Spring naar bijdragen

50 jaar geleden eerste alarmschijf


Aanbevolen berichten

Gisteren, 1 november, was het 50 jaar geleden dat Radio Veronica de' Alarmschijf 'introduceerde. Het was 'Oh Well 'van Fleedwood Mac.

Schijnbaar is het een voetnoot in de radiogeschiedenis geworden, want er wordt in de media niet zo veel aandacht aan besteed. En ook in deze groep lijkt het historisch besef langzaam te doven.

 

 

1 november 1969 zou een historische datum worden in de Nederlandse muziekgeschiedenis, op die dag nl werd de nummer 1 in de Veronica tipparade gebombardeerd tot de alarmschijf. Die werd overdag op z’n minst ieder uur gedraaid en de plaat was voorbestemd om dan ook in de Top 40 te komen. Het werd dus bijna altijd een hit. “bijna altijd”, want in het geval van bijvoorbeeld The Guess Who met No Time (7 maart 1970) kwam de plaat niet in de Top 40 vanwege de simpele reden dat het Alarmschijf werd maar de platenmaatschappij vergeten was om een hoeveelheid platen te persen. M.a.w. hij was niet leverbaar!

De eerste alarmschijf was “Oh well” van de Engelse groep Fleetwood Mac. 

Dat was de eerste alarmschijf en een aantal alarmschijf jingles die in de loop van de tijd werden gebruikt.
Luister naar Lex Harding die speciaal voor onze website e.e.a. verteld over het ontstaan van dealarmschijf.

Een week later kwam de 1ste alarmschijf binnen in de Top 40 op de 15e plaats.

Please login or register to see this link.

 

Salut

Leendert

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei RobMesander:

Ik dacht dat Alarmschijf eenmalige actie was voor Oh well.

 

Het was destijds ook voor mij 'nieuw'.

 

Later begreep ik dat de Alarmschijf alleen kon worden gekozen als het zeker was dat deze de Top 40 zou 'binnen stormen'. Een alarmschijf stond bovendien garant voor een extra  verkoop van ongeveer 5000 singles. De platenmaatschappijen zullen dus ongetwijfeld heel veel hebben gelobbyd bij Veronica...

 

Achteraf vraag ik me af, waarom een plaat tot Alarmschijf maken als deze toch al een hit wordt? Was het niet beter om een plaat een zetje te geven om bekender te worden, zoals  de Troetelschijf  van H3 ?

 

Antwoord zal wel zijn:  de commercie.

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Will Stevens:

Echt? Dat is wel heel vaak.

 

Bij de (zeezender) concurrent RNI waren het er in het begin(1971) twee Smashplay's  ( Treiterschijven) die werden gekozen voor één week ,dus iets minder herhaling, voor de toekomstige RNI Top 50 hits.

Een jaar later ging men (toch) terug naar één Treiterschijf per week, die net als bij Radio Veronica elk uur te horen was.

bewerkt door Robin Westhof
taalfouten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Robin Westhof:

 

Bij de (zeezender) concurrent RNI waren het er in het begin(1971) twee Smashplay's  ( Treiterschrijven) die werden gekozen voor één week ,dus iets minder herhaling, voor de toekomstige RNI Top 50 hits.

Een jaar later ging men (toch) terug naar één Treiterschrijf per week, die net als bij Radio Veronica elk uur te horen was.

Robin,

 

Bij Veronica was het niet zo, dat de Alarmschijf elk uur te beluisteren was.

Zeker niet in de tijd, dat de DJ's een twee-uurse show hadden. Ik denk dat de frequentie om de twee uur was.

In programma's als Muziek terwijl u werkt en Jukebox werd de Alarmschijf zeker niet gedraaid,

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Gerard van den Ende:

Bij Veronica was het niet zo, dat de Alarmschijf elk uur te beluisteren was.

Zeker niet in de tijd, dat de DJ's een twee-uurse show hadden. Ik denk dat de frequentie om de twee uur was.

 

Vrijwel elk uur dan voor de frequentiewisseling?

Ik kan mij herinneren, dat ik b.v. in juli 1972 als RNI luisteraar op een vrije schooldag, elk uur (even) afstemde op Veronica, om de toenmalige (goede) Alarmschijf van Gary Glitter te beluisteren,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Robin Westhof:

 

Vrijwel elk uur dan voor de frequentiewisseling?

Ik kan mij herinneren, dat ik b.v. in juli 1972 als RNI luisteraar op een vrije schooldag, elk uur (even) afstemde op Veronica, om de toenmalige (goede) Alarmschijf van Gary Glitter te beluisteren,

Robin,

 

Toevallig had Hans Hendriks afgelopen week bij de "buren" een vrijwel volledig middagprogramma aangeboden van Veronica van 4 mei 1972; van 1300 tot 1715 uur

De Alarmschijf was toen een nummer van Juan Bastos.

Hij is toen 3 keer voor bij gekomen.

Om 13 uur bij Chiel Montagne; om 15 uur bij Klaas Vaak ( die toen van 14 tot 16 uur uitzond) en om 17 uur bij Rob Out (uitzending vanaf 16 uur). Dus niet om 14 en 16 uur.

 

Dus de bewering van elk uur de alarmschijf klopt volgens mij niet; ook niet in 1972.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.