Spring naar bijdragen

Middengolf dood?


ruudam

Aanbevolen berichten

De middengolf dood?

Ik dacht het niet, kijk hier maar eens: Please login or register to see this link.

 

In LA, de grootste stad van USA staat een AM zender numero uno, jawel. KFI 640AM

In NYC de 2e stad, maar belangrijkste stad, staat 1010 WINS op nr 3.

 

En hier, alleen maar LPAM (hebben ze in USA ook) met geen luisteraars.

De middengolf is naar de kloten geholpen door de degene die daar belang bij hebben, niet de luisteraar, die wil wel als er iets fatsoenlijks en goed ontvangbaar te horen is.

**************************************************************************************************

KFI terug aan kop in Los Angeles
In Los Angeles heeft de talkzender KFI AM640 spectaculair de koppositie ingenomen. Het marktaandeel steeg met 1,3% naar 5,5%. 

 

De nieuwszender 1010 WINS zette haar opmars voort en steeg met een procentpunt naar 5,7%, wat goed is voor plek 3. Ook hier is een flinke daling van het weekbereik te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei ruudam:

De middengolf dood?

Ik dacht het niet, kijk hier maar eens: Please login or register to see this link.

 

En hier, alleen maar LPAM (hebben ze in USA ook) met geen luisteraars.

De middengolf is naar de kloten geholpen door de degene die daar belang bij hebben, niet de luisteraar, die wil wel als er iets fatsoenlijks en goed ontvangbaar te horen is.

 

 

Ik weet het niet Ruud.

Toen R10 van middengolf af ging naar FM ging het niet snel opwaarts.

Anderzijds, als je ze nu terug op middengolf zou zetten weet ik niet wat er van hun marktaandeel over zou blijven.

 

Ik luister zelf in de auto nog wel eens Caroline (648) en s'avonds Absolute (1215)

Goed te doen wat mij betreft, maar zodra ik een medepassagier heb heb ik toch wel wat uit te leggen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het spreekwoord luid ook:

De een zijn dood, is de ander zijn brood.

En voor groten is nu de tijd niet mee, voor andere partijen wel.

Ook heeft dit begrip te maken met wat voor meet criteria je gebruikt.

Is het zo als in jou voorbeeld, de criteria het best beluisterde station landelijk?

Of regionaal of wijk gebonden?

 

Een situatie zo als in de VS is niet 1 op 1 te vergelijken met de situatie in Europa.

En dat geld voor veel meer zaken die hier wel geregeld zijn, en in de VS niet.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei ruudam:

De middengolf dood?

Ik dacht het niet, kijk hier maar eens: Please login or register to see this link.

 

In LA, de grootste stad van USA staat een AM zender numero uno, jawel. KFI 640AM

In NYC de 2e stad, maar belangrijkste stad, staat 1010 WINS op nr 3.

 

En hier, alleen maar LPAM (hebben ze in USA ook) met geen luisteraars.

De middengolf is naar de kloten geholpen door de degene die daar belang bij hebben, niet de luisteraar, die wil wel als er iets fatsoenlijks en goed ontvangbaar te horen is.

**************************************************************************************************

KFI terug aan kop in Los Angeles
In Los Angeles heeft de talkzender KFI AM640 spectaculair de koppositie ingenomen. Het marktaandeel steeg met 1,3% naar 5,5%. 

 

De nieuwszender 1010 WINS zette haar opmars voort en steeg met een procentpunt naar 5,7%, wat goed is voor plek 3. Ook hier is een flinke daling van het weekbereik te zien.

De stijging heeft niets met AM te maken maar met het verplaatsen van luister gedrag van mensen van muziekradio  naar nieuwsradio door de corona crisis.
ik ben benieuwd naar de nieuwe cijfers voor NPO Radio 1 en BNR in de volgende meting

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Peter Vrakking:

ik ben benieuwd naar de nieuwe cijfers voor NPO Radio 1 en BNR in de volgende meting

Ik ook. BNR gebruik ik als wekker. Normaal blijf ik soms net te lang liggen, vanwege een interessant onderwerp.

