Spring naar bijdragen

Veronica zeezender archief en B&G


Juul

Aanbevolen berichten

Op zich een prima plek, en inderdaad een erkenning door 'de zuilen', al is de vraag in hoeverre het materiaal hiermee beschikbaar komt (of blijft) voor de doorsnee radioliefhebber. Verdwijnt het niet in een slechts voor archivarissen bereikbare 'kelder'?
 

B+G staat niet bepaald bekend om de consumententarieven als men een historische opname voor eigen gebruik wil raadplegen: 80 of 90 euro per opname-uur! Op de site is vooral BEELDmateriaal te raadplegen. Hoe ver is men daar sowieso met het digitaliseren van de AUDIO! collectie?

Dan stond de Stichting Norderney, die een jaar of tien geleden veel materiaal al digitaal beschikbaar had en de leden een tientje of daaromtrent vroeg in ruil voor downloads met haar tarieven heel wat dichter bij 'de markt'. 
Maar misschien gaat ook op dit vlak eens een nieuwe wind waaien bij B+G.

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei rauhfaser:

Op zich een prima plek, en inderdaad een erkenning door 'de zuilen', al is de vraag in hoeverre het materiaal hiermee beschikbaar komt (of blijft) voor de doorsnee radioliefhebber. Verdwijnt het niet in een slechts voor archivarissen bereikbare 'kelder'?
 

B+G staat niet bepaald bekend om de consumententarieven als men een historische opname voor eigen gebruik wil raadplegen: 80 of 90 euro per opname-uur! Op de site is vooral BEELDmateriaal te raadplegen. Hoe ver is men daar sowieso met het digitaliseren van de AUDIO! collectie?

Dan stond de Stichting Norderney, die een jaar of tien geleden veel materiaal al digitaal beschikbaar had en de leden een tientje of daaromtrent vroeg in ruil voor downloads met haar tarieven heel wat dichter bij 'de markt'. 
Maar misschien gaat ook op dit vlak eens een nieuwe wind waaien bij B+G.

 

Dit verhaal klopt niet helemaal. Die 80 euro per uur geldt alleen voor het fysiek beluisteren van niet-gedigitaliseerd materiaal ter plekke.

Het beluisteren van gedigitaliseerd materiaal bij de klantenservice van B&G is gratis en het bestellen van gedigitaliseerd materiaal voor privegebruik kost 19,95 per bestand.

De audiocollectie (met name programma's uit het Historisch archief van de omroep) is vrijwel geheel gedigitaliseerd (op wat CD's na) en als het goed is wordt tegenwoordig iedere schenking/aanbieding van derden ook meteen gedigitaliseerd en komt beschikbaar voor iedereen om te beluisteren en (eea afhankelijk van de afspraken met rechthebbenden) te bestellen voor privegebruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei maartenfransen:

 

Het beluisteren van gedigitaliseerd materiaal bij de klantenservice van B&G is gratis en het bestellen van gedigitaliseerd materiaal voor privegebruik kost 19,95 per bestand.
 

Dit zou al een verbetering zijn, maar waar het natuurlijk naartoe moet is dat de gehele digitale B+G-collectie per muisklik 'gratis' (dit staat tussen aanhalingstekens, het werk wordt tenslotte al 'van onze belastingcenten' verricht) is te raadplegen voor iedereen. Wat nog niet digitaal is, hoeft natuurlijk niet op afroep voor iedere jan lul beschikbaar te zijn, maar ik mag hopen dat de digitalisering tot de kerntaken bij B+G wordt beschouwd.  
Vergelijk dit met kranten- en data-databanken (je snapt wat ik bedoel, hoop ik) en bijvoorbeeld het ANP-tekstarchief. 

Uit de Volkskrant van vandaag, 13 miljoen Nederlandse krantenpagina's uit vier eeuwen gratis te raadplegen:
Please login or register to see this link.

 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Juul:

Beeld en Geluid krijgt alles "om niet". Zij bewaren het zodat de geschiedenis niet verloren gaat. Dat is ons doel. Het is te belangrijk geweest in de Nederlandse Omroep geschiedenis.

