Spring naar bijdragen

Lex Harding wil Norderney laten zinken


Aanbevolen berichten

49 minuten geleden zei radio tpot:

Gelukkig hebben we de foto's nog 😎

 

Er gaat niets boven het bezoeken van bijvoorbeeld een oud-kasteel, paleis of fort om een  goede indruk te krijgen. Foto's kunnen dit  nooit benaderen. Dat geldt ook voor radio erfgoed. 

 

Ik schrok daarom van de uitspraak van Lex ,want zijn houding is : 'van na mij de zondvloed '. Populair gezegd: het kan me niets meer schelen. Ik had deze reactie  niet verwacht van iemand die zijn carrière aan 'de boot' heeft te danken.

 

Kan me indenken dat hij er persoonlijk nu genoeg van heeft, maar ik had  toch een meer diplomatieke uitspraak verwacht. In Nederland kun je namelijk  aanspraak maken op een subsidie voor immaterieel of mobiel erfgoed en zelfs in Europees verband bestaat dit. 

 

Waarom heeft Lex deze suggestie niet gedaan?  Ik ervaar zijn opmerking over het zinken  van de Norderney als een soort 'dolksteek'.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Deze discussie over de Norderney, duurt nu al langer dan 40 jaar. Het schip is verkocht, half gesloopt en verbouwd tot horecagelegenheid. Alleen de buitenkant doet nog een beetje denken aan het echte zendschip. Ik kan Lex wel begrijpen dat hij een beetje moe wordt van dat gezeur over dat schip. Er zijn al honderden plannen gemaakt om het weer terug te kopen en te verbouwen naar een soort van zendschip/museum. En al die keren dat er geld op tafel moet komen, wordt er weer een beroep gedaan op de wat rijkere ex Veronica medewerkers.  Het is gewoon te laat en veel te kostbaar om het te kopen, te verbouwen, te beheren en om het een betere plaats te geven dan een achteraf plek in een achteraf haventje. Een goeie ligplaats is namelijk ook duur.  En dan? Moet dit dan na twee jaar ook weer dicht, omdat iedereen die het wilde zien het al heeft gezien en de rest van Nederland het niks kan schelen?  Het is te laat. Maar ik weet zeker dat Lex ook liever gezien had, dat het allemaal anders had gelopen. En zo'n uitspraak? ach, je moet niet alles zo serieus nemen.

bewerkt door cdb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Kijk Cor,

 

"jij snapt het".

 

PS. Zelfs de wat rijkere Volendammers hoor ik niet...................

Er is ooit een klein ideetje geweest om het schip naar Volendam te brengen als vaste ligplaats. Het kon niet wegens ondiep water. Ik weet niet of er toen serieus over gesproken is, maar Jaap Buijs zou zeggen, Ik zel effe 'n poar telefoontjes plegen, over 'n poar uur weet je meer.  Misschien was het toen wel gelukt zonder al te veel kosten en veel, heel veel vrijwilligers. Maar ja..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-9-2019 om 22:30 zei cdb:

Er is ooit een klein ideetje geweest om het schip naar Volendam te brengen als vaste ligplaats. Het kon niet wegens ondiep water. Ik weet niet of er toen serieus over gesproken is, maar Jaap Buijs zou zeggen, Ik zel effe 'n poar telefoontjes plegen, over 'n poar uur weet je meer.  Misschien was het toen wel gelukt zonder al te veel kosten en veel, heel veel vrijwilligers. Maar ja..........

Schip lag toen veel lager in het water dan nu . Later heeft het ook in Monnickendam gelegen in de haven tijdens een feest van Veronica .

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

41 minuten geleden zei Jaap De Vries:

Schip lag toen veel lager in het water dan nu . Later heeft het ook in Monnickendam gelegen in de haven tijdens een feest van Veronica .

