Spring naar bijdragen

1332 kHz Extra AM on air


Eric

Aanbevolen berichten

Goed signaal Harm. Pikte het vanmiddag iets ten noorden van Alkmaar op. Zuid van Alkmaar tot ongeveer Leiden prima signaal. En prima format !! (althans het type muziek dat mij wel aanspreekt). 747 kHz MCB is wel sterker echter dat format spreekt mij minder aan. Bovendien klinkt MCB best wel geknepen. Jouw modulatie is beter, althans klinkt beter in de auto (komt in de buurt van Caroline op 648 kHz)

Grt Eric

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Harm ten Brink:

Een wat late reactie maar bedankt! :D

 

Harm,

 

Hier in Amstelveen Middenhoven komt hij wel door maar daar is alles mee gezegd.

MCB 747 knalt er hier uit, Alphen a/d Rijn is verder weg dan jouw locatie, ik meen ergens achter Westgaarde Osdorp.

Mag je op die frequentie ook 100 W uitsturen?

En dat allemaal via mijn Grundig Music Boy.

 

Groet Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei nchuijg:

 

Harm,

 

Hier in Amstelveen Middenhoven komt hij wel door maar daar is alles mee gezegd.

MCB 747 knalt er hier uit, Alphen a/d Rijn is verder weg dan jouw locatie, ik meen ergens achter Westgaarde Osdorp.

Mag je op die frequentie ook 100 W uitsturen?

En dat allemaal via mijn Grundig Music Boy.

 

Groet Nico.

Je zit in de schaduw van Amsterdam met Giga demping

AadR is redelijk vrij zicht, dwz, geen zandgronden en steden voor A-veen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geluid mag wel wat krachtiger. Als je een Optimod op de kop kunt tikken zou ik het zeker niet laten. Je kunt duidelijk merken dat stations met een Optimod zoals 747 MCB krachtiger aan de band zitten. En geeft ook een mooiere klankkleur aan het geluid. Het klinkt zover ik het nu kon horen een beetje blikkerig en dof.

bewerkt door radiofreak31
Link naar opmerking
Deel via andere websites

46 minuten geleden zei ruudam:

Je zit in de schaduw van Amsterdam met Giga demping

AadR is redelijk vrij zicht, dwz, geen zandgronden en steden voor A-veen.

 

Ruud,

 

Het in de schaduw van Amsterdam zitten valt nog al mee, wat bebouwing in Osdorp en de Aker, verder alleen een golfterrein en het Amsterdamse bos en de Amstelveense Poel.

2019-09-21_21h28_00.thumb.png.6eced127cda2505da03e266d5f1e855e.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Nico, Dan is er iets anders dat verstoord. Wellicht beton in huis of iets dergelijks. Antenne uets andere positie? Heb je het ook buiten geprobeerd? Het signaal is ook in Leiden goed te ontvangen. Zelfs in de auto in de binnenstad (gaat net aan). Maar thuis (noord van Leiden) is het best stevig, dus bij jou zou het op z'n minst goed beluisterbaar moeten zijn (lijkt me).

Grts Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Eric:

Dag Nico, Dan is er iets anders dat verstoord. Wellicht beton in huis of iets dergelijks. Antenne uets andere positie? Heb je het ook buiten geprobeerd? Het signaal is ook in Leiden goed te ontvangen. Zelfs in de auto in de binnenstad (gaat net aan). Maar thuis (noord van Leiden) is het best stevig, dus bij jou zou het op z'n minst goed beluisterbaar moeten zijn (lijkt me).

Grts Eric

 

Ik luister op de boven verdieping van een rijtjes huis, dus boven zit ik onder een houten dak met pannen, MCB komt wel vele malen sterker binnen, ook vang ik die Hindoestaanse bij Den Haag redelijk.

Groet Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schreef het al eerder, de betonnen kantoorkolossen op de zuid-as zorgen echt voor een behoorlijke demping.

Testritten gisteravond bevestigen dat Buitenveldert, Amsterdam zuid-oost, Diemen en zo verder richting Hilversum er praktisch niets te horen is.

Daarentegen kom ik goed door in Haarlem, richting Alkmaar en Leiden.

Dit is overigens boven verwachting voor een sterk verkorte straler al valt de ontvangst in de binnenstad van Amsterdam enigzins tegen.

Verder zend ik nu uit met maximaal 60 Watt PEP bij 80% modulatie, daarboven gaat 'ie vervormen.

Ben dan ook zeer benieuwd als er straks 100 Watt PEP uit komt.

