Spring naar bijdragen

Failliet van de lijst der lijsten


jhvdheuvel

Aanbevolen berichten

Had al moeite met de enorme berg Blof, Adele en Borsato in de Top 2000 en het feit dat er, als gevolg van het ontbreken van een minimumleeftijd (bv 3 jaar) aan te te kiezen platen, steeds meer 'waan van de dag'  in de lijst verscheen. 

 

Dit jaar ben ik eigenlijk wel klaar met die Top 2000, waarin een spiksplinternieuw nummer zomaar op nummer 4 kan binnenkomen, nog erger dan Oceaan van Racoon in 2013 (nieuw op 22), Adele met Someone Like You (nieuw binnen op 6 in 2011), dezelfde Adele met Hello (nieuw op 23 in 2015) om het maar niet te hebben over de hausses van de Nick & Simons, Ed Sheeran's, Racoon etc.

 

Echt, heb geen probleem met Rollercoaster van Danny Vera maar ben zo benieuwd hoe hoog dit nummer was binnengekomen als er pas in 2022 op gestemd had mogen worden en de waan van de dag een beetje voorbij is. Zo is ooit ook een draak als Gagnam Style de lijst ingekomen en er zijn er nog wel een paar op te noemen.

 

Blij dat we met deze groep gelukkig wat oudere Top2000 hebben verzameld, ik zet er wel eentje van een jaartje of tien terug op, toen de gekte van de vrije keuzes en de bijbehorende lobbies van platen (dit jaar van het boerenvolk) nog geen doorslaggevende rol speelden in de uiteindelijke lijst.

 

Wat vinden jullie van de Top10? Doet die niet het ergste vrezen voor de overige 1990 nummers? Of word ik gewoon een ouwe knar?

 

 

bewerkt door jhvdheuvel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei Everton:

De Evergreen Top 1000 van Radio 5 is ook het beluisteren nog waard.

Een ouwe lullenlijst? Prima. Als popmuziekliefhebber prijs ik me rijk dat ik nog met echte muziek en vinyl ben groot geworden in een tijd dat muziek nog melodieus was en muzikanten nog gewoon zongen en instrumenten konden bespelen.

Viva de sixties, seventies en first half eighties!

 

Greetz,

Everton    

 

 

 

   

Maar ook in de Evergreen Top 1000 begint dit fenomeen langzaam binnen te sluipen omdat ook hier geen minimumleeftijd aan de te kiezen platen zit. Ook daar was het dus mogelijk dat Danny Vera's Rollercoaster in één klap tot "Evergreen" bestempeld kon worden.

 

Nog een paar jaar en dan is ook deze lijst ter ziele geholpen omdat de waan van de dag nu eenmaal sneller komt bovendrijven dan dat je even moet nadenken om voor de echte klassiekers te kiezen.

 

Nogmaals, ik vind Rollercoaster een prima nummer. Ben alleen benieuwd of ik dat over pak 'm beet 10 jaar nog vind. Dat heb ik bijvoorbeeld wel met een nummer als bijvoorbeeld A Whiter Shade Of Pale. Zo oud ben ik niet, ik was acht jaar toen dat nummer op één in de Top 40 stond maar het is er wel een die in iedere lijst thuishoort omdat het zijn eeuwigheidswaarde heeft bewezen.

 

Alleen gaan dergelijke nummers ten onder in het waan van de dag-gedoe dat het vrije keuze systeem zonder minimumleeftijd oplevert. Jammer, ik luisterde altijd bijzonder graag naar de Top 2000 maar heb me erop betrapt dat het ieder jaar sterk afnam, dit jaar waarschijnlijk tot een absoluut minimum. Leve de MP-drietjes!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ben het met Theo eens. Heb niks meer met wat hun "de lijst der lijsten" noemen. 

Wat ik nog wel leuk vind en spaar zijn de televisie uitzendingen van de Top 2000 A Gogo.

Dat zijn sinds 2002 mooie historische beelddocumenten en iets waar ik nog wel met veel plezier naar kijk.

