Spring naar bijdragen

Radio 0511 in stabiel vaarwater en Radio 819.


Gast

Aanbevolen berichten

Radio 0511 zaterdag 17 augustus 2019 tussen 1800 en 2000 een special in het kader van 45 jaar na dato, twee uur lang het RNI geluid 1970-74, eerder uitgezonden in Belgie KFM 2015, presentatie en productie Paul de Haan. Beluisteren via 402, 202 en 188 meter middengolf alsmede Kabel Friesland en internet stream. 

 

Reuring op de Noordzee in de zomer van 1970. Het was zo overzichtelijk sinds 1959, de deunen van Veronica waren inmiddels gerespecteerd en gewaardeerd en wat belangrijker was gedoogd door de politiek , totdat  plotsklaps begin 70 een explosie in een verffabriek voor anker ging 4 mijl uit de kust van Skeveningen en iets verder  dat leuke Groninger coastertje de Zeevaart als King David ook voor anker ging. Wat een onrust.

De start van zowel RNI als Capital Radio was hakkelend en strompelend. Zaterdagavond op Radio 0511, erkend LPAM stations, tussen 1800 en 2000 pakken we de draad op in circa juni 1970 vwb RNI, Capital nemen we niet mee.

 

Tussen 1800 en 2000 uur staat centraal Radio Nordsea International RNI . Het programma werd in 2015 uitgezonden door KFM in Belgie en is geproduceerd en gepresenteerd door Paul de Haan. In deze twee uren vanaf juni 1970 oa de misplaatste bemoeienissen van RNI met de Britse verkiezingen. De Mebo moest door een contractule verplichting verkassen naar een positie  voor de Engelse Essex kust en veranderde kort van naam en werd Caroline. Onbegrijpelijk dat Me en Bo zich overlieten halen door de Ier deze naam te voeren, de Engelsen stoorden er vrolijk  op los. In een fragment richt één van de deejays zich tot de nieuwe 18+ kiezers om vooral te stemmen en dan wel te kiezen voor een partij die voor , althans zo dacht men, de invoering van commerciele radio zou zijn en bij verkiezings overwinning dan ook de storing zou stoppen. We weten beter, en de heren  Me en Bo hadden ook beter moeten weten. Met de staart tussen de benen keerde men terug naar Skeveningen. Prima station overigens om naar te luisteren RNI deel 1 in 1970, feitelijk een voortzetting van Caroline South International uit de nadagen augustus 67 tot maart 68. Maar het leverde geen cent op, de commercials werden niet betaald, we kennen de grote namen nog die men voorbij liet komen maar het was financieel gezien armoe troef. Wederom leende een vriendelijk oudere Nederlander die in de textiel zat geld , veel geld. Wel onder voorwaarde dat de Mebo moest  zwijgen , aldus geschiedde in september  1970. Het broodje aap verhaal dat men als reden hanteerde bracht velen in tranen, ook dj Stephen Lad strompelde en verslikte zich in zijn woorden, mischien te veel koffie gedronken. De textielbaron  kreeg de sleutels van het schip en paste er goed op, er werd een tijdelijke bemanning aan boord gezet en het scheelde weer een zeezender voor de NL kust. Ongestoord kon men de eigen activiteiten , oa sokken breien, voortzetten totdat Me en Bo in het voorjaar dmv avontuurlijke streken hun Mebo weer in bezit kregen en de masjienerie aanboord weer tot leven riepen. Een schoonzoon van de textielbaron liet geen steken vallen en samen met een collega schavuit zetten zij de NL talige RNI neer vanaf voorjaar 1971. De Engelstalige uitzendingen beperkten zich tot de avonduren. In maart 72 hoorden we oa AJ Beirens aankondigen dat in maart 270 meter in gebruik zou worden genomen voor Engelstalige uitzendingen, helaas kwam er niets van.