 

Ik heb geluk dat ik op een voormalige zeebodem met klei zit (Lutkemeer) en veel aandacht heb geschonken aan het aanleggen van een radialennetwerk.

Enfin, bijgaande foto van de analyser zegt denk ik genoeg...

 

Het geluid is inderdaad nog iets waar aan gesleuteld moet worden.

Het signaal komt nu direct van de stream via een Barix exstreamer.

Als iemand nog een Optimod 'over' heeft hoor ik het wel...

 

2e avondmeting bij antenne.jpg

bewerkt door Harm ten Brink
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21-9-2019 om 22:27 zei Harm ten Brink:

Ik schreef het al eerder, de betonnen kantoorkolossen op de zuid-as zorgen echt voor een behoorlijke demping.

Absoluut. Die kolossen dstaan op een diepe zandbodem en dat helpt ook niet.

 

Op 21-9-2019 om 22:27 zei Harm ten Brink:

Testritten gisteravond bevestigen dat Buitenveldert, Amsterdam zuid-oost, Diemen en zo verder richting Hilversum er praktisch niets te horen is.

 

Ik vrees in Utrecht ook weinig

 

Op 21-9-2019 om 22:27 zei Harm ten Brink:

Daarentegen kom ik goed door in Haarlem, richting Alkmaar en Leiden.

Dit is overigens boven verwachting voor een sterk verkorte straler al valt de ontvangst in de binnenstad van Amsterdam enigzins tegen.

 

Dat lukte zelfs STAD indertijd op 1250 met 1 kW maar nauwelijks

 

Op 21-9-2019 om 22:27 zei Harm ten Brink:

Verder zend ik nu uit met maximaal 60 Watt PEP bij 80% modulatie, daarboven gaat 'ie vervormen.

Ben dan ook zeer benieuwd als er straks 100 Watt PEP uit komt.

 

Ik ben bang dat dat weinig verschil zal maken.

Je mag tussen ons gezegd en gezwegen wel wat over die 100 W PEP heen, maar mak het niet te gek met kiloWatts. Helaas is een goede zender met wat power behoorlijk duur.

 

Op 21-9-2019 om 22:27 zei Harm ten Brink:

 

Ik heb geluk dat ik op een voormalige zeebodem met klei zit (Lutkemeer) en veel aandacht heb geschonken aan het aanleggen van een radialennetwerk.

Enfin, bijgaande foto van de analyser zegt denk ik genoeg...

 

Het geluid is inderdaad nog iets waar aan gesleuteld moet worden.

Het signaal komt nu direct van de stream via een Barix exstreamer.

Als iemand nog een Optimod 'over' heeft hoor ik het wel...

 

Helaas, niets over.

Maar met een goede processing met software en wat equalising kom je ook een heel eind. Dat kan je gewoon aan de upstream kant doen, zodat je meteen kan luisteren wat het doet. Ik heb het laatst ook even geprobeerd en viel reuze mee. Belangrijk is dat de pieken er uit moeten, en dat er wat dynamiek uit moet. Vervolgens wat hoog op halen, en laag er uit, behalve het ""laagste" laag, waardoor het toch warm blijft klinken.

 

Op 21-9-2019 om 22:27 zei Harm ten Brink:

 

2e avondmeting bij antenne.jpg

Handig apparaatje, zoek ik ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei ruudam:

Absoluut. Die kolossen dstaan op een diepe zandbodem en dat helpt ook niet.

 

 

Ik vrees in Utrecht ook weinig

 

 

Dat lukte zelfs STAD indertijd op 1250 met 1 kW maar nauwelijks

 

 

Ik ben bang dat dat weinig verschil zal maken.

Je mag tussen ons gezegd en gezwegen wel wat over die 100 W PEP heen, maar mak het niet te gek met kiloWatts. Helaas is een goede zender met wat power behoorlijk duur.

 

 

Helaas, niets over.

Maar met een goede processing met software en wat equalising kom je ook een heel eind. Dat kan je gewoon aan de upstream kant doen, zodat je meteen kan luisteren wat het doet. Ik heb het laatst ook even geprobeerd en viel reuze mee. Belangrijk is dat de pieken er uit moeten, en dat er wat dynamiek uit moet. Vervolgens wat hoog op halen, en laag er uit, behalve het ""laagste" laag, waardoor het toch warm blijft klinken.

 

Handig apparaatje, zoek ik ook.

 

dat apparaatje is bij Hamshop te koop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Please login or register to see this link.

