Spring naar bijdragen

Was 1968 Veronica s beste jaar?


wim1958

Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei wim1958:

. Wat zou de reden zijn? De muzikale periode, de samenstelling van de collega s of misschien beide?

 

Lijkt mij nou net iets, om uitgebreid te beschrijven in een boek, waarom hij vindt dat 1968 het beste jaar is in de historie van Veronica. 😉

 

Nog niet zo lang geleden hebben we het (trouwens) hier op het forum (ook) gehad over de top jaren van Veronica en dat was eind jaren 60 begin jaren 70.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robin Westhof:

Lijkt mij nou net iets, om uitgebreid te beschrijven in een boek, waarom hij vindt dat 1968 het beste jaar is in de historie van Veronica. 😉

 

Dat vind ik ook. Als je iets zegt, onderbouw het dan met argumenten. Nu blijft het gissen.

 

Ik heb het betreffende jaar nog eens opgezocht op de website van de Stichting Norderney en ik denk dat zijn beschrijving  meer emotioneel dan rationeel is.

 

Waarom emotioneel?

 

Hij kwam namelijk in 1968 aan land en deed toen eerst allerlei invalbeurten ,maar  kreeg bij de invoering van de officiële horizontale programmering in juni ineens ook zijn eigen programma: De Lex Harding Show.  Ook presenteerde hij Parels voor de zwijnen, een programma met progressieve muziek. Dus voor Lex een indrukwekkend jaar. Alles wat nieuw is, maakt indruk en blijft verankerd in het geheugen. 

 

Maar..., het BESTE jaar van Veronica zou ik vertalen naar reclame inkomsten en luistercijfers. Dat zijn feiten.  Daar kan ik (nog)niet veel over vinden.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei wim1958:

Lex Harding zegt in zijn boek dat hij vindt dat 1968 het beste jaar is in de historie van Veronica. Wat zou de reden zijn? De muzikale periode, de samenstelling van de collega s of misschien beide?

 

Wim de Lang 

 

 

Dat was het jaar dat Lex  "tot volle wasdom"  kwam. Hij kwam nl tegelijk met mij  ( nov. 1967 ) en kreeg in 1968 een aantal programma's toen hij "aan wal stapte". En het waren ook nog een klein beetje de nadagen van 1967 The summer of love.

 

 

@ Leendert.

 

Ik denk ook emotioneel was 1968 het mooiste jaar voor Lex denk ik.

 

Ik heb wel alle reclame inkomsten vanaf 1970 tot het eind en 1968 zit daar dus niet bij.

Nee schrijf ik al vast, die jaren publiceer ik niet en ga er ook niet over in discussie...................................ik ken Leendert.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Juul:

Ik heb wel alle reclame inkomsten vanaf 1970 tot het eind en 1968 zit daar dus niet bij.

Nee schrijf ik al vast, die jaren publiceer ik niet en ga er ook niet over in discussie...................................ik ken Leendert.

 

Als er niets valt te discussiëren dan doe ik dat niet. Je hebt geen gegevens van 1968. Einde verhaal . Heel simpel.

Zo moeilijk ben ik nu ook weer niet. Maar ik probeer me wel te houden aan de gestelde richtlijnen over Radio Veronica in dit Forum:

 

Radio Veronica

Zeezender (1959-1974)

Voor discussies over Radio Veronica, de zeezender van 1959 tot 1974.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, een forum voor discussie over de zeezender Veronica. 


Ik ben 'slechts' luisteraar en dan ook nog alleen een die de tijd niet bewust heeft meegemaakt. Toch ken ik de zender goed, op basis van vele originele uren. Daarom mijn duit in het zakje.

Volgens mij is goed te verdedigen dat Veronica programmatisch het sterkst was tussen maart 1971 en september 1972.Volgens mij elke jock op de tijd waar die het best tot zijn/ haar recht kwam.

6.00 OGM met Klaas (het beste ochtendprogramma dat Veroncia ooit had, Klaas was hier ook op zijn hoogtepunt)
9.00 MTUW
10.00 Collins
12.00 Chiel
14.00 Lex
16.00 Out
(de uren tussen 14.00 en 18.00 waren een stevig scholieren/ jeugdblok met Beatles-/albumrockfan Lex en Stones-/soulfan Out. )
18.00Jukebox
19.00 Lexjo
20.00-23 wisselend
23-24 Tineke (ze kon hier haar progressieve 'ei' kwijt). je hoort 50 jaar later mensen nóg over deze show.)
Veronica was toen een echt popstation en hanteerde naar Amerikaans voorbeeld blokken zendtijd waarin een DJ zich kon profileren. 

Commercieel waren de 538-jaren (72-74)  vermoedelijk het interessantst (grootste publieksbereik), maar toen werd het echt een familiestation, met meer zendtijd voor Stan Haag en Hans Mondt en Vader Abraham, een Telegraaf-sportshow ipv de eigenwijze Van Dorp.
Buitengewoon storend vind ik het afstappen van herkenbare blokken van twee of drie uur. In plaats daarvan allemaal losse uurtjes (ook tegen de zijn van o.a. Lex), volgens mij om te verbloemen dat Out geen tijd of zin meer had in een dagelijkse show van twee uur. 


