Spring naar bijdragen

Het Mi Amigo boek van Ferry Eden


MvdVen

Aanbevolen berichten

Voor de volledigheid:

 

Boekrecensie: Ferry Eden: Mi Amigo - De Flaamse Tack fan de zeezenders


It fenomeen "zeezenders" is al omtrint trije tsientallen jierren skiednis. Fan it te mear boeken oer dit fascinerende tiidrek der jier nei jier ferskinen. It lêste wurk fan Ferry Eden falt sûnder mis op en is in must foar alle ynteressearren. De earste kear dat ik it yn myn hân hold, hie ik it gefoel dat it kryst wie. Alderearst falt it grutter dan A4-formaat posityf op. In hurde kaft befettet de 200 siden oan glanzend papier. De tekst, skreaune yn it Nederlânsk, is noflik om te lêzen en befettet withoefolle details. Ferry Eden, in jierrenlange meiwurker fan Mi Amigo en dus in bevestigde ekspert, hat gâns kollega's geïnterviewd en in prachtige caleidoscoop makke fan dit spannende ferhaal fan it Flaamse radiostation mei benammen Nederlânske disc jockeys. Wy fine exclusieve bydragen fan bekende persoonlijkheden as Marc Jacobs, Norbert, Tonne Skipper, Will van der Stien en Adriaan fan Landschoot. Ferry Eden let gjin inkeld detail bûten beschouwing, beskriuwt de technyske aspekten, it skip, de kollega's en meiwurkers oan lân en op see en leit de skiednis fan de MV Mi Amigo yn it bysûnder yn detail fêst. Fansels ûntbrekt ek it avontuurlijke ferhaal fan de MV Magdalena net. Mear dan 500 foto's (faak yn kleur en net earder publisearre) jaan it hiel syn bysûndere karakter. Yn de rin fan omtrint fiif tsientallen jierren syn troch my yn myn boekekast in soad boeken op it gebiet fan offshore radio sammele. Ik nim der hieltyd wer in pear yn myn hannen om hja te lêzen en troch te blêden, bygelyks Gerry Bishop's "Offshore Radio". Ferry Eden's nije boek sil dêr perfoast in fan syn.
Bestel hjir:

 

200 pagina's met 500 foto's komt op mij over als een plaatjes boek met bijregels, ik loop er niet warm voor. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Paul de Haan:

200 pagina's met 500 foto's komt op mij over als een plaatjes boek met bijregels

 

Hangt ervan af hoe groot die foto's zijn afgedrukt........ Trouwens: voor een groot formaat boek met dito foto's zou ik ook warmlopen. Net zoals voor deze uitgave trouwens. Gelukkig is Martin niet negatief, integendeel. En hij heeft het boek al gelezen.

bewerkt door Hans van Rijswijk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben uitermate tevreden over dit boek en wil het absoluut niet betitelen als een plaatjesboek met bijregels. De lay-out is aantrekkelijk, nodigt uit tot lezen. De helft heb ik nu gelezen en het is prettig, informatief geschreven op een manier zodat het - voor mij - moeilijk is het boek aan de kant te leggen. Sommige zaken wist je al, een heleboel ook niet.

Kortom, voor mij heeft Eden's boek wel degelijk waarde mede omdat ik zelf die Mi Amigo-periode vanaf september 1974 veel bewuster heb meegemaakt als de twee laatste jaren van Veronica.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Wel een beetje zure reacties zo af en toe..........

"de beste stuurlui staan weer aan wal'.

 

En laten die stuurlui dan zelf een boek schrijven !!!!

Zo, da's d'r uit !

 

Ik weet niks van Mi Amigo en ben blij dat er een boek is. Kan ik mij die geschiedenis ook eens "eigen maken".

 

 

 

Juul, ik ben niet de beste stuurman die aan wal staat, zeker wel één van de betere. Schrijf zelfs al een boek maar niet over dit onderwerp. 