 

Noordzee NL werd intussen een goliede geldmasjien en bracht Ferry Maat op het goede pad naar succes, ook na de zeezender periode, dat het zou eindigen stond ook in 1972 al wel vast. We horen het vakmanschap van Maat en ook het vakmanschap van ex Caroline en Manx Radio marinebbroadcaster Don Allen. De prachtige  gecultiveerde stem van Louise van het eiland Man maakte vele prachtige non stop uren maar ook een schitterende RNI Station ID.  Graham Gill, wie kent hem niet, belandde ook op de mebo 2 en maakte op zijn wijze schitterende radio en dat zeezender jocks ook  anoraks zijn bewijzen Robin Banks en Bob Noakes in een oergezellige roundtour op de Mebo 2 in augustus 1974. we horen hoe Don Allen op geheel eigenwijze zijn laatste show begint met alle naamjingles die hij in de cartmasjien kon douwen, Ferry Eden probeert sinds die dag 30 aug 1974 krampachtig dat record te verbeteren....eigen naamjingles pushen.

Ten slotte in deze twee uren op zaterdag 17 augustus tussen 1800 en 2000 uur op Radio 0511 horen we hoe van Amstel en de Graaf op de vroege zaterdagochtend live vanaf de Mebo 2 de laatste breakfastshow voor de NL service maken.

Na sluiting van RNI zouden we nooit meer iets van het station horen, hoe het met de Mebo 2 afliep weten we.

Op de foto’s zien we hoe een bijna 18 jarige PdH  <  met stropdas?  > met verbazing een elpee bestudeert tijdens een bezoek aan de Mebo 2 op 7 augustus 1970 alsmede enkele andere foto’s met de bekende hoofden in oa de productie studio aanboord, helaas en grijze mistige dag,  maar wat een belevenis.

 

Paul de Haan. Augustus 2019.

 

 

Mebo 1 langszij 2 aug 7 1970.jpg

Mebo 2 August 7 1970 Group in the main studio.jpg

Mebo2 August 7 1970 Lord Archer Surrender0002.jpg

Naderen vd Mebo 2 aug 70.jpg

Paul aanboord Mebo 2 augustus 1970.jpg

Productie studio mebo 2 aug 7 1970.jpg

Zenderruimte Mebo 2 aug 70.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik luisterde afgelopen dinsdag avond ca 19.10  in Utrecht naar 747. MCB, met een presentator die vertelde dat het nu niet mogelijk was langer uit te zenden op de middengolf.  Nadat het plaatje was weggedraaid werd de zender uitgeschakeld en kwam luid en duidelijk Seagull (bevestiging met jingle-stationcall) door. Bijna ruisvrij.

Het signaal was nog sterker dan indertijd 1602 met 500 W. Verschil waarschijnlijk door lagere frequentie. 

Ik krijg meer berichten van LPAM-ers die met vermogens tussen de 500 en 1000 W zenden. Dus wil je nog een beetje meedoen dan moet je wel meegaan met dat soort vermogens....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Radio 0511 zaterdag 24-8-2019  45 jaar na dato:

 

Radio 0511 zaterdag 24-8-2019 tussen 1800 en 2000 uur terugkijken naar 31-8-74 onder het motto 45 jaar na dato.

In het eerste uur  fragmenten uit het archief Stichting Norderney, <accoord Juul > . We  horen oa het marifoonverkeer tussen de Veronica tender en de Norderney, de tender zojuist vertrokken uit Skeveningen met olie, water en aflossers.  Van Veronica , Noordzee en Atlantis verscheidene fragmenten maar niet de te bekende eind toespraken. In het tweede uur het doorgaan vanaf de Mi Amigo, Caroline en Mi Amigo nu sinds 29-8-74 weer verankerd voor de Engelse Essex coast.

 

Op de foto uit medio augustus 74 , met telelens ongetwijfeld, de boordlichten van de Mebo, Mi Amigo en Norderney. Medio september 74 was er slechts 1 boordlicht te spotten, die van de Norderney nog tot augustus 1975.

De Mebo en Mi Amigo waren vertrokken van hun positie zo’n 4 mijl uit de kust van Skeveningen om er nooit meer voor anker te gaan.  Ik  produceerde de uren voor Radio 19 in Belgie in 2013.

 

Paul de Haan.

Aug 74 avond off scheveningen 3 lichtjes 3 zendschepen.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

 Radio 0511, 747 - 1485- 1602- internet en Kabel Friesland.

Beloofd is beloofd, geen 31-8 fragmenten meer, die zijn vanaf medio Juli volledig aan bod gekomen bij Radio 0511. Wel om 1800 uur "des 31 augustus's" platen en tussen 1900 een uur lang de beste rock and classic rock in een special met Bob Seger and tge Silver Bulliband. 