Maar de Top 2000 op de radio? Nee, daar luister ik niet meer naar. Vond wat dat betreft persoonlijk de Top 4000 op Radio 10 wel fijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-12-2019 om 17:04 zei Everton:

Fijn om weer eens een medestander te vinden in de teloorgang van wat inmiddels alweer lang geleden nog echt een fraaie lijst was.  

 

Precies 11 jaar geleden ben ik afgehaakt. In 2008, de tiende editie van de Top 2000, werd niet gestemd, maar werd een "all time list" van de eerste 9 edities gemaakt. Dat bleek echter niet gebaseerd op het puntensysteem (1 punt voor nummer 2000, 2 punten voor nr 1999 enz), maar op basis van ware stemmen. Aangezien de Top 2000 jaarlijks in versnelde mate populairder werd, werd het derhalve voornamelijk een verzameling van de lijsten van 2006 en 2007. De leuke verrassingen uit de beginjaren kwamen helaas niet meer terug, ook niet eenmalig.

 

Na 2009 werd de Top 2000 zo'n commerciële hype dat de jeugd de lijst ging omarmen met alle muzikale rampzalige gevolgen van dien, waaronder de waan van de dag. Volgens mij is het nu al zo dat de lijst voor zo'n 50% bestaat uit muziek uit deze eeuw. Wat oudere muziek betreft is de Top 2000 een lijst van eenheidsworsten geworden. De eendagspareltjes van weleer zijn vrijwel allemaal weggesaneerd om plaats te maken voor de zoveelste song van groepen en artiesten die al met 'tig' platen genoteerd staan. Hitparademuziek van de laatste 30 jaar is niet mijn ding en uiteraard heeft dat ook met leeftijd te maken. Daar is niets mis mee. Het voortschrijden van de tijd doet lijsten nu eenmaal drastisch veranderen. Zo is de Veronica Top 100 Aller Tijden ook ooit om zeep geholpen. Daar stonden in 1986 nog maar enkele platen uit de jaren '60 in. Hoezo aller tijden???? Voor de Top 2000 geldt exact hetzelfde met dien verstande dat ze nog altijd suggereren dat het een lijst voor jong en oud is. Leuk hoor, Vera Lynn handhaven, maar het getuigt van weinig geloofwaardigheid dat op 'We'll meet again' nog altijd daadwerkelijk gestemd wordt. Door wie dan wel? 100-jarigen? Die stemmen niet.   

Wat ik wel jammer vind is dat er voor de Top 2000 in de beginjaren te weinig tijd werd uitgetrokken, waardoor de lijst, met name 's nachts, werd afgeraffeld. 144 uur bleek gewoon te weinig om alles helemaal te draaien.    

 

Ik heb me al lang bij de muzikale teloorgang van de Top 2000 neergelegd en luister inderdaad alleen nog naar vroege Top 2000 lijsten.

De Top 4000 van Radio 10 Gold, die afgelopen woensdag is gestart, is in zoverre ook nog steeds best te doen, als je om de moderne muziek heen luistert en geniet van de pareltjes van vóór de jaren '90, die gek genoeg wel in deze lijst staan, maar die echt nergens en nooit meer te horen zijn op de hedendaagse radio. Zelfs niet de overige 11 maanden van het jaar bij Radio 10 Gold zelf. Hoe ze dan toch in de Top 4000 kunnen komen? Geen flauw idee. De Evergreen Top 1000 van Radio 5 is ook het beluisteren nog waard.

Een ouwe lullenlijst? Prima. Als popmuziekliefhebber prijs ik me rijk dat ik nog met echte muziek en vinyl ben groot geworden in een tijd dat muziek nog melodieus was en muzikanten nog gewoon zongen en instrumenten konden bespelen.

Viva de sixties, seventies en first half eighties!

