Spring naar bijdragen

AFNers opgelet


Gast

Aanbevolen berichten

Ik sta op het punt om te beginnen met het in elkaar knutselen van  een langdurig AFN klankbeeld 60s70s80s en daarbij verklarend de invloed die AFN Europe op mijn muziek smaak/ voorkeur heeft gehad. Tis niets als enquête bedoeld, deze groep is groot....duizenden, zijn er hier velen die zich met AFN kunnen identificeren? Ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zeker !!!! En.......ben er ook geweest (1973 en 1976 )en was absoluut fan van AFN - Soesterberg op 93.1 Mhz.  Maar meer in de jaren 60 en vroege jaren 70. Niet van al die syndicated shows. Dus van de eigen producties. Want het was erg bijzonder die Amerikaanse programma's die je zo maar konnhoren op je radio en wat later ook op de speciaal aangeschafte TV.

 

 

foto's  ©Juul Geleick  8maart 1973

 

foto 1  dj Chris Davalla

 

foto 2 productie studio

 

 

Afn-chris Davalla  8mrt73.jpg

Afn Prod Studio3 kopie.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei Juul:

Ik zeker !!!! En.......ben er ook geweest (1973 en 1976 )en was absoluut fan van AFN - Soesterberg op 93.1 Mhz.  Maar meer in de jaren 60 en vroege jaren 70. Niet van al die syndicated shows. Dus van de eigen producties. Want het was erg bijzonder die Amerikaanse programma's die je zo maar konnhoren op je radio en wat later ook op de speciaal aangeschafte TV.

 

 

foto's  ©Juul Geleick  8maart 1973

 

foto 1  dj Chris Davalla

 

foto 2 productie studio

 

 

Afn-chris Davalla  8mrt73.jpg

Afn Prod Studio3 kopie.jpg

 

Schitterende foto's, hier wordt nog ouwerwets op cart gezet in de productie studio. Dit was dus op Soesterberg? In 1973 mocht er nog in de studio gepaft worden, wat is er toch veel veranderd. ik ga er mee aan de slag en put uit vele vele uren enerzijds van de Duitser Ingo  Paternoster < een groot AFN >  fan en anderzijds uit diverse bronnen die op de middengolf hebben opgenomen < oa ondergetekende> en de AFRTS bijdragen met de bekende namen die wereldwijd op AFRTS/AFN Europe en AFN W DLD lokaal te beluisteren waren. In het klankbeeld kies ik niet voor de muziek< korte stukjes wel> maar voor "what was inbetween the music".

59 minuten geleden zei radio tpot:

ik ken AFN van naam, maar meer als mededelingen over veiligheid en hoe je je te gedragen hebt, heb ik niet.

Sterker nog, aan de muziek programma's heb ik helemaal geen herinnering aan.

(waren die er dan wel? 😀)

Ik kwam ze wel eens tegen op de middengolf, zenders uit Duitsland.

 

Theo

 

AFN Europe en de lokale AM filialen was all about  music. 

1 uur geleden zei Robin Westhof:

 

:-)

 

 

Denk het (helaas) niet.

 

Dan maar voor the happy few. Ik ontdekte het station in 1964 en is bepalend geweest voor mijn kijk op muziek en muziek stromingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Paul,

 

effe lezen.....................de foto's komen van ons bezoek op 8 maart 1973 in Frankfurt.

 

Als je nog meer info wilt....................laat maar weten.

 

 

Nog 2 foto's:  ©Juul Geleick.

 

1. Ad Bouman , Tom Mulder en Robert Harlan - program director AFN. (Harlan overleed in Jacksonville-FL 2003 )

 

2. Lex Harding en Chris Davalla.

 

 

 

 

 

AFN Ad Klaas En Robert Harlan kopie.jpg

Afn Lex & Chris Davalla.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik woonde in Bunschoten-Spakenburg ( 1973 - 1990 ) en had een speciale NTSC tv gekocht met een kleine antenne  in m'n  antennemast.

Het was een JVC ontvanger.  En de antenne stond op Soesterberg gericht. Kwam erg goed door.

 

 

screen 185.jpg

 

Hier een opname die ik maakte van AFN-Soesterberg. Het is het nieuws door   Milt Fullerton van 23.00 uur op 8 augustus 1974. Ht aftreden van president Nixon. Prachtige stem van Milt en ook nog van programmaleider Robert Harlan.

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

screen 185.jpg

 

 

En hier een nieuwsuitzending van 19 november 1969  over de Apollo 12.

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

screen 185.jpg

 

 

Beetje een "side line" over het Apollo project en een maanlanding.

 

Please login or register to see this link.

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Juul:

Dag Paul,

 

effe lezen.....................de foto's komen van ons bezoek op 8 maart 1973 in Frankfurt.

