Spring naar bijdragen

Reunie in 1999


Juul

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Juul:

Het is algemeen bekend en Rob Out in m'n Veronica tijd wist dat ook al snel; "Juul bewaart alles".

 

Out zei altijd tegen mij;"Jij bent gevaarlijk met je bewaardrift"....................

 

En aangezien ik al maanden bezig ben, soms tot wanhoop, om het archief te schonen en ook in kaart te brengen kwam ik een grote map tegen met vrijwel alle faxen die we kregen toen we op 1224 uitzonden vanuit Lapershoek augustus 1999. Onze eerste grote reunie met uitzendlicentie.

 

Leuk om al die faxen door te kijken en heel veel nu voor mij bekende namen tegen te komen. w.o. Dick Verheul, Ruud Poeze en nog een paar.  Ook een fax van de zoons van Lex Harding aan hun vader met daarin ;"Hé wij hebben hier op zolder ook veel van die Veronica zooi.................."

 

Het meeste gooi ik weg maar de echte interessante worden voor de eeuwigheid bewaard.

 

Ook het mede forumlid Harm stuurde diverse faxen. Eén fax was niet bestemd voor uitzending, maar ik ga er van uit dat dat inmiddels niet meer van toepassing is.

Grappig om te lezen en een glimlach kan ik niet onderdrukken.

 

Juul

 

 

Faxen99.jpg

 

Bart van Leeuwen die begint te tieren? Dat had ik nou nooit achter hem gezocht..hi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Harm ten Brink:

Nou nou, in hoofdletters nog wel.

Ik kan me er niets van herinneren...

Ik denk dat dat een optie was indertijd bij faxen als je zelf geen fax had.

De fax van Hoogestein is een foto-copy fax, dus je stuurt het document door je fax dat er als copy aan de andere kant weer uitkomt.

Maar kennelijk kon je ook zonder zo'n ding toch iets sturen met een schakeling????

Wie is er fax deskundige.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Ik heb toen meteen in het begin van de uitzendingen nog een fax gestuurd nadat Tineke de opmerking maakte dat zij niet wist welke golflengte hoorde bij de frequentie 1224 kHz...

Piet.

 

 

Dat klopt Piet,

 

Heb ik van de week nu je het zegt, gezien. Maar je raad het al..................de blauwe kliko staat nu aan de weg met het papier. Zit helemaal vol.

4 uur geleden zei Harm ten Brink:

Nou nou, in hoofdletters nog wel.

Ik kan me er niets van herinneren...

 

 

Heb ik ook Harm,  zou het de leeftijd zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

 

 

Dat klopt Piet,

 

Heb ik van de week nu je het zegt, gezien. Maar je raad het al..................de blauwe kliko staat nu aan de weg met het papier. Zit helemaal vol.

 

 

Ach, zo gaat een stukje radiogeschiedenis verloren, Juul… 😉

 

3 uur geleden zei ruudam:

Ik denk dat dat een optie was indertijd bij faxen als je zelf geen fax had.

De fax van Hoogestein is een foto-copy fax, dus je stuurt het document door je fax dat er als copy aan de andere kant weer uitkomt.

Maar kennelijk kon je ook zonder zo'n ding toch iets sturen met een schakeling????

Wie is er fax deskundige.....

 

Ik heb hier nog een fax staan die met van die faxrollen van thermisch papier werkt. Is niet stuk te krijgen. Alleen zijn die rollen papier steeds moeilijker te krijgen... 

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei ruudam:

Ik denk dat dat een optie was indertijd bij faxen als je zelf geen fax had.

De fax van Hoogestein is een foto-copy fax, dus je stuurt het document door je fax dat er als copy aan de andere kant weer uitkomt.

Maar kennelijk kon je ook zonder zo'n ding toch iets sturen met een schakeling????

Wie is er fax deskundige.....

FaxMail van KPN

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 23-3-2020 om 20:53 zei Juul:

 

Leuk om al die faxen door te kijken en heel veel nu voor mij bekende namen tegen te komen. w.o. Dick Verheul, Ruud Poeze en nog een paar.  