En dan de zero uitvoering, deze kun je ook op 25 Ohm zetten om rechtstreeks aan je antenne te meten.

Er van uitgaande dat je omstreeks de 20 Ohm hebt aan impedantie.

Geeft een betere beeld van hoe diep je resonantie punt is.

Toen ik mijn AA54 gekocht had, was dit nog niet zo.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei ruudam:

Je mag tussen ons gezegd en gezwegen wel wat over die 100 W PEP heen, maar mak het niet te gek met kiloWatts.

 

Al is het maar tijdelijk Harm, om te kijken wat voor vermogen er eigenlijk nodig is, om je eigen doelstelling: " héél Amsterdam beslaan, dat is 12 Km tot de A10 oost." te behalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei ruudam:

 

Dat lukte zelfs STAD indertijd op 1250 met 1 kW maar nauwelijks

 

 

 

 

Die zender stond op het punt waar nu de Utrecht boog van Prorail nu ligt, nabij de Makro bij Diemen en Ouder Amstel.

De klacht was altijd dat STAD overal te ontvangen was behalve in Amsterdam, de ontvangst aan de andere kant van het IJselmeer in Friesland was zelfs behoorlijk.

 

Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Al is het maar tijdelijk Harm, om te kijken wat voor vermogen er eigenlijk nodig is, om je eigen doelstelling: " héél Amsterdam beslaan, dat is 12 Km tot de A10 oost." te behalen.

Dat kun je wel schudden! Zoals je her en der leest is ontvangst van de MG in Amsterdam een probleem. We hebben het dan in eerste instantie over het vele beton met het benodigde ijzerwerk er in, en in de tweede plaats de man-made noise. Om die storing te overheersen is veeeeeeeel meer nodig als 25 Watt draaggolf vermogen. Zelfs 1 kW draaggolf vermogen zal het niet veel verbeteren. Dan is er natuurlijk ook nog zoiets als een bescheiden antenne installatie. Kortom als je heel Amsterdam wil bereiken op MG heb je behoorlijk wat meer nodig.

 

Rob V.

 

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Misschien dat toch (wel) meer vermogen en de locatie van de (gunstigere) antenneopstelling (ten westen van Amsterdam) nog iets  uitmaakt, vergeleken met die van STAD vroeger?

 

Zo niet, dit is wat Harm eerder schreef: "D.w.z. ik wil graag héél Amsterdam beslaan, dat is 12 Km tot de A10 oost.

Haarlem en Zandvoort pak ik dan hopelijk ook mee.

Als dat allemaal niet lukt lever ik eind dit jaar mijn vergunning in, die beslissing staat al vast."

 

28 minuten geleden zei Rob Veld:

Kortom als je heel Amsterdam wil bereiken op MG heb je behoorlijk wat meer nodig.

 

Denk het ook,  dus eigenlijk moeten de regels voor (max) vermogen eigenlijk anders worden, die zijn in dit (specifieke) geval gewoon niet toereikend.

 

En veranderen van de regels gaat natuurlijk niet gebeuren, dus (tijdelijk) overtreden lijkt mij een (eventuele) optie.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me ook af of je die wens moet hebben om heel Amsterdam te bestrijken. Dat lijkt me niet realistisch. Ik denk dat je met de huidige ontvangst aardig tevreden mag zijn. Het mag nog wel wat beter, maar de illusie dat je heel Amsterdam bestrijkt zou ik me maar niet maken. Gewoon flink moduleren, en niet zo als bij Groeistad op 1224 dan, maar meer de gulden middenweg hierin. Beetje de kant op van wat MCB Radio laat horen want die hebben ondanks het format wel een uitstekend geluid.

Zender is trouwens uit de lucht nu? Gisteren ook niet gehoord.

bewerkt door radiofreak31
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De zender is nu uit de lucht vanwege een modificatie aan de tuner.

De beveiliging zette iedere ochtend de zender uit, waarschijnlijk door temperatuurverschillen.

Morgen gaan we iets anders proberen.

Enfin, kinderziektes hou je altijd maar de antennelocatie is bewust gekozen vanwege zijn geografische ligging en geologische samenstelling.

 

tuner-modificatie.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei nchuijg:

 

Die zender stond op het punt waar nu de Utrecht boog van Prorail nu ligt, nabij de Makro bij Diemen en Ouder Amstel.

De klacht was altijd dat STAD overal te ontvangen was behalve in Amsterdam, de ontvangst aan de andere kant van het IJselmeer in Friesland was zelfs behoorlijk.

