Spring naar bijdragen

Oldies Project- A month in a life (Oct 1966)


Theo Jansen

Aanbevolen berichten

Beste Rob, 

 

Onbekend voor jou, wil nog lang niet zeggen dat het ook onbekende nummers zijn voor mensen die naar de Engelse zeezenders hebben geluisterd. Vergeet niet dat Oldies Project primair is opgezet voor de Engelse markt.

 

Als je er van uit gaat dat er destijds in de UK zo'n 100 nummers per week werden uitgebracht en dat er, in 1 jaar, maar een paar 100 daadwerkelijk de hitparade haalden, dan is het begrijpelijk dat veel nummers snel weer werden vergeten door de hoge rotatie van releases. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ze niet op de radio zijn gedraaid.

 

Ga maar eens naar de Radio London website www.biglfab40.com en kijk maar eens hoeveel van die nummers er niet in hun charts staan. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal het wat genuanceerder uitdrukken, voor Nederland, alhoewel dat niet de primaire markt is van het oldies project. Ik ben overigens absoluut niet de enige. Daar komt bij dat als er in de UK zo'n 100 nummers per week werden uitgebracht, ze lang niet allemaal gedraaid werden, nog afgezien of je ontvanger op dat tijdstip op de juiste zender stond.

 

De www.biglfab40.com ken  ik al langere tijd. Ik zoek al heel lang naar wat er allemaal wekelijks van de persen kwam en niet alleen Nederland en de UK, maar ook de USA, Canada en Australie.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp de opmerking "Ik ben overigens absoluut niet de enige" niet helemaal. 

 

Voor zover het Nederland betreft is het zeker zo dat er in de playlist nummers bijzitten die in Nederland helemaal niet uitgebracht zijn, maar als jij al lang op zoek bent naar wekelijkse releases uit o.a. de U.K., dan begrijp ik niet goed wat de klacht is, want OP geeft je dan toch een perfect maandelijks overzicht van die releases. Of je ze ook allemaal kunt vinden is iets anders. Ik krijg elke week verzoeken om nummers toe te zenden aan luisteraars die ze zelf niet kunnen vinden.

 

Niemand beweert dat al de releases in een week ook op de radio werden gedraaid. Sterker nog, het is wel zeker dat ze niet allemaal gedraaid werden. Maar als je het hebt over +/- 100 releases per week, dan heb je het over zo'n 400 nummers per maand, terwijl de OP playlist voor A month in a life maar 90 tot 100 nummers bevat. OP heeft, met de hulp van Kees Brinkerink, ongeveer 85% van alle UK releases on file en ik kan je vertellen dat het maar goed  is dat niet alles gedraaid werd, want er zat echt rommel bij.

 

Tot augustus 1967 had je een heel skala aan zeezenders, met deels ook andere formats, en het is ondoenlijk, zo niet onmogelijk, om precies vast te stellen welke zender welke nummers heeft gedraaid. Aangezien ik wekelijks ook de Big L Fab 40 draai (www.biglfab40.com) houd ik mij bij het bepalen van de maandelijkse playlist voor A month in a life zoveel mogelijk aan hun archief, wat naast de Fab 40's en climbers overigens ook een hoop opnamen van Radio London programmas bevat. De Fab 40 lijsten zijn overigens nog steeds onderhevig aan wijzigingen omdat er nog steeds nieuwe informatie binnen komt van mensen die destijds hebben geluisterd en zelfs aantekeningen hebben gemaakt. Dat ga je wel merken in de charts van Januari en Februari 1966 waar de nodige climbers aan zijn toegevoegd, die grotendeels ook terug te vinden zijn in de AMIAL playlisten.

 

Dit alles gezegd hebbende, snap ik de klacht nog steeds niet echt. Een verzamelaar van o.a. UK releases beklaagt zich er over dat er releases worden gedraaid die hij niet kent....... Waar gaat dit over?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Rob Veld:

Ik zal het wat genuanceerder uitdrukken, voor Nederland, alhoewel dat niet de primaire markt is van het oldies project. Ik ben overigens absoluut niet de enige. Daar komt bij dat als er in de UK zo'n 100 nummers per week werden uitgebracht, ze lang niet allemaal gedraaid werden, nog afgezien of je ontvanger op dat tijdstip op de juiste zender stond.

