Spring naar bijdragen

NOS kijk en luisteronderzoek 1ste kwartaal 1971


Juul

Aanbevolen berichten

Interessant rapport, Juul. Bedankt.

 

Vooral ook het gedeelte met de luisterdichtheid per kwartier van 7 t/m 20 maart 1971 van de 3 Hilversumse zenders en Veronica naast elkaar.

Noordzee was net begonnen met NL-talige uitzendingen op 6 maart 1971.

Is er ook een dergelijk overzicht beschikbaar van vóór 6 maart 1971? Interessant om dan te zien wat het effect was van de start van Noordzee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het delen, Juul. Het is een interessant document!

 

Met betrekking tot de invloed van RNI lees ik op pagina 7:

 

Luisterdichtheid.jpg

Wat mij ook opvalt (op pagina 5) is dat de totale luisterdichtheid ten opzichte van 4de kwartaal 1970 met 3.5% gestegen is, terwijl de stijging tussen 1ste en 4de kwartaal in 1970 slechts 1.1% bedroeg.

 

Leuk document!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Piet Sonneveld:

Interessant rapport, Juul. Bedankt.

 

Vooral ook het gedeelte met de luisterdichtheid per kwartier van 7 t/m 20 maart 1971 van de 3 Hilversumse zenders en Veronica naast elkaar.

Noordzee was net begonnen met NL-talige uitzendingen op 6 maart 1971.

Is er ook een dergelijk overzicht beschikbaar van vóór 6 maart 1971? Interessant om dan te zien wat het effect was van de start van Noordzee.

 

 

ik heb het niet Piet.  Het is er wel maar dat ligt bij B&G om gedigitaliseerd te worden weet ik.

2 uur geleden zei Ben:

Bedankt voor het delen, Juul. Het is een interessant document!

 

Met betrekking tot de invloed van RNI lees ik op pagina 7:

 

Please login or register to see this link.

Wat mij ook opvalt (op pagina 5) is dat de totale luisterdichtheid ten opzichte van 4de kwartaal 1970 met 3.5% gestegen is, terwijl de stijging tussen 1ste en 4de kwartaal in 1970 slechts 1.1% bedroeg.

 

Leuk document!

 

 

Dag Ben,

 

Grappig dat je er bent ingedoken. Ik heb er gewoon de tijd niet voor.............Dat mogen latere "onderzoekers" doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-10-2019 om 12:03 zei Piet Sonneveld:

Vooral ook het gedeelte met de luisterdichtheid per kwartier van 7 t/m 20 maart 1971 van de 3 Hilversumse zenders en Veronica naast elkaar.

Dat vind ik ook zeker interessant  Piet. Ik moest er  wel even voor gaan zitten, want dan wordt het luistergedrag veel inzichtelijker, maar soms ook onverklaarbaarder.

 

Zo constateer ik dat 'Ochtendgymnastiek' op H 2 door Ab Gaubitz ('Staat u allen klaar ?) veel beter werd beluisterd dan 'Ook Goeiemorgen' op Veronica.

 

Tot aan Muziek terwijl u werkt was H2  de best beluisterde zender door een combinatie van nieuws en actualiteiten en een item zoals 'De Groenteman'.(cha-cha-cha, wat zullen we eten?)

 

Het overzicht legt de zwakte van Veronica bloot. Naar  Eddy Becker op H3 werd  drie keer zoveel geluisterd dan naar Chiel Montagne en Lex Harding en ook oud-Veronica gediende Cees van Zijtveld verslaat zelfs icoon Rob Out.

 

Zodra Willem van Kooten 'Joost mag het weten' op H 3 presenteert verbleekt Veronica. De absolute winnaar  op H3 was 'Arbeidsvitaminen'.

 

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden.

 

Veronica had maar een paar luistercijfer kanonnen in 1971 :Muziek Terwijl U Werkt,  Juxebox, Top 40  en Hitparade en Men Vraagt en wij draaien. 

 

De luistercijfers zijn gemeten voor heel Nederland ,maar daar was Veronica niet overal te ontvangen.  Het is dus 'appels met peren vergelijken'. In het ontvangstgebied van Veronica was het station wel de best beluisterde radiozender. 

 

 

Op 5-10-2019 om 20:06 zei Juul:

Ik heb vandaag dit luisteronderzoek maar "even" gescand. Altijd leuk om te zien.

 

 

Als je er goed 'induikt' is het voor Veronica helemaal niet zo leuk. H3 rukt namelijk op en ook Noordzee doet van zich spreken. Opvallend is de luister dip bij Veronica in het derde kwartaal van 1970. Heb je daar misschien een verklaring voor?

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee Leendert, ik heb er geen verklaring voor. Wat ik gedaan heb afgelopen week is dat boekwerkje gewoon scannen. Meer niet.

Ik heb gewoon geen tijd om het helemaal te bestuderen.  Dat mogen anderen doen, mensen zoals jij. En die conclusies lees ik dan weer wel. die bewaar ik. Lekker "handzaam".

Ik ben veel te druk om ons archief toegankelijk te maken voor mensen die niet alle in en outs van ons archief begrijpen.

Als ik een foto heb die ik benoemd heb ;" ruud, josé, ed en jan" dan weet niemand behalve Ad en Niels en ik, wie dat zijn.Ook de locatie van de foto moet beschreven worden. En als we er in de toekomst toe overgaan om ons archief "over te dragen" aan B&G dan zal enige uitleg toch wel nodig zijn.

Anders heeft zoiets, het culturele erfgoed van Radio Veronica de zeezender, over te dragen geen enkele zin.

zoals Willem van Kooten van de week tegen ons zei;' wie gaat mijn programma's nu bewaren als................"

En je wil niet weten hoeveel werk dat is, pffffffffffffff.

 

Want wij hebben ook niet het eeuwige leven.........................

 

Dus af en toe doe ik even wat anders zoals hier op het forum kijken.

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Juul:

Ik heb gewoon geen tijd om het helemaal te bestuderen.  Dat mogen anderen doen, mensen zoals jij. En die conclusies lees ik dan weer wel. die bewaar ik. Lekker "handzaam".

Begrijpelijk Juul. Ik hoop dat alle moeite niet voor niets is geweest . Het verleden van Veronica speelt  nog voor onze generatie , maar over 20 jaar kraait er geen haan meer naar vrees ik.

 

Het onderzoek kost tijd om het te lezen en de feiten te interpreteren. Er komen uit zo'n onderzoek  best leuke verrassingen te voorschijn.

 

In mijn beleving werd er bijna niet naar Hilversum geluisterd, maar dat valt dus behoorlijk mee. De nieuwsblokken zijn daar de ankerpunten voor de luisteraars. Bijvoorbeeld het nieuws met de berichten voor de land en tuinbouw tussen 12-13 uur hadden meer dan vier keer zoveel luisteraars dan Veronica.

 

'Langs de Lijn' het sportprogramma op H3 op zondag daarentegen had zelfs minder luisteraars dan diezelfde berichten voor de land en tuinbouw en dat had ik weer niet verwacht. 

 

Tot slot lees ik dat de leeftijdscategorie 50-64 jaar 'bejaarden' worden genoemd...Dit ervaar ik dan als een interessant tijdsbeeld. Het is inmiddels 48 jaar geleden en dan kun je zien dat de samenleving van nu is veranderd. Ook in taalgebruik.

 

Salut

Leendert (bejaard)

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.