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei radio tpot:

Paul weet jij ook hoe jullie een contract hebben gekregen voor het NOS journaal?

Ik wordt afgewezen omdat ik geen publieke omroep ben.

 

Theo

Alle overname van NOS Journaal door LPAM is illegaal. Hier in 3 bergen (ja die weer) zit er ook 1 die dat doet.

Bij 511 is er wel meer dat...., nou ja, hoe "dik" was die 747 zender ook alweer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei radio tpot:

Paul weet jij ook hoe jullie een contract hebben gekregen voor het NOS journaal?

Ik wordt afgewezen omdat ik geen publieke omroep ben.

 

Theo

 

Ik ben alleen programmamaker Theo. op de site staat een E mail adres  voor allerhande vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Op 9-8-2019 om 09:56 zei Paul de Haan:

Radio 0511 Fryslans only original oldiesstation sinds 2004 op middengolf heeft na een aanloopperiode na de nieuwe frequentie indeling LPAM  de zaak weer in stabiel vaarwater. Nadat in Ternaard de 1332 naar 1602 omgebouwd moest worden was er enige tijd sprake van problemen om het internet signaal stabiel te houden voor doorgave op 1602 khz. 

Dan was daar de ombouw op de landlocatie van voorheen 1602 nabij Harlingen naar 747 khz. Gelukkig kon 0511 uit blijven zenden vanaf de Jenni Baynton dankzij de medewerking van Sietse Brouwer.

In de afgelopen  14 dagen hebben de zender-antennetechnici en presentatoren < t zijn duizendpoten>  Dick Denkers en Mark de Haan op de landlocatite de zaak gereed gemaakt zodat nu ook 747 prima draait. Op de foto de heren de Haan  <L> en Denkers  <R> .  De  1485  locatie behoefde geen aanpassing.

 

Aanstaande zaterdag tussen 1800 en 2000  ga ik nog eens terug naar de zomer  van 1989 en het wel en wee van Neêrlands laatste zeezender vanuit Internationale wateren Radio 819.

Uit Facebook Paul de Haan:

Kijk ....daar in de verte....Neêrlands laatste zeezender op 19-8-1989.

Zaterdag 10-8 aanstaande twee uur aandacht voor Neêrlands laatste zeezender Radio 819 , via Radio 0511 tussen 1800 en 2000, uur vanaf het Caroline schip Ross Revenge toen voor de Engelse kust. Op 19 augustus 1989 kwam er een einde aan de NL zeezenderij welke zijn oorsprong had in het jaar 1959 bij de oprichting van Radio Veronica. Veronica als zeezender was tot 31-8-74 te beluisteren , een periode van 14 jaar waar een einde aankwam toen in 1974 de anti zeezenderwet NL van kracht werd en het station als zeezender vanuit Internationale wateren uit de ether verdween. De NL zeezenderij was hiermee niet ten einde en zou nog eens 15 jaar doorgaan met stations als Radio Mi Amigo, Radio Delmare 1 en 2, Radio Mi Amigo 272 vanaf de Magdalena, NL Caroline, Radio Paradijs, Radio Monique en Radio 819. Op 19 augustus maakte de NL overheid een einde aan de NL zeezenderij door de entering in Internationale wateren van de Ross Revenge waarvandaan de uitzendingen van 819 kwamen, 12 mijl uit de kust van Essex/Kent in het VK. Vrijwel alle apparatuur aanboord voor radio uitzendingen werd in beslag genomen en/of vernield. Radio 819 is een ondergewaardeerd station. Te amateuristisch volgens “kenners”. Onzin natuurlijk, 819 deed hetzelfde als Veronica 14 jaar had gedaan, simpelweg plaatje- reclame-praatje,jingle en het volgende plaatje. Veronica “zwom”in de tabakreclame spotjes, 819 ook. Geen verschil dus. De medewerkers van Veronica hadden feitelijk een kantoorbaan, de studio voor programma opname stond in Hilversum De tapes met programma’s gingen met een tender 4 mijl uit de kust van Skeveningen. Voor de studio medewerkers was Veronica vooral een werkgever, immers de huur en hypotheek moest betaald worden. De bevoorrading van de Norderney was a piece of cake vergeleken bij de zeer lange en ingewikkelde aanvoer wegen van water,diesel, proviand en presentatoren die veelal live vanaf het schip Ross Revenge presenteerden. Vandaar dat we op zaterdagavond aanstaande tussen 1800 en 2000 uur nog eens terugkijken naar Radio 819. In het eerste uur een half uur Radio 819, in het tweede uur het feitelijk laatste uur van Radio 819 op 19 augustus 1989 toen NL overheidsdienaren bezig waren het schip te enteren en twee dramatische oproepen van technicus Peter Chicago die het NL programma onderbrak en melding maakte van wat stond te gebeuren. 
Zaterdag 1800tot 2000 uur op Radio 0511 http://radio0511.com/ maar ook op 747,1602 en 1485 khz middengolf. O ja, u hoeft niet in het midden te gaan zitten voor optimale beluistering van deze twee uren. < insiders> 
Op de foto de Ross Revenge in de verte, 12 mijl uit de kust van Margate ter hoogte van the South Falls Sandbanks.

