Spring naar bijdragen

Veronica augustus 1960 - Radio electronica


Juul

Aanbevolen berichten

En over het blad werd nooit meer gesproken.😀

Grappig om te lezen, internationale frequentie afspraken, wetende dat de overheden in Europa zelf hier erg weinig boodschap aan hadden.

Veel zenders werkten buiten plan zo als dat genoemd werd.

Maar waarom moesten KLM mensen dan de harmonische onderdrukking goed maken?

Zo veel vermogen was er toch niet in het begin met deze zelfbouw zender?

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mmm dat geeft te denken of over de bouw, kennis v/d bouwers of de gulzigheid v/d overheid om te kunnen slaan.

Maar een lowpass filter maken is niet het probleem, maar het ontbreken van meet apparatuur?.

Heb jij daar ook iets over in je archief Juul, iets waar gesproken werd over een spectrum analyzer?

Een scoop weet ik dat deze ingezet werd voor de band breedte.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Theo,

 

Ik kan er zo gauw niet veel meer info over vinden. Maar Hans Knot heeft ooit eens een zeer lezenswaardig artikel geschreven.

 

Lees maar:  Please login or register to see this link.

 

En 1 van die Hermanns is in 2011 op de radiodag geweest in A'dam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat stuk ken ik, staat wel iets in, maar dat moet je weten te interpreteren.

De antenne aanpassing van inductief naar capacitief, van een te korte antenne naar een te lange antenne.

Doel is om meer stroom in de antenne te krijgen.

Klasse van versterking, vermenigvuldiging trappen, oké begrijp ik.

Modulator, dat is de toen bekende wijze van het moduleren en opbouwen van een AM zender.

 

Vergelijkbaar zo als deze zender is opgebouwd, en let op de uitleg over het PI filter.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb jaren terug contact gehad ,met een oud-KLM-er die een historische website heeft. En de namen daar heeft hij navraag over gedaan maar helaas zijn ze er niet meer.

 

Please login or register to see this link.

 

 

screen 326.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei radio tpot:

mmm dat geeft te denken of over de bouw, kennis v/d bouwers of de gulzigheid v/d overheid om te kunnen slaan.

Maar een lowpass filter maken is niet het probleem, maar het ontbreken van meet apparatuur?.

Heb jij daar ook iets over in je archief Juul, iets waar gesproken werd over een spectrum analyzer?

Een scoop weet ik dat deze ingezet werd voor de band breedte.

 

Theo

Ik heb mijn twijfels over het gebruik van een spectrum analyzer. In die tijd kosten die dingen een vermogen. Ze waren denkelijk ook dunnetjes bezaait. Maar het zou kunnen zijn dat de Technische Dienst van de KLM er 1 bezat.

Enfin hoe het ook zat, uiteindelijk wordt de storing opgeheven.

 

Wat betreft een pi-filter, die zal er ongetwijfeld in hebben gezeten. Het lijkt met toe dat Jan Herman, PK1GC, daar wel aan gedacht heeft. De vraag is alleen hoeveel dB onderdrukking had het pi-filter. (Wat waren overigens toen de eisen die de PTT stelde?)

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iets van 35 dB was als mooi zat toen die tijd.

Maar het grootste probleem zou dus zijn geweest, hoe meet je dit?

En ik denk dat, weet het wel zeker gezien de toon van de RCD gasten, dat zij wel een gehad zullen hebben.

Grote bedrijven, maar wat de KLM met zo een ding moest?

Als ik niets had, en ik moest wat, dan wist ik het wel hoe te zien of de onderdrukking er was.

Zal wel niet op een paar dB nauwkeurig zijn geweest, maar 5 km verder zal niemand de harmonische kunnen waarnemen.

We spreken over hooguit 2 kW carrier, das nog te overzien toen ook al wel.

De modulatie diepte zal hooguit iets van 80% geweest zijn.

 

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Juul:

Ik ben m'n archief aan het doorlopen en dan kom je soms ook wel aardige stukjes tegen. Beetje zoals we dat tegenwoordig noemen "politiek correct".

 

Terug in de tijd,  augustus 1960, naar een redactioneel in het maandblad voor electronica mensen, Radio Electronica.

 

 

screen 325.jpg

Dit is wel van dik hout zaagt men planken, vooral aan het einde.

Nergens een opmerking dat het toch wat vreemd is dat private omroep moedwillig wordt tegengehouden terwijl nota bene toen al binnen het Koninkrijk commerciele omroep bestond. In 1968 waren er op het armlastige Aruba met 60.00 inwoners al meer radiozenders dan in Nederland (4 vs 3), allemaal op de middengolf. Curacao idem.

10 uur geleden zei radio tpot:

mmm dat geeft te denken of over de bouw, kennis v/d bouwers of de gulzigheid v/d overheid om te kunnen slaan.