 

Greetz,

Everton    

 

 

 

   

Ben het helemaal met je eens, al heb ik het langer volgehouden. Ik ben 61.  Zal wel met de generatiekloof te maken hebben.  Ach ik ben heel gelukkig dat ik alle edities van de Top 2000 heb (op het jaar 2000 na) en lekker op mijn Ipodje op de fiets naar mijn werk kan afspelen. Ik moet nog wel 5,5 jaar werken dus dat komt best goed 😄

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 27-12-2019 om 19:48 zei Theo Jansen:

Ben het helemaal met je eens, al heb ik het langer volgehouden. Ik ben 61.  Zal wel met de generatiekloof te maken hebben.  Ach ik ben heel gelukkig dat ik alle edities van de Top 2000 heb (op het jaar 2000 na) en lekker op mijn Ipodje op de fiets naar mijn werk kan afspelen. Ik moet nog wel 5,5 jaar werken dus dat komt best goed 😄

 

Je wilt toch niet zeggen dat je 2002 compleet hebt, Theo??? Of heb ik wat gemist?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎9‎-‎12‎-‎2019 om 17:04 zei Everton:

Fijn om weer eens een medestander te vinden in de teloorgang van wat inmiddels alweer lang geleden nog echt een fraaie lijst was.  

 

Precies 11 jaar geleden ben ik afgehaakt. In 2008, de tiende editie van de Top 2000, werd niet gestemd, maar werd een "all time list" van de eerste 9 edities gemaakt. Dat bleek echter niet gebaseerd op het puntensysteem (1 punt voor nummer 2000, 2 punten voor nr 1999 enz), maar op basis van ware stemmen. Aangezien de Top 2000 jaarlijks in versnelde mate populairder werd, werd het derhalve voornamelijk een verzameling van de lijsten van 2006 en 2007. De leuke verrassingen uit de beginjaren kwamen helaas niet meer terug, ook niet eenmalig.

 

Na 2009 werd de Top 2000 zo'n commerciële hype dat de jeugd de lijst ging omarmen met alle muzikale rampzalige gevolgen van dien, waaronder de waan van de dag. Volgens mij is het nu al zo dat de lijst voor zo'n 50% bestaat uit muziek uit deze eeuw. Wat oudere muziek betreft is de Top 2000 een lijst van eenheidsworsten geworden. De eendagspareltjes van weleer zijn vrijwel allemaal weggesaneerd om plaats te maken voor de zoveelste song van groepen en artiesten die al met 'tig' platen genoteerd staan. Hitparademuziek van de laatste 30 jaar is niet mijn ding en uiteraard heeft dat ook met leeftijd te maken. Daar is niets mis mee. Het voortschrijden van de tijd doet lijsten nu eenmaal drastisch veranderen. Zo is de Veronica Top 100 Aller Tijden ook ooit om zeep geholpen. Daar stonden in 1986 nog maar enkele platen uit de jaren '60 in. Hoezo aller tijden???? Voor de Top 2000 geldt exact hetzelfde met dien verstande dat ze nog altijd suggereren dat het een lijst voor jong en oud is. Leuk hoor, Vera Lynn handhaven, maar het getuigt van weinig geloofwaardigheid dat op 'We'll meet again' nog altijd daadwerkelijk gestemd wordt. Door wie dan wel? 100-jarigen? Die stemmen niet.   

Wat ik wel jammer vind is dat er voor de Top 2000 in de beginjaren te weinig tijd werd uitgetrokken, waardoor de lijst, met name 's nachts, werd afgeraffeld. 144 uur bleek gewoon te weinig om alles helemaal te draaien.    

 

Ik heb me al lang bij de muzikale teloorgang van de Top 2000 neergelegd en luister inderdaad alleen nog naar vroege Top 2000 lijsten.

De Top 4000 van Radio 10 Gold, die afgelopen woensdag is gestart, is in zoverre ook nog steeds best te doen, als je om de moderne muziek heen luistert en geniet van de pareltjes van vóór de jaren '90, die gek genoeg wel in deze lijst staan, maar die echt nergens en nooit meer te horen zijn op de hedendaagse radio. Zelfs niet de overige 11 maanden van het jaar bij Radio 10 Gold zelf. Hoe ze dan toch in de Top 4000 kunnen komen? Geen flauw idee. De Evergreen Top 1000 van Radio 5 is ook het beluisteren nog waard.

Een ouwe lullenlijst? Prima. Als popmuziekliefhebber prijs ik me rijk dat ik nog met echte muziek en vinyl ben groot geworden in een tijd dat muziek nog melodieus was en muzikanten nog gewoon zongen en instrumenten konden bespelen.

Viva de sixties, seventies en first half eighties!

 

Greetz,

Everton    

 

 

 

   

OK, boomer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.