Spring naar bijdragen

Wat gaat het toch geweldig goed met de Nederlandse radio


Robin Westhof

Aanbevolen berichten

Wat gaat het toch geweldig goed met de Nederlandse radio. ;-)

 

" Luistercijfers SLAM! blijven stijgen "

 

" Enorme stijging marktaandeel jonge vrouwen 100% NL"

 

" Qmusic noteert weer meerdere records "

 

" Radio 538 de grootste in de middag

 

" De nieuwe ochtendshow van Frank Dane en zijn team is overtuigend marktleider "

 

 

Ik zou bijna weer gaan luisteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is nog wel meer radio als de hierboven vermelde (muziek)zenders.

Ik zelf ben een luisteraar van Radio 1 en als die me niet bevalt naar BNR. De laatste zender alleen  als mevr. "de Matroos" niet presenteert.

 

Maar ja, tegenwoordig gebruikt men net als Robin hierboven:

"Wat gaat het toch geweldig goed met de Nederlandse radio"

 

 

Ik stel voor omdat te veranderen in ""Wat gaat het toch geweldig goed met een deel van  de Nederlandse radio"

Ik denk dan, duvel op er is toch zoveel meer !!!!

Wat was ik blij dat ik me niet meer hoefde te bemoeien met "plaatje op , plaatje af".

En dat noemen veel mensen "DE radio"

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

""Wat gaat het toch geweldig goed met een deel van  de Nederlandse radio"

 

Zelfs dat vind ik te ver gaan Juul.

 

Ik vind het een grote teleurstelling in de ether, had tientallen jaren geleden (echt) verwacht dat het heel anders zou zijn (dan) nu, maar gelukkig ben je niet verplicht naar de radio te luisteren of televisie te kijken, genoeg info/entertainment via Internet beschikbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja mee eens, als ik hoor hoe op de hoogst scorende radiostations mensen leuk zitten te doen.

Dan denk ik hoeveel voetbalvelden groot zou zijn ego zijn?

Amazone staat in brand, zo groot als de provincie Utrecht, 150 vierkante kilometer groot.

Dat melde radio1, dus ik rekenen hoeveel voetbalvelden dit zijn, en denk zo nog, Utrecht is wel groot geworden hoor.

Koot en de Bie zeiden het al, de debilisering v/d maatschappij.

 

Theo

bewerkt door radio tpot
taalfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Robin Westhof:

Wat gaat het toch geweldig goed met de Nederlandse radio. ;-)

 

" Luistercijfers SLAM! blijven stijgen "

 

" Enorme stijging marktaandeel jonge vrouwen 100% NL"

 

" Qmusic noteert weer meerdere records "

 

" Radio 538 de grootste in de middag

 

" De nieuwe ochtendshow van Frank Dane en zijn team is overtuigend marktleider "

 

 

Ik zou bijna weer gaan luisteren.

Ze zeiden er toch bij dat dit geldt vioor de 20-49 groep, zelfs Sublime schijnt daar te scoren.

Mensen die daar buiten vallen (de grootste groep in het land) moeten oprotten, en zeker hun mond houden. Liever vielen ze dood dan kosten ze ook niets.

21 uur geleden zei Juul:

Wat was ik blij dat ik me niet meer hoefde te bemoeien met "plaatje op , plaatje af".

En dat noemen veel mensen "DE radio"

T gekke is dat ik plaatje op plaatje af radio nog steeds kan waarderen als luisteraar, vermits er goede muziek wordt gedraaid, en daar ontbreekt het node aan.

Ik zou het ook niet willen maken, maar daar hebben we tegenwoordig machines voor, gratis te downloaden.

 

Ovverigens luister ik vaak naar Radio 1, maar je wordt er soms wel wat suffig van, vaak dezelfde (linkse) boodschap en wat statisch, muv Lara Rensen.

BNR is wel erg geld georienteerd.

 

57 minuten geleden zei Martin1968:

Ik droom weleens dat er alleen maar lokale commerciële radio is toegestaan. Dat levert werkgelegenheid op in elke stad en is bovendien veel aantrekkelijker voor het mkb. Maar dan word ik wakker...

Daar waar wel comm lokale omroep is (geweest) is het geen succes.