Maar een lowpass filter maken is niet het probleem, maar het ontbreken van meet apparatuur?.

Heb jij daar ook iets over in je archief Juul, iets waar gesproken werd over een spectrum analyzer?

Een scoop weet ik dat deze ingezet werd voor de band breedte.

 

Theo

Harmonischen kan je ook meten met een goede ontvanger, waarbij je de grondfrequentie met een filter zoveel mogelijk onderdrukt om oversturing tegen te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Rob Veld:

Ik heb mijn twijfels over het gebruik van een spectrum analyzer. In die tijd kosten die dingen een vermogen. Ze waren denkelijk ook dunnetjes bezaait. Maar het zou kunnen zijn dat de Technische Dienst van de KLM er 1 bezat.

Enfin hoe het ook zat, uiteindelijk wordt de storing opgeheven.

 

Wat betreft een pi-filter, die zal er ongetwijfeld in hebben gezeten. Het lijkt met toe dat Jan Herman, PK1GC, daar wel aan gedacht heeft. De vraag is alleen hoeveel dB onderdrukking had het pi-filter. (Wat waren overigens toen de eisen die de PTT stelde?)

 

Rob V.

 

Ik weet wel dat er een paar jaar later toen de eerste Continental aan boord kwam mensen van Continental langs kwamen aan boord. ( bron José).

 

Dit is Jan Herrmann in 2011 op de Radiodag. Jan woonde toen in Belgie. foto: ©Vincent Schriel.

 

 

Jan Herrmann kopie 2.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

Iets van 35 dB was als mooi zat toen die tijd.

Maar het grootste probleem zou dus zijn geweest, hoe meet je dit?

En ik denk dat, weet het wel zeker gezien de toon van de RCD gasten, dat zij wel een gehad zullen hebben.

Grote bedrijven, maar wat de KLM met zo een ding moest?

Als ik niets had, en ik moest wat, dan wist ik het wel hoe te zien of de onderdrukking er was.

Zal wel niet op een paar dB nauwkeurig zijn geweest, maar 5 km verder zal niemand de harmonische kunnen waarnemen.

We spreken over hooguit 2 kW carrier, das nog te overzien toen ook al wel.

De modulatie diepte zal hooguit iets van 80% geweest zijn.

 

Theo

 

KLM was een groot bedrijf, en in een vliegtuig zitten serieuze zenders!!

Sterker nog: de registratie van vliegtuigen is oorspronkelijk gebaseerd op de zendvergunning, PH enz

 

Wat ik uit de verhalen van het begin kan opmaken is dat de zender bestond ui een aantal lineaire verterkers.

In die tijd hadden bvb visserschepen een 1 kW zender aan boord AM gemoduleerd in de visserij band. Veel mensen aan de kust hadden een radio met visserijband, je kon gewoon meeluisteren. Het hospitaal schip de Hoop verzorgde zelfs zo radiokerkdiensen voor de vissers op zee. Kijk en dat was nu illegaal, want dat was omroep, maar vanzelfsprekend werd hier niets tegen te gaan.

 

Wellicht dat zo'n zender de basis was Veronica begon ook nog eens in de visserijband op 1620.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja hoe de draaggolf gemaakt werd, totaal niet belangrijk.

De modulator moest natuurlijk wel over gedimensioneerd zijn of in ieder geval gelijk aan het vermogen van de zender zijn.

De 2 fotos zijn niet gelijk aan elkaar, op de eerste zie ik iets van een spoel om een spoel heen.(iets uit of inkoppelen?)

Bij de 2e is dat niet zichtbaar maar komt een draad nu uit het gat.

Ook het frontpaneel is dan anders.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei radio tpot:

ja hoe de draaggolf gemaakt werd, totaal niet belangrijk.

De modulator moest natuurlijk wel over gedimensioneerd zijn of in ieder geval gelijk aan het vermogen van de zender zijn.

De 2 fotos zijn niet gelijk aan elkaar, op de eerste zie ik iets van een spoel om een spoel heen.(iets uit of inkoppelen?)

Bij de 2e is dat niet zichtbaar maar komt een draad nu uit het gat.

Ook het frontpaneel is dan anders.

 

Theo

Wat ik begrijp is dat de trap met de BTL 6 een lineaire eindtrap was.  In klasse A dus.

Althans dat lijkt me logisch, anders had de modulator ook een aardige oppepper nodig gehad.

 

Wat die foto betreft, zou inderdaad een tankspoel met uitkoppeling kunnen zijn, zoiets als ook de BC191 had. En dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat de harmonischen niet genoeg onderdrukt werden. Op de andere foto zie je dat niet. Zou dat geweest zijn nadat de mannen van de KLM zich er over ontfermd hadden? Blijft natuurlijk speculeren.

 

Rob V.

 

 

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.