Spring naar bijdragen

Radio Signaal Moerkapelle-Zevenhuizen


Richard079

Aanbevolen berichten

Al heel lang ben ik op zoek naar opnames van Radio Signaal wat in 1984 en 1985 heeft uitgezonden in het Zuid-Hollandse Moerkapelle-Zevenhuizen. Er heeft nog een heel stuk over dit station in het FRM gestaan geschreven door Erik Hofland. Het logo was overigens hetzelfde als die van Radio Signaal uit het Vlaamse Overpelt. Ik heb dit station echter nooit zelf ontvangen terwijl ik destijds op steenworp afstand woonde. Heeft er iemand misschien nog iets van Radio Signaal in bezit of meer informatie ? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

De rede dat je het station niet kon ontvangen was dat de zender maar een klein vermogen had: men zond uit met een draadantenne dus kwam men nauwelijks verder dan paar km. Het bericht in FRM was grotendeels uit de duim gezogen en opgeklopt; het logo was gewoon gejat. Het waren gewoon middelbare schooljochies die na schooltijd wat radio maakten. Niks mis mee, dat deden tal van leeftijdgenoten in de zelfde omgeving en kon best gezellig zijn.☺ 

Maar denk hierbij niet aan het niveau van een "professionele piraat" bv. radio Centraal uit Den Haag van die tijd, vergelijk het eerder met hobbyradio.

 

Update 2-6:

Nog even gebeld met een plaatselijke ex-amateur:

De 1e zender van Signaal was heel goedkoop: "fietste" tussen de 101 en 104 Mhz. en bromde nog al. Het bereik was belabberd. Na een paar weken had Signaal hier genoeg van en beschikte men met behulp van een andere amateur over een betere zender. Antenne was echter een dipooltje uit het slaapkamerraam. (die doen qua versterking van het signaal niet echt veel) Bereik toen ca. 3-5 km.

Wel had men een leuk jinglepakket wat in elkaar wat gezet door een andere plaatselijke hobbyist. 

Uniek voor deze locatie dat ze ook wat sponsors en reclamespots hadden maar dit genereerde slechts luttele 10tjes (Hfl dus!) inkomsten. 

Omdat men steeds meer uren ging draaien verhoogde dit de pakkans en de zender is inderdaad door de RCD uit de lucht gehaald.

Na 2 weken was men terug, met een zwakkere zender(!), het hoogtepunt was echter achter de rug. Alleen nog maar op onregelmatige dagen te beluisteren gedurende nog een kwartaal, daarna was het helemaal over, met de de stille trom vertrokken.

 

Over het artikel, te vinden in FRM 85-09: Ene Erik Hofland heeft nooit "gewerkt" bij Signaal en het "team" bestond uit 2 tot max. 4 presentators. 

Hartelijk lachen moest ik om de zin: "financiele steun van de luisteraarsclub":  de teeners en twintigers van die tijd hadden wel een andere bestemming voor hun geld! Dat ging op aan kleding, auto's, brommers en uitgaan.

24 uur per dag is er van uit de slaapkamer nimmer uitgezonden of het moest een weekendje doorzakken zijn geweest als de rest van de familie van huis was. 

En er is geen "dj" geweest die ooit in een Spaanse discotheek heeft gewerkt.

 

 

Groeten van een ervaringsdeskundige

bewerkt door amateur079
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal eens informeren voor je Richard.

Het verhaal wil ik wel wat nuanceren, komt misschien wat al te negatief over: ik moet toegeven dat het wel de bedoeling en intentie was een compleet radiostation op te zetten. Maar om dit met een smalle basis wat betreft personele bezetting, content, apparatuur en financieel te realiseren dat gaat natuurlijk niet, dat breekt je dan op. 

Je moet tenslotte ook nog naar school, hebt huiswerk en bijbanen om aan geld te komen.

Ze hebben het wel geprobeerd, dat is op zich moedig en eerlijk is eerlijk dank zij Signaal stemden meer luisteraars af op lokale radio, ook nog nadat ze uit de lucht waren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.