Spring naar bijdragen

de Studer DASH recorder - extra info


Juul

Aanbevolen berichten

Ik was door m'n vele foto's  aan het kijken die ik maakte tijdens m'n "werkzame leven" en kwam deze foto tegen van de STUDER - DASH 2 track  digi recorder.  Hij was net nieuw en de NOB projectleider zei tegen NOB technicus Hans Bunt ;"kijken jullie eens of het wat is......."

We hebben 'em wel diverse keren gebruikt maar een lang leven was de recorder bij ons niet beschoren.. ( raar woord trouwens).

 

Deze foto nam ik toen we de 24 sporen digi concert opnamen van Earth & Fire "down" mixten naar de DASH recorder.

 

Hans draaide nog een "sjekkie" en denkt...................

 

Het was in zoals wij dat noemden de NCRV 1. Daar waar nu het hoofdkwartier van Talpa is gevestigd in "Hillywood".

Hoop gedoe over Talpa daar want m'n wil daar een stuk natuur opofferen tbv een parkeer plaats !

En dat daar dus vroeger altijd genoeg parkeer ruimte was toen de NCRV er nog zat.....ach ja,

En dan nu de Studer DASH.

 

 

 

screen 160.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik vond nog een mooie foto waarop ik wat uitleg heb gezet.

De foto is genomen tijdens de mixage van een concert van EWF in zoals wij dat noemden NCRV 1. Het gebouw waar nu Talpa zit in Hilversum.

het is één en al digitale apparatuur. De Sony PCM2500 gebruikte ik destijds om de uiteindelijke DAT te maken waar net als op de Sony1630 de losse gemikste nummers op te zetten. En die 1630 ging dan weer met naar AVRO RK6 waar we een complete digitale uitzending gingen  monteren.

zie hier. Op de foto technicus Ad Vink †  met wie ik dat altijd deed.

 

En hier nog een foto in NCRV 1 van de mix console van SSL  (was toen "state of the art")

 

Ik nam de foto van de mixage van een concert dat we digitaal 24 track opnamen  van Earth & Fire. We zien links boven   Ton Scherpenzeel (E&F ), NOB technicus Gert de Bruijn en Bert Ruiter (E&F)

 

En Jerney Kaagman  die een paar zinnen in een opname opnieuw inzong.

 

Daarna een foto van de digitale 24 track recorder de Sony 3324 die was ingebouwd in de z.g. "NOB - mobile"  studio.  zie foto maakte ik in Cadzand waar we E&F opnamen. Dus de 3324 stond in de  NOB 641 en de  mixer in de 707.

 

En het epistel waarvan we werkten  bestemd voor de eerder door mij "besproken" montage in AVRO RK6 ( hierboven)

 

 

 

DASH en veel digi NCRV1 info.jpg

screen 109.jpg

Ad vink.jpg

NCRV 1  mix E&F 1 kopie.jpg

Sony digi 3324 wagen kopie.jpg

Wagens NOB 30 juli 1989 Cadzand kopie.jpg

umatic.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het geluid werd digitaal opgenomen via een PCM (Puls Code modulator) op videorecorders, hier een U-matic machine van Sony. De uitgang van de PCM ging dus naar de Video ingang van de recorder. En andersom video uit naar PCM , en daar audio uit.

 

Als alles digitaal was neem ik aan dat er met de U-matics werd weergegeven en ook weer opgenomen, zonder D/A conversie en andersom.

 

Digitaal geluid opnemen kon ook met een consumenten videorecorder, daarvoor waren PCM's te koop. Alleen met VHS en Betamax.   V2000 kon niet - dacht men, maar ik had ontdekt hoe je de drop out compensator kon uitschakelen. Dat was nodig anders ging het mis. V2000 had dat waarbij een drop out in beeld werd ingevuld door het signaal van de lijn ervoor, met een vertragingslijn van 64 mu-sec zoals je die ook in K-TV's vindt.

 

Je ziet het, digitaal geluid opnemen was in die tijd meer video dan audio techniek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste is zeker waar Ruud. De Sony 1630 was ook de standaard voor de platenmaatschappij  in die tijd. We, de NOB technicus en ik, kregen nog wel eens "woorden" met een NOB projectleider die vond dat we alles moesten samplen op 48Khz. Dat was de EBU broadcast norm.   Deden we nooit, wij hielden ons vast aan datgene wat de platenmijen wilden, 44.1 Khz., omdat we ook wel eens tracks verkochten.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Juul:

Dat laatste is zeker waar Ruud. De Sony 1630 was ook de standaard voor de platenmaatschappij  in die tijd. We, de NOB technicus en ik, kregen nog wel eens "woorden" met een NOB projectleider die vond dat we alles moesten samplen op 48Khz. Dat was de EBU broadcast norm.   Deden we nooit, wij hielden ons vast aan datgene wat de platenmijen wilden, 44.1 Khz., omdat we ook wel eens tracks verkochten.

 

Als iemand die een blauwe maandag elektrotechniek heeft gestudeerd zeg ik dan dat een afwijking van 10% nauwelijks merkbaar is, dus van 44.1 naar 48 zal weinig verschil uitmaken. Beetje vreemd dat er 2 verschillende normen waren, alleen maar verwarrend.

 

Ook bij de Wereldomroep hadden ze een dergelijke opstelling. Er werd veel klassieke muziek opgenomen. Deels ging dat ook naar Radio 4.

 

Overigens, op de playlist van de U-matic 3550 staat bij de 2e track volgens mij een fout, Love is life zou denk ik Love of live moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laatste Ruud heb je mooi ontdekt na al die jaren. ( 27 juni 1989 ). Typ foutje van mij.

 

Leuk trouwens dat toen assistent Max Roozenbeek "gewoon' technicus is. Doet veel bij Tineke en R5.

 

En technicus Gert de Bruijn is inmiddels met pensioen. Deed de laatste jaren ook veel Metro.

En heeft ook het geluid gedaan voor de Reunie - KRO over Veronica.   Deed ie met een MacBookje.............................

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

Ja, Gert de Bruyn ken ik ook wel, iedereen wilde hem op zn voorkeurslijst. Was voor Popdonder + , Krachtvoer ed, maar hij was ook bij Veronica Lokaal vanuit de RAI, techniek werd door NOB gedaan.

 

 

Ja een fantastische technicus. Ik heb een paar Boudewijn de Groot en Rob de Nijs concerten met hem gedaan........En Gert is poezen liefhebber telt bij mij ook mee.

 

foto 1  Gert "in de wagen" Bij Orpheus - Apeldoorn tbv opname Rob de Nijs.

 

Foto 2  Gert en Ad Bouman bij KRO De Reunie

 

 

 

 

apel.jpg

KRO Reunie.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.