Jump to content

Recommended Posts

1 uur geleden zei keesgeers:

Beste lezers,

 

Wie weet er het exacte zendvermogen van de zenders op de Norderney.

Ikzelf weet niet beter of 192 was 10kw en 538 was 15kw. maar klopt dit wel of niet ?

Bedankt alvast voor jullie reacties

Op de Norderney stonden twee 10 kW-zenders van Continental Electronics: een in bedrijf en een stand-by. Maar ik denk dat Juul hier nog meer over kan vertellen.

Piet.

Link to post
Share on other sites

Volgens Jose van Groningen stonden de zenders op 8 kW afgesteld.

Dat was ook zo ongeveer het uitgestraalde vermogen op 1562, maar op 557 was de antenne niet erg effectief (te korte vertikale afstraler) en zou het volgens Jose 2 kW zijn geweest. 

Link to post
Share on other sites
17 uur geleden zei Harm ten Brink:

Of gewoon eerst even kijken op www.norderney.nl

Daar staat tot achter de komma beschreven hoe het zit...

 

 

Inderdaad  Harm, maar ja, tegenwoordig gaat men vaak voor "hapklare brokken"..............

En ik ga het hier niet nog een keer opschrijven.

 

Please login or register to see this link.

Edited by Juul
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
15 uur geleden zei ruudam:

Volgens Jose van Groningen stonden de zenders op 8 kW afgesteld.

Dat was ook zo ongeveer het uitgestraalde vermogen op 1562, maar op 557 was de antenne niet erg effectief (te korte vertikale afstraler) en zou het volgens Jose 2 kW zijn geweest. 

 

 

Dag Ruud,  jou eigen mantra over het uitgestraalde vermogen. Prima, Het uitgestraalde vermogen was helemaal niet zo van belang.

 

1. We wilden niet storen. ( dat werd bevestigd door de PTT in 1973 tijdens de hearing)

2. De dekking was voldoende.

3. En het vermogen was i.o. met onze Belgische adviseur terug gedraaid.

 

4. Leuk om te zien dat de antenne stroom  boven de 40 ampere lag.

 Reken jij effe uit wat dan het naar de antenne gaande vermogen was ?

 

 

screen 410.jpg

Edited by Juul
  • Like 3
  • Haha 1
Link to post
Share on other sites

P=U X I

Dus de stroom en de weerstand, das voldoende om te bereken.

Ergens op het internet (zelfs hier op het forum) staat de antenne weerstand wel, deze was erg laag. vandaar ook de enorme stroom.

Het uitgestraalde vermogen was helemaal niet zo groot, de buis kon 10 kW maximaal leveren.

 

Theo

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Buizen, meervoud Theo, de 315 had 1 eindpit, de 316 heeft 2 eindpitten. Die 10 kW is het werkvermogen, de 316 kon maximaal 12 kW leveren. Dat heeft echter wel effect op de levensduur van de buizen.

 

En wat punt 4 betreft Juul, die vlieger gaat niet op.

De spanning is onbekend en de antenne weerstand ook.

 

Dan is nog even de vraag hoe die antennestroom meter geschakeld stond. Ik neem aan tussen zender en aanpassing.

 

En tot slot nog dit, de uitgang van de Continental was variabel, dus hoeft absoluut geen 50 Ohm geweest te zijn.

Kortom R = ???? en U = ??????. 

 

Nog erger wordt het als je het over afgestraald vermogen hebt, kortom het vermogen van de zender minus de verliezen in de antenne een aanpassing.

 

Rob V.

Edited by Rob Veld
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
6 uur geleden zei radio tpot:

P=U X I

Dus de stroom en de weerstand, das voldoende om te bereken.

Ergens op het internet (zelfs hier op het forum) staat de antenne weerstand wel, deze was erg laag. vandaar ook de enorme stroom.

Het uitgestraalde vermogen was helemaal niet zo groot, de buis kon 10 kW maximaal leveren.

 

Theo

P is ook I kwadraat x Z.

Z = standaard 50 Ohm, dus daar ga ik even van uit.

Dan wordt het dus 40 x 40 x 50 = 1600 x 50 = 80000 = 80 kW is niet waarschijnlijk dus ergens gaat iets mis, zoals de Z (impedantie) kan anders geweest zijn.