 

Daar ga ik ook in mee, maar er was toch meer dan alleen Radio Veronica?

 

Wat gebeurt er met de archieven van Radio Noordzee, Dolfijn,/227, Atlantis, Mi Amigo, Delmare, ,Monique etc?

Of de privé archieven  zoals die van Hans Knot, Martin van der Ven, Jan-Fré  Vos, Hans Hendriks, Martin Hobbelen of Douwe ?

 

Enkele reis container?

 

Op deze site wordt van alles aangeboden, maar eens zal deze site niet meer bestaan , en dan?

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

 

Daar ga ik ook in mee, maar er was toch meer dan alleen Radio Veronica?

 

Wat gebeurt er met de archieven van Radio Noordzee, Dolfijn,/227, Atlantis, Mi Amigo, Delmare, ,Monique etc?

Of de privé archieven  zoals die van Hans Knot, Martin van der Ven, Jan-Fré  Vos, Hans Hendriks, Martin Hobbelen of Douwe ?

 

Enkele reis container?

 

Op deze site wordt van alles aangeboden, maar eens zal deze site niet meer bestaan , en dan?

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

En wat geen er met jou archief gebeuren Leendert, heb je daar al eens over na gedacht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Harm ten Brink:

Met alle respect hoor, maar de zenders die je noemt zijn toch slechts aftreksels van wat Veronica en in mindere mate Radio Noordzee hebben gedaan?

Anders gezegd, wat is de toegevoegde waarde dan?

 

Veronica was de eerste en forceerde veel ongemak bij de zuilen.  Het station heeft het populaire radiolandschap veranderd nadat de Engelsen  in  1964 met hun vrije presentatievorm kwamen. Daarvoor was het niet echt veel soeps. Ik heb geluisterd vanaf 1962 en ben er mee opgegroeid.

 

Ik vind het ook terecht dat B&G het archief wil beheren.

 

Waar het mij om te doen is, dat er nog meer zeezenders waren. Die zijn niet allemaal van invloed geweest , maar hebben wel bestaan.

 

Worden dat voetnoten bij B&G ,of kunnen onze nazaten of belangstellenden daar ooit  nog iets van beluisteren of gaat het dezelfde weg op als de TV banden van 'Ja zuster, nee zuster'?

 

Salut

Leendert

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad Harm,

zo gaat het altijd.   Waar zijn die oud medewerkers die hun archief gaan ordenen en dan ook  ter beschikking stellen?

 

 

Ik heb b.v. alle  boeken die over Veronica verschenen zijn tezamen met de bladen t/m  augustus 1974  gescand en ter beschikking gesteld.

 

Maar ook de fysieke boeken over RNI -Radio Noordzee en laatst nog het Mi Amigo boek van Ferry. Ik vond het een mooi boek, heb het uitgelezen maar vond dat het bij B&G nu op z'n plaats is.

Maar ook veel zaken die ik heb overgehouden uit m'n TROS tijd die niet bij B&G en zeker niet bij de TROS zijn heb ik overgedragen.

Ik ben nu op een leeftijd gekomen dat ik denk, "wat gaat mijn vrouw doen als ik er een keer niet meer ben, met al dat Veronica spul?"

 

Juist ja,  en Ad en Bert hebben het zelfde. En gelukkig is Niels er nog, stukje jonger, maar die heeft toch al toegang tot B&G i.v.m. z'n dagelijks werk bij de radio in Hillywood.

 

Maar het wil niet zeggen dat het nu ophoud voor ons. De website blijft gewoon en ook die wordt zelfs steeds gedocumenteerd door B&G.

 

Kijk bewaren vond ik m'n hele leven al leuk en ik had op school een 9 voor geschiedenis en van m'n moeder heb ik mee gekregen dat ik op alle papieren die ik krijg  de datum zet.................

 

Rob Out zei altijd;" jij bent gevaarlijk, je drinkt niet, bewaard alles en onthoud alles"

 

Hij had gelijk.

