Spring naar bijdragen

Radio Nova Seborga Italy


Albatrosstudio

Aanbevolen berichten

De start van de Engelstalige stations gericht op de Cote d'Azur was op 15 april 1979 (1e Paasdag), dezelfde dag dat Caroline herstartte op de Mi Amigo.

 

2105. Radio Nova 101.5 mHz from Camparosso Italy openingsprogramme with AJ Beirens 15‑4‑79 ±11.45‑12.45h     60’

 

De uitzending van Jan Brusse was op 24 februari 1980.

 

Mijn eerste bezoek was 25 augustus 1980.

 

Vanavond wat foto's, eerst de BBQ

bewerkt door Albatrosstudio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 

Na het zinken van de Mi Amigo in maart 1980 was de gedachte dat uitzenden van een schip definitief verleden tijd zou zijn. Allerlei radiofanaten streefden daarom in eigen land het idee van vrije radio  na. Probleem was dat uitzenden zonder vergunning bij wet verboden was.

 

Het enige land waar je zonder problemen een radiostation op land kon beginnen was Italië. Nederlander Ruud Kegel startte vlak over de  Franse grens in Italië  een radiostation. Om aan inkomsten te komen richtte hij zich op de Nederlanders die een tweede huis  aan de Côte d'azur hadden. Daarnaast waren er ook Engelstalige uitzendingen, gericht op de Engelsen

 

In 1981 maakte Jan Brusse hier een tv reportage over:

 

Please login or register to see this link.

 

De reclame inkomsten leverden onvoldoende op en het station wisselde diverse malen van eigenaar en studiogebouw . Bij de laatste stuiptrekking was ook Grant Ballard(Grant Benson) betrokken. Radio Nova kon echter niet opboksen tegen nieuwkomer Sovereign Radio. Een station dat in Engeland als landpiraat erg populair was en werd geleid door John Kenning en Howard Rose(Christian St John/Jay Jackson). Sovereign stopte in Engeland na vele rechtszaken en boetes.

 

John investeerde 120.000 pond in het nieuwe Italiaanse station, verkaste de studio's naar een ander onderkomen, en liet nieuwe zenders en antennes komen. Het werden roerige tijden. Uiteindelijk verkocht hij het station aan Australiërs voor 1 miljoen pond. Deze verkochten het station jaren later aan de eigenaren van Capitol radio voor 5,3 dollar en noemden het Riviera Radio.

 

Voor Radio Nova werkten onder meer Grant Ballard(Benson), Steve Silby, Dave Windsor, Mark Dezzani , Bilbo en Kevin Turner. Allen bekend van Radio Caroline.

 

 foto's: Antenne Radio Nova, Bilbo bij antennemast en entrée Seborga.( courtesy of Bob Le Roi)

 

Salut

Leendert

 

 

 

Andy.jpg

NovaMast-1.jpg

Sov_11.jpg

Leendert vraagje, je zegt in Italie was het eenvoudig om een radiostation vanaf land te beginnen. Waarom was dan het plan in 1974 om de Mebo 2 voor de Italiaanse kust te laten uitzenden? Of was het pas later dat het eenvoudig was om daar een radio station te beginnen?

 

Groet,

 

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Sapuripong:

Leendert vraagje, je zegt in Italie was het eenvoudig om een radiostation vanaf land te beginnen. Waarom was dan het plan in 1974 om de Mebo 2 voor de Italiaanse kust te laten uitzenden? Of was het pas later dat het eenvoudig was om daar een radio station te beginnen?

 

Groet,

 

Wim

ik had begrepen dat ze oorspronkelijk met Nova vanaf de Mebo al in het najaar van 74 wilden beginnen voor de Italiaanse kust. Maar alles duurde veel langer en toen ze uiteindelijk terug binnenvoeren in NL, wou de overheid het schip niet zo snel laten vertrekken. Ondertussen was het 1976 en toen deed een rechter in Italië een uitspraak waardoor plots iedereen met zijn eigen station kon uitzenden. Dus een zeezender had toen geen zin meer voor de Italiaanse kust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei bert ree:

ik had begrepen dat ze oorspronkelijk met Nova vanaf de Mebo al in het najaar van 74 wilden beginnen voor de Italiaanse kust. Maar alles duurde veel langer en toen ze uiteindelijk terug binnenvoeren in NL, wou de overheid het schip niet zo snel laten vertrekken. Ondertussen was het 1976 en toen deed een rechter in Italië een uitspraak waardoor plots iedereen met zijn eigen station kon uitzenden. Dus een zeezender had toen geen zin meer voor de Italiaanse kust.

Ah, ok. Dankjewel Bert en een fijn weekend,

 

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei bert ree:

vanaf oktober 79 hoorde je af en toe Nova jingles opduiken op 319,  het waren dezelfde jingles maar met andere tekst. (tijdens de Nederlandse service met de English boys) en Michael O (AJ) dook op in de Franstalige uitzendingen bij Caroline.