 

De www.biglfab40.com ken  ik al langere tijd. Ik zoek al heel lang naar wat er allemaal wekelijks van de persen kwam en niet alleen Nederland en de UK, maar ook de USA, Canada en Australie.

 

Rob V.

 

 

Dag Rob,

 

Ik denk dat je deze al kent? Wij kregen de wekelijkse releases  van Billboard en onze eigen dame die we in NY hadden.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Juul:

 

 

Dag Rob,

 

Ik denk dat je deze al kent? Wij kregen de wekelijkse releases  van Billboard en onze eigen dame die we in NY hadden.

 

Please login or register to see this link.

 

 

Juul

 

En zo had je in Engeland de wekelijkse release lijsten van Francis Anthony in St. Austell, maar die staan helaas niet on line.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oldies Project: Het is geen klacht, dat is een misvatting. Het is niet meer als een opmerking, met een kwinkslag. Want hoe goed ik ook op de hoogte ben van de sixties en seventies ook voor mij zitten er onbekende dingen in.

 

Vervolgens ik heb een paar fanatieke ex-veronica luisteraars die bij tijd en wijle mij mededelen dat ze songs/artiesten horen die voor hun totaal onbekend zijn. En dat kan best als je een trouwe Veronica luisteraar was.

Dan zijn er ook nog luisteraars die die jaren 60/70 niet echt bewust meegemaakt hebben, op muziek gebied wel te verstaan. De muziek van de Veronica Top 40 kennen ze wel, de tipparade ook grotendeels nog wel en dan houdt het een beetje op.

 

Juul: Ik had hem in de favorieten staan, volgens mij had je er al eens eerder op gewezen. Des al niet te min dank.

 

Rob V.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Rob Veld:

Oldies Project: Het is geen klacht, dat is een misvatting. Het is niet meer als een opmerking, met een kwinkslag. Want hoe goed ik ook op de hoogte ben van de sixties en seventies ook voor mij zitten er onbekende dingen in.

 

Je bent echt niet de enige die niet zo goed op de hoogte is van de 60's en 70's als ze zelf dachten. Dat hoor ik al ruim 16 jaar van talloze verzamelaars. Maar wellicht is "onbekend" ook niet de juiste omschrijving, want het gaat, denk ik, eerder om het gewoon vergeten van die nummers omdat ze nergens meer te horen zijn.

  

Ik heb net even een kleine analyse gemaakt van de playlist van afgelopen zondag, die van Oktober 1966. Van de 98 nummers die zijn gedraaid, waren er;

 

28 die de Engelse nationale hitparade haalden

41 die in de Big L Fab hebben gestaan als climber of new entry

en 3 andere nummers waren hits in Amerika

 

van de 26 nummers die overblijven zijn er minimaal 18 waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat ze in ieder geval op Big L en/of Caroline zijn gedraaid, omdat ik daar audio opnamen van heb. 

 

Vervolgens ik heb een paar fanatieke ex-veronica luisteraars die bij tijd en wijle mij mededelen dat ze songs/artiesten horen die voor hun totaal onbekend zijn. En dat kan best als je een trouwe Veronica luisteraar was. 

 

Natuurlijk kan dat. Sterker nog, ik kan je vertellen dat ik soms nummers hoor op OP die ik ook niet meteen herken, terwijl ik toch de hele playlist (ook van de normale rotatie) heb samengesteld. Je kunt nu eenmaal niet alles onthouden. Zelfs DJ's die destijds aktief waren kennen en hebben lang niet alles meer. 

 

Dan zijn er ook nog luisteraars die die jaren 60/70 niet echt bewust meegemaakt hebben, op muziek gebied wel te verstaan. De muziek van de Veronica Top 40 kennen ze wel, de tipparade ook grotendeels nog wel en dan houdt het een beetje op.

 

Ook dat ken ik maar al te goed. Daar staat tegenover dat die jongeren waarschijnlijk weer meer weten van bv de 90's en 00's dan mij, want toen was het met mijn interesse in muziek wel zo'n beetje klaar.

Overigens heb ik zelf de 60's ook niet bewust mee gemaakt. Ik begon me pas met muziek bezig te houden in 1972 toen ik 12 jaar oud was. Alles wat OP doet is het resultaat van research. 

