Spring naar bijdragen

Sport op H3


radio tpot

Aanbevolen berichten

Ergens anders wordt gevraagd om opnamen voor langs de lijn op H3.

Ik wilde daar de vraag niet verontreinigen met mijn herinnering aan H3.

Maar de vraag zag ik voorbij komen en moest direct weer denken aan de geweldige invulling op H3 toen die tijd.

Alles wat er mis was aan H3 kwam op de zondag hoorbaar naar buiten.

Sport op een pop zender, zaterdag al bij de NCRV en zondag was helemaal huilen.

Meta de Vries op de ochtend en voor de vuist was er ook nog te horen met muziek wat hoogstaand zal zijn maar wat echt geen vlotte pop muziek was.

De concurrentie had gemakkelijk spel en dat blijkt ook wel toen die tijd uit vele land piraten welke toen populair waren.

Denk aan Silvana en Rozetta.

Grappig hoe een vraag deze herinneringen zo helder weer naar boven kunnen krijgen.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eens! Hilversum III was een droevige zender en alleen populair, wanneer er geen of nauwelijks concurrentie was.

Als monopolist is/was het makkelijk scoren. Frits Spits is een mooi voorbeeld. Als je als enige horizontaal op de radio bent, kan je niet anders zijn dan enorm populair.

 

Sport op Hilversum III behoeft toch enige nuance. Hilversum III heeft zich deels gespiegeld aan de Amerikaanse radio. Lange tijd werden bv. jingles van met name PAMS in Dallas geleend (gestolen, zo je wilt) en verknipt. WNOX werd versneden tot NOS. In de VS waren de populairste radiostations de Top 40-zenders, commercieel en gericht op een groot publiek. Daarbij was het gewoonste zaak van de wereld dat de programmering werd onderbroken door verslagen van grote sportevenementen. Die trekken immers ook veel publiek en zijn dus commercieel interessant. In Paradise by the Dashboard Light luisterden Meat Loaf en z'n meisje waarschijnlijk naar de zender die normaal Top 40-hits programmeerde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei radio tpot:

Sport op H3 was er omdat op de andere 2 zenders de religieuze omroepen niet wilden inschikken.

Dat heb ik dan altijd begrepen en niet omdat er een filosofie achter zat.

 

Theo

Nee, sport op H3 was er om de luistercijfers op te krikken en aan te tonen dat Veronica wel weg kon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk vond ik Radio Tour de France verschrikkelijk. Midden in de zomervakantie en dan kon je het drie weken lang zonder normale radio doen. Werd er een nummer gedraaid, zat ik al klaar met mijn cassetterecorder, kwam er halverwege het liedje alweer een demarage de boel verknollen. Zomer 1977 staat in mijn geheugen gegrift als een van mijn ergste HIII herinneringen. NU, natuurlijk, luister ik met plezier naar de programma's van destijds inclusief de destijds zo gehate RTDF. :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk ook omdat dit komt omdat je nu keus hebt, toen was dat niet zo.

De zeezenders waren er niet meer, echte concurrentie was er niet.

De Duitse radio, ok snel verder, belgen of bbc?

Ik kon toen in Emmen RTL ontvangen op de FM, toen had ik keus 👍

Ik wist toen pressies waar de uurtjes met popmuziek zaten bij de landen.

Zelfs bij de DDR radio heb ik veel naar geluisterd naar Ost rock.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Omnivoor:

Midden in de zomervakantie en dan kon je het drie weken lang zonder normale radio doen.

 

Had je een dove radio ontvanger?

12 uur geleden zei radio tpot:

De zeezenders waren er niet meer

 

Misschien in het 'verre' Drent(h)e. 

 

Kon Hilversum 3 missen als kiespijn, want er waren wel alternatieven en (natuurlijk) zeezenders in 1977.

