Spring naar bijdragen

2 April 1973


Bo Lus

Aanbevolen berichten

22 uur geleden zei Bo Lus:

Please login or register to see this link.

 

Ik weet niet waar je deze tekst hebt gevonden, maar inhoudelijk en taalkundig is het niet best. Een paar voorbeelden:

 

Veronica is vrouwelijk, dus het zijn 'haar' programma's en' haar' ligplaats.   Erg knap dat een schip op het strand wordt 'geworpen' en wat te denken van de klassieker: ' illegale piratenzender'.

 

Een stijlfout die pleonasme heet. Een gedeelte van de betekenis van een woord wordt herhaald.( net zoals : de ronde cirkel, groen gras, wereldwijde pandemie etc)

 

Salut

Leendert

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei melle:

Voor de geïnteresseerden heeft het KNMI in 1974 een verslag gepubliceerd over deze uitzonderlijke storm/orkaan van 2 april 1973. Het mag een wonder heten dat de Norderney destijds niet in de golven van de Noordzee is verdwenen.

Please login or register to see this link.

 

Interessant stukje.  

 

De windkracht van deze storm komt op jaarbasis eens in de 75 jaar voor. In april ligt de kans op herhaling tussen de 400 en 10.000 jaar. Ik zal het dus niet meer meemaken.

 

De samenstellers bedienen zich op pagina 8  nog van een aparte omschrijving:

 

...Wel kwamen er op zee schepen in moeilijkheden, o.a. werd op de Noordzee de buiten de territoriale wateren liggende' Veronica', een zenderschip' van zijn ankers geslagen, waardoor het op drift raakte...

 

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Ik weet niet waar je deze tekst hebt gevonden, maar inhoudelijk en taalkundig is het niet best. Een paar voorbeelden:

 

Veronica is vrouwelijk, dus het zijn 'haar' programma's en' haar' ligplaats.   Erg knap dat een schip op het strand wordt 'geworpen' en wat te denken van de klassieker: ' illegale piratenzender'.

 

Een stijlfout die pleonasme heet. Een gedeelte van de betekenis van een woord wordt herhaald.( net zoals : de ronde cirkel, groen gras, wereldwijde pandemie etc)

 

Salut

Leendert

 

 

Hier:

image.thumb.png.25c95c8db0f1ec22cba1ecf35a7623d2.png

3 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Interessant stukje.  

 

De windkracht van deze storm komt op jaarbasis eens in de 75 jaar voor. In april ligt de kans op herhaling tussen de 400 en 10.000 jaar. Ik zal het dus niet meer meemaken.

 

De samenstellers bedienen zich op pagina 8  nog van een aparte omschrijving:

 

...Wel kwamen er op zee schepen in moeilijkheden, o.a. werd op de Noordzee de buiten de territoriale wateren liggende' Veronica', een zenderschip' van zijn ankers geslagen, waardoor het op drift raakte...

 

 

Salut

Leendert

 

3 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

 

 

3 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Ik weet niet waar je deze tekst hebt gevonden, maar inhoudelijk en taalkundig is het niet best. Een paar voorbeelden:

 

Erg knap dat een schip op het strand wordt 'geworpen' 

 

Salut

Leendert

 

 

Ook in dit stukje wordt er een schip op het strand "geworpen"

 

image.jpeg.d2d49531c2c5029afc9eaafb4326f932.jpegp

bewerkt door Bo Lus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Bo Lus:

Hier:Koninklijke Bibliotheek

 

Dank je Bo,

 

Dan wordt het tijd om de  Koninklijke Bibliotheek te wijzen op dit slecht geschreven stuk. Bedroevend, dat zoiets op overheids niveau nog kan. 

 

Juul ,'onze' schrijver van de Stichting Norderney , krabt zich nu ook achter zijn oren, vermoed ik...

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Will Stevens:

Een schip dat 'op het strand wordt geworpen', dat is een hele normale metafoor die je al tientallen jaren lang geregeld tegenkomt. Daar is niks mis mee.

 

Please login or register to see this link.

Will, 

 

Een schip dat op het strand wordt geworpen is mijns inziens  geen metafoor. Een metafoor vergelijkt zaken met elkaar. Het zou een metafoor zijn als er was geschreven dat' het schip als door een katapult op het strand werd geworpen'. 

 

Ik kom  de 'werp' omschrijving vooral tegen in de sensationele pers of in verhalen, om  het meer tot de verbeelding te laten spreken.

 

Ik vind het niet passen in een stuk van de Koninklijke Bibliotheek. Dat behoort zakelijk en neutraal te zijn is mijn overtuiging. Net zoals de bank, de belastingdienst of de rechtbank een zakelijke manier van communiceren hebben.

 

Maar de taalkundige discussie is een zijpad. Het ging om 2 april 1973 toen de Norderney strandde. Op 16 november 1964 was het schip ook al een keer van haar ankers losgeslagen en dreef tot op 1.5 mijl van de kust. De sleepboot Titan van Wijsmuller heeft het schip toen opgepikt en naar haar plek teruggebracht.

