Spring naar bijdragen

1467 kHz - Radio Paradijs


Eric

Aanbevolen berichten

Radio Paradijs is weer on air. Audio is goed, maar eigenlijk is het signaal bij mij net te zwak om dat goed te kunnen beoordelen. Het format is naar mijn idee wederom perfect. Gelijk 1584 kHz, met goede AM muziek en vele (echte) oldies. Ruud, vraagje. Is dit al 100W? Want ik heb het idee dat het signaal nu zwakker is dan voorheen op 1584 kHz. Hier ten noorden van Leiden is het op het randje. Dat is wel jammer, maar zo overdag is de ontvangst net aan te doen,

Grt Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei radio tpot:

En wat had je eerder Ruud?

Spoel  er bij tussen gezet om de zaak langer te maken en een C naar massa voor je impedantie?

 

Theo

Het is hetzelfde, de ATU wat verstemd. Scheelt maar 16 meter golflengte, dus 4 meter kwaRT lambda.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Er zit heel weinig op dit kanaal, behalve RMC eigenlijk niets uit het buitenland.

Kan dus een binnenlandse zender geweest zijn.

 

1467 100 Radio Eldorado Fr Damwâld

1467 100 Zuidwest Brabant AM NB Heerle

1467 100 Radio Paradijs Ut Utrecht

1467 100 Radio Piepzender Ov Zwolle

1467 100 Hit AM Dr Zwartemeer 

 

De laatste zou nog niet in de lucht zijn. eentje zendt alleen in het weekend, andere alleen overdag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Heb van de week in Noord Holland (boven het Noordzeekanaal) rondgereden (werk) en met name in het Noordelijke puntje van de provincie best een goed signaal op 1467 kHz. Op de hoogte van Schagen is het weg. Kon Utrecht niet zijn want het stn was te sterk. Geen ID kunnen waarnemen dus ik vermoed Eldorado uit Friesland

Tussen Schagen en Noordzeekanaal is er ' rommel'  hoorbaar, valt niets van te maken. Zuidelijk van Noordzeekanaal is Radio Paradijs Utrecht neembaar

Grt Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Dat minder laag is een bewuste keuze.

Als je het vergelijkt met Caroline en MCB die in het zelfde gebied overdag ook zijn te ontvangen is het inderdaad minder, maar ik vind dat de anderen teveel laag hebben.

Het laag loopt wel ver door, maar is dus wat minder, tussen mid en laag is wat extra reductie toegepast waardoor het lekker transparant wordt.

Ook de Amerikaanse zenders zoals AFN hadden vroeger minder laag op AM.

 

En op FM is het zeker teveel laag.

 

Overigens is een ieder vrij om er zelf wat extra laag bij te draaien....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist meer laag komt je ontvangst wel ten goede. Het mag wel wat 'dikker' klinken. Misschien is meer bass dan een betere optie als je minder laag in wil. Daar wordt het toch wat krachtiger van. Het klinkt wel erg dunnetjes.

Staat die zwarte oude Optimod er nog tussen?

bewerkt door radiofreak31
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt lage tonen en je hebt equalizer lage tonen.

De eerste is een boem en de andere is een dreun wat op bas moet lijken.

Echt laag maken, en dat ook nog eens onvervormd,  doen er maar weinig.

Dit is namelijk 1 v/d moeilijkste zaken om voor elkaar te krijgen op je AM zender.

Hier komt de soundprocessing om de hoek kijken, en dan met name het inregelen.

Daar gaat het dan vaak mis en krijg je het idee dat je een stuk laag mist.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei radiofreak31:

Juist meer laag komt je ontvangst wel ten goede. Het mag wel wat 'dikker' klinken. Misschien is meer bass dan een betere optie als je minder laag in wil. Daar wordt het toch wat krachtiger van. Het klinkt wel erg dunnetjes.

Staat die zwarte oude Optimod er nog tussen?

Juist het heldere geluid bevordert de ontvangst. Komt zelf deels daardoor over Monte Carlo heen 

Optimod 9000D

11 uur geleden zei radio tpot:

Je hebt lage tonen en je hebt equalizer lage tonen.

De eerste is een boem en de andere is een dreun wat op bas moet lijken.

Echt laag maken, en dat ook nog eens onvervormd,  doen er maar weinig.

Dit is namelijk 1 v/d moeilijkste zaken om voor elkaar te krijgen op je AM zender.

Hier komt de soundprocessing om de hoek kijken, en dan met name het inregelen.

Daar gaat het dan vaak mis en krijg je het idee dat je een stuk laag mist.

 

Theo

Als ik iets zou missen zou ik het wel anders afregelen.

Nogmaals het is een keuze.

27 minuten geleden zei radiofreak31:

Zeker. Misschien moet Ruud het dan eens goed laten inregelen. Het luistert inderdaad erg nauw.

Dat zeg ik ook tegen de zenders die zo lelijk klinken wegens teveel laag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12-7-2020 om 20:40 zei ruudam:

Juist het heldere geluid bevordert de ontvangst. Komt zelf deels daardoor over Monte Carlo heen 

Optimod 9000D

Je zegt het, maar mijn ervaring is echt anders. En dat op verschillende ontvangers. En dat is jammer want een beter format ken ik niet (uiteraard is dat heel persoonlijk). Maar ja, op afstand hoor je alleen hoog en dan is de 'informatie' toch wel heel beperkt en dan haakt een luisteraar af.

 

Op 12-7-2020 om 20:40 zei ruudam:

Als ik iets zou missen zou ik het wel anders afregelen.

Nogmaals het is een keuze.

 

Vraag het de luisteraar of die wat mist, lijkt mij belangrijker.  Neem het ter harte en ja: jij, en niemand anders, bepaalt hoe, wat en wanneer je iets wel of niet doet met het geluid op 1467 kHz in de regio Utrecht.

 

Boven Alkmaar pik ik Friesland al op (Radio Eldorado) en dat is daar ook heel zwak, maar veel beter neembaar. In de kop van Noord-Holland, richting afsluitdijk is 1332 kHz van Harm ook zwak maak veel beter om naar te luisteren juist omdat het spectrum van 0-3kHz beter wordt benut. Trouwens 801 kHz vanuit Alphen aan de Rijn (een format dat mij niet aanspreekt, maar wel een goede modulatie) heeft een opmerkelijk groot bereik en moduleert ook prima. Geldt trouwens ook voor 1485 kHz vanuit dezelfde lokatie met dat ene Wattje. Goede modulatie en erg groot bereik voor zo weinig power  

 

Grt Eric 

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zat een plugje los, is hersteld en het geluid is nu anders, meer laag.

Ach het is maar hobbyradio, commercieel werk je heel anders.

 

801 is hier zwaar overgemoduleerd.

 

Van Friesland naar boven Alkmaar is een weg over water, dus veel beter.

Vanuit Utrecht is de weg slecht.

De zender in Hoorn op 828 kon ik niet horen, ook niet toen 828 Hoogvliet uit de lucht was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok Ruud, van het weekend ben ik weer in het ontvangstgebied. Ben benieuwd. Hoorn hoor ik zelden. Valt me op dat als ik letterlijk langs Hoorn rijd A7 het station soms net aan kon horen. Maar 10km verderop al niets meer. Geen idee of ze nog in de lucht zijn want op de A9 heb ik ze zelden ontvangen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.