 

foto: vlnr Juul, Ad en Rob op weg naar de Norderney - juni 1974

 

 

screen 221.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Citaat

Of de privé archieven  zoals die van Hans Knot, Martin van der Ven, Jan-Fré  Vos, Hans Hendriks, Martin Hobbelen of Douwe ?

 

Ik ben 64 maar heb er al over nagedacht.

 

Mw. Dijkstra heeft de instructie dat alles naar Ben mag als ik het leven laat. Waarop Ben's echtgenote altijd zegt "dat ze dan hoopt dat ik Ben overleef" :-)

bewerkt door Albatrosstudio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

 

 

Rob Out zei altijd;" jij bent gevaarlijk, je drinkt niet, bewaard alles en onthoud alles"

 

Nou dan ben ik me ook een partij gevaarlijk, Juul. Een politiekennis van me zei een keer tegen een collega van hem: ''be careful what you say, he doesn't forget''

Toch vind ik het wel wat hebben zo'n karakter ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn kinderen zeggen wel eens: "als jij dood bent bestellen we een container en gooien daar al die ouwe troep in" Alleen al voor de Veronica bladen/gidsen/magazine's moeten ze een dag voor uittrekken; bijna 50 jaargangen op zolder en hopelijk komen daar nog heel veel jaargangen bij! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het merendeel van mijn archief bestaat uit kopieën waarmee ik de mensheid toch geen plezier doe.

Mijn Radio Monique archief, voornamelijk cassettebandjes met air-checks heb ik jaren geleden al weggeflikkerd.

De jingle master van Radio Monique, tweede pakket, ligt bij Harm Koenders, net als mijn volspoor bandrecorder 19/38 cm p/s, en zelf heb ik daar een digitale kopie van als herinnering.

Wat er nog over is aan mastertapes van Atlantis Rotterdam zwerft inmiddels ook overal en nergens.

Hetzelfde geldt voor Mi Amigo, de tapes van Maurice Bokkebroek die ik 25 jaar terug 1:1 analoog gekopieerd heb.

Tot op de dag van vandaag worden daarvan kopieën aangeboden van erbarmelijke kwaliteit. 

Per saldo gaat er weinig verloren als mijn partner besluit om bij mijn overlijden alles in de container te kieperen.

bewerkt door Harm ten Brink
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Juul:

Ik zou het ook mooi vinden als anderen ook eens gingen nadenken. "wat te doen als......".

 

10 uur geleden zei Harm ten Brink:

Per saldo gaat er weinig verloren als mijn partner besluit om bij mijn overlijden alles in de container te kieperen.

 

Als gevolg van mijn gezondheidsomstandigheden wordt ik gedwongen sneller en serieuzer na te denken wat er moet gebeuren met mijn verzamelingen: zeezenders, muziek (platen, boeken, tijdschriften) maar ook vooral de familiefoto's en stamboomonderzoek.

Ik vind het altijd bijzonder jammer als de verzameling van iemand die er meestal gruwelijk veel tijd in heeft gestoken zomaar de container in gaat. Dat is bijvoorbeeld in januari van dit jaar gelukkig niet gebeurd met een verzameling van iemand hier uit de buurt bestaande uit 6500 uitvoeringen van het kerstlied Stille Nacht, Heilige Nacht. De elpees, cassette's en video's  zijn geschonken aan het Brabantse museum Nostalgie en Techniek in Langenboom.

 

Ook al zijn mijn verzamelingen bescheiden van grootte en aard, de container probeer ik te voorkomen.

bewerkt door Gerrit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei andre ph5c:

En wat geen er met jou archief gebeuren Leendert, heb je daar al eens over na gedacht?

Jazeker.

 

De afgelopen 18 jaar zijn veel foto's al geplaatst op internet of in boekvorm. Een kleine 30% komt bij gelegenheid.

Bijna alle verhalen en herinneringen zijn  inmiddels verteld of gebruikt. Alles is op het internet te vinden.