 

 

Ja, ik had een fax, want die had je nodig voor aanvragen frequenties etc. Zo'n ding met thermisch papier, is er nog maar kan alleen maar ontvangen, niet meer zenden, de leesregel is kapot.

Kan me de fax aan V1224 niet precies herinneren, maar waarschijnlijk ging het over het vermogen van de 1224 zender. Ik had gebeld met Nozema en Henk Zwijnenburg vertelde me na enig aandringen dat het 9 kW was. De vergunning was maar voor 5.

Het was een oude Pye zender, en had aardig wat splatter herinner ik me. Die zender heeft nog in het Omroepzendermuseum gestaan. Of hij er nog is...

 

Ik reed toen elke dag van Utrecht naar Lelystad, en bij Almere was er een raar effect in de 1224 ontvangst.  Een verzwakking van het signaal met fase effecten. Nooit begrepen hoe dat kwam, maar laatst bedacht ik dat in Pampushaven een 2e 1224 zender stond, op de Communicator. De antenne was met ATU natuurlijk precies afgestemd op 1224 kHz, en ik denk dat die antenne dus mee is gaan doen op de een of andere manier. Er moet dus aardig wat signaal op de uitgang zender hebben gestaan, geen kV´s maar toch. De afstemming van een zendantenne kan ook gedaan worden met een signaal dat je ontvangt. De RNI jongens hebben voor RNI 2 dat waarschijnlijk ook gedaan, afstemmen op het 1562 signaal van de Norderney.

 

Overigens heb ik nooit begrepen waarom niet van de 50 kW Communicator zender gebruik is gemaakt voor de reunie. Een evenementen vergunning was niet nodig geweest, je huurt vergunning en zender van Q-the Beat (Rob vd Vegt).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 23-3-2020 om 20:53 zei Juul:

 

 

Leuk om al die faxen door te kijken en heel veel nu voor mij bekende namen tegen te komen. w.o. Dick Verheul, Ruud Poeze en nog een paar.  Ook een fax van de zoons van Lex Harding aan hun vader met daarin ;"Hé wij hebben hier op zolder ook veel van die Veronica zooi.................."

 

Het meeste gooi ik weg maar de echte interessante worden voor de eeuwigheid bewaard.

 

 

Bijna 21 jaar later heb ik nog dierbare herinneringen aan 1224.

Met een hoogzwangere vrouw (mijn dochter zou 1-9-1999 worden geboren) beleefde in de unieke twaalfdaagse. D.w.z.: ik zat te genieten, zij werd helemaal gek van dat gepiep de hele dag en mijn verwoede pogingen om 'alles' op te nemen. Het hele verzamelaarsnetwerk waarvan deze website (en de voorganger) het resultaat van zijn, moest nog ontstaan.

1224 werd ook in FM-kwaliteit op internet uitgezonden, maar internet was toen nog niet belangrijk. Ik heb Ad er één keer naar horen verwijzen en dat was als: 'www.12-2-2-m'n-zus- en-m'n-zo'. Daar hadden we dus niks aan. Pas op maandagavond de dertigste vond ik de site en kon ik een uurtje van de ABTT Revisited met Lex en Tineke opnemen voordat de boel begon te bufferen en de verbinding het begaf...Those were the days...

 

Wel ontstonden in die eerste periode van het nieuwe millennium via internet de eerste 'moderne' ruilclubjes. In plaats van het ruilen  van zesdegraads kopieen van oude, onbewerkte banden, gingen steeds meer mensen hun tapes bakken en werden mooie kwaliteit mp3s en wavs digitaal geruild. In eerste instantie nog via cd's die we elkaar toestuurden (jij tien uurtjes van mij, ik tien uurtjes van jou), omdat Transferprogramma's nog niet bestonden. Laat staan websites als deze.  
Pas een paar jaar na 1224 ontstond de site waar Harmen en Chris Visser een belangrijke rol in speelden en waar de eerste uitwisseling van oud materiaal via digitale weg. 
In de fax hierboven schrijft Jan Hoogesteijn dan 31-8-99 'The Day the Music was born' mag worden genoemd. Dat niet, maar 12-2-4 was wel de start van het digitaal uitwisselen van oude radio.

