Spring naar bijdragen

Mijn naam is Ronan O'Rahilly...


Aanbevolen berichten

Op 3-5-2020 om 15:43 zei Leendert Vingerling:

Mijn naam is Ronan O'Rahilly ,mijn naam is Ronan O'Rahilly, mijn naam is Ronan O'Rahilly. Een bekende openingszin van de Amerikaanse versie van 'Wie van de Drie' (To tell the truth). 

 

Er is beeldmateriaal van bewaard gebleven.De opname is van 3 maart 1965 en Ronan is één van  de deelnemers. Opvallend aan dit filmpje is de man die helemaal links zit, Nigel Dempster. Hij werkte  ooit als  journalist voor het Engelse society blad Queen. Dit tijdschrift financierde het project  Radio Caroline, nog voordat het station startte.
 

De rol van Queen is bepalend geweest in de naamgeving van het radiostation. Het societyblad wilde een jongere doelgroep bereiken en ontwierp een profiel. De artikelen moesten bestemd zijn voor een meisje met lang haar, net van school af en 16 jaar, niet al te intelligent en niet preuts. Het meisje kreeg een fictieve naam: Caroline.

 

De gedachte was om de doelgroep lezers ook te laten luisteren naar het station met gerichte advertenties. Het zou een verlengstuk worden. Zo ontstond ook de naam voor het radio station. Het moest Caroline heetten.

 

Toen het niet lukte om een commerciële radio vergunning te krijgen en de regering Caroline het zwijgen op zou gaan opleggen, trok het blad zich terug uit de financiering. Het keerde weer terug naar haar oude formule. De ommezwaai naar een jongere doelgroep was geen succes geworden. 

 

Om deze  zakelijke problemen te verhullen ,en geen binding met het station meer te hebben, werd er een andere oorsprong voor de naamgeving bedacht. En dat werd Caroline , de dochter van  de Amerikaanse president Kennedy.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Was het ook niet zo dat Ronan zijn platen niet kon laten draaien op Luxemburg en dat ze hem zaten uit te lachen want zij hadden alles vol geboekt voor EMI , DECCA enz en toen zei. Weet je wat dat start ik zelf met een station en ze lachte hem uit , vermoedelijk hadden ze last van maagzuur later ?

 

Er is ook het verhaal dat Ronan op een of andere party was , en hij ongewild een gesprek zat af te luisteren ivm met zeezenders of wel Radio Veronica of Radio Mercur ? maw hoe ze dat deden en wat je moest doen om de gaten in de wet te vinden. Want hier van dat laatste de waarheid is laat ik in het midden , dat eerste verteld Ronan zelf.

 

Dus vermoed ik dat er toch wel meer speelde dan dat blad alleen of was het zoeken naar een uitweg omdat men géén vergunning kreeg ? Dat men zo koppig was om zo een radio station aan land niet legaal te laten uitzenden en dat men de zee moet kiezen als uitweg dat snap niemand toch ? Stijve Engelsen die de BBC hoog wilde houden met alles erop en eraan ja dat was het. Niet normaal.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-5-2020 om 19:32 zei Leendert Vingerling:

Ronan was amper 21 jaar toen hij vanuit Ierland  in Londen aankwam. Hij probeerde door hand-en spandiensten aan te bieden wat geld te verdienen  O'Rahilly kwam bij toeval in contact met mensen die voor Jocelyn Stevens werkten. Stevens was eigenaar van een grote uitgeverij/ drukkerij van tijdschriften, waaronder Queen.

 

Stevens was de man die het initiatief voor radio Caroline nam. Ronan werd ingezet als boodschappenjongen en katvanger. Het was verstandiger voor de hoofdrolspelers als zij buiten beeld konden blijven voor hun reputatie en de belasting.

 

Doordat veel onderhandelingen via Ronan liepen, is het beeld ontstaan dat hij  radio Caroline heeft gestart. Dat beeld klopt dus niet. 