 

Wat voor de één onbekend is, is voor een ander juist heel bekend. Zoek op youtube maar eens naar een nummer wat voor jou onbekend is. De kans is groot dat je een posting van het nummer vind.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijvoorbeeld "first time on you tube" 😉

 

Tja en wat betreft bekend en onbekend werk heb je natuurlijk gelijk, wat voor de 1 bekend is hoeft voor de ander niet bekend te zijn.

 

Meestal herken ik een flink aantal wel uit je playlist, maar dan komt de vraag hoe klonken ze ook al weer en heb ik ze wel in de digitale discotheek zitten.

Ik sla dan ook je playlisten op (maar dat wist je al) want als ik alles uit mijn hoofd zou moeten weten ...............

En daarom waardeer ik het project ook ten zeerste, waarvan akte.

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei Rob Veld:

Bijvoorbeeld "first time on you tube" 😉

 

Tja en wat betreft bekend en onbekend werk heb je natuurlijk gelijk, wat voor de 1 bekend is hoeft voor de ander niet bekend te zijn.

 

Meestal herken ik een flink aantal wel uit je playlist, maar dan komt de vraag hoe klonken ze ook al weer en heb ik ze wel in de digitale discotheek zitten.

Ik sla dan ook je playlisten op (maar dat wist je al) want als ik alles uit mijn hoofd zou moeten weten ...............

En daarom waardeer ik het project ook ten zeerste, waarvan akte.

 

Rob V.

 

 

maar dan komt de vraag hoe klonken ze ook al weer

 

of erger nog; heb ik wel de juiste single versie? 

 

Het komt nog al eens voor dat op cd's en zelfs vinyls lp's versies van een nummer staan die op geen enkele manier overeenkomen met de single edit. Om de juiste single versie boven water te krijgen is soms een heidens karwei. Het is ook vaak een ongewaardeerd karwei want voor veel mensen geldt dat ze het nummer hebben omdat het ergens op een cd of lp staat. Dat er voor de single hele stukken uit een nummer zijn geknipt, dat de single opnieuw is afgemixed of dat de versie die ze hebben (soms) een heropname is kan ze vaak niet schelen. Gooi dan ook nog in de mix dat er soms per land andere versies op single werden uitbracht en de verwarring is compleet.

 

Als je wilt horen hoe ze ook al weer klinken, hoef je alleen maar maar de hier aangeboden shows te luisteren, want ik streef er na om alleen maar de juiste single versies te gebruiken.

 

Nu is dit natuurlijk compleet nerd-territorium, want voor de doorsnee luisteraar maakt het allemaal niet uit. Die hoort alleen maar een leuk nummer.....

 

 

bewerkt door Oldies Project
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad. Er zijn er maar een paar die dat weten als ik zo eigenwijs mag zijn. Daar zit ik zelf ook bij. En zeker onze Ad.

 

En inderdaad, als er vaak een compilatie gemaakt wordt dan trekt de productmanager een CD uit de kast en daar halen ze dan een nummer af. Maar toen het op die CD werd gezet was het al de verkeerde........

 

Ook bijvoorbeeld, alle Tech Inn - Dinge Dong CD versies komen van een vinyl ex. uit mijn archief.  

En ook leuk, de vinyl single heb ik gemasterd op de iMAC m.b.v. ProTools bij ons in de studio. De platenmij en producer waren de master tape kwijt. Dus al je Dinge Donge draait............

 

Voor de rest is het dun gezaaid in dit land. En wij refereren wel vaak aan UK en USA persingen. Zitten nog steeds in ons hoofd, heel vreemd misschien maar zo is het.

 

Zoals de USA persing  van Time of the Season van The  Zombies

 

En de USA dj copy van House......The Animals.

 

Allebei mono.

 

Aan de andere kan, de hele meute hoort het toch niet.........en degene die het wel weten zijn nu in de 70 dus................"houdt vanzelf op".

 

 

Ook speelt vaak een rechten kwestie. En dat omzeil je soms met het opnemen van een moderne-bijna echte versie.

 

Nog iets "geks", als ik in een  bak een  single zoek kijk ik eerst altijd naar de labelkleur en dan pas naar de artiest-titel. En die kleur zo je wilt, code ,zit er nog altijd in m'n geheugen.

En dat geldt ook voor UK-USA en Ned. persingen.

En vergeet niet, zowel Ad als ik hebben die platen natuurlijk honderden-duizenden keren in onze handen gehad.