De steden zijn wat te klein, en het mkb bestaat vaak uit landelijke ketens, die de advertentie verkoper verwijzen naar het hoofdkantoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

55 minuten geleden zei ruudam:

Ze zeiden er toch bij dat dit geldt vioor de 20-49 groep, zelfs Sublime schijnt daar te scoren.

 

 

Volgens mij zijn de jubelende persberichten die hier elke twee maanden verschijnen eigenlijk bedoeld voor adverteerders en reclamebureaus. De pr-mensen van die radiostations zeggen feitelijk niets anders dan: kijk eens hoe goed we jullie doelgroep bereiken. En elke keer als er weer nieuwe luistercijfers bekend worden gemaakt, doen ze dat opnieuw, eenvoudig om niet voor elkaar onder te doen. Die berichten hebben verder geen enkele nieuwswaarde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Martin1968:

Ik droom weleens dat er alleen maar lokale commerciële radio is toegestaan.

 

Mijn droom was (alleen) 1 (landelijke) publieke omroep voor het nieuws, maar wel een zonder inderdaad  (de irritante) linkse boodschap.

 

Misschien ook nog een (landelijke) publieke omroep voor 75 plussers en de rest opheffen.

 

Voor de rest alleen maar commerciële radio voor de grote steden en regionaal.

 

Wel met een grote variëteit aan (verplichte) formats anders wordt het nog niks.

 

 

5 uur geleden zei ruudam:

Mensen die daar buiten vallen (de grootste groep in het land) moeten oprotten

 

Ik heb de eer aan mijzelf gehouden ;-), want (vrijwel) al die bagger, trek ik niet meer.

 

5 uur geleden zei ruudam:

en zeker hun mond houden.

 

Dat, dan weer niet.

 

5 uur geleden zei ruudam:

T gekke is dat ik plaatje op plaatje af radio nog steeds kan waarderen als luisteraar, vermits er goede muziek wordt gedraaid, en daar ontbreekt het node aan.

 

Precies of gewoon goede non stop, gelukkig wel op het Internet te vinden.

 

Mijn favoriet in het Soul/Funk/Jazz/Disco genre.

 

Funky Corner Radio met veel leukere muziek dan Sublime via de ether/internet , professionele vormgeving en heel belangrijk zonder die (hedendaagse) irritante reclame.

 

Please login or register to see this link.

 

Te beluisteren via verschillende streams waar onder deze:  Please login or register to see this link.

 

 

6 uur geleden zei ruudam:

De steden zijn wat te klein, en het mkb bestaat vaak uit landelijke ketens, die de advertentie verkoper verwijzen naar het hoofdkantoor.

 

In de jaren 80 kon het wel met de vrije (commerciële) radio stations.

 

4 uur geleden zei Will Stevens:

Volgens mij zijn de jubelende persberichten die hier elke twee maanden verschijnen eigenlijk bedoeld voor adverteerders en reclamebureaus.

 

Zijn inderdaad gewoon nutteloze berichten hier op het forum.

 

Voor toekomstige adverteerders heeft het misschien nog wel nut, niet voor professionele reclamebureaus, want die kennen (heus) ook wel alle cijfers.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei ruudam:

Daar waar wel comm lokale omroep is (geweest) is het geen succes.

De steden zijn wat te klein, en het mkb bestaat vaak uit landelijke ketens, die de advertentie verkoper verwijzen naar het hoofdkantoor.

Radio Continu, gericht op Breda vanuit Meerle (B), was in de jaren 80 en begin 90 anders best succesvol, met slechts Hilversum III/Radio 3 al directe concurrent. Er zijn ruim tweeduizend commercials bewaard gebleven van vooral lokale bedrijven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei ruudam:

Daar waar wel comm lokale omroep is (geweest) is het geen succes.

De steden zijn wat te klein, en het mkb bestaat vaak uit landelijke ketens, die de advertentie verkoper verwijzen naar het hoofdkantoor.

Dat dacht ik niet.

Er waren stations in steden die een wachtlijst hadden van 4 maanden voor nieuwe adverteerders.