 

Paul de Haan.

 

1602 landlocatie de Haan en Denkers..jpg

RossRevengeverweg.JPG

 

Paul,

 

Zou het mogelijk zijn om het laatste uur van radio 819 hier te posten?

 

Vriendelijk bedankt alvast,

 

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-9-2019 om 19:28 zei ruudam:

MCB staat dus ook met minstens een halve kiloWatt te draaien

Heb je daar ook bewijs voor of is dat zo maar een gok vanwege je ' jarenlange ervaring' ??  Ik ben redelijk vaak in zowel de VK als USA geweest. Wat mij opviel is dat daar met lage vermogens  een groot bereik werd gehaald. De sleutel tot dit succes was een goede antenne.. Dus jouw uitspraak is m.i. nogal discutabel als je geen bewijs aanlevert. 

Er was ook een tijd dat de machtiging een kW toestond maar de operator bewust met 15W ging uitzenden. Ja ik weet het, het kost geld. Kost mijn hobby ook. 

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb met verschillende vermogens uitgezonden en weet het verschil tussen 15 W en een halve kiloWatt

Met 25 W kom je echt niet in Drente met een 40 meter mast.

 

Bij 0511 lieten ze zelfs de zender zien, een beetje deskundige weet dat je daar geen 25 W maar halve kiloWattjes mee draait, en dat is ook te merken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat snap ik ook wel dat je het verschil weet. Maar heb toch het vermoeden dat je een goede antenne onderschat. En een foto zegt niets. Mijn auto kan ook met gemak 200+ km, toch rijd ik dat vrijwel nooit. Maar goed, we hoeven er hier geen verdere discussie over te voeren want we schieten daar weinig mee op. Lang leve het plezier van de hobby radiomakers en ik heb veel plezier aan het beluisteren en dx jagen. Dat is het belangrijkste lijkt me, veel plezier met de hobby hebben ongeacht aan welke kant je zit (zender of ontvanger) 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei ruudam:

Met 25 W kom je echt niet in Drente met een 40 meter mast.

Ja hoor dat lukt wel Ruud, maar voor een tango heb je 2 nodig.

En de ontvanger moet zijn zaak ook goed voor elkaar hebben.

Tijdens 1 van mijn experimenten kwam ik op de 747 met 100 mW hoorbaar door bij Henk in Dokkum.

Das toch snel een afstand van 70 km.

Met de rigexpert meter , komt op de stand SWR maximaal 10 mW uit de meter, dat is te horen en te zien op de SDR in Groningen.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei radio tpot:

De eerste zin had je ook even mee moeten nemen in je citaat 😊

Er zijn 2 nodig, en om eerlijk te zijn, de andere inwoners had ik niet er bij gehaald.

Maar als die ook mee gedaan hadden, dan hadden ze ook ontvangst gehad met een transistor radio en een klein loop antenne.

 

Maar het gaat natuurlijk om het principe dat je met (heel) laag vermogen, 99,99 % van de luisteraars op een beetje afstand, je niet (goed) kunnen horen en met een halve Kilowatt worden de kansen dus (wel) een stuk(je) groter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.