Ach ja,.....................

 

 

screen 439.jpg

screen 440.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul schreef;

 

Ook speelt vaak een rechten kwestie. En dat omzeil je soms met het opnemen van een moderne-bijna echte versie.

 

Klopt helemaal, maar dat is maar één van de manieren. Een andere is gewoon een alternate take gebruiken. In de 60's werden veel nummers in één keer opgenomen, soms zelfs op een twee sporen recorder. In dat soort gevallen ging er nog wel eens wat fout en moest zo'n nummer keer op keer opnieuw worden opgenomen.

 

Uiteindelijk werd dan de beste versie gekozen voor de single en de overige "takes" verdwenen het archief in of werden door studio medewerkers gewoon mee naar huis genomen. Als de rechten voor de juiste single versie gewoon te duur waren, werd er regelmatig gebruik gemaakt van zo'n, veel goedkopere, andere versie. In sommige gevallen waren de verschillen minimaal; bv een stukje tekst dat anders werd gezongen (zoals bv bij Pretty woman van Roy Orbison het geval was), maar in andere gevallen was het arrangement of de afspeelsnelheid gewoon helemaal anders.

 

Soms werden single versies ook gewoon anders gemixed voor een andere markt. De UK versie van Gimme some lovin' - Spencer Davis Group is anders dan de Amerikaanse versie. Idem voor The sun ain't gonna shine anymore - Walker Brothers.

 

Anderzijds zijn sommige verschillen ook gewoon niet te verklaren. In de versie van Leader of the pack van de Shangrilas die in 1971 in Engeland opnieuw werd uitgebracht was gewoon een stuk tekst ("one day my dad said find someone new") uitgeknipt. Een ander voorbeeld is The Locomotion van Little Eva waar iemand opeens op het idee kwam om voor latere her-releases handgeklap aan het nummer toe te voegen.

 

En dan is er natuurlijk nog dat verhaal van een Veronica technicus (ik noem geen namen) die wat ging rommelen met Listen to the music van Doobie Brothers waardoor de versie die in Nederland uitkwam sneller afspeelde dan de versie die de rest van de wereld kent.... 😉

 

Na verloop van tijd weet niemand meer wat nu precies de juiste single versie is....

bewerkt door Oldies Project
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat waren nog eens tijden.  Ik heb de meeste door ons gemaakte edits verzameld en op CD gezet.

En ik ben nog wel een beetje trots op mijn "Suite Judy......"

En "mijn" versie van The Stones van "Sympathy" die stiekum werd uitgebracht hier door Phonogram.

 

Please login or register to see this link.

 

En ja, de USA dj copy van "House....." Animals is ook gewoon een minuut korter......................

Ging fout bij een live optreden in de US   toen de gitarist wilde inzetten en z'n solo was d'r uit !

 

Ja, mooi die USA versie van Gimme some lovin' - Spencer Davis Group. Wij draaiden als het effe kan die versie.  Met Jimmy Miller.  Ik heb de originele USA single op United Artists toen meegenomen. ( US persing UA XW115 )

 

Maar is intussen ook op veel Amerikaanse CD 's van bijv. Rhino Records te vinden.

 

 

 

 

 

screen 440.jpg

screen 440xxx.jpg

 

 

Ik ben bij The BBC geweest en een ontmoeting gehad Met Phil Lawton.

Hij was de archivaris van Radio 1.

Z'n kamer was een waar paradijs. ( Hij zat in een Poster die ik maakte over archiveren )

Phil werd nog genoemd in een artikel in The Independant over "The Beeb"

 

"How the BBC dug for rock and struck gold"

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

Phil.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Harm ten Brink:

En ze zijn allemaal te horen op Extra AM... :D

 

Maar eerlijk is eerlijk, een paar weken geleden nog attendeerde Niels mij op een niet originele versie bij mij op de radio van een andere plaat.

Soms hoor ik het niet eens meer...

 

 

Ja, Harm , het blijft moeilijk. Ik had altijd bonje met Peter Teekamp toen ie nog Gouden Uren eed bij ons. lipe ik weer boos de studio in en z'n antwoord steevast;"  Hou toch op, niemand die het hoort"   en er zit wat in.

Alleen de freaks onder ons.