 

Nico.

Ik kreeg STAD zelfs in Groningen en Achterhoek op zakradio.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-9-2019 om 11:27 zei Robin Westhof:

 

Misschien dat toch (wel) meer vermogen en de locatie van de (gunstigere) antenneopstelling (ten westen van Amsterdam) nog iets  uitmaakt, vergeleken met die van STAD vroeger?

 

Zo niet, dit is wat Harm eerder schreef: "D.w.z. ik wil graag héél Amsterdam beslaan, dat is 12 Km tot de A10 oost.

Haarlem en Zandvoort pak ik dan hopelijk ook mee.

Als dat allemaal niet lukt lever ik eind dit jaar mijn vergunning in, die beslissing staat al vast."

 

 

Denk het ook,  dus eigenlijk moeten de regels voor (max) vermogen eigenlijk anders worden, die zijn in dit (specifieke) geval gewoon niet toereikend.

 

En veranderen van de regels gaat natuurlijk niet gebeuren, dus (tijdelijk) overtreden lijkt mij een (eventuele) optie.

 

 

 

 

 

En hoe groot zou die overtreding dan mogen zijn Robin? Ik vrees dat je met de huidige situatie er misschien wel meer dan 10 kW moet ingooien om in heel Amsterdam dekking te hebben, maar ik weet wel zeker dat ik te optimistisch ben.

Stad redde het al niet met aanzienlijk meer vermogen in het verleden, en de ontvangst op MG is met dank aan alle storende electronica en de bouw van objecten met het benodigde betonijzer er niet beter op geworden.

 

Wat betreft de uitspraak van Harm. Waarom citeer je die? Wil je daarmee zeggen dat Harm er maar mee op moet houden omdat hij niet heel Amsterdam kan bestrijken?? Zoiets van een man een man, een woord een woord?

Een mens kan van mening veranderen Robin en het is aan Harm of hij met het huidige bereik tevreden is en wat hij verder doet met zijn vergunning.

 

Rob V.

 

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Rob Veld:

En hoe groot zou die overtreding dan mogen zijn Robin?

 

Het max vermogen van de zender, al is het maar tijdelijk, gewoon kijken hoe de ontvangst dan is.

 

4 uur geleden zei Rob Veld:

Ik vrees dat je met de huidige situatie er misschien wel meer dan 10 kW moet ingooien om in heel Amsterdam dekking te hebben, maar ik weet wel zeker dat ik te optimistisch ben.

Stad redde het al niet met aanzienlijk meer vermogen in het verleden, en de ontvangst op MG is met dank aan alle storende electronica en de bouw van objecten met het benodigde betonijzer er niet beter op geworden.

 

Waarschijnlijk allemaal waar.

Maar waarom kom je nu pas met dit verhaal, tegen mij nota bene, en niet in de MCB radio thread van 7 juni, waar Harm schreef dat hij graag heel Amsterdam wil bestrijken.

Je wist toen toch al dat zoiets, met dat bescheiden vermogen, nooit zou lukken?

 

4 uur geleden zei Rob Veld:

Wat betreft de uitspraak van Harm. Waarom citeer je die? Wil je daarmee zeggen dat Harm er maar mee op moet houden omdat hij niet heel Amsterdam kan bestrijken?? Zoiets van een man een man, een woord een woord?

 

Ja, waarom niet?

De beslissing stond toch (al) vast?

 

4 uur geleden zei Rob Veld:

Een mens kan van mening veranderen Robin en het is aan Harm of hij met het huidige bereik tevreden is en wat hij verder doet met zijn vergunning.

 

Ik heb nog nergens gelezen, dat hij er nu anders over denkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Robin, je bent bijzonder hard leers, voor de derde keer en ook de laatste keer, binnen de mogelijkheden die er zijn heeft meer vermogen geen zin. Hoef je natuurlijk niet te geloven, maar dan daag ik je uit om zelf een radiostation op MG op te zetten. In dat geval wens ik je veel succes.

 

Wat ik ook irritant vind is dat je, nota bene als buitenstaander, wil dat er over alles verantwoording wordt afgelegd. Voor zover ik weet ben je geen aandeelhouder van Extra AM.

 

Waar ik ook moeite mee heb is dat je de vergunningshouder vraagt om de  vergunningsvoorwaarden te overtreden. Nogmaals, richt je eigen radiostation op en doe er mee wat jij wil.

 

Rest my case, plaatje maar weer.

 

Rob V.

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.