Spring naar bijdragen

Radio 0511 op1485 ontvangen in Helsinki Finland


Gast

Aanbevolen berichten

Wat je met een goede ontvanger en goede ontvangstantenne al niet kunt horen daar in Espoo < nabij Helsinki> Finland. Radio 0511 op 1485 khz vanuit Rhederbrug NO Groningen.

Met dank aan Jim Solatie. Radio 0511 zendt sinds 2004  een oldies format uit vanuit Friesland, ook op de twee andere AM frequenties 1602 en 747 khz te ontvangen.

Hier het fragment  Please login or register to see this link.

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei radio tpot:

aha kijk aan das mooi werk zo, de sky wave werkt goed.

Maar het is toch Bellingwolde waar de 0,25 watt staat opgesteld?

 

Theo

Ja, is het zelfde. Uitzendlocatie van mijn zoon. 

1 uur geleden zei Juul:

Leuk Paul.

 

ook wij kregen op 1562 kHz veel uit de Noordelijke landen.

Dt is uit december 1967.  Met een gewone buizenradio. 

 

 

1.jpg

2.jpg

 

3.jpg

 

Gedetailleerd verslag, prachtig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-12-2019 om 18:45 zei Paul de Haan:

Wat je met een goede ontvanger en goede ontvangstantenne al niet kunt horen daar in Espoo < nabij Helsinki> Finland. Radio 0511 op 1485 khz vanuit Rhederbrug NO Groningen.

Met dank aan Jim Solatie. Radio 0511 zendt sinds 2004  een oldies format uit vanuit Friesland, ook op de twee andere AM frequenties 1602 en 747 khz te ontvangen.

Hier het fragment  Please login or register to see this link.

Paul,

Ja hoor, dat is 'normaal' op de mg gedurende deze periode van het jaar!

Er zijn mg-ers in Nederland die bijv. in Canada, USA, (zuid) Afrika, Griekenland,  IJsland en Argentinië zijn ontvangen.

Dan heb ik het dus niet over kg, maar mg.

Je moet wel een beetje geluk hebben betreffende de freq. waar je op uitzendt.

En, ook belangrijk, dat er geen sterke mg stations op dezelfde freq. (én er naast) zitten.

 

Maar Paul het is wel super dat zo'n mg-dx-er (Jim) luistert naar LP freq. en de door hem gehoorde stations doorgeeft.😀

 

Groet,

 

HA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, zó kan het natuurlijk ook.

Hieronder mijn brouwsel van wat restanten hout, 20 windingen met een varco van 500 pf en 2 windingen voor de uitkoppeling.

Mijn Philips buizenradio is een beetje doof, vandaar.

Ik heb vorig jaar een keer stiekem op 1278 kHz uitgezonden, de oude frequentie van France Blue omdat deze dag en nacht zo goed als schoon is. Ik was stomverbaasd over het bereik met slechts een paar Watt.

 

ra02.jpg

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk ook eens bij aandikken elektronica in hoogkerk, de al1 Active loop is ook uitstekend

Op 16-12-2019 om 18:45 zei Paul de Haan:

Wat je met een goede ontvanger en goede ontvangstantenne al niet kunt horen daar in Espoo < nabij Helsinki> Finland. Radio 0511 op 1485 khz vanuit Rhederbrug NO Groningen.

Met dank aan Jim Solatie. Radio 0511 zendt sinds 2004  een oldies format uit vanuit Friesland, ook op de twee andere AM frequenties 1602 en 747 khz te ontvangen.

Hier het fragment  Please login or register to see this link.

 

 

Waarom staat die zender in Bellingwolde alleen in het weekend aan, ontvang door de weeks daar niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei andre ph5c:

Kijk ook eens bij aandikken elektronica in hoogkerk, de al1 Active loop is ook uitstekend

 

 

Waarom staat die zender in Bellingwolde alleen in het weekend aan, ontvang door de weeks daar niets.

 

 

Zijn doordeweeks aan het demonstreren..............HI

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-12-2019 om 22:10 zei Harm ten Brink:

Ja, zó kan het natuurlijk ook.

Hieronder mijn brouwsel van wat restanten hout, 20 windingen met een varco van 500 pf en 2 windingen voor de uitkoppeling.

Mijn Philips buizenradio is een beetje doof, vandaar.

Ik heb vorig jaar een keer stiekem op 1278 kHz uitgezonden, de oude frequentie van France Blue omdat deze dag en nacht zo goed als schoon is. Ik was stomverbaasd over het bereik met slechts een paar Watt.

 

ra02.jpg

 

Bij de "afhaal chinees" is deze te koop! voor nog geen 20 Euro en werkt goed.2019-12-21_14h11_15.thumb.png.7ea20b0d6dc1444b9ab1227507064330.png

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei nchuijg:

 

Bij de "afhaal chinees" is deze te koop! voor nog geen 20 Euro en werkt goed.2019-12-21_14h11_15.thumb.png.7ea20b0d6dc1444b9ab1227507064330.png

 

 

Ik vind hem juist tegenvallen. Inmiddels ook verhuisd naar de zolder.

 

Nu we het toch over de 'afhaalchinees' hebben: Please login or register to see this link.

 

Ik kijk hier al een tijdje naar. Gewoon nieuwsgierig hoe deze presteert tov de Wellbrook ALA1530.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze gebruik ik ook voor mijn kiwi SDR ontvanger

Please login or register to see this link.