Mbt zeezenders heb ik nog één boek op mijn lijstje staan dat nooit geschreven zal worden door Peter Murtha< Chicago> . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met veel plezier en interesse heb ik vandaag het Mi Amigo boek van Ferry Eden gelezen , in het verhaal vielen mij 2 passages op waar ik de afgelopen 40 jaar nog nooit iets over gelezen / gehoord heb !!!!, op pagina 158 staat dat Peter Chicago de dj’s Marc, Johan en Ferry in de studio bij een had geroepen dat de overgang (Hollandia)op 20 oktober soepel zou verlopen en er niet - net als eind 1972 gemuit zou worden en wees hij erop dat hij voor eventuele calamiteiten in het bezit was van een geweer.... en op pagina 188/190 dat de organisatie ( o.a Valain en van Landschoot) op een dijk nabij Goedereede de beweging van het zendschip Magdalena volgden ( sleper lag klaar) en Adriaan toen beslist heeft om het maar te laten gaan en niet in te grijpen.... voor mij 2 passages die mij opvielen en nogmaals nieuw voor mij waren, ben benieuwd of dit bij anderen bekend is ????overigens complimenten voor het boek , thx Ferry

bewerkt door Revenge85
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Juul:

Ik weet niks van Mi Amigo

 

Helemaal niks opgestoken van b.v. de div verhalen/wetenswaardigheden hier op het forum, bij de buren en vroeger in de zeezendersgroep?

 

 

12 uur geleden zei Paul de Haan:

Mbt zeezenders heb ik nog één boek op mijn lijstje staan dat nooit geschreven zal worden door Peter Murtha< Chicago> . 

 

En dat is jammer, zou een boek ( over o.a. RNI en Caroline) van 600 pagina's dik, toereikend (genoeg) zijn?

 

11 uur geleden zei Revenge85:

waar ik de afgelopen 40 jaar nog nooit iets over gelezen / gehoord heb !!!!,

op pagina 158 staat dat Peter Chicago de dj’s Marc, Johan en Ferry in de studio bij een had geroepen dat de overgang (Hollandia)op 20 oktober soepel zou verlopen en er niet - net als eind 1972 gemuit zou worden en wees hij erop dat hij voor eventuele calamiteiten in het bezit was van een geweer....

 

 

ben benieuwd of dit bij anderen bekend is

 

 

Nee, maar ben (wel) benieuwd naar de Peter Chicago versie van dit verhaal, het liefst in een mooi boek, maar dat boek komt er

mede niet, omdat er behalve de positieve inbreng van Chicago, ook veel negatieve zaken in het verleden plaats vonden en kan je daar dan nog (eerlijk) over gaan schrijven?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Helemaal niks opgestoken van b.v. de div verhalen/wetenswaardigheden hier op het forum, bij de buren en vroeger in de zeezendersgroep?

 

Nee Robin,

Dat waren allemaal hap snap verhalen overal verspreid. Nu denk ik dat het allemaal in 1 handzaam boekwerk gevat is. Dat is het dan.

Ik heb het boek nog niet. Ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit de reacties van Paul en Robin kan je wel concluderen dat zij het boek niet hebben gezien. 

 

21 uur geleden zei Revenge85:

op pagina 158 staat dat Peter Chicago de dj’s Marc, Johan en Ferry in de studio bij een had geroepen dat de overgang (Hollandia)op 20 oktober soepel zou verlopen en er niet - net als eind 1972 gemuit zou worden en wees hij erop dat hij voor eventuele calamiteiten in het bezit was van een geweer.

 

Vorig jaar al van Ferry hierover gesproken in verband met waar ik mee bezig ben, het verhaal van de MV in de laatste 18 maanden at begint in oktober 78. Van Kooten en Van Veen voeren gesprekken met Ronan O'Rahilly over het huren van zendtijd. Ronan wist op dat moment van de plannen met de Magdalena en aan boord werd op deze wijze aangekondigd dat Mi Amigo vervangen zou worden door Hollandia. Ook in de media werd hierover geschreven. 

 

Vorig jaar heb ik hierover ook gesproken met Jan van Veen. Na een lang overleg tussen Ronan, Van Kooten en Van Veen in de buurt van Parijs besloten de laatste twee om dit plan niet door te zetten omdat Ronan niet betrouwbaar was. Gesprekken zijn er dus wel geweest, een overeenkomst niet. Als het toch was doorgegaan had het Hollandia feestje maar 4 uur en 55 minuten geduurd.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik werd vanochtend verblijd met het boek van Ferry.

Snel heb ik er even doorheen gebladerd en het ziet er erg mooi uit. En de foto's en andere afbeeldingen zijn een mooie afwisseling en verduidelijking van het verhaal.

Nu nog goed doorlezen.

 

Ik vind het een aanwinst! 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.