Spring naar bijdragen

De Geschiedenis v.d. Hits Radio 10 Gold Met Tom Mulder


Louis Stuster

Aanbevolen berichten

Dit zijn geweldige, uniek opnames! Ontzettend veel dank voor alle opnames!! Dat wordt genieten. 

 

 

Heel spijtig dat er zoveel opnames uit die periode verloren lijken te zijn. Radio 10 Gold/FM heeft ook ontzettend veel locatieuitzendingen gedaan, men is de hele wereld destijds over geweest. Jammer dat alleen een paar opnames van de uitzendingen in Oostenrijk (2001) en Graceland (2002) bewaard lijken te zijn. Daarnaast heeft Tom voor 10 ook diverse series gepresenteerd, zoals 'The Elvis Presley Story' (uitgezonden in 1997 en 2002) en 'The Abba Story'. Hier lijkt, behalve een verdwaald uurtje, niets van bewaard gebleven. Deze laatste series waren muziekdocumentaires, ingesproken door Tom Mulder en volgens mij geproduceerd door Peter Hooghiemstra. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-1-2020 om 14:52 zei Louis Stuster:

Alhier de eerste opname die ik heb kunnen vinden van de geschiedenis van de Hits met Tom Mulder.

Mijn opnames beginnen helaas pas bij aflevering 10.

Naar verluid heeft de zender zelf al deze opnames in de container gegooid bij de verhuizing van de Vijzelgracht naar Hilversum.( wens van de Mol )

Radio 10 Gold stond toen nog als een huis. Geen hip gedoe met nieuwe titels. Alle hits waren echt nog goud.

Als Tom van de muziekredactie een lijst voor zijn show kreeg zonder de grote artiesten dan belde hij meteen naar boven.

"Is Elvis dood vandaag? "Vroeg ie dan . Als geen ander begreep hij dat de grote namen zoals de Beatles en Elvis in ieder show horen te zitten.

Elke dag. ..Vormgeving en muziek. Het klopte allemaal. Mulder begreep dat. ( Als oud Radio London fan ( met name Tony Winsor ) keek hij vooral naar WCBS in New York. Daar heeft ie bij 10 Gold veel dingen van overgenomen.

De zender was ook hard op AM 675. Gewoon overdag te volgen tot voorbij Luxemburg.( een frequentie die door de slechte bieding in 2003 door de Mol uit handen is geglipt).

 

En dan het Jan Vissers weer ieder uur.."Nederland wordt wit "

Prachtig om weer te horen. Er zijn 86 afleveringen gemaakt. Doodzonde dat ik het programma pas laat ontdekte . ( Overigens was in er die periode ook nog de Elvis story op zaterdagavond). Kan niet garanderen dat ik snel al de afleveringen kan plaatsen.Het is nogal wat.

Heb ik een grote stapel cassettes gevonden. 35 stuks  C120  casettes ( dus 70 uur!! ) Begint helaas dus met NR 10 op 7-2-1999.  Mis dus nog de eerste 9 met  ook Tom Mulder. Verder ontbreekt  18 en 19 ( uitgezonden op 4-4 en 11-4 1999 ) .En nr 49 op 7-11-1999. Kortom : wie heeft de ontbrekende nummers misschien? Hoe dan ook..dat digitaliseren duurt dus wel even..:(

 

 

Deel 10 op 07-02-1999

Please login or register to see this link.

 

Kon het niet laten...

Hier ook deel 11 op 14-02-199

Please login or register to see this link.

 

En Deel 12..op 21-02-1999

Please login or register to see this link.

 

En Deel 13 van 28-02-1999

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

 

Inspiratie bronnen waren ook Keith Skues en Tony Blackburn van Radio London alsmede de PAMS demo tapes waar veelal WABC 77 Musicradio in de 60er jaren als voorbeeld station werd gebruikt. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-1-2020 om 14:52 zei Louis Stuster:

Alhier de eerste opname die ik heb kunnen vinden van de geschiedenis van de Hits met Tom Mulder.

Mijn opnames beginnen helaas pas bij aflevering 10.

Naar verluid heeft de zender zelf al deze opnames in de container gegooid bij de verhuizing van de Vijzelgracht naar Hilversum.( wens van de Mol )

Radio 10 Gold stond toen nog als een huis. Geen hip gedoe met nieuwe titels. Alle hits waren echt nog goud.

Als Tom van de muziekredactie een lijst voor zijn show kreeg zonder de grote artiesten dan belde hij meteen naar boven.

"Is Elvis dood vandaag? "Vroeg ie dan . Als geen ander begreep hij dat de grote namen zoals de Beatles en Elvis in ieder show horen te zitten.

Elke dag. ..Vormgeving en muziek. Het klopte allemaal. Mulder begreep dat.


