Spring naar bijdragen

WABC en de technicus, maar nu ineens Mi Amigo ???


Juul

Aanbevolen berichten

Ja Rob,

Maar het verhaal hoe ze werkten en de lol er omheen is voor mij heel herkenbaar. En ook de achterliggende gedachte om de technicus in de zelfde ruimte te laten werken. zoals wij dat bij Veronica eigenlijk veel te laat deden. (voorjaar 1973 )  Veel jongelui die zeer gedreven waren om een bepaalde vorm van radio te maken. En ook mooi om te lezen dat er soms veel "overtime" gemaakt werd.

 

Prachtig allemaal, ik ben blij dat ik 2x in New York was en het allemaal nog echt live uit m'n radio heb kunnen horen  "rollen"..................

Ik kreeg echt kippevel.

 

 

Helaas dat de technicus die het schreef niet meer onder ons is.

 

foto: ©Norderney

WABC dj Chuck Lennard - Tom Mulder-Lex Harding en Karel v.d. Woerd (chef techn. Veronica ) en de WABC technicus.

 

 

 

WABC Klaas Lex Karel.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei Juul:

Ik kreeg echt kippevel.

Helaas dat de technicus die het schreef niet meer onder ons is.

 

Tegenwoordig schrijf je  'kippenvel'. Dus met een 'N', maar dat terzijde.  

 

Chuck Lennard was overigens  de eerste zwarte  Amerikaan die voor WABC werkte. Hij overleed in 2004 door longkanker. Verbaasd me niet als ik hem op deze foto een sigaret zie opsteken....

 

Chuck was een goede dj en werd gevraagd.  Huidskleur speelde  geen rol. Het ging om de kwaliteit. In 1973 geen moeilijk gedoe over' Black Lives Matter.'

 

Opvallend op de foto vind ik de keurige presentatie van Karel. Hij draagt als enige een stropdas .

 

Andere tijden, terug naar de onze...

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

 

Tegenwoordig schrijf je  'kippenvel'. Dus met een 'N', maar dat terzijde.  

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

Tja Leendert,

Ik hanteerde dus de oude spelling.

 

Please login or register to see this link.

11 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

 

Chuck Lennard was overigens  de eerste zwarte  Amerikaan die voor WABC werkte. Hij overleed in 2004 door longkanker. Verbaasd me niet als ik hem op deze foto een sigaret zie opsteken....

 

Chuck was een goede dj en werd gevraagd.  Huidskleur speelde  geen rol. Het ging om de kwaliteit. In 1973 geen moeilijk gedoe over' Black Lives Matter.'

 

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

PS. Ik verbaas mij over waarom je dit schrijft.  Heeft toch niks met de inhoud te maken?

 

Lees nou het hele artikel maar, da's veel interessanter, want daar hoor ik je niet over.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Juul:

S Ik verbaas mij over waarom je dit schrijft.  Heeft toch niks met de inhoud te maken?

 

Leendert schrijft toch "overigens" en Chuck Lennard staat toch ook op de foto die jij plaatst?

 

 

1 uur geleden zei Juul:

Prachtig allemaal, ik ben blij dat ik 2x in New York was en het allemaal nog echt live uit m'n radio heb kunnen horen  "rollen"..................

Ik kreeg echt kippevel.

 

 

Dat kan ik mij heel goed voorstellen. :-)

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Robin Westhof:

 

Leendert schrijft toch "overigens" en Chuck Lennard staat toch ook op de foto die jij plaatst?

 

 

 

 

Dat kan ik mij heel goed voorstellen. :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

Robin,

 

Ik verbaas mij over het feit dat  de huidskleur er weer bij gehaald moet worden.  En ook het tweede onderwerp "Black Lives........"

Gaan we het straks ook nog hebben over de "geaardheid" van d.j.'s ??????  Kom op zeg.

 

Heeft toch niks te maken met het onderwerp?

 

Terug naar WABC en de technicus lijkt mij.

Denk ik een leuk artikel te plaatsen................................................

De enige die eigenlijk inhoudelijk reageert  is Rob. 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was in NY in 68, we (broertje en ik) bleven op de hotelkamer en miste toeristische uitstapjes om naar de radio te luisteren.

 

Technici bij Veronica manifesteerden zich natuurlijk ook. Legendarisch is de ABTT, en ik jou, Juul ook weleens een deel van een programma heb horen presenteren, en verdomd goed.

En veel later vanuit HvH toen er ook iemand even niet was met een live uitzending, samen met Niels, perfect.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je zulke filmpjes ziet dan zie ik mensen aan werk, die hun vak beheersen en er lol in hebben.

Dat lijkt me een gouden combinatie.