 

Als je nog meer info wilt....................laat maar weten.

 

 

Nog 2 foto's:  ©Juul Geleick.

 

1. Ad Bouman , Tom Mulder en Robert Harlan - program director AFN. (Harlan overleed in Jacksonville-FL 2003 )

 

2. Lex Harding en Chris Davalla.

 

 

 

 

 

AFN Ad Klaas En Robert Harlan kopie.jpg

Afn Lex & Chris Davalla.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uit jouw eerste tekst met foto's kon ik niet  AFN Frankfurt halen.  De tekst ging over Soesterberg, onderdeel AFN Shape. Tenzij ik er overheen lees, dan lees ik dat graag. Even met een rood circkeltje er om heen. Mooie foto's trouwens.

2 uur geleden zei Juul:

Nog wat info.

 

scan ©Juul

 

 

 

Gegevens Afn kopie.jpg

Tech  Gegevens Afn kopie.jpg

 

Ja, de bij mij bekende frequenties van de lokale AFN Studiostations, Bremerhaven overdag, Frankfurt en  Munich in de avond. Mooie benaming voor Soesterberg, Camp New Amsterdam op FM. ook de ozo bekend naam Neil Fontaine. Helemaal uniek was die tweede service  die ze op fm hadden en waar helaas geen opnames van zijn nl Heidelberg en Stuttgart op fm met de klok rond 60s en 70s easy listening. In Berlin noemden ze dat toen de Golden Sound. 

AFN Europe en de lokalen bouwden hun prograam op rond AFRT Syndicated  uit Hollywood, US deejays die daar opnamen, AFN Europe programma's en AFN Lokaal via wat men noemde the Studio stations. Ik begon in juni 64 naar Bremerhaven te luisteren, de sound van AFN zit nog altijd prettig in mijn hoofd. 

 

Bedankt voor de twee prachtige nieuws uitzendingen...ozo AFN met zelfs twee verschillende nieuwsjingles , afhankelijk van het jaartal van de opname. 

 

Ik hoop dat mijn reacties een beetje zichtbaar worden, ik schrijf enigszins kris kras door de postings. 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grote fan geweest van American Forces Radio.

Het begon allemaal heel toevallig met de AM af te zoeken, en schema’s  op te stellen van de diverse zenders als een soort hobby. Zodoende in niet te beste AM kwaliteit geluisterd, onder de lakens in de jaren 60, naar NBA basketbal wedstrijden die men regelmatig uitzond.  Wedstrijden van bv de Philadelphia Warriors met Chamberlain (2m16).

 

Later werd via de kabel (Integan), AFN op de FM band weergegeven in Vlaanderen.

Dat was smullen, de zeezenders waren verdwenen (buiten Caroline enz..) en s’avonds om 23.00 was Wolfman Jack te horen. Whaw! Verder waren er  Gene Price, Charlie Tuna, Bob Kingsley…

 

Wat wel opviel, was dat wanneer de syndicated radio shows op hun einde liepen, de omschakeling naar de nieuwsuitzendingen e.a., dikwijls te wensen overliet. Dan hoorde je kort 2 verschillende uitzendingen. Dus geen vloeiende overgang.

Later zonder enige uitleg verdween AFN van de kabel.

 

Maar samenvattend heel veel plezier beleefd, en het beluisteren naar AFN was echt de moeite.

Ik denk dat er meerdere personen hier aanwezig, het fijn vinden om nog eens AFN programma’s te horen. Niet?

Paul de Haan laat maar komen, zou ik zeggen.

 

Pierre

Addicted To Music

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎24‎-‎2‎-‎2020 om 16:55 zei Juul:

Ik woonde in Bunschoten-Spakenburg ( 1973 - 1990 ) en had een speciale NTSC tv gekocht met een kleine antenne  in m'n  antennemast.

Het was een JVC ontvanger.  En de antenne stond op Soesterberg gericht. Kwam erg goed door.

 

 

Heel verstandig, Juul. In 1983 kocht ik een universele TV in de Philipswinkel in Hilversum. Die is toen mee gegaan naar de VS en ik heb daar zo'n anderhalf jaar naar Amerikaanse TV gekeken. De TV kon PAL, NTSC en SECAM aan. Stom genoeg heb ik, toen ik weer terug was in "het dorp" in 1985, nooit een poging gedaan om de AFN te ontvangen. Stom, stom, stom :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik in de jaren 80 in Utrecht ging wonen heb ik me suf geluisterd naar AFN. Uiteraard via Camp New Amsterdam / Soesterberg (Ik kan de naam Soesterberg eigenlijk alleen maar op zn Amerikaans uitspreken, klemtoon op de eerste lettergreep, zo vaak heb dat gehoord).