Ik was aanwezig bij de verhuizing van Radio 10 naar Hilversum en het leeghalen van het pand aan de Vijzelgracht.  Ik ben toen ook de grote verhuisdoos met al de opnames (DATjes) van die programma’s tegengekomen.  Ik vroeg toen aan Tom Mulder wat daar mee moest gebeuren en toen zei hij ‘gooi maar weg’.  Ik vond dat zonde van die DATjes en heb de grote doos toen mee naar huis genomen.  Een paar weken later toen ik de doos thuis bekeek realiseerde ik mij wat er allemaal in zat en heb ik de doos weer aan Radio 10 teruggegeven.  Volgens mij hebben ze later nog 1 van die series opnieuw uitgezonden.

 

De Mol heeft toen dus geen opdracht gegeven om de programma’s / DATjes weg te gooien. Mulder vond het op dat moment niet nodig om die programma’s te bewaren.  Gelukkig heb ik ze toen van de container gered.  Hoogstwaarschijnlijk liggen de DATjes ergens aan de Bergweg.

 

Achteraf natuurlijk spijt dat ik de programma’s toen niet gedigitaliseerd heb.

bewerkt door pvanklei
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 11-1-2020 om 23:23 zei pvanklei:


Ik was aanwezig bij de verhuizing van Radio 10 naar Hilversum en het leeghalen van het pand aan de Vijzelgracht.  Ik ben toen ook de grote verhuisdoos met al de opnames (DATjes) van die programma’s tegengekomen.  Ik vroeg toen aan Tom Mulder wat daar mee moest gebeuren en toen zei hij ‘gooi maar weg’.  Ik vond dat zonde van die DATjes en heb de grote doos toen mee naar huis genomen.  Een paar weken later toen ik de doos thuis bekeek realiseerde ik mij wat er allemaal in zat en heb ik de doos weer aan Radio 10 teruggegeven.  Volgens mij hebben ze later nog 1 van die series opnieuw uitgezonden.

 

De Mol heeft toen dus geen opdracht gegeven om de programma’s / DATjes weg te gooien. Mulder vond het op dat moment niet nodig om die programma’s te bewaren.  Gelukkig heb ik ze toen van de container gered.  Hoogstwaarschijnlijk liggen de DATjes ergens aan de Bergweg.

 

Achteraf natuurlijk spijt dat ik de programma’s toen niet gedigitaliseerd heb.

 

Bijzonder verhaal, dank voor het delen. Van iemand als Tom had ik verwacht dat hij nooit dit soort opnames zou laten weggooien, maar wellicht was Tom door de enorme reorganisatie en de spoedverhuizing naar Hilversum op die 24 juli 2003 ook een beetje in de war en besefte men later pas wat weggegooid zou zijn. 

 

Een ander programma van Mulder wat in 2005 nog is uitgezonden op Radio 10 Gold was 'Beatles Gold', het verhaal van The Beatles. Elke zaterdag van 18:00 - 19:00 na de nationale zaterdagmiddag gebeurtenis: 'Top 40 Gold' met Mark de Brouwer. Daarna kwam dan '60s & 70s Gold' met Jos van Heerden. Dat was een prachtige tijd.

 

Ik weet niet of iemand nog contacten heeft aan de Bergweg, maar het zou toch prachtig zijn als al die historische opnames (specials, documentaires, locatieuitzendingen, etc) nog eens gedigitaliseerd zou kunnen worden. Talpa heeft volgens mij (althans dat heb ik weleens vernomen) altijd behoorlijk op de kist met archieven gezeten als het gaat om het delen van materiaal, waarom snap ik totaal niet. Zelfs voor de viering van het 25-jarig jubileum van Radio 10 Gold in 2013 zijn op zender onder andere opnames gebruikt die hier eerder weleens gedeeld zijn, terwijl, zo zou je denken, er een schat aan materiaal nog ergens in een archief moet liggen. 

bewerkt door Lumpie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De opnames maakte ik toen met een VHS machine. .Daarbij gebruikte ik 4 uur tapes. Hoefde ik maar een keer per  maand te vervangen en gewoon weggaan ( weekend timer ). daarna zette ik de programma's  op cassette. Toch blijkbaar wat fout gegaan. Heb stille hoop dat die VHS cassettes nog ergens zijn waar die ontbrekende afleveringen op staan  Maar gisteravond eerste maar een geprobeerd drie VHS machines op te starten. Doen het alle drie niet meer!.. Wel een beetje spoelen maar niet meer inlussen. Laat staan afspelen. Al Die loopwerken begeven het van die machines uit die tijd. Vaak verdroogde snaren of gewoon compleet verpulverde onderdelen. Hoop nog een VHS machine te vinden anders vervliegt de hoop...Intussen ook al deel 22 gevonden. Alleen breekt die na 45 minuten af...

Gaat lekker zo...:(

bewerkt door Louis Stuster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.