Spring naar bijdragen

Tom Anderson versus Jay Jackson


Gast

Aanbevolen berichten

De animositeit tussen deze twee heren was fors in1984. Dat komt goed tot uiting in de tweespraak rond het nieuws. Stekelig naar elkaar, kon ook niet anders, Jay Jackson was nieuwslezer en mocht niet direct programma's presenteren en dat stak. Immers Jay, known as Chrispian St John, was een zelfbenoemde grootheid met zijn enorme ervaring vanaf 1970 op de Mebo en later op de Mi Amigo < rond kerst 72> en rond kerst 73 op de Jeanine van Atlantis. Vermeld moet wel worden dat zijn verblijf op de zendschepen in de 70s kort, soms zeer kort was. Lang volhouden....nee.  Wie was die Anderson wel niet die vanaf 76 op de Mi Amigo had gewerkt en in augustus 83 the return of Caroline een eigen richting gaf. Dat moest wel botsen. Jay Jackson noemde zich zelfs af en toe in die nieuwslees periode Jay Jay Jackson . Niet zo maar een Jay, nee, Jay Jay. De inspiratie voor dit dubbeltje kwam natuurlijk van US top 40 radio stations waar nieuwslezers tijdens het zogeheten 20/20 nieuws hun gewicht in de schaal legden  met een dubbele voornaam om autoriteit uit te stralen. De lange uithalen in zijn zinnen waren grotesk en getuigden van "pompous twittery". Anderson, laid back en liefhebber van the better end of popmusic stond laag in de pikorde volgens JaY Jay. Pikorde heb je natuurlijk aanboord van een schip, zeker een zendschip. Anderson ademde LA en the 70s albumsound van Caroline, Jay had visioenen van het terug brengen van the BIG L sound uit de 60s. Jay werd regelmatig op de foto gezet aanboord met een stropdas, Anderson zou zo'n strop als bandido om zijn hoofd knopen. Uiteindelijk moest dat dus wel mislopen. Ik meen te herinneren dat in het voorjaar van 85 Jay plotsklaps een laatste programma presenteerde en van de kant van de Ross bemanning vriendelijk werd verzocht het schip te verlaten. Mooi uur met Tom zijn perfecte muziek keus, zelf opgenomen in Zoutelande Zeeland in Juli 84. 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Paul de Haan:

Vermeld moet wel worden dat zijn verblijf op de zendschepen in de 70s kort, soms zeer kort was. Lang volhouden....nee.

 

Wat dacht je van zijn jaren lang verblijf op de MV Peace ( MV Cito).

 

Voice-of-peace-ship.jpg

(Wikipedia)

 

12 uur geleden zei Paul de Haan:

Chrispian St John, was een zelfbenoemde grootheid

 

En terecht, heel veel ervaring, ook bij veel landprojecten in o.a. Ierland, Rome, Londen ect...

 

12 uur geleden zei Paul de Haan:

Jay had visioenen van het terug brengen van the BIG L sound uit de 60s.

 

Had mogelijk geweest als Caroline in 1983 (overdag) was begonnen met het oldies format.

 

12 uur geleden zei Paul de Haan:

Mooi uur met Tom zijn perfecte muziek keus

 

Zijn muziek keus was perfect voor de avond/nacht.

 

12 uur geleden zei Paul de Haan:

Pikorde heb je natuurlijk aanboord van een schip

 

Wat mij betreft (als luisteraar) allebei echte toppers, voor een radiostation vanaf een zendschip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Robin Westhof:

 

En hoe ging dat?

Of ontbrak er een n voor ooit en de w moet een m zijn bij weer? 😉

 

Na zijn eerste boordperiode is er over zijn gedrag gesproken . Tijdens de tweede periode mocht hij in zijn programma  zijn 'ei'  leggen . Toen ging het beter. Ik meen me te herinneren dat het vroeg in de ochtend was. Heb een keer 'drie om drie' gedaan in de Monique studio, terwijl hij in de andere studio bezig was. Door de glazen wand kon je elkaar zien.

 

26 minuten geleden zei Albatrosstudio:

Neem aan dat in de laatste zin het woordje "niet" ontbreekt?

Inmiddels gecorrigeerd. Soms lees ik de tekst vijf keer door en dan nog ontglipt er blijkbaar iets. Bedankt Douwe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Door zijn opgeblazen gedrag aan boord, isoleerde Jay zich van de rest van de medewerkers. Ze waren een beetje bang van hem. Populair was hij niet.  Niet alleen Tom, maar ook Johnny Lewis , Mike Barrington en de anderen hadden het moeilijk met hem. Hij groette niemand en converseerde ook niet tijdens het diner. Ze lieten hem maar zijn gang gaan."