Alleen de belastingdienst kon ze uiteindelijk het zwijgen opleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp dat gemopper niet. Zaterdag is het 45 jaar geleden dat ook radio Veronica moest stoppen. Wat bleef er over na de zeezenders? Commerciële radiostations in Nederland waren uit den boze. Inmiddels leven we in een tijd dat  er onbeperkt keuze is zowel in de ether, kabel en internet. Daarbij heb je nog alle mogelijkheden om zelf muziek af te spelen wanneer je dat wilt. Laat al die mensen van al die stations toch lekker hun gang gaan en piepen dat ze weer beter zijn geworden. Ik zelf luister af en toe naar Veronica (Inside), Radio 5, Radio 1, Radio 2, lokale radio, ook Radio NL en  NPO Sterren.nl en Klassiek, Jazz en verder alles wat mooi is. Dat is toch mooi, dat je die keuze hebt. Praatradio, lachradio, Kerstmuziekradio,  alles mag van mij. Kom maar op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei martin61:

Dat dacht ik niet.

Er waren stations in steden die een wachtlijst hadden van 4 maanden voor nieuwe adverteerders.

Alleen de belastingdienst kon ze uiteindelijk het zwijgen opleggen.

Ja, jullie verwijzen allemaal naar een andere tijd, de jaren 80 vooral met sucesvolle FM piraten als Keizerstad, Decibel,  Roulette (bestaat nog als lokale PO), en toen waren de mogelijkheden voor lokale regio comm er wel. Want toen was de middenstand vooral lokaal georienteerd en waren er minder ketens als Blokker etc. Dus de spreekwoordelijke bakker en slager om de hoek (de slager is nu Islamitisch).

Maar die tijd is voorbij.

 

Er is wel 1 lichtpuntje, een verbod op ongeadresseerde reclame in de brieven bus (tenzij Ja Ja sticker, doet niemand)  Die reclame budgetten kunnen naar de radio gaan.

 

Ik geloof niet dat er genoeg varieteit lok/reg zal ontstaan, 1 heel misschien 2 zenders per plaats, en dat was het wel. In de hele grote steden al A - R dam, D Haag Utr misschien nog wat erbij, maar dat was het dan wel. En allemaal R 538-tje spelen, (er zijn zelfs LPAM stations die grootste hits van nu draaien en daarmee de MG oudere luisteraar wegjagen) 

 

We zien ook dat comm regionale frequenties steeds meer voor landelijk gebruik worden ingezet, zoals RadioNL.

 

Ik zou graag meer variatie op de landelijke comm omroep zien. Maar alles is in handen van Johnny boy (ooit begonnen als duvelstoejager bij R Noordzee van zijn vader) 

Grootste voorbeeld, Radio 10 en Veronica, schijnen erg op elkaar te gaan lijken (zegt men, ik luister er niet naar). V scoort niet, verkoop het dan aan iemand die er een echt Veronica van wil maken. (Gaat niet gebeuren, de Mol heeft controle over vrijwel alle landelijke zenders, eigendom of via reclame verkoop vehicle One Sales).

4 minuten geleden zei cdb:

 Dat is toch mooi, dat je die keuze hebt. Praatradio, lachradio, Kerstmuziekradio,  alles mag van mij. Kom maar op.

Behalve fatsoenlijke oldies, zoals de "Woodstock" muziek (ja op internet, maar dat is geen radio) 

 

Bij Kerstradio op Sky Radio lach ik me altijd suf om die domme plat commercieel denkende gasten die pas vanaf de 80-ies willen programmeren.

Tijdens de Kerst komt zelfs de 40-ies voorbij !! En een groot succes, ha ha.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei cdb:

Ik begrijp dat gemopper niet. Zaterdag is het 45 jaar geleden dat ook radio Veronica moest stoppen. Wat bleef er over na de zeezenders? Commerciële radiostations in Nederland waren uit den boze. Inmiddels leven we in een tijd dat  er onbeperkt keuze is zowel in de ether, kabel en internet. Daarbij heb je nog alle mogelijkheden om zelf muziek af te spelen wanneer je dat wilt. Laat al die mensen van al die stations toch lekker hun gang gaan en piepen dat ze weer beter zijn geworden. Ik zelf luister af en toe naar Veronica (Inside), Radio 5, Radio 1, Radio 2, lokale radio, ook Radio NL en  NPO Sterren.nl en Klassiek, Jazz en verder alles wat mooi is. Dat is toch mooi, dat je die keuze hebt. Praatradio, lachradio, Kerstmuziekradio,  alles mag van mij. Kom maar op.