 

Over de 'Veronica', het eerste zendschip heb geen verhalen gelezen  dat het 'aan de wandel' is gegaan.

 

Salut

Leendert

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Maar de taalkundige discussie is een zijpad.

 

Volgens mij was jij degene die dat zijpad in ging.

 

(Ook 'zijpad' is een metafoor, trouwens.😀  Het kenmerk van een metafoor is nu juist dat de vergelijking onuitgesproken blijft. Zie Please login or register to see this link. )

 

Maar wees gerust, nu hou ik erover op.

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-4-2020 om 12:09 zei Leendert Vingerling:

 

Interessant stukje.  

 

De windkracht van deze storm komt op jaarbasis eens in de 75 jaar voor. In april ligt de kans op herhaling tussen de 400 en 10.000 jaar. Ik zal het dus niet meer meemaken.

 

 

Salut

Leendert

 

Als we het dan toch over inhoudelijke/taalkundige fouten hebben:

 

'komt op jaarbasis eens in de 75 jaar voor'

 

moet zijn: komt eens in de 75 jaar voor. De uitdrukking 'op jaarbasis' moet worden gevolgd door een getal.

 

Nog éen:

 

'In april ligt de kans op herhaling tussen de 400 en 10.000 jaar'

 

Een kans is een getal tussen 0 en 1.

 

Groet

Frans

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een leuk punt van discussie is of de verwijswoorden naar 'schip' mannelijk of vrouwelijk moeten zijn. Dat is kennelijk niet helemaal eenduidig. Zie het volgende citaat dat ik tegenkwam op: Please login or register to see this link.

 

"Waarom is de zin 'Het nieuwe schip liep tijdens haar eerste reis op de klippen' fout? Het geslacht van schepen is in het algemeen toch vrouwelijk?

Nee, het woord schip is onzijdig: we spreken over het schip. Naar onzijdige woorden wordt niet met haar maar met zijn verwezen: 'het schip en zijn bemanning', 'het bestuur en zijn beslissingen'. Een uitzondering hierop vormen het-woorden waarvan het biologisch geslacht vrouwelijk is: 'het meisje en haar pop', 'het teefje en haar jongen'.

In overdrachtelijke betekenis, dus als een schip wordt gepersonifieerd of met een vrouwelijke naam wordt aangeduid, kan het eventueel vrouwelijk zijn. Bijvoorbeeld: 'Al tijdens haar eerste reis liep de Anna Jacoba op de klippen.' Maar zolang dit niet het geval is, blijft een schip altijd onzijdig."

 

Heb je het over de Norderney dan zou die dus van zijn anker geslagen zijn. Duid je het schip echter aan als de Veronica dan is die van haar anker geslagen. Zoals bijvoorbeeld ook de Magdalena van Radio Mi Amigo 272 van haar anker / motorblok is geslagen. De MeBo 2 is dan weer van zijn anker geslagen omdat verwezen wordt naar een schip met bovendien een mannelijke naam.

 

Opmerkelijk is ook dat in de berichten een zendschip van zijn / haar ankerS wordt losgeslagen, terwijl het slechts met één anker is vastgelegd. Ik vermoed dat de zendschepen nooit met twee kettingen / ankers werden vastgelegd. Door het draaien rond het ankerpunt van het schip door stroming en wind zouden de kettingen hopeloos verward raken met uiteindelijk breuk tot gevolg.

 

Een punt blijft natuurlijk dat mens en materiaal het zwaar te verduren kregen tijdens storm. In de zeezendergeschiedenis zijn dan ook verschillende momenten aan te wijzen waarop het behoorlijk misging.

 

Leen1956

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Leen1956:

Een leuk punt van discussie is of de verwijswoorden naar 'schip' mannelijk of vrouwelijk moeten zijn. Dat is kennelijk niet helemaal eenduidig.

Het is inderdaad een interessante discussie,  mijn beste' verkorte naamgenoot' uit hetzelfde geboortejaar.

 

In de zeezender geschiedenis gaat het voornamelijk om Engelse, Duitse en Nederlandse schepen met hun namen.

 

De Engelsen hebben een traditie om al hun schepen vrouwelijk te noemen, omdat  een moederfiguur of godin goed voor het schip en bemanning zou zijn/zorgen.

 

In Duitsland is het altijd mannelijk. In Nederland  is het afhankelijk van de naam,  maar de tendens in alle landen is toch dat het 'onzijdig' is.

 

Please login or register to see this link.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Juul:

"plaatje maar weer".....................

 

En over "scheepsrampen" gesproken, mijn held.....................

 

 

 

 

 

Fijn te zien Juul dat hier toch nog iemand is die iets met muziek te maken geeft. Met al dat "perfect" Nederlands is het hier precies wel de vrije basisschool.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.