1 uur geleden zei Theo Jansen:

Mooie discussie opeens!  Daar gaat het om op dit forum. Niet alleen delen maar ook het er met elkaar over hebben. 😃

 

 

Theo,

 

Ik kan er nog uuuuuuren over door schrijven.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Harm ten Brink:

En ze zijn allemaal te horen op Extra AM... :D

 

Maar eerlijk is eerlijk, een paar weken geleden nog attendeerde Niels mij op een niet originele versie bij mij op de radio van een andere plaat.

Soms hoor ik het niet eens meer...

Het overkomt ons allemaal wel eens. Onlangs luisterde ik naar een opname van Baken 16 met Marc Jacobs die eind augustus is uitgezonden bij Mi Amigo en hij draaide een versie van "Loving things" van de Marmalade waar mijn tenen krom van gingen staan. Uit nieuwsgierigheid ben ik die titel eens gaan downloaden en van de 20 exemplaren die ik binnen kreeg waren er 14 de heropgenomen versie die Jacobs draaide.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Oldies Project:

Het overkomt ons allemaal wel eens. Onlangs luisterde ik naar een opname van Baken 16 met Marc Jacobs die eind augustus is uitgezonden bij Mi Amigo en hij draaide een versie van "Loving things" van de Marmalade waar mijn tenen krom van gingen staan. Uit nieuwsgierigheid ben ik die titel eens gaan downloaden en van de 20 exemplaren die ik binnen kreeg waren er 14 de heropgenomen versie die Jacobs draaide.

 

 

Ja, maar ter vedediging van Marc Jacobs, hij heeft de originele "tijd" niet mee gemaakt. Ten minste niet als dj heeft ie 'em heeeeeeel vaak in handen gehad denk ik. Of hij deed een "Peter Teekampje"..............................................

 

Maar ja, zouden wij dan een tik hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, CD versies zijn lang niet altijd "origineel" nog afgezien van "remakes" en lieden die proberen van mono stereo te maken wat dan gaat rond zweven. Of nog wat extra soundprocessing toevoegen, zodat het voor geen meter klinkt.

 

En over knippen gesproken, daar hebben we ook al eens een leuk draadje over gehad.

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Juul:

 

 

Ja, maar ter vedediging van Marc Jacobs, hij heeft de originele "tijd" niet mee gemaakt. Ten minste niet als dj heeft ie 'em heeeeeeel vaak in handen gehad denk ik. Of hij deed een "Peter Teekampje"..............................................

 

Maar ja, zouden wij dan een tik hebben?

 

Ik viel Marc niet aan. Het was maar een voorbeeld van hoe het ons allemaal kan overkomen. Zelfs een vakman als Keith Skues overkwam het tijdens de BBC Essex "Pirate Radio" uitzendingen in 2007. Ik heb de opname nog ergens liggen. Ik kan me dit nog herinneren omdat ik destijds nog al wat nummers aan die heren heb gegeven omdat ze ze zelf niet meer in het BBC archief konden vinden. Ik weet niet precies meer om welk nummer het ging, maar ik keek heel vreemd op omdat het één van de nummers was die ik ze had bezorgt. Achteraf bleken ze het nummer ook nog ergens op een cd te hebben (de verkeerde versie uiteraard) en die hadden ze gebruikt....

 

En ja... de tik zit bij ons.... no doubt about it!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Rob Veld:

Tja, CD versies zijn lang niet altijd "origineel" nog afgezien van "remakes" en lieden die proberen van mono stereo te maken wat dan gaat rond zweven. Of nog wat extra soundprocessing toevoegen, zodat het voor geen meter klinkt.

 

En over knippen gesproken, daar hebben we ook al eens een leuk draadje over gehad.

 

Rob V.

 

 

 

Aha, Rob, dat ben ik vergeten.  ( zal de leeftijd wel zijn)   Heb je nog een link ?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Harm ten Brink:

En zo had ik begin jaren 80 een serie LP's gekocht van het label MFP records met allerlei gouwe ouwe voor de lokale piraat waar ik werkte.

Meer dan de helft was onbruikbaar. Rechtenkwestie, zo begreep ik later maar ze waren dan ook niet duur...

 

de lokale piraat waar ik werkte

 

Dat kon wel eens dezelfde zijn als waar ik destijds een tijdje heb rond gehangen...

 

Had jij niet iets met TW?

bewerkt door Oldies Project
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.