Ik herinner me ook dat ze een tijd met stereo maar 1 kanaal uitzonden, zeer slordig en hinderlijk, eigenlijk niet om aan te horen.

Op de kabel zat AFN in mono. Ik heb nog uren opnames op VHS-HiFi.

Toen ik in Utrecht op een hoge flat ging wonen, ca 50 meter hoog, kwam ik draaiend aan de UHF TV telkens die rare signalen tegen aan het einde van de band (ca kanaal 69) Al snel bleek dat dit de AFN was, maar in NTSC. Zeer sterk signaal !!

Vanwege handigheid met TV's had ik snel een oude Z/W omgebouwd naar NTSC, eigenlijk hoef je alleen de geluid MF van 5,5 naar 4,5 te veranderen, lijnfreq is vrijwel hetzelfde en rasterfrequentie 50 naar 60  kan gewoon met de knop voor sync.

Veel honk en basketball s avonds en s nachts. 

 

AFN was verplicht om in NTSC uit te zenden vanwege een motie van de PSP die dat afdwong, om zo het Amerikaanse cultuur imperialisme tegen te houden. De radio konden ze niet aanpakken. De pacifistische partij was ook tegen alles wat met legers te maken had

 

In de fotoos vanJuul vallen paar zaken op

 

Studio met mixers en faders, ik dacht dat de Amerikanen lang met draairegelaars werkten

Bij de frequenties, veel meer AM dan ik dacht, waarschijnlijk kleine zendertjes bij elk Amerikaans legeroptrekje.

Opvallend is ook de Berlijn FM frequentie 87.55 De 50 kHz raster en dat deze onder de 88.1 is waar in USA de FM band begint.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier heb ik nog wat info die die meenam in 1973 uit Frankfurt.

 

1. een boekje tgv 30 jaar AFN

 

2. Kaartje met alle zenders freq. en vermogen.

 

Please login or register to see this link.

 

Please login or register to see this link.

 

 

En een berichtje uit de krant van 14 jan1964.

 

 

AFN_Soesterberg_start 14jan64 kopie.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-2-2020 om 10:54 zei Juul:

en was absoluut fan van AFN - Soesterberg op 93.1 Mhz.  Maar meer in de jaren 60 en vroege jaren 70.

 

De grootste fan in de jaren 80 was Aljo, herinner je hem nog van de radio nieuwsgroep?

Zijn (fan) site is nog steeds online.

 

"" When I was 14 years old, I discovered an English language station on my radiodial, which later turned out to be AFN. When I was 16 years old, my English was good enough, so I started to listen to AFN. With PFC Robert Newman doing the Powerplay afternoon show, at AFN SHAPE. That was in 1981. I wrote PFC Newman a letter, which he answered. Later, in 1983, I started to listen more and more to AFN. I started to appreciate Country Music, and my English got more and more fluent. I started to understand the news, and later the military news. I learned Armed Forces language, and after I returned from a vacation in Australia in 1984, I discovered Kim doing the Rise & Shine morning show. And I fell in love with her. This homepage contains some 170 photos of AFN people, equipment, buildings, patches and F-15s, I will also try to add some explanation to these pictures."

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, heb ik wel eens gezien. Maar verwarrend, hij schrijft hier rechtsboven dat AFN Soesterberg "started in 1986'.

Please login or register to see this link.

In feite is dat een vergissing, want dat was als zender 1964. (zie mijn krantenknipsel hierboven). 

 

Hij zal wel bedoelen dat ze in 86 zelfstandig programma's gingen maken ?

 

En zo zie je maar weer, "iedere generatie heeft z'n eigen herinneringen".

 

Net als hier op het forum.

 

 

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Hij zal wel bedoelen dat ze in 86 zelfstandig programma's gingen maken ?

 

Ja.

 

"In 1986 we got our own affiliate at Soesterberg AB, which meant that there were two radio shows which were locally produced. The morning show - titled Touch and Go - between 5 and 9 am, and the afternoon show - titled Afterburner - between 3 and 6 pm."

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Ja.

 

"In 1986 we got our own affiliate at Soesterberg AB, which meant that there were two radio shows which were locally produced. The morning show - titled Touch and Go - between 5 and 9 am, and the afternoon show - titled Afterburner - between 3 and 6 pm."

 

 

Afterburner herinner ik me nog goed.

23 uur geleden zei Juul:

En een berichtje uit de krant van 14 jan1964.

 

 

AFN_Soesterberg_start 14jan64 kopie.jpg

Ik heb het krantenbericht dat de basis gesloten werd nog voorgelezen bij de WereldOmroep. Er meteen aan toegevoegd dat dit ook jammer was voor de radio-liefhebbers in Utrecht eo omdat natuurlijk ook de AFN zender uit de lucht ging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.