was een raad plaatje, werd v/d band geblazen door een Franse zender.

De zee zenders waren niet beter, ook geen ontvangst.

 

Theo

 

Dank je, ik heb voor de RONO gewerkt.

Ik heb wel eens met de leiding van gedachten gewisseld met de leiding om de vormgeving meer bij H3 te laten aansluiten.

Maar ja, ook toen al bureaucracy rules.

 

Theo, je woont in een uithoek, maar H3 was bij jou op AM toch ook op steunzender Hoogzezand. Tot 78 op 1594/188 en daarna 1395/214

 

Op 675 zat inderdaad Marseille met zeer hoog vermogen.

11 uur geleden zei thijs5326:

 

Please login or register to see this link. Please login or register to see this link.

Ja, weggestopt in een programma overzicht op pagina 100 vd krant. Sjonge jonge.

Kortom, geen promotie, toen gebruikelijk. Soms wel goede ideeen maar, ja, dan was het weer de uitvoering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei radio tpot:

Wat ik me nog herinner, om 18.00 uur was er geen H3 meer.

 

In de winter/herfst (zelfs) nog een paar uur eerder uit de lucht.

 

3 uur geleden zei radio tpot:

Pop muziek was er niet eerder dan om 20.00 te horen via Luxemburg.

 

Wel begin jaren 70 vanaf 18.00 uur, denk b.v. aan de Felix (Meurders) talige uitzendingen.

Jaren 60 ochtend/begin v/d middag.

 

3 uur geleden zei radio tpot:

En dat signaal stond geen moment stil door de enorme fading en fase draaiingen.

 

Dat is gedeeltelijk waar, maar vooral tijdens daglicht, was er ook gewoon goede ontvangst.

 

3 uur geleden zei radio tpot:

H3 via de 675 was een raad plaatje, werd v/d band geblazen door een Franse zender.

 

Ja, in Zuid Duitsland kan ik mij herinneren, op weg naar de vakantiebestemming in Italië, maar niet in Nederland, zeker niet toen er met meer vermogen werd uitgezonden.

Misschien had je er last van toen er nog met (maar) 20 Kilowatt werd uitgezonden?

 

 

3 uur geleden zei radio tpot:

De zee zenders waren niet beter, ook geen ontvangst.

 

Tijdens de avond uren kon je ze (Veronica, RNI, Caroline) begin jaren 70, toch gewoon ontvangen op een autoradio, in het oosten van het land, niet perfect, maar er was ontvangst.

 

1 uur geleden zei Will Stevens:

We hebben het over 50 (!) jaar geleden. HIlversum 3 was in die beginjaren geen echte popzender.

 

Na bijna 4 jaar in de lucht zou je het toch wel eens verwachten. :-(

 

1 uur geleden zei Will Stevens:

Ik vond die discussie over de programmering rond de Apollo 11 veel interessanter.

 

Kom jij, dan maar eens met een leuke invalshoek, kunnen we weer verder met (on-topic) discussiëren. :-)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robin Westhof:

 

In de winter/herfst (zelfs) nog een paar uur eerder uit de lucht. 

 

Nederland kon de frequentie 1250 kHz (240 meter) voor Hilversum 3 met 10 kW gebruiken op de volgende tijden:

- november t/m februari: 9.00-15.30 uur

- maart-april en september-oktober: 9.00-17.00 uur

- mei t/m augustus: 7.00-19.00 uur

Dit was overeengekomen met Ierland en Hongarije, de andere gebruikers van deze frequentie. Door het gebruik te beperken tot de daguren werd storing in deze twee landen voorkomen.

 

Hilversum 3 zond op de FM-kanalen wel uit van 9.00 tot 18.00 uur (behalve via de regionale kanalen).

 

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei ruudam:

Theo, je woont in een uithoek, maar H3 was bij jou op AM toch ook op steunzender Hoogzezand. Tot 78 op 1594/188 en daarna 1395/214

Op 675 zat inderdaad Marseille met zeer hoog vermogen.

 

Klopt Ruud het was niet echt geweldig, en als klein ventje verwachte ik pop muziek niet dat knullige van de Rono met elk half uurtje een ander dialect tot aan het Fries aan toe.

De 675 was begin jaren 70 niet geweldig en later met de zogenaamde 120 kw ook niet.

Gelukkig kreeg Smilde een FM zender voor H3 en was het leed geleden.

 

Theo

5 uur geleden zei Robin Westhof:

Tijdens de avond uren kon je ze (Veronica, RNI, Caroline) begin jaren 70, toch gewoon ontvangen op een autoradio, in het oosten van het land, niet perfect, maar er was ontvangst.

 

Ik woonde in Drenthe, keurig achter op de Hondsrug in Emmen.

En daar waren de signalen niet zo sterk van de AM zenders.

Felix heb ik nooit gehoord kwam ook omdat overdag de 1440 niet te horen was, pas als er op geschakeld werd in het vermogen kwam er signaal. En dat was dan meestal savonds.

 

De steunzenders eind jaren 70 waren totaal overbodig voor het Noorden, Smilde had een prima FM zender voor H3.

1395 altijd met brom van Tirana en met de 1593 was ook wat maar ik herinner me dat niet meer zo goed.

De zee zenders waren overdag redelijk te horen, van Caroline ging ik overdag altijd op de brom af.(1188?)

Als ik deze hoorde wist ik dat ze er nog waren, waardoor deze brom kwam wist ik toen niet.

Nu weet ik dat, omdat 2 zenders niet exact op de dezelfde frequentie uitzenden.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Piet van der Vooren:

 

 

Hilversum 3 zond op de FM-kanalen wel uit van 9.00 tot 18.00 uur (behalve via de regionale kanalen).

 

Piet.

Ook op de regionale kanalen, de regio programma;'s van de NOS kwamen er gewoon achteraan, als extra.

OMdat het uur 18 - 19 in de regio dus al NOS was, werd het bij uitbreiding van H3 na 18.00 ook NOS, met Joost Den FDraaier en Frits Spits, elke dag, het enige horizontale programma wat we dus te danken hebben aan de regio, de zo verfoeide RONO en ROZ.

23 minuten geleden zei radio tpot:

 

Ik woonde in Drenthe, keurig achter op de Hondsrug in Emmen.

En daar waren de signalen niet zo sterk van de AM zenders.

 

 

De steunzenders eind jaren 70 waren totaal overbodig voor het Noorden, Smilde had een prima FM zender voor H3.

.

 

Theo

Daarom was er dus die steunzender

Men wilde alles op AM en FM uitzenden, dus voor mensen met alleen AM, en dat waren er nog aardig wat, waren die steunzenders dus niet overbodig.

 

Ik herinner me dat Hengelo AM ook de RONO uitzond, maar later toch H3 overnam, zodat je op de AM naar Joost en Spits kon luisteren.

Smilde kwam in Enschede niet zo goed door, net als Lopik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.