 

Precies! En ouderen luisteren ook nogal eens naar de regionale omroepen en kijken (ook overdag) naar omroep MAX. Er is een mediarijkdom (ook via internet) waarvan je in de tijd van Veronica en Noordzee alleen maar kon dromen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-8-2019 om 17:56 zei Martin1968:

Ik droom weleens dat er alleen maar lokale commerciële radio is toegestaan. Dat levert werkgelegenheid op in elke stad en is bovendien veel aantrekkelijker voor het mkb. Maar dan word ik wakker...

 

En dat vind ik nou een goed idee. Dicht bij de mensen. Als ze maar weer niet de plaatselijke top 40 gaan uitzenden.......zoals zo vaak gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei cdb:

Ik begrijp dat gemopper niet. Zaterdag is het 45 jaar geleden dat ook radio Veronica moest stoppen. Wat bleef er over na de zeezenders? Commerciële radiostations in Nederland waren uit den boze. Inmiddels leven we in een tijd dat  er onbeperkt keuze is zowel in de ether, kabel en internet. Daarbij heb je nog alle mogelijkheden om zelf muziek af te spelen wanneer je dat wilt. Laat al die mensen van al die stations toch lekker hun gang gaan en piepen dat ze weer beter zijn geworden. Ik zelf luister af en toe naar Veronica (Inside), Radio 5, Radio 1, Radio 2, lokale radio, ook Radio NL en  NPO Sterren.nl en Klassiek, Jazz en verder alles wat mooi is. Dat is toch mooi, dat je die keuze hebt. Praatradio, lachradio, Kerstmuziekradio,  alles mag van mij. Kom maar op.

Mooi gezegd, helemaal mee eens.
 

Laatst voor het eerst eens 538 Zomer geluisterd en dat vond ik erg leuk. Radio is nu geworden wat het publiek wil horen en niet wat een stel zure VPRO-medewerkers vinden dat we mooi moeten vinden. Heerlijk, voor iedereen is er iets. Niche-muziek is vaak zelfs gratis op YouTube te vinden. Ik geniet daarvan en wat die stations allemaal roepen voor hun adverteerders is hun goed recht. Zou niet weten waarom ik me daar aan zou storen. 

 

Als je iets niet leuk vindt, gewoon niet naar luisteren. Dan heb je nergens last van. 

bewerkt door pieterdecker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei pieterdecker:

Laatst voor het eerst eens 538 Zomer geluisterd en dat vond ik erg leuk.

 

Was dat de zoveelste Top allertijden?

Of iets anders?

 

17 minuten geleden zei pieterdecker:

Radio is nu geworden wat het publiek wil horen

 

Dat denk ik (toch) niet, pas als de ether voor iedereen is geopend, weet je (misschien) wat het (luister) publiek echt wil horen

Nu is vrijwel alles gereguleerd.

 

21 minuten geleden zei pieterdecker:

en niet wat een stel zure VPRO-medewerkers vinden dat we mooi moeten vinden.

 

Over de zure VPRO-medewerkers (wat waarschijnlijk wel klopt) hebben we het hier op het forum nog niet gehad.

 

22 minuten geleden zei pieterdecker:

Niche-muziek is vaak zelfs gratis op YouTube te vinden. Ik geniet daarvan

 

Via Youtube meestal van niet al te hoge kwaliteit, maar op het het uitgebreide Internet (gelukkig) wel volop in goede kwaliteit te vinden.

 

24 minuten geleden zei pieterdecker:

en wat die stations allemaal roepen voor hun adverteerders is hun goed recht

 

En ook omdat te bekritiseren.

 

25 minuten geleden zei pieterdecker:

Zou niet weten waarom ik me daar aan zou storen. 

 

Omdat het zo ontzettend saai is, elke keer dezelfde borstklopperij.

 

30 minuten geleden zei pieterdecker:

Als je iets niet leuk vindt, gewoon niet naar luisteren.

 

Dat doen (denk ik) ook steeds meer mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Robin Westhof:

 

Was dat de zoveelste Top allertijden?

Of iets anders?

