Spring naar bijdragen

Why Did WABC Have Such a Great Signal?


Juul

Aanbevolen berichten

54 minuten geleden zei Harm ten Brink:

Zo zie je maar weer dat een goede antenne installatie ook het verschil maakt.

 

Net zo als Radio 390 in de jaren 60,  een goede antenne hoog op het ( Red Sands) fort, uitzendend op vrijwel de zelfde (goede) frequentie als WABC New York en beter te ontvangen dan Radio Caroline en Radio London, die beiden (toch) met veel meer vermogen uitzonden, vanaf de Mi Amigo en Galaxy.

 

 

 

image.thumb.png.0a4dd997ec94627e8921bba1651a8c00.png

 

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei ruudam:

Op Red Sands hadden ze wel last van het getij.

De antenne was eigenlijk een soort verticale dipool, met de mast als bovenkant en het fort zelf als onderkant. Maar die onderkant varieerde van lengte met het getij, dus wisselende SWR.

 

Was de frequentie niet 773 of zo van R390?

 

Bron: Offshore Radio - Gerry Bishop

 

image.thumb.jpeg.2acea356ff291c52e302399b64e171e4.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad de 773 kHz, later in 1973 en ook 1975 werd deze frequentie ook nog gebruikt door Radio Caroline.

 

De zender die op het Red Sands fort gebruikt werd (1966/1967) was 10 Kilowatt en kwam in 1972 op de Mebo II van RNI terecht.

 

Resultaat van een veldsterkte meting in de lente van 1966:

 

 

 

image.png.f70738d6c90c6470d851f66ce939cca4.png

 

 

 

Om terug te komen Op WABC en de goede ontvangst in het grootstedelijk gebied van New York gedurende de dag en tijdens de avond/nacht de helft van de Verenigde Staten, dat kwam dus door het  clear-channel, goede antenne en de mooie (lage) frequentie.

 

Een beetje vergelijkbaar in Europa was Radio Luxembourg, maar door de veel hogere frequentie, had men ook veel meer vermogen nodig dan de 50 Kilowatt van WABC.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met weinig vermogen op de top vd band kwam je  s nachts ook heel ver.

Ik heb Veronica op 1562 met 8 kW een keer glashelder ontvangen in Oostenrijk, in een dal.

Het hoge vermogen van Luxy was vooral overdag nodig om het Ruhr gebied te bereiken.

s Nachts kwam de zender tot halverwege de oceaan -rapport van een solo zeezeiler die Lux als enige zender kon horen op MG, midden op de Atl oceaan.

De 49 meter kwam nog verder. En er was ook nog 19 meter KG.

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn gegevens zijn van iets later, hadden de Zweden er misschien nog wat bijgebouwd.

 

Opvallend is dat jullie er 19,1 Hz naast zaten, maar de Zwitsers 20,3 . Dat zou dan een zweving van 1,2 Hz veroorzaken. Wat goed gaat, maar in mijn herinnering hoorde ik een hogere frequentie ca 20 Hz. 

 

De verweg ontvangst van Veronica kon alleen tussen 01.00 en 02.00 als de Zwitsers hadden afgeschakeld tot einde uitzending Veronica.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei ruudam:

Mijn gegevens zijn van iets later, hadden de Zweden er misschien nog wat bijgebouwd.

 

Opvallend is dat jullie er 19,1 Hz naast zaten, maar de Zwitsers 20,3 . Dat zou dan een zweving van 1,2 Hz veroorzaken. Wat goed gaat, maar in mijn herinnering hoorde ik een hogere frequentie ca 20 Hz. 

 

De verweg ontvangst van Veronica kon alleen tussen 01.00 en 02.00 als de Zwitsers hadden afgeschakeld tot einde uitzending Veronica.

 

 

Dit is uit juni 1970..............vermogens nog hetzelfde.

 

 

 

juni70.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.