 

In de 19tig show van 29-01-1980 werden ze ook nog gebruikt door Stuart Russell.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Vincent:

 

In de 19tig show van 29-01-1980 werden ze ook nog gebruikt door Stuart Russell.

ik dacht dat een aantal mensen eraan dachten om het Delmare Italia systeem te gaan toepassen, waardoor adverteerders via Italia zouden adverteren. Het kwam er niet van waardoor Belgische adverteerders tot 30 jaar na het adverteren in 79 of 80 een strafblad hadden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14-6-2020 om 00:17 zei bert ree:

In 1988 dook radio Atlantis op in Den Haan, het station veranderde van naam naar Paradijs, zoals zusterstations in Knokke, Blankenberge en Brugge. Begin jaren 90 mocht dezelfde naam niet meer voor één station en werd het in Den Haan radio Nova. De stations in Brugge en Den Haan verdwenen en Blankenberge werd Be One.  A.J.Beirens stopte met zijn nieuwsuitzendingen als Onafhankelijke Radionieuws Oostkust in december 2013. In 2017 werd Paradijs in Knokke opgeheven.

Ergens in de streek nabij De Ruidenberg op de grens Ichtegem vanuit een oud huisje was er een tijdlang 1986-87 ook een ' Radio Nova' Een Nul Dubbel Vijf ' met Nederlandstalige Radio Nova kenwijsjes en ingesproken door bekende Radio Kompas DJ's met een nonstop oldies-format..

bewerkt door Leeman Marc
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Leeman Marc:

Ergens in de streek nabij De Ruidenberg op de grens Ichtegem vanuit een oud huisje was er een tijdlang 1986-87 ook een ' Radio Nova' Een Nul Dubbel Vijf ' met Nederlandstalige Radio Nova kenwijsjes en ingesproken door bekende Radio Kompas DJ's met een nonstop oldies-format..

dit is de radio Nova die ik hierboven vermeldde met o.a. Tom de Bree, Hans Knot en met het tijdsein op het halfuur op 105 5.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
Op 13-6-2020 om 14:51 zei Leendert Vingerling:

 

 

Dank je Marnik.  Je hebt gelijk.  Het was een typefoutje. In eerdere postings had ik het wel goed gespeld.  Ik lees soms wel vijf keer een bericht, voordat ik het verstuur en dan nog zie ik wel eens het één en ander over hoofd.

 

Overigens is Grant Ballard  het piepkleine plaatsje Seborga trouw gebleven. Hij bezit daar een appartement en komt er veel.

Ik woon op 80 km, een kleine vijfkwartier rijden en kom er ook geregeld.

 

 

Salut

Leendert

Het is Crispian (St. John). "Sorry, mijn oog viel er toevallig op" zei een collega altijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
Op 13-6-2020 om 22:41 zei Albatrosstudio:

Please login or register to see this link.

 

Een paar foto's van mijn bezoek aan Radio Nova in Camporosso, Italie op 25 augustus 1980.

 

Ruud Kegel (foto 2) en Niels van Schijndel ontmoet en de Engelse dj's Fred Winston (foto 3) en Graham Cooke (beiden ex Voice of Peace)

 

 

Nova1.jpg

 

Nova2.jpg

 

 

Nova3.jpg

 

Op 14 april 2006 schreef ik het onderstaande op mijn weblog dat ik destijds onderhield. Sluit in grote lijnen met het verhaal van Leendert.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Ha wat grappig. Ik heb in 1982 tijdens de zomervakantie bij die antennes gestaan, zonder te weten dat nu juist deze van Radio Nova waren. We verbleven in een vakantiepark op diezelfde berg. En ik heb een paar weken dagelijks naar Nova geluisterd. Dankzij de jingle is zelfs het telefoonnummer nog in mijn hoofd blijven hangen 19 39 184 291 155 ("one nine, three nine, one eight four... two nine one, one double five....hmmmm"). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Please login or register to see this link.

 

Dag Aad,

 

Leuk om te lezen. Deze bungalow stond op het vakantiepark van Martin Groenendijk, San Giacomo. Heb je daar nog iemand ontmoet? Want volgens mijn informatie is Radio Nova in April 1982 verhuisd van dit park aan de Via Monte Fontane in Camporosso naar Seborga, iets verder op.

 

Weet je nog hoe jullie vakantiepark heette?

 

Ik ben intussen de trotse eigenaar van de studio banden van de eerste twee uur van Radio Nova op 15 april 1979.

 

PS: Ik heb de links op de weblog blz. nog even geactiveerd.

 

Nova15041979.jpeg

bewerkt door Albatrosstudio
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.