Af en toe moet ik hier wel aan denken als ik zelf radio presenteer, onbewust zijn deze mensen dan mijn voorbeeld.

Zonder het eigenlijk te weten dat deze mensen mijn voorbeeld zijn.

 

Even of topic, ik heb ook nog nooit in een vliegtuig gezeten 😉

Dus voor alles is een eerste keer, maar om nu naar de USA af te moeten reizen om voorbeelden te zien?

 

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei radio tpot:

maar om nu naar de USA af te moeten reizen om voorbeelden te zien?

 

Theo

 

 

Een goedkopere en wellicht ook makkelijkere manier is om wat DVDs uit de webwinkel van Art Vuolo te bestellen. Art wordt in de VS "Radio's best friend" genoemd. Hij is de afgelopen decennia bij heel veel radiostations en DJs langs geweest met z'n videocamera.

 

Please login or register to see this link.

 

Maar, er zelf bij zijn is natuurlijk 't mooist!

bewerkt door Ben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik moest na gym na mijn bijdrage, en zat nog na te denken over wat ik net vroeg, of je hiervoor naar de USA moest om te horen en zien.

Maar bedacht me tijdens het roeien, in die jaren was dat waarschijnlijk ook de plek om te zijn.

Daar werd radio gemaakt en uitgevoerd zo als dat ongebruikelijk was in die jaren?

Ik gis zo maar wat hoor 😀

 

Theo

21 minuten geleden zei Ben:

Maar, er zelf bij zijn is natuurlijk 't mooist!

Ik moet eerlijk bekennen Ben, dat wat er plaats vind in de studio, dat heeft mijn belangstelling niet zo zeer.

En toch ben ik bij een aantal stations geweest, waar ik erg leuke mensen heb ontmoet en rondleidingen heb gehad.

Maar ik werd pas blij als we de LF draad konden volgen, naar waar het naar mijn idee om gaat, de ZENDER.

Soundprocessing laten uitleggen en dan niets er van opslaan natuurlijk waar wat kastje voor dient 😁

Ach en zo heb je voor elke schakel in de ketting, een poppetje die gezamenlijk er voor zorgen dat er geluid bij de luisteraar komt.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

Daar werd radio gemaakt en uitgevoerd zo als dat ongebruikelijk was in die jaren?

 

Vooral in de grote steden waren veel goede radiostations, dus het was niet (echt) ongebruikelijk.

 

In deze door mij eerder geplaatste link wordt nog eens uitgelegd waarom.

 

Please login or register to see this link.

 

4 uur geleden zei radio tpot:

maar om nu naar de USA af te moeten reizen om voorbeelden te zien?

 

In de periode 1965 t/m 1975 had ik dat graag gedaan. :-)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei ruudam:
8 uur geleden zei radio tpot:

Ik denk dat het hier in Nederland ongebruikelijk was om zo radio te maken, daarom gingen ze ook daar heen om inspiratie op te doen?

 

Theo

Radio London was er vanaf 1964 en wat makkelijker te bereiken. Volledig Amerikaans georiënteerd.

 

 

"Op 23 december begint dé zeezender aller zeezenders Radio Londen haar uitzendingen. Radio Londen, kortweg Big L, zou voor de meeste Veronica mensen een voorbeeld worden. De eerste stem op Big L was die van Paul Kaye, en Pete Brady presenteerde het eerste platenprogramma."

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-8-2020 om 20:25 zei Juul:

PS. Ik verbaas mij over waarom je dit schrijft.  Heeft toch niks met de inhoud te maken?

Lees nou het hele artikel maar, da's veel interessanter, want daar hoor ik je niet over.

 

 

Juul,

 

Ik heb uiteraard het hele artikel gelezen .

 

Ik ben alleen 'anders' georiënteerd dan jij. Andere interesses, invalshoeken. Daarom maakte ik de opmerking over Charles Wesley Leonard, de eerste zwarte Amerikaan die in het destijds 'witte 'radiobolwerk aan de slag kon. Historisch gezien is zo'n mededeling van waarde. En ik reageer  daarmee nog steeds op de inhoud van het artikel. Dat jij het artikel  alleen technisch opvat is een verschil van perceptie.

Je hebt het geplaatst in het forum 'overige landen', niet in het forum over 'techniek'. Het lijkt me dat ik dan ook  over algemene zaken mag reageren.

 

Het artikel  is de getuigenis van WABC technicus Bill Opperhart.  Zijn  ervaringen vind ik te Amerikaans en spreken mij niet echt aan. Een geval van een 'ver van mijn bed' situatie. Ben in de 80-90 er jaren diverse keren in de VS geweest, maar de manier van radiomaken heeft mij niet kunnen bekoren. Kwestie van smaak en opvatting. Ik vind  de meeste Amerikanen, onecht, oppervlakkig. Vond het Amerikaanse Laser 558  vanaf zee in 1984-1985 ook niet 'te pruimen'.