Heeft zich als goed bewezen, en gaat niet stuk als je een zender in de buurt aanzet.

De Wellbrook ala loop is dan heen gegaan 😁

Wat ook gebeurt is, al 2 keer.

De antenne doet op geen enkele wijze onder voor de ala, maar wel met de prijs.

Voor de prijs van 1 ala koop je 3 van van Dijken loop.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei radio tpot:

Deze gebruik ik ook voor mijn kiwi SDR ontvanger

Please login or register to see this link.

Heeft zich als goed bewezen, en gaat niet stuk als je een zender in de buurt aanzet.

De Wellbrook ala loop is dan heen gegaan 😁

Wat ook gebeurt is, al 2 keer.

De antenne doet op geen enkele wijze onder voor de ala, maar wel met de prijs.

Voor de prijs van 1 ala koop je 3 van van Dijken loop.

 

Theo

 

Weet ik, had ik gehoord van jaap, als ik het goed heb willen jullie in de toekomst er een 2de loop bij zetten die haaks op de huidige loop staat.De loop is gebaseerd op een versie van Thomas, pa1m  Please login or register to see this link.  jou ook wel bekend neem ik aan hi. En volgens mijn herinnering was jij vroeger ook lid van Veron Afdeling stadskanaal, waar ik ook al 25 jaar lid ben hi :-)

 

bewerkt door andre ph5c
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja ik weet, en je weet dan ook dat ik penningmeester geweest ben van de kanaalstreek?😃

Ben naar de afd Emmen gegaan voor de ATV repeaters, je moest lid zijn van de afdeling.

En toen mocht ik mee bouwen aan repeaters, dat was wat ik wilde.

QSL kaarten kreeg ik niet, en de beide QSL mannen weten donders goed dat ik Theo ben voor de kaarten.

Dus dat was geen probleem.

Thomas is een prima kerel, das nog een echte zendamateur.

Ik vermoed dat hij over mij het zelfde zou zeggen, en toch sta ik ver in zijn schaduw.

Mooie kerels daar op het Groninger land 👍

Ben er laatst nog weer geweest voor een lezing over radio TPOT

 

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-12-2019 om 18:45 zei Paul de Haan:

Wat je met een goede ontvanger en goede ontvangstantenne al niet kunt horen daar in Espoo < nabij Helsinki> Finland. Radio 0511 op 1485 khz vanuit Rhederbrug NO Groningen.

Met dank aan Jim Solatie. Radio 0511 zendt sinds 2004  een oldies format uit vanuit Friesland, ook op de twee andere AM frequenties 1602 en 747 khz te ontvangen.

Hier het fragment  Please login or register to see this link.

Met een simpele ontvanger, zelfs zonder extra antenne en tijdens de donkere uren zijn Nederlandse LPAMertjes soms zwak te ontvangen  hier in Vlaanderen tegen de franse grens.. Ik ben benieuwd hoeveel elektrosmog deze nieuwe  Starlink  internet-satellieten gaan veroorzaken, of we dan nog naar middengolf kunnen luisteren ?!

bewerkt door Leeman Marc
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21-12-2019 om 22:27 zei andre ph5c:

Ik gebruik zelf de al1 loop voordeel ruis etc gaat weg ontvangt stukken rustiger, maar de s-punten gaan wel sterk achteruit.

 

Aan de foto te zien staat hij niet ver boven de grond. Ik heb een ALA en merkte hetzelfde. Maar na de verhuizing een aantal jaren geleden heb ik heb op 5,5 meter hoogte geplaatst i.p.v. de oorspronkel 2 meter hoogte. Dat scheelde enorm. Misschien iets om eens te proberen?

 

In die tijd heb ik met twee mini-whip antennes getest en 1 ontvanger (dual afedri). Nee, 1 is niet juist, 1 behuizing met 2 ontvangers erin. Singnaal ging naar 1 computer met 1 radiosoftware (SDR-COM) die beide ontvanger liet zien. De ene antenne liet ik op 2 meter hoogte staan, de andere een meter hoger. Toen bleek 3 meter hoogte beter dan 2 en vervolgens getest op 3 meter en een meter hoger enz. Kwam er op neer dat 5 tot 6 meter de ideale hoogte was voor NAVTEX (518 kHz). Nu zijn beide antennes niet vergelijkbaar maar ik ontving daarna met de ALA van Bangkok tot Curacao wel de Navtex zenders in de winter. Dat was me daarvoor nooit gelukt.

 

Nu zit er ergens in de buurt een behoortelijke stoorzender rond de 518 en is DX helaas niet meer mogelijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier aan de Belgisch kust luister ik zonder speciale antennes of ontvangers en knalt bijvoorbeeld Seabreeze AM 1395 als vanouds tussen 3 en 6u 's morgens regelmatig heel sterk door.

Maar als we even teruggaan naar 30 juli 1978. Ik kwam terug uit de Verenigde Staten maar had niet de mogelijkheid gehad om daar naar de radio te luisteren. Zoals dat gaat, slaap je tijdens de dag en wordt je wakker voor middernacht. Een ideaal moment om eens te luisteren want de openbare omroepen gingen toentertijd uit de lucht 's nachts en de zenders werden uitgeschakeld op de middengolf (op FM deden ze dat niet). Ik was op tijd wakker om te horen dat de 298m uit de lucht ging. En wat hoor ik even later? Een station uit New York...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.