 

Ik kan met een gerust gevoel  inslapen.  Heb bovendien niet de illusie dat er iemand over 50 jaar nog interesse heeft in de zeezenders.

 

Welke jongere verdiept zich nog in de Tweede Wereldoorlog ?

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Bo Lus:

Mijn kinderen zeggen wel eens: "als jij dood bent bestellen we een container en gooien daar al die ouwe troep in" Alleen al voor de Veronica bladen/gidsen/magazine's moeten ze een dag voor uittrekken; bijna 50 jaargangen op zolder en hopelijk komen daar nog heel veel jaargangen bij! 

Bo,

 

Ik denk dat de kinderen het helder zien. Wie gaat er nu 50 jaar Veronica gidsen lezen? Het is een verzameling geworden die voor jou veel waarde heeft, maar of het nageslacht er iets van kan leren , betwijfel ik.

 

Ik kom geregeld in musea . Voornaamste doel voor mij is de sfeer opsnuiven , maar ik bekijk  echt niet ieder object. Of dat nu een boek, schilderij of  een préhistorisch werktuig is.

 

Vijftig jaar bladen zal nooit en te nimmer iemand gebruiken. Misschien kan de Koninklijke Bibliotheek er iets mee, maar er zijn grenzen aan bewaren. Er is onderzoek gedaan naar de verzamelwoede en het blijkt dat één op de veertien Nederlanders een hamsteraar is, die geen afstand kan doen van zijn spullen. Je bent dus niet de enige. Misschien een geruststelling...

 

Please login or register to see this link.

 

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Jazeker.

 

De afgelopen 18 jaar zijn veel foto's al geplaatst op internet of in boekvorm. Een kleine 30% komt bij gelegenheid.

Bijna alle verhalen en herinneringen zijn  inmiddels verteld of gebruikt. Alles is op het internet te vinden.

 

Ik kan met een gerust gevoel  inslapen.  Heb bovendien niet de illusie dat er iemand over 50 jaar nog interesse heeft in de zeezenders.

 

Welke jongere verdiept zich nog in de Tweede Wereldoorlog ?

 

Salut

Leendert

 

 

Ja, maar het is wel "versnipperd" als het op die manier op Internet staat. Je kunt je verhalen toch ook bundelen?

 

Juul

 

PS. Jou uitzoekwerk over de Borkum en de naam Veronica blijft in ieder geval bewaard bij B&G. 

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Bo,

 

Ik denk dat de kinderen het helder zien. Wie gaat er nu 50 jaar Veronica gidsen lezen? Het is een verzameling geworden die voor jou veel waarde heeft, maar of het nageslacht er iets van kan leren , betwijfel ik.

 

Ik kom geregeld in musea . Voornaamste doel voor mij is de sfeer opsnuiven , maar ik bekijk  echt niet ieder object. Of dat nu een boek, schilderij of  een préhistorisch werktuig is.

 

Vijftig jaar bladen zal nooit en te nimmer iemand gebruiken. Misschien kan de Koninklijke Bibliotheek er iets mee, maar er zijn grenzen aan bewaren. Er is onderzoek gedaan naar de verzamelwoede en het blijkt dat één op de veertien Nederlanders een hamsteraar is, die geen afstand kan doen van zijn spullen. Je bent dus niet de enige. Misschien een geruststelling...

 

Please login or register to see this link.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Ja, het bewaren van al die gidsen zie ik ook niet zo. Want je kijkt er toch niet meer in.

Ik heb ze digitaal t/m  31aug 1974.  Ik weet dat er een stel latere jaargangen  bij B&G zijn maar in papier. Dan heb je er ook nog niet veel aan. Want je  kunt niet zoeken.........................digitaal.

 

 

Ad en ik zijn het archief ooit begonnen  met in ons achterhoofd dat we de geschiedenis wilden bewaren. Ad had meer met de banden ,maar ik schreef het al eerder, heb en had meer met de "papieren" etc.

 

En dat is nu "veilig gesteld".

 

We zijn er trots op.

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.