Spring naar bijdragen

frank zappa op veronica


hans knot

Aanbevolen berichten

Frank Zappa – Peaches en Regalia. Zappa componeerde en produceerde bepaalde muziekjes die nog niet zo gek waren om gebruikt te worden als tune. Het nummer ‘Peaces en Regalia’ is afkomstig van de in 1969 uitgebrachte lp ‘Hot rats’. Het was Adriaan Jassies die het nummer als eindtune gebruikte op Radio Veronica in het nachtprogramma ‘Nachtklup’ in juni 1971. Het betrof het uur waarin Gerard de Vries een gastpresentator liet voorbij komen op de 192 meter.

 

 

Frank Zappa - Peaches and Regalia. Zappa composed and produced certain pieces of music which were not yet as crazy to be used as a tune. The song 'Peaces en Regalia' comes from the 1969 released album 'Hot rats'. It was Adriaan Jassies who used the song as a final tune on Radio Veronica in the night programme 'Nachtklup' in June 1971. It was the hour in which Gerard de Vries had a guest presenter taking over his show on the 192 metres.

 

Please login or register to see this link.

 

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Will Stevens:

Leuk, maar volgens mij noem je zoiets geen tune maar een 'filler'.

 

Please login or register to see this link.

 

 

In 1994 is de Zeezenderdiscografie opgezet door mij en Arno Weltens daarna, met ondersteuning van velen, is altijd het gebruik van een instrumentaal nummer waarin het programma wordt geopend dan wel gesloten omschreven als tune. Bestaat een programma uit meerdere uren en wordt bijvoorbeeld uur 1 afgesloten met een instrumentale wordt door de samenstellers die als filler omschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hans,

 

Hier verschillen we toch duidelijk van mening. Will heeft een punt. We hebben het er trouwens al vaker over gehad.

 

Je schrijft:

"In 1994 is de Zeezenderdiscografie opgezet door mij en Arno Weltens daarna, met ondersteuning van velen, is altijd het gebruik van een instrumentaal nummer waarin het programma wordt geopend dan wel gesloten omschreven als tune. '

 

Dat wil toch niet zeggen dat je toen al, in 1994, de juiste benaming gebruikte?

Het is trouwens wel een beetje "B&G benaming", want daar was Arno destijds werkzaam. En die gebruiken nog steeds vreemde benamingen. En dat zal wel nooit veranderen.

 

Pas geleden kreeg ik van iemand de volgende mail  over het foto archief van B&G:

" Je moet goed zoeken. Foto’s van de bouw van ECK 3 in het MP bijvoorbeeld staan onder “discjockey” weggeschreven.

Zo vind je het nooit meer terug natuurlijk."......................................................

 

Tja,...................................................archiveren valt niet mee en "duiden" al helemaal niet.

 

"Allemaal Fillers................"  (zie hieronder)

 

 

Dus Hans, het is gewoon een filler in jou bovenstaande stukje, BEHALVE, als het ook ook als begintune gebruikt wordt. Dan heb je gelijk, maar dan wordt de begintune toch ook als "filler" gebruikt.

Of ik heb alles sinds 1967 niet goed begrepen.

 

En tot slot, dan hebben we nog niet eens gehad over de z.g. "onderdoorloper" ( benaming van de technici a/b Norderney )

 

 

screen 410.jpg

 

Carts Reklame Jingles-018.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het heeft niets met Arno te maken  en zijn toenmalige werkgever ‘Omroepmuseum’ (over benoemen en archiveren gesproken). Wij maakten in 1969 toen we onze werkzaamheden bij de ziekenomroep in Groningen begonnen en ons verdiepten, al snel gebruik van een instrumentale bij het begin en einde van programma tune of respectievelijk begin- of eindtune te noemen. En noemden het  een filler, als het vulde bijvoorbeeld naar de top van het hele uur zonder dat er afscheid werd genomen. Let wel, 51 jaar geleden. En gezien we daar meer dan een kwart eeuw geleden de discografie mee gestart zijn en er tot nu toe twee keer in al die jaren wordt gemeend dat dit niet ‘goed is’ laten we het maar tot die omschrijving houden.

groet Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje  boos Hans?   Het Omroep Museum was geen aparte werkgever. Was gewoon in die tijd "HA"  ( Historisch Archief samen met de discotheek en dat viel onder de NOS. )

 

 

Kijk nu heb je mooi uitgelegd hoe jullie destijds tegen de zaken aan keken. Prima hoor. Maar bij de "echte" , hi, radiomakers was dat anders. 

En Groningen, was toch wel een eind weg, dat zal het zijn.  hi.

 

Maar overigens afgezien van de benaming is het goed werk waar jullie destijds aan begonnen

Maar met een blik op de toekomst, waar blijft de info op lange termijn?

 

PS. Ik ken eigenlijk maar 1 track van Zappa, de Tune van Lex in 1968 "Parels voor de Zwijnen".

Heb ik zelf gemaakt met hem.  ( hoef je niet meer op te zoeken .......................HI )

 

Luister maar :

 

Please login or register to see this link.

 

 

En dit is de track zonder Lex.

 

 

 

 

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 1
  • Treurig 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Juul Ik begrijp nu dat het voor je een probleem was in het noorden te wonen. Het was te ver weg van de rest van Nederland. Omgekeerd blijkt het 100% hetzelfde te zijn. Hoewel ik daar geen probleem mee heb.

 

Maar goed veel radiomakers hebben hun roots binnen de Minjon vroeger en ook de ziekenomroepen,  Prachtige bronnen om te groeien in het maken van radio. Daar zijn talloze voorbeelden van te noemen. Ook vanuit onze ziekenomroep in Groningen hebben velen hun weg gevonden in Hilversum en meer.

 

Trouwens alles wordt bewaard op www.soundscapes.info onder kopje zeezenderdiscografie

 

Tenslotte hebben wij 'Flower Punk' niet in de lijst opgenomen aangezien het niet kan worden gezien als een instrumentaal nummer.

Ach en het is maar goed dat meningen en smaken soms verschillen, houdt ons wakker. Boos ben ik nooit, heeft helemaal geen nut.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.