 

Voor 10 kW bij 50 Ohm is een antenne stroom van 14,1 A nodig.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Beste Juul,

sry maar ik kreeg er buikpijn van.... Kunnen jullie a.u.b. de fout corrigeren? Door één foute tekening is de foute lengte van 12 meter ook in de tekst terug te vinden. Eén keer staat daar ook de juiste lengte van de verticale draad met 22 meter juist in. Ik heb de zinnen hier onder gekopieerd. De 192 antenne was een T-antenne maar de 538 antenne was een L-antenne, ook wanneer ze op een T-antenne lijkt. 

In de laatste zin staat iets van een DVD, is deze verschenen? Wil hem graag bekijken. En wat de weerstand van de antenne aangaat, meen ik dat ergens staat dat deze 11 Ohm was. 

Veelmals bedankt.

Helmut 

 

Van de site:

In het midden, op 12,5 meter, zat een verticale draad van 12 meter lengte die via een spoel naar de zender ging.

Er is in de zomer van 1970 ook nog een plan besproken om de antenne (1562 kHz.) in de avonduren een stuk lager te hangen dan de 22 meter die hij nu hing boven het dek.

Het was ook weer een T-antenne. Het horizontale deel bestond uit 4 draden van 24 mtr. lengte en één horizontale draad van 12 meter.
De verticale straler was 12 meter lang. 

 

Dat was in juli 1972 (de hele operatie is destijds door Ad Bouman op film vastgelegd en zal t.z.t. op een DVD verschijnen).

 

P.S. Jij schrijft hier: 

3. En het vermogen was i.o. met onze Belgische adviseur terug gedraaid.

Hoe groot was dan het vermogen? En was dat tot het einde?

 

Edited by Helmut
Schrijffout en verdere uitleg.
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
4 uur geleden zei Rob Veld:

Buizen, meervoud Theo, de 315 had 1 eindpit, de 316 heeft 2 eindpitten. Die 10 kW is het werkvermogen, de 316 kon maximaal 12 kW leveren. Dat heeft echter wel effect op de levensduur van de buizen.

 

En wat punt 4 betreft Juul, die vlieger gaat niet op.

De spanning is onbekend en de antenne weerstand ook.

 

Dan is nog even de vraag hoe die antennestroom meter geschakeld stond. Ik neem aan tussen zender en aanpassing.

 

En tot slot nog dit, de uitgang van de Continental was variabel, dus hoeft absoluut geen 50 Ohm geweest te zijn.

Kortom R = ???? en U = ??????. 

 

Nog erger wordt het als je het over afgestraald vermogen hebt, kortom het vermogen van de zender minus de verliezen in de antenne een aanpassing.

 

Rob V.

 

 

Dag Rob,

 

Je hebt het over punt 4;" de vlieger gaat niet op"..............

 

Ik beweer daar toch niks? Laat alleen een foto zien.

 

Hoe de meter ingesluist was weet ik niet.

 

Verder zeg ik 1-3 gewoon wat er gebeurde, meer niet.

10 minuten geleden zei Helmut:

Beste Juul,

sry maar ik kreeg er buikpijn van.... Kunnen jullie a.u.b. de fout corrigeren? Door één foute tekening is de foute lengte van 12 meter ook in de tekst terug te vinden. Eén keer staat daar ook de juiste lengte van de verticale draad met 22 meter juist in. Ik heb de zinnen hier onder gekopieerd. De 192 antenne was een T-antenne maar de 538 antenne was een L-antenne, ook wanneer ze op een T-antenne lijkt. 

In de laatste zin staat iets van een DVD, is deze verschenen? Wil hem graag bekijken. En wat de weerstand van de antenne aangaat, meen ik dat ergens staat dat deze 11 Ohm was. 

Veelmals bedankt.

Helmut 

 

Van de site:

In het midden, op 12,5 meter, zat een verticale draad van 12 meter lengte die via een spoel naar de zender ging.

Er is in de zomer van 1970 ook nog een plan besproken om de antenne (1562 kHz.) in de avonduren een stuk lager te hangen dan de 22 meter die hij nu hing boven het dek.

Het was ook weer een T-antenne. Het horizontale deel bestond uit 4 draden van 24 mtr. lengte en één horizontale draad van 12 meter.
De verticale straler was 12 meter lang. 

 

Dat was in juli 1972 (de hele operatie is destijds door Ad Bouman op film vastgelegd en zal t.z.t. op een DVD verschijnen).

 

P.S. Jij schrijft hier: 

3. En het vermogen was i.o. met onze Belgische adviseur terug gedraaid.

Hoe groot was dan het vermogen? En was dat tot het einde?

 

 

 

Dag Helmut,

 

Ik moet je posting morgen eerst eens mij laten doordringen.

 

Geef effe de link waar je alles op leest. Het 1972 verhaal heb ik nl in 2008 ! geschreven en ik weet ook niet alles meer terug te vinden.............