 

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Juul:

 

9 uur geleden zei Juul:

Toen wij de lucht uitgingen begonnen zij weet ik nog.

Ik weet nog dat platenproducer Ronald v.d. Meijden er mee van doen had.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Nee, je bent in de war met Q-Radio (Ja, ook ik werd met Quality Radio vaak met hun verward).

Q-The Beat, sloot inderdaad naadloos aan en was van Rob van de Vegt en werd gefinancierd door Clear Channel, het grootste radio bedrijf in de USA.

Ze zijn later weer gestopt toen de radio markt in de Amerika instortte, en zijn ook niet voor FM gegaan in 2003, wat altijd de bedoeling was. Het format, CHR, was totaal ongeschikt voor middengolf. De AM zender werd in de lucht gehouden omdat dreigde dat je al moest zenden om voor een frequentie in aanmerking te komen. Gelukkig is die onzin er af gegaan.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Juul:

 

 

Dat gebeurde dus ook nadat wij stopten op 31aug 1999.

Maar had daarvoor ook door jullie gedaan kunnen worden tbv vh project.

Nu werd de vergunning van Q the Beat tijdelijk ingetrokken, en kregen jullie de evenementenvergunningen. Na afloop daarvan kreeg Q-the Beat de vergunning weer terug en begon ook weer met zenden.

 

De vergunning exercitie was niet nodig geweest omdat tijdens het project Q-the Beat de vergunning voor 1224 Pampushaven nog gewoon had kunnen hebben en verhuren en Nozema de scheepszender had kunnen  verhuren.

Was waarschijnlijk duurder geweest, ook omdat er generatoren (van Breedenoord) gehuurd hadden moeten worden, maar een echt zendschip had extra cachet aan het project gegeven, bovendien was de zender veel sterker.

 

Iets dergelijks was ook bijna gebeurd op de 1008 na 2003, toen de WereldOmroep de vergunning wilde huren voor het uitzenden van een voetbalwedstrijd s avonds. Radlon van Ray Anderson had die vergunning maar gebruikte m niet wegens de belachelijk hoge Nozema kosten voor de 1008. Voor RNW geen probleem. Het ging niet door omdat de wereldomroep geen toestemming kreeg van het CvdM, omdat zij niet voor het binnenland mogen zenden. RNW was wel vaker op de AM te horen via buitenlandse gehuurde of geruilde zenders. De bekrompenheid van de omroepwetgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Maar had daarvoor ook door jullie gedaan kunnen worden tbv vh project."

 

Lekker makkelijk weer Ruud je redenatie. Had jij dat willen betalen dan?

 

Je bent al net als velen die de Norderney willen behouden, maar als je dan vraagt "wie betaald dat?"...............wordt het stil.

 

PS. Was RNW dan zoals jij schrijft "vaker op de MG te horen". Maar was dat ook in Nederland dan?  Ja, dan CvdM natuurlijk een punt. 

 

 

En in de jaren 60 en 70 was RNW gewoon in Hilversum te horen  op de FM. ( aan de hoge kant ik dacht 108 Mhz ) Dat was voor "intern gebruik."  Ik luisterde daar wel naar.  Zendlijnen waren dat volgens mij.

 

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei ruudam:

Radlon van Ray Anderson had die vergunning maar gebruikte m niet wegens de belachelijk hoge Nozema kosten voor de 1008.

 

Belachelijk hoge kosten en ook de ontvangst in Engeland viel tegen van de 1008.

 

Met (zulke) hoge kosten had het alleen (misschien) zin gehad via de 675, maar die (frequentie) ging naar een ander radio station.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.