 

De technische beschrijving van het mengpaneel mag dan bij jou iets 'los' maken, bij mij niet zoveel. Heb aan boord van de Ross Revenge met een soortgelijk mengpaneel voor Caroline gewerkt. Anders dan een schuifmengpaneel, maar ik word daar niet warm of koud van.

 

Of je nu met een Fiat of Aston Martin wordt opgehaald en weggebracht, maakt mij niets uit. Het doel is om van A naar B te gaan. En zo is dat met een mengpaneel ook. Wat maakt het nu uit hoe het is uitgevoerd. Als het maar werkt. Zo sta ik er in.

 

Het' enige' wat mij wel opviel  in het artikel was het gebruik van een klok die na het instarten van een commercial, plaat of jingle de resterende tijd aangaf. Dat was in 1972 redelijk revolutionair.

 

Heeft de Veronica delegatie daar nog zijn voordeel mee gedaan?

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-8-2020 om 18:05 zei Juul:

Ja Rob,

Maar het verhaal hoe ze werkten en de lol er omheen is voor mij heel herkenbaar. En ook de achterliggende gedachte om de technicus in de zelfde ruimte te laten werken. zoals wij dat bij Veronica eigenlijk veel te laat deden. (voorjaar 1973 )  Veel jongelui die zeer gedreven waren om een bepaalde vorm van radio te maken. En ook mooi om te lezen dat er soms veel "overtime" gemaakt werd.

 

Prachtig allemaal, ik ben blij dat ik 2x in New York was en het allemaal nog echt live uit m'n radio heb kunnen horen  "rollen"..................

Ik kreeg echt kippevel.

 

 

Helaas dat de technicus die het schreef niet meer onder ons is.

 

foto: ©Norderney

WABC dj Chuck Lennard - Tom Mulder-Lex Harding en Karel v.d. Woerd (chef techn. Veronica ) en de WABC technicus.

 

 

Ook dat is zonder meer een feit Juul. Ik zit al jaren op een Amerikaans LPAM forum (part15.us). Helaas is het forum achteruit gehobbeld.

Hier wordt die 100 mW vermogen als speelgoed beschouwd maar in de States is men daar veel fanatieker in. Ik heb opnames gehoord, waar diverse omroepen in Nederland nog wat van kunnen leren. Ze zien het als HUN radio station en doen dingen waarvan je hier met de oren klappert. En dan doel ik op de gedrevenheid wat je terug hoort in de presentatie of in een interview en zonder ego tripperij.  

Ook op dit forum vind je opnames waarin je dat terug vind.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Leendert Vingerling:

 Ben in de 80-90 er jaren diverse keren in de VS geweest, maar de manier van radiomaken heeft mij niet kunnen bekoren. Kwestie van smaak en opvatting. Ik vind  de meeste Amerikanen, onecht, oppervlakkig. Vond het Amerikaanse Laser 558  vanaf zee in 1984-1985 ook niet 'te pruimen'.

 

Het' enige' wat mij wel opviel  in het artikel was het gebruik van een klok die na het instarten van een commercial, plaat of jingle de resterende tijd aangaf. Dat was in 1972 redelijk revolutionair.

 

t

Leendert

 

Inderdaad, smaak. Ik was niet zo wild van Mi Amigo, Monique ed.  Niet echt goede muziek en geen echte top dj's, met alle respect voor hun werk en ontberingen.

Laser was zeer Amerikaans, en klonk in mijn oren als een klok., ook technisch.

 

Of de klok bij WABC ook de resterende tijd aangaf lees ik nergens. Want dat is nogal lastig, hoe weet het ding hoe lang de cart precies is.

Bij de Wereldomroep was ook een studio waar je in de presentatie cel kon zien hoe lang de band liep - en je wist hoe lang het item was - maar dus niet remaining time.

 

In het huidige digi tijdperk is zoiets als rest tijd indicatie heel normaal.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

Of de klok bij WABC ook de resterende tijd aangaf lees ik nergens. Want dat is nogal lastig, hoe weet het ding hoe lang de cart precies is.

Bij de Wereldomroep was ook een studio waar je in de presentatie cel kon zien hoe lang de band liep - en je wist hoe lang het item was - maar dus niet remaining time.

 

In het huidige digi tijdperk is zoiets als rest tijd indicatie heel normaal.

 

 

Ruud,

 

Jij bent in je' radio ijkpunt' gevormd door Amerika, waar je hebt gewoond. Je kwam eind zestiger jaren naar Nederland, dat op radiogebied veel van Amerika overnam en het land als het grote voorbeeld zag (zoals ook de Veronica delegatie). Begrijpelijk na een periode van oorlog en wederopbouw. Amerika straalde vooruitgang uit. De wereldleider wist waar Abraham de mosterd haalde...