 

Kom ik er snel op terug.

Link to post
Share on other sites
3 uur geleden zei ruudam:

P is ook I kwadraat x Z.

Z = standaard 50 Ohm, dus daar ga ik even van uit.

Dan wordt het dus 40 x 40 x 50 = 1600 x 50 = 80000 = 80 kW is niet waarschijnlijk dus ergens gaat iets mis, zoals de Z (impedantie) kan anders geweest zijn.

 

Voor 10 kW bij 50 Ohm is een antenne stroom van 14,1 A nodig.

5 Ohm is waarschijnlijker. Dat zou dan betekenen dat de meting aan de voet van de antenne plaats vond.

 

Even nog een reactie voor Juul. Je laat een mooi plaatje zien, dat waardeer ik en meerdere met mij.

Ik citeer wat er onder staat:

"Reken jij effe uit wat dan het naar de antenne gaande vermogen was "?

En met die vraag kan ik niet zoveel, vandaar dat ik reageerde met dat die vlieger niet op ging.

 

Rob V

 

Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this link.

Hier doelt Helmut op Juul

 

Theo

5 minuten geleden zei Rob Veld:

5 Ohm is waarschijnlijker. Dat zou dan betekenen dat de meting aan de voet van de antenne plaats vond.

 

 

 

Ja dat moet haast wel, alles was al de antenne 😀

En bij een kwart golf, zit de stroombuik onderin waar het het meest straalt.

De impedantie was iets van 3 a 4 Ohm, de buis kan 10 kW maximaal maken en dus nooit 40 gemoduleerd.

Dat betekend dat de draaggolf maximaal 2.5 kW was,

De dkras pdf files zijn niet meer te vinden op het internet over Remco zijn berekeningen over de antenne.

 

Theo

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

De gegevens, welke ik heb citeert staan op pagina 6 en 7 van het jaar 1972.

Op een van de pagina's heb ik ergens ook gelezen dat de antennenimpedantie 11 Ohm was. Maar dit staat ook in het DKARS Magazine met jammer ook de verkeerde lengte van de antenne, waardoor naar mijn aanzicht de antenne is verkeerd berekend.

 

Please login or register to see this link.

Edited by Helmut
Schrijffout
Link to post
Share on other sites
11 uur geleden zei Rob Veld:

5 Ohm is waarschijnlijker. Dat zou dan betekenen dat de meting aan de voet van de antenne plaats vond.

 

Even nog een reactie voor Juul. Je laat een mooi plaatje zien, dat waardeer ik en meerdere met mij.

Ik citeer wat er onder staat:

"Reken jij effe uit wat dan het naar de antenne gaande vermogen was "?

En met die vraag kan ik niet zoveel, vandaar dat ik reageerde met dat die vlieger niet op ging.

 

Rob V

 

 

 

Ah, bedoel je dat Rob.

 

Nee m'n opmerking was ook ironisch bedoeld voor onze Ruud.

Die komt steeds maar weer opnieuw met het zelfde verhaal, "output 2 Kw en José zei........................."

Ik kan d'r niks mee.....................

 

En zoals ik al schreef, we vonden het niet zo belangrijk, wij waren tevreden. We hebben nooit de intentie gehad om "ver" te komen.

 

De reserve buizen staan klaar................

 

 

Reserve Eindbuizen Zender 4CX10.000.jpg

 

 

 

En hier  de status.

 

 

 

4CX10.000 zendbuis status kopie.jpg

Edited by Juul
  • Like 2
Link to post
Share on other sites
9 uur geleden zei Helmut:

Op een van de pagina's heb ik ergens ook gelezen dat de antenne impedantie 11 Ohm was.

Ja dat was voor de 1584, ook een mooi resultaat zou je zeggen.

Voor de 558 was het rond de 3 Ohm, en dat is niet erg, gezien de beperkingen.

Wel mooi om vast te stellen dat de grondgolf laag in de band, piraten zeggen dan 'hoog', beter de ronding van de aarde volgt.

In mijn herinnering was het signaal beter dan dat van RNI, Veronica had alleen last van gespetter van de Duitse buren een kanaal lager.

Maar ja ik had niets met Volendam eehh Veronica 😀

Veel later hoorde ik van de prachtige programma's welke s'avond werden uitgezonden, maar dat kon ik dan niet meer ontvangen.