Edwin
 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Edwin,

 

Op een aantal zaken ga ik met je mee.

 

1. je constatering :

"een Telegraaf-sportshow ipv de eigenwijze Van Dorp.'

 

Dat kon niet anders want Henk & Frits gingen naar Vrij Nederland. Dus er moest een oplossing bedacht worden. En de band met de Telegraaf was redelijk close en die boden aan om met hun sportredactie in te springen. En Berry liep toch al in de burelen rond.

 

2. Tom Mulder was inderdaad OK in OGM.

 

3. Ik was geen "fan" van Chiel. Nooit geweest trouwens. 

 

4. En inderdaad dat heb je goed gezien-gehoord, Out was er helemaal niet bij met z'n hoofd.

Je moest 'em soms de studio in sleuren want anders waren er weer geen uren.  Hij was druk met het "op richten van de VOO en het blad.

 

5. de enige constante die z'n hoofd er bij hield was Lex.  Dat is later ook wel gebleken.

 

 

Maar afgezien van alles heb ik ook dat 1968 een heel erg mooi jaar was. Vanwege de muziek die er toen was en ook   mijn gevoel "dat ik dat allemaal mooi mocht doen".

En dan terug kijkend dat ik tegelijkertijd met Lex begon bij Veronica en dat  het geresulteerd heeft in een soort van vriendschap tot en met vandaag.

 

Foto: Karakteristieke   Out achter z'n buro die weer zit te broeden op een actie.............met drank dat weer wel.

 

 

 

screen 354.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Juul:

 

Mooi foto Juul, van Out, met inderdaad spiritualien binnen handbereik. 

van Chiel was ik ook geen fan (net als Will, die later op 538 de lunch deed), maar binnen de totale programmering pasten zij toen wel. 

Out maakte tot  aan de zenderwisseling een programma dat in ieder geval op de luisteraars heel geinspireerd over kwam. Op 538 was hij er inderdaad met zijn hoofd niet bij. En vaak ook echt niet. In plaats van het belangrijke blok 4-6 deed hij zo'n tussendoor uurtje tussen 1 en 2, dat bovendien vaak door 'boord' (Leo de Later) werd waargenomen. Had hij kennelijk geen band ingeleverd?   

Inderdaad, Jan en Joost waren zeer belangrijke krachten in de 60s, maar de zender als totaal was toen toch programmatisch minder sterk dan in '71/ 72. Eddy Becker en Harmen Siezen waren met alle respect toch niet zulke sterke 'dagopeners' als Klaas. 

Neemt niet weg dat ik tegen het 'gevoel' van de mensen die er zelf bij waren in '68 natuurlijk helemaal niets kan inbrengen. Was muzikaal inderdaad een prachtig jaar.  

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou. da's een net en vriendelijk verzoek, en zo erg vonden de jongens aan boord het toch niet om op prime time (in die tijd) aan de bak te kunnen.

De combinatie progr - actie leider en dj was toen niet meer haalbaar, kan je ook zeggen.

 

Terug naar 68, het jaar, in augustus,  dat ik in Nederland kwam en meteen naar Veronica begon te luisteren. Het kwam overweldigend over, meteen verslaafd. (Helaas slecht te ontvangen waar we, na een korte periode in Alkmaar, gingen wonen.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-7-2020 om 20:15 zei Juul:

Ter verdediging van Harmen en Eddie, was wel een heel andere tijd hé.   Zeker de periode met Harmen.

 

Ja vooral in 1974 was het met Out vaak "hommeles".   Dan vergat ie de ROS te maken.   Veel te druk met "z'n VOO"..................hi.  En Hans Mondt helemaal in paniek want die was de laatste jaren "chef" planning"  en hij zal ongetwijfeld tegen Out geroepen hebben "je lost het maar op"

Ik kreeg wel eens het idee dat het Out niet meer interesseerde, maar aan de andere kant had ie natuurlijk een machtig wapen, de zender !. Zonder dat was de VOO niet dat sukses geworden.  En de directie vond het OK  als er maar reclame werd uitgezonden. Dus er waren dus belangen aan twee kanten.  En wij al personeel vonden het ook goed natuurlijk.

 

En de dat het Out niet meer zo boeide da's duidelijk te zien in deze scan. Op de achterkant VOO briefpapier en op de voorkant getypt het verzoek aan Cees Manintveld om de ROS live te doen.  Dat memo ging mee met de Ger Anna van maandag ochtend.

Ik vond het memo toen ik in mei 1974 een keer aan boord was. Cees had het op een prikbord gehangen in de studio a/b van de Norderney.

En aangezien ik de laatste jaren alles wat los en vast zat en waarvan ik dacht, "leuk voor later" nam ik het mee.

 

"t'is allemaal wat'................................

 

 

 

screen 354.jpg

 

 

 

 

Dus ging Cees maar aan de slag..................

 

 

 

 

Erg leuk kijkje in de keuken dit, Juul!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.