De laatste tijd is het écht een wekker. Snel opstaan en uitzetten door de overkill aan corona 'nieuws'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Will Stevens:

De middengolf is in de VS vooral het domein van talkradio, 24/7-sportzenders, dominees die hel en verdoemenis preken en anderstalige zenders.

 

De middengolf in de USA is (tegenwoordig) vooral het domein van News Talk Information en All News radiostations ( de rest telt amper mee) en qua luistercijfers doen ze het vrijwel altijd beter dan de tegenhanger ( concurrent) op FM.

 

4 uur geleden zei Will Stevens:

Daar is in Europa nauwelijks een markt voor. 

 

Dat zou (waarschijnlijk) toch heel anders zijn, als je (hier in Nederland)) makkelijk, zonder al te veel gedoe, snel en tegen normale prijzen een 10 kilowatt middengolf zender (radiostation) mag beginnen, met bijvoorbeeld een talk of nieuws format.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Robin Westhof:

Dat zou (waarschijnlijk) toch heel anders zijn, als je (hier in Nederland)) makkelijk, zonder al te veel gedoe, snel en tegen normale prijzen een 10 kilowatt middengolf zender (radiostation) mag beginnen, met bijvoorbeeld een talk of nieuws format.

 

In de stad is het binnen klaar met middengolf. In de huiskamer komt op de portable alleen maar 'storing' en pas als ik de tuin in loop wordt het wat beter. Buitenantenne die 12 meter van de gevel staat is ook niet storingsvrij is. En ritje met de auto heb je last van storing door tram en metro. Als je al een auto hebt waar AM in zit, want in de afgelopen jaren is de AM vervangen voor DAB+ door de automobielbedrijven.

 

Voor commerciele toepassing is de AM dood.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Vincent:

In de stad is het binnen klaar met middengolf

 

Een 10 kilowatt zender opgesteld aan de rand van Rotterdam (eventueel met een gerichte antenne) doet wonderen. :-)

 

In Delft kan het nog gewoon op portable, op de autoradio vanaf Den Haag richting Amsterdam zijn zelfs al die kleintjes redelijk goed te ontvangen en Caroline en Vahon Hindustani Radio gewoon goed.

 

10 minuten geleden zei Vincent:

Voor commerciele toepassing is de AM dood.

 

In de USA  nog steeds niet en blijkbaar valt het daar met de 'storing' in de grote steden ook reuze mee anders waren er niet nog zoveel luisteraars die afstemmen (voor goede content) op AM.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En vergeet niet dat de VS groot is in oppervlakte. In grote steden zal UKG het wel doen maar daarbuiten ............

De MG leeft nog wel, maar wordt kapot gemaakt door storende apparatuur. Vervolgens wordt er dan ook nog de hoofdprijs voor een frequentie gevraagd , tja dan wordt de MG leeg, met als gevolg voor Nederland alleen nog LPAM waar m.i. de prijs voor een frequentie in de breedte dus ook niet in verhouding is.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei radio tpot:

De VS is veel armer als wat je denkt, en veel conservatiever in veel zaken.

 

Bedoel je daar mee, dat die mensen juist (nog) op  de middengolf luisteren naar een nieuws radiostation?, want dat is namelijk niet zo.

 

3 uur geleden zei Rob Veld:

En vergeet niet dat de VS groot is in oppervlakte. In grote steden zal UKG het wel doen maar daarbuiten ............

 

In de grote steden doen de meeste AM News Talk Information en All News radiostations het beter dan hun concurrenten op FM!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robin Westhof:

In de grote steden doen de meeste AM News Talk Information en All News radiostations het beter dan hun concurrenten op FM!

