Spring naar bijdragen

Veronica 259 en 538 op 730418 van 08:46 - 17:06


Ben

Aanbevolen berichten

Aardig om te zien en te horen Ben dat je heel soms nog een fikse storing aantreft. Maar als je dan naar het spectrum kijkt zie je dat ze tegelijk op 538 en 259 optreden. Dan kan het haast niet anders of het moet aan de ontvangst kant liggen. Maar hoe dan ook erg leuk om nu tegelijkertijd te ervaren hoe het allemaal plaats greep.

Toch slim van Ad om het zo te doen. Wat was de bandsnelheid?,  9,5 cm/sec of zo ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Juul:

En 259 was wat "scherper" zoals je schreef, dat kwam bij ons deels door het inregelen van de 538 door José e.a. en ook door de keurige bandbreedte begrenzing , 9Khz, die we toepasten om vooral geen "storing" te veroorzaken.

Ja, maar de 538 antenne was aanmerkelijk smaller dan de 192 antenne. Electronisch kwa spectrum dan.

Dat komt door de grotere antenne waardoor de Q factor groter is, of anders gezegd, scherper afgesteld met meer demping van de zij banden. 

Hoe lager de frequentie hoe moeilijker het is om een beetje bandbreedte te krijgen. Vooral Lange Golf zenders hadden daar moeite mee. Die klinken dan ook meestal wat doffer.

Deels kan je dat compenseren door meer hoog in te sturen, maar wordt meer signaal wat verder van de carrier frequentie ligt "teruggestuurd", dus een slechte SWR, met als mogelijk gevolg afslaan van de zender.

 

Voor de 675 antenne, Radio 10,  werden allerlei maatregelen genomen zoals het mee laten stralen van de tuidraden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
8 uur geleden zei Sea:

Tot voor 1978 was het 8 khz daarna 9 khz

 

Lees ik het goed? " tot voor 1978 was het 8 kHz ".

 

Vergissing of verkeerd op geschreven? Het was toch echt 9 Khz.

 

Dit is van de EBU.......................

 

 

screen 422.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

39 minuten geleden zei ruudam:

Voor 78 was de indeling 9 kHz raster, behalve het hogere gedeelte van de MG band, dat was 8 kHz, maar toegestane zendbandbreedte was ook daar gewoon 9 kHz, dus er was wat overlap tussen de kanalen.

 

 

Dat begrijp ik niet Ruud. Ik neem aan dat je met het hogere deel bedoeld in frequentie.

 

Dat blijkt niet uit een EBU rapport van bij. 1965.

 

 

screen 422.jpg

 

 

 

En deze uit 1972. Ik ben benieuwd naar je onderbouwing.

 

 

ebu nav frq wisseling 2 kopie.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Juul:

 

 

Dat begrijp ik niet Ruud. Ik neem aan dat je met het hogere deel bedoeld in frequentie.

 

Dat blijkt niet uit een EBU rapport van bij. 1965.

 

 

screen 422.jpg

 

 

 

En deze uit 1972. Ik ben benieuwd naar je onderbouwing.

 

 

ebu nav frq wisseling 2 kopie.jpg

 

Van 1538 tot 1602 is het 8 kHz......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.