Spring naar bijdragen

17 mei 1960


Bo Lus

Aanbevolen berichten

22 minuten geleden zei Albatrosstudio:

Het feit dat op 17 mei 1960 voor het eerst werd uitgezonden op 192 betekent nu dus dat dit de officiele startdatum was. 10 jaar geleden was dit nog 21 april...……..ach, ik weet het, er zijn belangrijker dingen.

De officiële startdatum was wel degelijk 21 april 1960.  Alleen zond men toen uit op de 185 meter.

Op 17 mei is men geswitched naar de 192 meter om jaren later - op 30 januari 1972- naar de 538 meter te gaan.

Een frequentiewisseling in 1960 wil niet zeggen, dat de officiële startdatum daarmee is verplaatst.

 

Gerard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Albatrosstudio:

Het feit dat op 17 mei 1960 voor het eerst werd uitgezonden op 192 betekent nu dus dat dit de officiele startdatum was. 10 jaar geleden was dit nog 21 april...……..ach, ik weet het, er zijn belangrijker dingen.

Voor zover ik begrepen heb zijn de testuitzendingen begonnen op21 april om dan uiteindelijk officiëel van start te gaan op 192 op 17 mei 60.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei bert ree:

Voor zover ik begrepen heb zijn de testuitzendingen begonnen op21 april om dan uiteindelijk officiëel van start te gaan op 192 op 17 mei 60.

Volgens mij waren er op 20 april 1960 's avonds test uitzendingen en begon Veronica op 21 april hetgeen altijd als verjaardag werd gevierd sindsdien. Ook op 21 april 2010 het 50 jarig bestaan. Tot voor kort werd bijna 60 jaar lang nooit gesproken over een officiele start op 17 mei omdat men toen naar 192 verhuisde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Albatrosstudio:

Volgens mij waren er op 20 april 1960 's avonds test uitzendingen en begon Veronica op 21 april hetgeen altijd als verjaardag werd gevierd sindsdien. Ook op 21 april 2010 het 50 jarig bestaan. Tot voor kort werd bijna 60 jaar lang nooit gesproken over een officiele start op 17 mei omdat men toen naar 192 verhuisde.

Ja, inderdaad. Bij Veronica werd er regelmatig gefoefeld met de data. In 1973 werd 18 april gepromoot als datum en dat was ook zogezegd de verjaardag. In 1984 werd plots 1959 als startdatum aanzien om 25 jaar te vieren. Aan de datum kan blijkbaar gesleurd worden in diverse richtingen met enkele dagen tot een jaar.

Aan de eigenaarszijde is er sinds 1974 ook heel wat gewijzigd. Wie zou in 74 gedacht hebben dat die man van RNI eigenaar zou zijn van Veronica?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Gerard van den Ende:

De officiële startdatum was wel degelijk 21 april 1960.  Alleen zond men toen uit op de 185 meter.

Op 17 mei is men geswitched naar de 192 meter om jaren later - op 30 januari 1972- naar de 538 meter te gaan.

Een frequentiewisseling in 1960 wil niet zeggen, dat de officiële startdatum daarmee is verplaatst.

 

Gerard

 

Ik weet niet wie heeft besloten dat 17 mei de startdatum was, maar ik denk dat die persoon zich heeft gebaseerd op de informatie van de Norderney-site.

 

Daaruit zou je namelijk de indruk kunnen opdoen dat alle uitzendingen voor 17 mei proefuitzendingen waren: 'Laat in de avond van 20 april gaat de eerste testuitzending de lucht in. En op de dag erna met aankondigingen van Veronica omroepster Ellen van Eck. (...) Er wordt inmiddels getest op een aantal golflengtes, waaronder 1620 kHz, maar de uitzendingen storen in de luchtvaartband en ook enkele kuststations voor de scheepvaart rapporteren storingen.
Uiteindelijk wordt op 17 mei gestart met uitzendingen op 1562 kHz (192 meter).'

 

In het boek van Rob Out staat het anders geformuleerd: 'Op 21 april 1960 zou voor het eerst officieel worden uitgezonden.' (blz. 31)

 

En na allerlei gedoe met ongelukkig gekozen frequenties en een stoorzender staat er: 'Op 17 mei 1960, nadat de zender enkele dagen uit de lucht was geweest om de verandering te kunnen realiseren, kwam Radio Veronica terug op de 192 meter.' (blz. 35)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 mei ?................."m'n trouwdatum".

4 uur geleden zei Will Stevens:

 

Ik weet niet wie heeft besloten dat 17 mei de startdatum was, maar ik denk dat die persoon zich heeft gebaseerd op de informatie van de Norderney-site.

 

Daaruit zou je namelijk de indruk kunnen opdoen dat alle uitzendingen voor 17 mei proefuitzendingen waren: 'Laat in de avond van 20 april gaat de eerste testuitzending de lucht in. En op de dag erna met aankondigingen van Veronica omroepster Ellen van Eck. (...) Er wordt inmiddels getest op een aantal golflengtes, waaronder 1620 kHz, maar de uitzendingen storen in de luchtvaartband en ook enkele kuststations voor de scheepvaart rapporteren storingen.
Uiteindelijk wordt op 17 mei gestart met uitzendingen op 1562 kHz (192 meter).'

 

In het boek van Rob Out staat het anders geformuleerd: 'Op 21 april 1960 zou voor het eerst officieel worden uitgezonden.' (blz. 31)

 

En na allerlei gedoe met ongelukkig gekozen frequenties en een stoorzender staat er: 'Op 17 mei 1960, nadat de zender enkele dagen uit de lucht was geweest om de verandering te kunnen realiseren, kwam Radio Veronica terug op de 192 meter.' (blz. 35)

 

 

Ja, wij, Ad en ik, hebben de "jeugd" bij het huidige Veronica nog opmerkzaam gemaakt op de in onze ogen "verkeerde datum", maar ja.

Komt van onze website en begrijpelijk lezen is al lang geen vak meer denk ik op school.

 

Wij intern bij Veronica hebben altijd april aangehouden.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Bo Lus:

Bron: Nieuwsblad van het Zuiden (3-5-1960)

 

"wie het weet mag het zeggen"

 

Please login or register to see this link.

 

Die eerste weken na 21 april zijn wel een rommelige tijd geweest. Ik lees bij Out dat na 6 mei het schip ook nog eens werd verplaatst naar zijn plek voor de kust van Scheveningen. En de studio's gingen van Amsterdam naar Hilversum.

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.