Ik bedoelde technisch gezien Robin. MG-AM heeft een groter bereik dan UKG-FM uitgaande van hetzelfde zendvermogen.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb in Canada gereden (nou ja, ik heb me laten rijden), met de radio aan. Geweldig vond ik het. Pas toen de deejay vertelde dat boer Jansen een zalm van 2 meter had gevangen (ik vertaal maar even losjes), besefte ik dat ik naar lokale radio zat te luisteren. En allemaal AM, want FM draagt niet ver genoeg in de Rockies. Een FM-zender ben je daar binnen no-time weer kwijt als je rijdt. Ik vermoed dat AM daarom in bergachtige streken, waar het in de VS ook van stikt, nog zo populair is. En in de auto hoor je weinig verschil tussen FM en een goede AM-zender. 

bewerkt door Bertus Biervilt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Robin Westhof:

Bedoel je daar mee, dat die mensen juist (nog) op  de middengolf luisteren naar een nieuws radiostation?, want dat is namelijk niet zo.

Ik doelde hierbij op de man made noise gemaakt door allerlei moderne snufjes.

Alle middengolf zenders zijn maximaal 50 kW, en geplaatst in een stad als NY kan dit best heel goed uitpakken.

 

Theo

  • Vind ik leuk 3
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei radio tpot:

 

Alle middengolf zenders zijn maximaal 50 kW, en geplaatst in een stad als NY kan dit best heel goed uitpakken.

 

Theo

50 kW naar antenne, maar er wordt heel veel gebruik gemaakt van arrays met een flinke gain. 6 dB is niet ongebruikelijk. De zenders staat uiteraard een eind buiten de stad, het signaal gaat richting stad, en is dus effectief al gauw 100 kW of meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan al met afspan draden gemaakt worden, met daarin afgestemde kringen.

Zo kun je een fase verschuiving krijgen met als resultaat je gewenste lob.

In de trintelhaven hadden zo ook zo een ding bij de mast ingespannen, om te zorgen dat er minder energie naar het westen ging.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hadden hier in NL natuurlijk ook fantastisch talk radio op de MW kunnen plaatsen. Flevopolder: 1 frequentie voor BNR en 1 voor Radio1. Eerlijk gezegd klinkt het gesproken woord ook beter op AM (maar dat is wellicht heel persoonlijk en komt waarschijnlijk door mijn audiovervormde gehoor ooit opgelopen in de zeezendertijd haha). En het argument dat het zoveel energie kost waag ik ook te betwijfelen. Hoeveel zijn al die FM zendertjes opgeteld? En alles wat daar nog omheen staat te zoemen? 

 

Ben regelmatig in de USA geweest voor werk en het was altijd een feest om daar over de middengolf te draaien. Zal nooit vergeten dat ik ooit in Maine reed en op 1440 kHz met forse fading Radio Luxemburg op de autoradio hoorde. Het was begin van de avond, op de snelweg en dan Luxemburg. Man, man krijg nog steeds rillingen.   Maar omgekeerd komt zelf nu vandaag de dag nog voor, ook weer deze winter. 1008 kHz (eigenlijk 1010 kHz). Zodra ik in de wat noordelijker vanuit regio Leiden rijd (Impact AM heeft al snel een irritante fluittoon eronderdoor) en op een vroege winterochtend net voor zonsopkomst hoor je New York en Toronto om de ontvangst strijden. Mooi om die diepe fading dan waar te nemen.   

 

Wat ik eigenlijk wilde zeggen. Middengolf is in NL niet dood, maar dood gemaakt (en gelukkig kan er nu wat LPAM).

 

Grt Eric

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1332 kHz heeft sinds de aanpassingen (nieuwe zender als ik het goed heb) perfect bereik. Tot in de kop van Noord Holland prima te ontvangen. Format is ook goed, al moet ik eerlijk zeggen (dit is positief bedoeld Harm), dat het wel eens wat minder ' mellow'  mag. Soms gaat het me vervelen, dan wil ik wel eens meer stevigere hits uit de sixties en seventies. Ruud op 1467 kHz biedt dat wel (en vroeger Groeistad), maar die ontvang ik niet in Noord Holland. Wel als ik in ZuidHolland/ Utrecht moet zijn. Maar als Ruud buiten bereik zit is het alternatief Caroline. 

grt Eric 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.