Spring naar bijdragen

24 uur AM: Radio Jong Europa 801 kHz


Vincent

Aanbevolen berichten

Kan Helmut, ik heb er ook niet zo heel veel kijk op hoor maar als je de boven kant vd T (links en rechts) naar beneden brengt dan veranderd je afstraling.

Er veranderd dan wel meer maar dat doet aan de afstraling niets af meer.

Net als bij de V krijg je dan minder grondgolf en meer Skywave signaal.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei radio tpot:

Kan Helmut, ik heb er ook niet zo heel veel kijk op hoor maar als je de boven kant vd T (links en rechts) naar beneden brengt dan veranderd je afstraling.

Er veranderd dan wel meer maar dat doet aan de afstraling niets af meer.

Net als bij de V krijg je dan minder grondgolf en meer Skywave signaal.

 

Theo

Dat van die afstraling klopt. Maar toch is er  een aardig verschil tussen de Inverted V en een umbrella antenne en zeker als ze een aardige "ground" hebben gemaakt.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja dat is het verschil denk ik met de theorie en praktijk ervaring.

Wat gebeurt er als je dit en dat doet.

Bij de T is de boven kant 90 graden tov het verticale deel, dan zijn de fases gelijk in de boven kant en heffen elkaar op.

Er blijft alleen een verticale veld over.

Als je bij de boven kant de hoek veranderd komen de fases anders en zal het verticale deel anders gaan stralen.

Das beschreven en klopt ook in de praktijk.

Je zult direct merken dat je veldsterkte af gaat nemen.

Das dus je grondgolf!

Een echte T antenne heeft drie masten nodig, het is zeer belangrijk om de hoek op 90 graden te houden.

Het zelfde geldt bij een top loaded antenne de top cap, is exact hetzelfde verhaal.

 

Theo

bewerkt door radio tpot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ging even om het verschil tussen een inverted V en zo'n "umbrella" antenne. Niet om het verschil tussen een T en een "umbrella" antenne.

Je maakt als je het goed doet met een "umbrella" in elk geval een behoorlijke grondgolf en dat kun je van een Inverted V niet zeggen.

 

Wat betreft het verschil tussen een T en een "umbrella" antenne, de theorie klopt prima. Door het "horizontale" deel te laten afhangen veranderd de opstraal hoek t.o.v. de T antenne en niet in positieve zin.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neen ik heb het over de invloed van het horizontale deel van een T.

De paraplu heb ik niet genoemd en dus daar ook geen opmerking over gemaakt.

Wel dat alles wat je bij een antenne om klapt, je dit symmetrisch moet doen om de fases gelijkt te houden.

En dat als dit niet gebeurt je opstraal hoek veranderd en niet in de gewenste richting 😃

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6406
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Jozef
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.