 

Theo

Link to post
Share on other sites

Je bedoeld 1562 kHz Theo. Maar om de vraag aan het begin te beantwoorden, er is geen goed antwoord op mogelijk. Het zal normaliter tussen de 8 tot 10 kW  geweest zijn. In de nachtelijke uren is geexperimenteerd met lager vermogen geexperimenteerd (192). Op 31 Augustus 1974 is er het maximale vermogen uit de kast gehaald en dat zal zo'n 12 kW zijn geweest.

 

Doet dit alles ter zake? Zoals Juul al schreef, nee. Veel belangrijker was de veldsterkte en daarmee het bereik. Daarover was Veronica tevreden.

 

Plaatje maar weer.

 

Rob V.

Link to post
Share on other sites
7 uur geleden zei Rob Veld:

Je bedoeld 1562 kHz Theo. Maar om de vraag aan het begin te beantwoorden, er is geen goed antwoord op mogelijk. Het zal normaliter tussen de 8 tot 10 kW  geweest zijn. In de nachtelijke uren is geexperimenteerd met lager vermogen geexperimenteerd (192). Op 31 Augustus 1974 is er het maximale vermogen uit de kast gehaald en dat zal zo'n 12 kW zijn geweest.

 

Doet dit alles ter zake? Zoals Juul al schreef, nee. Veel belangrijker was de veldsterkte en daarmee het bereik. Daarover was Veronica tevreden.

 

Plaatje maar weer.

 

Rob V.

 

 

Inderdaad Rob. "zo is het".

18 minuten geleden zei Juul:

 

 

Inderdaad Rob. "zo is het".

 

En na dat laatste uur ging ik luisteren naar RNI.............De Blaupunkt ligt nu op de bodem van de zee.

 

Please login or register to see this link.

 

 

screen 411.jpg

Edited by Juul
Link to post
Share on other sites

Goedenavond, ja Theo dit klopt, de antenne voor de 1562 kHz had 11 Ohm maar hoe kom je op 3 Ohm bij de antenne voor de 557 kHz?

En natuurlijk volgen lagere frequenties beter de ronding van de aarde. Ik stuur hier een link bij uit een boek van de Nozema met een kaart van de bodemgeleiding van Nederland, op pagina 151 in het boek of pagina 153 van de PDF is dit afgebeeld. Hieruit kun je ook goed zien hoe de ontvangst van Veronica was. In het gebied met een goede bodemgeleiding was de ontvangst ook op 192 al heel goed maar door het wisselen van de frequentie naar 538 kwam de zender ook in het gebied met een slechtere bodemgeleiding beter door en daardoor is de rijkweide van de zender wel duidelijk verhoogd. Ik herinner me dat men zelfs heeft nagedacht om op de langegolf uittezenden, dit had nog een hogere rijkweide betekent. Maar daarvoor was het niet mogelijk een antenne met een goed rendement te realiseren.

 

Please login or register to see this link.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
9 uur geleden zei Helmut:

Goedenavond, ja Theo dit klopt, de antenne voor de 1562 kHz had 11 Ohm maar hoe kom je op 3 Ohm bij de antenne voor de 557 kHz?

In al die jaren lees je veel en vooral hier op dit forum heb ik bijdragen gezien over de zenders en antennes van Veronica.

Dan klik je een link aan en zoek je verder op een trigger woord, komt uit bij een forum voor zendamateurs, waar weer wat staat vermeld en dan onthoud ik maar 1 ding de Z van de antenne 😀

Waar en hoe weet ik niet meer omdat ik dat niet belangrijk meer vind.

En dat komt weer goed overeen met het verhaal wat Juul verteld, daarom heb ik ook geen enkel twijfel bij datgene wat hij zegt.

Plus ik ben zelf ook zendamateur, niet de wijsheid in pacht hoor, en weet dat een zeer sterk verkorte antenne een hele lage impedantie heeft.

En als je zelf bezig bent geweest om een werkende antenne te maken voor middengolf dan kom je deze situatie snel tegen.

Ik heb mijn antennes eerst gesimuleerd op 70 cm, daar waren de fysieke lengtes beheersbaar en de aldaar gevonden waarden kun je praktisch 1 op 1 overzetten.

In de praktijk klopte het vrij aardig ik zat er maar een 20 Khz te laag in frequentie mee.

Dus ook de 558 antenne kun je simuleren en op schaal na maken, een mooi winter projectje om te doen.

Antennes en zo kun je makkelijk met VD draad modelleren.

Masten maak je van pollepels 👍

 

Theo

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Recently Browsing

    No registered users viewing this page.

  • Member Statistics

    • Total Members
      5,083
    • Most Online
      2,923

    Newest Member
    deKikker
    Joined
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.