 

Op een schip op zee, varend of voor anker, schik je met zijn allen in, niet alleen in vierkante meters maar ook in gedragingen. De krapte laat dominant dwingend gedrag niet toe, muv de gezagsvoerder die boven alle verdenking staat. Ik vaar van tijd tot tijd buitengaats met zout voor de kop op een oude mijnenveger. Klein, krap, donker < geen portholes>  Be laid back and easy going.

Bij ons hangen echter nooit elpees aan de waslijn, jammer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Na zijn eerste boordperiode is er over zijn gedrag gesproken . Tijdens de tweede periode mocht hij in zijn programma  zijn 'ei'  leggen . Toen ging het beter. Ik meen me te herinneren dat het vroeg in de ochtend was.

 

Vrijwel heel 1984 deed hij alleen maar het nieuws, op een enkel programma uitgezonderd na, pas begin 1985 kreeg hij zijn eigen programma van 09.00 -12.00 uur ( Engelse tijd) en werd Peter Philips de belangrijkste man voor het nieuws.

 

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Robin Westhof:

Vrijwel heel 1984 deed hij alleen maar het nieuws, op een enkel programma uitgezonderd na, pas begin 1985 kreeg hij zijn eigen programma van 09.00 -12.00 uur ( Engelse tijd) en werd Peter Philips de belangrijkste man voor het nieuws.

 

 

Ik heb niet de exacte kennis van zijn boord periodes paraat. Kan er misschien in tijd een beetje naast zitten, maar er heeft wel degelijk een gesprek plaatsgevonden tussen Tom en Jay en daarna met Ronan.

 

Wat ik me nog kan herinneren is dat bijna alle medewerkers  hem een 'moeilijk' geval vonden, maar wel iemand met kennis. Om hem 'binnenboord' te houden werd besloten Jay een eigen programma te laten presenteren. Ik meen dat Ronan de doorslag gaf. En als Ronan zijn 'zegen' gaf,  dan werd er niet meer over  gediscussieerd.  In feite was Ronan , de Ierse Paus....

 

En zo zijn er aan boord wel meer 'enfants terrible'  geweest: Tony Allan, Samantha Dubois, Gert van de Zee, Luc Dardin (Monique) 

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Om hem 'binnenboord' te houden werd besloten Jay een eigen programma te laten presenteren. Ik meen dat Ronan de doorslag gaf. En als Ronan zijn 'zegen' gaf,

 

En ik dacht dat Ronan begin 1984, juist wilde dat hij alleen het nieuws deed en beslist geen programma's mocht presenteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Robin Westhof:

 

En ik dacht dat Ronan begin 1984, juist wilde dat hij alleen het nieuws deed en beslist geen programma's mocht presenteren.

 

Dat klopt ook. Alleen weet ik niet meer of Ronan dit expliciet niet wilde of de station manager/discjockey's. Ik zal het bij gelegenheid eens navragen aan Tom Anderson.

 

De komst van Laser en het dramatische verlies aan luisteraars zal ook een rol hebben gespeeld. Vanuit het hoofdkantoor in New York kwamen  in oktober 1984 aanbevelingen  van Vincent Monsey om de emoties van offshore radio los te koppelen  en gebruik te maken van de 'wetenschap'.

 

Dus onderzoek wat en voor wie je muziek draait en hoe je daarmee geld kunt verdienen. 

 

Het moest allemaal beter en anders dan het 'obscure' gedoe van nu.Ik denk dat dit ook een rol zal hebben gespeeld om Jay een programma te laten doen, want hij zat helemaal op dezelfde  lijn met de Amerikanen.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Dat klopt ook. Alleen weet ik niet meer of Ronan dit expliciet niet wilde of de station manager/discjockey's. Ik zal het bij gelegenheid eens navragen aan Tom Anderson.

 

Ronan wilde dat niet en had Annie Challis opdracht gegeven dat Jay alleen het nieuws mocht doen, maar Andy Archer gaf hem toch een show begin 1984, maar dit was maar kort omdat Ronan het echt niet wilde, Jay was er alleen voor het nieuws en zijn show werd overgenomen door Tom Anderson.

 

9 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Het moest allemaal beter en anders dan het 'obscure' gedoe van nu.Ik denk dat dit ook een rol zal hebben gespeeld om Jay een programma te laten doen, want hij zat helemaal op dezelfde  lijn met de Amerikanen.

 

Het werd dus ook anders eind 1984 begin 1985, maar of het echt veel beter (werd) was (dat format) en ook nog (overdag) op een andere (slechtere) frequentie met veel minder vermogen?

 

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.