Nee gelukkig niet, is een internetstation met uitsluitend zomermuziek. Wel de bekende zomerhits, maar in de mix een erg prettige zender naar mijn mening. 

 

10 minuten geleden zei Robin Westhof:

 

Dat denk ik (toch) niet, pas als de ether voor iedereen is geopend, weet je (misschien) wat het (luister) publiek echt wil horen

Nu is vrijwel alles gereguleerd.

Er is teveel gereguleerd, daar ben ik het mee eens. Maar natuurlijk niet alles. Simplistisch gezegd: De grote zenders draaien wat hun publiek wil horen, anders waren ze niet zo groot. 
En dat vind ik gezonder dan voor 1998, toen de publieke omroep de enige was die overal te ontvangen was en “populaire” muziek moest draaien, maar dat weigerde, want “dat was te plat”. Vervolgens gingen zij hun “macht” misbruiken door zeer elitair te doen over muziek. Commercie m/het grote publiek was iets vies, dat moest bestreden worden. Ze gingen vooral niet draaien wat het gemiddelde publiek wilde horen, daar haalden ze hun neus voor op. 
 

Dan vind ik de huidige situatie stukken beter. Niet perfect natuurlijk, maar wel beter. 

14 minuten geleden zei Robin Westhof:

 

En ook omdat te bekritiseren.

 

Uiteraard. Alleen kan ik me niet voorstellen dat mensen er echt last van hebben. Maar daar kan ik me in vergissen natuurlijk. 

 

15 minuten geleden zei Robin Westhof:

 

Omdat het zo ontzettend saai is, elke keer dezelfde borstklopperij.

Hahaha! Ja ben ik het mee eens, origineel is het niet. 😉

En zeker bij een zender als Slam! waar het duidelijk niet goed gaat, lijkt hun borstklopperij misplaatst. Maar ik heb me niet genoeg verdiept in de doelgroepcijfers. 
 

17 minuten geleden zei Robin Westhof:

Dat doen (denk ik) ook steeds meer mensen.

Ergens is het natuurlijk ook wel logisch dat mensen zich meer ontwikkelen gedurende hun leven en dan op zoek gaan naar andere dingen dan de standaard radio met dj’s die vrijwel allemaal hetzelfde zeggen en de muzikale overlap tussen veel zenders. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei pieterdecker:

En dat vind ik gezonder dan voor 1998, toen de publieke omroep de enige was die overal te ontvangen

 

Ik had het geluk, om in de jaren 90 veel vrije radiostations uit o.a. Den Haag te ontvangen, dus was niet afhankelijk van de publieke omroep.

 

Voor de hits kon je luisteren naar Centraal of Baccara, voor de oude soul/disco/dance naar Trend,  voor de nieuwste House naar Exclusief,  voor Classic rock naar Nova, voor alternatieve muziek naar Tonga, Rock naar Residents ect....

 

15 minuten geleden zei pieterdecker:

Dan vind ik de huidige situatie stukken beter. Niet perfect natuurlijk, maar wel beter. 

 

Ik vind het een achteruitgang in de ether, want de div vrije radiostations in het westen zijn vrijwel allemaal verdwenen.

Nu moet ik echt uitwijken naar het Internet, dat is natuurlijk (wel) een hele vooruitgang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei pieterdecker:

Mooi gezegd, helemaal mee eens.
 

Laatst voor het eerst eens 538 Zomer geluisterd en dat vond ik erg leuk. Radio is nu geworden wat het publiek wil horen en niet wat een stel zure VPRO-medewerkers vinden dat we mooi moeten vinden. Heerlijk, voor iedereen is er iets. Niche-muziek is vaak zelfs gratis op YouTube te vinden. Ik geniet daarvan en wat die stations allemaal roepen voor hun adverteerders is hun goed recht. Zou niet weten waarom ik me daar aan zou storen. 

 

Als je iets niet leuk vindt, gewoon niet naar luisteren. Dan heb je nergens last van. 

Ik weet niet of die VPRO medewerkers ons willen vertellen wat wij mooi of niet mooi moeten vinden. Dan denk ik, laat maar gaan. Toch hebben die VPRO medewerkers mooie radio en ook tv programma's gemaakt. Zuur of niet zuur.

bewerkt door cdb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.