Spring naar bijdragen

Veronica laatste week en de beleving van het begrip "tijd"


wim1958

Aanbevolen berichten

Van de week zat ik weer te luisteren naar opnamen van de laatste week op Veronica in augustus 1974.

Op een gegeven moment heeft Tom Collins het over het Profumo schandaal uit 1963. De manier waarop hij het behandeld,  doet vermoeden dat het iets is van heel lang geleden. Veel langer dan bijna 10 jaar.

Dat valt me verder ook op als het ging over gebeurtenissen van een jaar of 10 eerder. Men praatte dan alsof het echt tientallen jaren geleden was. Dit merk ik niet alleen bij het luisteren van Veronica programma  s maar ook als het gaat over andere zaken van lang geleden.

Ik denk dat onze beleving van tijd toen heel anders was, want als ik nu terug denk aan een gebeurtenis van 10 jaar geleden is het in mijn beleving nog heel erg aanwezig.

 

Juul.....ik kijk even jouw richting op omdat je veel bezig bent met het archief en daardoor die tijdsbeleving veel voorbij ziet komen. Vindt jij ook dat begin jaren 60 b v  anders naar iets van 10 jaar daarvoor  gekeken werd? Is die "tijdbeleving" veranderd?

 

Wim de Lang 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei wim1958:

Ik denk dat onze beleving van tijd toen heel anders was, want als ik nu terug denk aan een gebeurtenis van 10 jaar geleden is het in mijn beleving nog heel erg aanwezig.

 

Dat heeft met je leeftijd te maken, als je in 1974  bijvoorbeeld tussen de 15 en 20 jaar oud bent, heb je de eind jaren 50 en begin jaren 60 amper bewust meegemaakt en lijkt het (al) een eeuwigheid geleden, maar ben je in 1974 tussen de 55 en 60 jaar oud, heb je die tijd bewust meegemaakt, zijn er veel meer herinneringen en lijkt het gewoon korter geleden.

bewerkt door Robin Westhof
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.