 

Maar de Amerikaanse radiocultuur is anders dan de Nederlandse.  Nederlanders zijn anders gevormd  dan Amerikanen. Je kunt het niet zomaar kopiëren.  Net zo goed als Ivo Niehe met zijn show in New York geen succes boekte.

 

Ik snap je waardering voor Laser, maar  de discjockey's ( eigenlijk cartridge jockey's )hadden geen  enkel charisme. Elke willekeurige scholier, huisvrouw of groenteboer kan toch 'oneliners' voorlezen? 

 

 

Dan de klok: Ik lees dit in het artikel:

 

WABC was one of the first radio stations to have a two-sided digital count up clock that reset to zero when we started a new commercial, jingle or record. It was designed and built by Eric Rosenthal, another WABC Engineer, and used for many things besides "talk ups" and keeping track of where we were in a record or commercial. Yet another tool in our arsenal, it allowed us to easily "pre-roll" a record or jingle intro under a commercial so the vocal started just as the "spot" (commercial) ended. Of course it helped that we had everything from record intros to commercial lengths timed to a quarter of a second!

 

 

Salut

Leendert

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Ik snap je waardering voor Laser, maar  de discjockey's ( eigenlijk cartridge jockey's )hadden geen  enkel charisme

 

Ze hadden toch wel in meer of mindere mate een vorm van charisma, alleen moest je soms wel wat langer luisteren om het te ontdekken, alleen bij Jonell Pernula heb ik het nooit ontdekt, zij was echt de allersaaiste dj ooit op Laser 558.

 

 

 

En we hebben het er (ook) wel eens eerder over gehad: 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________

 Op 14-4-2017 om 22:52 zei Leendert Vingerling:

Daarom werd Laser een succes in Engeland. Maar was het daarmee ook een goed radiostation?

 

Reactie Robin Westhof:

Laser 558 was een redelijk goed radiostation, met ook redelijk veel luisteraars, maar dat kwam ook omdat er weinig concurrentie was  (BBC Radio One die last had van de needletime, Caroline met een heel ander format in 1984, wat lokale radiostations in de grote steden en tijdens de avond/nacht Radio Luxembourg.

Een vrij beperkte radiomarkt dus.

 

  Op 14-4-2017 om 22:52 zei Leendert Vingerling:

Veel non stop en discjockey's met de persoonlijkheid van een weekdier.

 

 

Reactie Robin Westhof:

Als je wat langer afstemde op de 558 kHz, kon je toch wel iets van een persoonlijkheid ontdekken, bij dj's als Charlie Wolf,Tommy Rivers en Jessie Brandon.

 

Ook een pluspunt vond ik 1985 de Laserettes ( Liz West, Chris Carson en Erin Kelly) aangename stemmen om naar te luisteren en ze hadden alle drie toch (ook) wel iets van een persoonlijkheid, alleen moest je er (dus) wel wat langer voor luisteren, om die een beetje te ontdekken.

 

Minpunt van Laser 558 (vooral in het begin) de beperkte playlist.

 

Naar het einde toe kregen we nog een hele lichting nieuwe dj's (Jeff Davis, Jay Mack, Chuck Cannon en John Leeds, vond ze allemaal professioneel klinken, helaas was het radiostation toen al meer uit de lucht dan in de lucht.

 

Please login or register to see this link.


__________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laser leren waarderen was nogal een gewenningsproces in Nederland in die dagen. Ik zat toen bij 2 vrije radio's in Belgie, en heb menig collega er toen op gewezen eens naar Laser te luisteren (altijd in voor een professionaliseringsslag :-)). Ze snapten het niet, de dj's vertelden steeds hetzelfde, de muziek was niet afwisselend. Amerikaanse radio was nieuw voor ze, verbazing alom. Wat ze hadden kunnen leren is dat je zelfs met een matige dj-crew d.m.v. een uniforme aanpak van een station (stationality zijn ze dat later gaan noemen geloof ik) toch een goedbeluisterd radiostation kunt neerzetten. En, inderdaad, doordat er weinig gesproken werd overdag kwamen de personality's niet onmiddelijk tot uitdrukking (immers ondergeschikt aan het stationsgevoel) maar kreeg je daar pas in de loop van de tijd meer grip op. Voor mij zijn er sindsdien 2 vormen van radio die me aanspreken: Of radio met op gezette uren een personality, of een station met een 'eenheidsuitstraling' zonder uitgesproken personality's. Radio 10 Gold was van dat laatste ook een mooi voorbeeld in de 90s.

bewerkt door henkleppers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.