 

 

Dat schijnt 31 augustus 2003 te zijn geweest. Diepte Markermeer: -5,80 tot -2,80 MP. Hadden ze waarschijnlijk net de vaargeul uitgebaggerd. Dat is geen zendschip meer, zonder studio's, hutten, kombuis, machinekamer en ballast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Harding heeft natuurlijk gelijk, dat schip blijft bij Oud Veronicanen om de nek hangen. De laatste zeezender & zendschip Anoraks blijven maar roepen dat de Norderney gered moet worden en terug moet in de staat 31-8-74 tijd 1801 uur. Zelfs de galbak moet nagemaakt worden , er is vast wel een anorak die even fors over zijn nek wil gaan en het ding volkotst. Zelfs de geur mag dan nimmer meer worden geneutraliseerd. Lid Cor heeft inmiddels  uitgelegd , zelfs met harde cijfers, dat de grootte en diepgang een belemmering is voor een leuk achteraf haventje ergens centraal in Nederland, bijvoorbeeld Usquert. Afgezien daarvan zal de restauratie ploeg Boordstudio niet warmlopen met de gedachte dat hun nu kostbare authentieke spullen aan boord , waar het altijd vochtig is, een plaats zullen krijgen. Vochtvreters zullen niet helpen. De Brandweer zal bij inspectie een compliment uitdelen , helemaal terug in oude staat, echter bezoekers mogen niet aanboord. Onvoldoende gangen en noodluiken etc.  Hopeloos allemaal en intussen blijft dat schip maar om de nek bungelen. Een veel beter plan is de laatste enkele handenvol zendschip anoraks in de zelen, de Norderney heeft immers geen aandrijving. In de zelen mannen, en trek het leeggeroofde karkas  naar Hendrik Ido Ambacht waar er scheermesjes van het schip gemaakt zullen worden. Als u dan na verloop van tijd langs de schappen in de super loopt en bij de scheermesjes opeens " Veronica Blijft Als UUUUUU Dat wilt" hoort dan weet u dat u als de gesmeerde bliksem een voorraad moet kopen om de komende zware jaren mee voort te kunnen gaan. 

Het zelfde probleem speelt natuurlijk ook met de Ross Revenge, nu nog door zeer bekwame scheeps en trawler deskundigen in stand gehouden, echter zonder uitzicht op een tochtje met het schip. Nog steeds is het schip als het ware in gijzeling door de overheid, wel op een mooie plek, daar niet van.  De zeer bekwame scheeps vrijwilligers, niet te verwarren met het radiovolk, worden oud en de kennis omtrent dit specifieke schip zal verdwijnen. Ook de Ross moet weer in droogdok, mail  voor de aardigheid  eens met Malcolm Smith welke kosten dit met zich mee brengt en afgezien van de dokbeurt is daar  nog de restschade van de stranding op de Goodwin Sands in 1991. Het is te betwijfelen dat weer de ogen een beetje worden toegeknepen, immers de regelgeving is zeer dwingend. Voor Caroline hangt het schip ook als een molensteen om de nek, veel donaties komen van zeer trouwe Caroline luisteraars die doneren omdat een fors deel van de donaties ook aan het schip worden besteed. Deze legendarische Iceland  trawler is nu nog het boegbeeld, ook hier de vraag hoe lang is dat houdbaar.

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-10-2019 om 13:38 zei Jan Kees De Hoop:

Zie: Please login or register to see this link.

Reddingsactie schip Veronica ongewenst.  Een beetje vreemde kop. Weer zo'n poging om het onhaalbare proberen te verwezenlijken. Gaan bedelen bij oud Veronicanen, en dan bij tegenvallende reacties gaan roepen, ZE WILLEN HET NIET MEER. Ik heb het allemaal al eens eerder uitgelegd, over het waarom, het hoe, en het waarom niet. Heel interessant allemaal, maar hebben ze in Hoorn de laatste tijd wel het nieuws gevolgd?  Ga niet eerst lopen roepen om geld. Pleeg eerst heel goed en degelijk onderzoek of het allemaal wel echt mogelijk is, en ga eerst eens een landelijke actie ontketenen om te peilen naar de echte werkelijke belangstelling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei cdb:

 Heel interessant allemaal, maar hebben ze in Hoorn de laatste tijd wel het nieuws gevolgd? 

 

Het is een bericht van 14 augustus. Oud nieuws dus.

Ik moest trouwens wel lachen om die laatdunkende aanduiding 'veredelde friettent'.  Dat kun je van bijna elke horecaonderneming wel zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.