Hetzelfde kan worden gezegd over zijn  management van artiesten en popgroepen. Ronan handelde altijd in opdracht van anderen.

 

Later heeft hij de eer naar zichzelf toe getrokken , maar dat is zijn waarheid.  Zijn verhaal heeft hij herhaald, herhaald en nog eens herhaald.  Zoiets komt dan in de geschreven pers en wordt na verloop van tijd niet meer gecontroleerd en dus voor 'waar' aangenomen.

 

Toen Ronan was overleden dook de huidige generatie journalisten in het archief van bestaande artikelen over radio Caroline en die vertellen allemaal dezelfde versie over Ronan.

 

Het is daarom goed dat er nu journalisten bezig zijn om een boek te schrijven over de schaduwkant van Ronan. De onthullingen zullen de mythe die hij zelf heeft geschapen doorprikken.

 

Jammer dat het  boek te laat komt. Ronan kan zich niet meer verdedigen.

 

Salut

Leendert

 

 

Hoi Leendert ,

 

Bedankt voor je bijdrage dat wist ik dus niet maar zoals je schrijft vele mensen dus niet. Nu snap ik dat ik eens een keertje een you tube video gezien heb ivm de start van het station en naast Ronan zat er nog een man. Nu snap ik dus meer dat plaatje waar jij over schrijft en in dat gesprek word " Queen " ook vernoemd maar dan zo even.

 

We weten zowat allemaal dat Ronan best wel wat rare trekjes had , en naar mijn zeer bescheiden mening nogal vreemd voor kwam. Dat heeft elke persoon wel , gelukkig is niet gelijk want anders zou het maar een zeer saaie boel zijn. Stel je voor zeg we eten allemaal het zelfde , drinken het zelfde hebben allemaal het zelfde huis. Goed ik ga ophouden want ik dwaal af en dat lijkt het de USSR wel.

 

Het is ook algemeen bekend dat toen de zeezenders nog echt actief waren , er dan alles aan gedaan werd om vooral veel mist op te hangen omdat anders iets te veel van de waarheid naar boven zou komen. Ik geef een voorbeeld dat Caroline in de 80's van uit Spanje werd bevoorraad een gewone leek die zal daar vast wel in getrapt zijn , maar freaks zoals wij wisten wel beter. Het is tenslotte een hobby voor iets he.

 

Ja inderdaad jammer dat Ronan zich niet kan verdedigen over wat in dat boek geschreven is. Maar voor zover ik toch altijd begrepen heb , had Ronan geheugen verlies ? verbeter me als ik fout ben. En ik las ook ergens dat hij zelfs niet eens meer wist waar hij geld had in Zwitserland ? Wat er van aan is laat ik even in het midden. 

 

Maar het is min of meer geweten dat iemand op zeer hoge leeftijd , de een als wat beter dan de andere en uitzonderingen heb je altijd. Vaak in de knoop liggen met hun geheugen want wat er zich heel vroeger voor heeft gedaan weten ze beter dan van wat is er gebeurd is de afgelopen 24 tot 48 uur. Velen weten dat niet eens meer. Maar je zou raar op kijken hoeveel van die mensen dat ze nog bestaan waarvan hun geheugen up to date is zoals een computer geintje.

 

Dan stel ik me de vraag stel Ronan zou dat boek hebben kunnen lezen ? of misschien niet eens in staat om het zelf te lezen ? dan is de kans groot dat hij zelf niet eens meer in staat was om er ook maar iets over te zeggen wat hem niet beviel. Dat zullen we nooit weten.

 

PS wie weet is hij nu de grote baas hierboven van Radio Heaven waar hij erg veel oude vriendjes zal tegen komen uit de zeezender wereld , vraag kan je varen met een zendschip op de wolken ? haha geintje. Je uitleg is zeer vakkundig en erg leerzaam hartelijke dank voor alle moeite.

 

Ronan RIP

bewerkt door Zeewater
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.