 

Allereerst Radio Caroline was er (meestal) 24 uur per dag:

 

15th-22nd February 1977

 

259 metres

 

7.00am Mark Lawrence
10.00 James Ross
1.00pm Johnny Jason
4.00 Mark Lawrence
7.00 Johnny Jason
10.00 James Ross
1.00am Ed Foster
4.00 Martin Fisher (-07.00)

 

-------------------------------------

7th April-15th May 1977

 

319 metres

 

6.00am Mark Lawrence
9.00 Stuart Russell
12.00pm Mike Stevens
3.00 Roger Mathews
6.00 Stuart Russell
9.00 Mark Lawrence
12.00am Roger Mathews
3.00 Mike Stevens (-06.00)

 

----------------------------------------

 

19th September-22nd October 1977

 

319 metres

 

 

6.00am Mark Lawrence (weekdays)
   Dickie Allen (weekends)
9.00 James Ross (wd)
   Martin Fisher (we)
12.00pm Mike Stevens (wd)
   Mark Lawrence (Sat)
   James Ross (Sun)
3.00 Dickie Allen (wd)
   Mike Stevens (we)
6.00 James Ross (M-Th)
   Mark Lawrence (Fri-Sun)
9.00 Mark Lawrence (M-Th)
   James Ross (Fri-Sun)
12.00am Mike Stevens
3.00 Martin Fisher (wd)
   Alan the cook (we)(-06.00)
+ Fri/Sat/Sun 6-9pm, 9pm-12 mid:
   Listeners Top 30s

----------------------------------------

Please login or register to see this link.

 

 

__________________________________________________________________________________________________

Overdag Radio Mi Amigo met o.a. leuke live programma's.

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

Gedurende de avond/nacht Radio Luxembourg.

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

Ook gedurende avond/nacht AFN op de 873  en ook met een beetje condities overdag op

FM.

__________________________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________________________

In het westen ook BBC Radio One op de 247.

__________________________________________________________________________________________________

 

 

__________________________________________________________________________________________________

Ook in het westen de toen al bloeiende Haagse vrije radio.

__________________________________________________________________________________________________

 

 

 


 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-10-2020 om 17:16 zei ruudam:

Nee, sport op H3 was er om de luistercijfers op te krikken en aan te tonen dat Veronica wel weg kon.

Ik vond deze tekst op wikipedia:

 

Aanvankelijk hadden de verschillende omroepen hun eigen sportprogramma, zoals VARA's Tussen Start en Finish en AVRO's Wekelijkse Sportrevue. Hierdoor werd veel werk dubbelop gedaan en na de komst van Sport in Beeld (de voorloper van Studio Sport) op de televisie ontstond er ook behoefte aan een gezamenlijk radioprogramma. De eerste jaren werkten VARA en KRO samen aan het programma Marathon, een initiatief van Roel Rengers en Leo Pagano. Daarna voegde de AVRO zich bij het gezelschap en werd het Langs de Lijn. Die naam werd bedacht door Peek Jellema.

De eerste uitzending was in januari 1967 op Hilversum 3. In april 1979 verhuist Langs de Lijn naar Hilversum 2

 

Ik haal hier niets van luistercijfers uit, sterker nog langs de lijn begon op H3 zijn uitzendingen. De reden was dus efficiëntie, het samenvoegen van wat er al was aan sport programma's.

 

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei radio tpot:

Ik vond deze tekst op wikipedia:

 

Aanvankelijk hadden de verschillende omroepen hun eigen sportprogramma, zoals VARA's Tussen Start en Finish en AVRO's Wekelijkse Sportrevue. Hierdoor werd veel werk dubbelop gedaan en na de komst van Sport in Beeld (de voorloper van Studio Sport) op de televisie ontstond er ook behoefte aan een gezamenlijk radioprogramma. De eerste jaren werkten VARA en KRO samen aan het programma Marathon, een initiatief van Roel Rengers en Leo Pagano. Daarna voegde de AVRO zich bij het gezelschap en werd het Langs de Lijn. Die naam werd bedacht door Peek Jellema.

De eerste uitzending was in januari 1967 op Hilversum 3. In april 1979 verhuist Langs de Lijn naar Hilversum 2

 

Ik haal hier niets van luistercijfers uit, sterker nog langs de lijn begon op H3 zijn uitzendingen. De reden was dus efficiëntie, het samenvoegen van wat er al was aan sport programma's.

 

 

Theo

Ja, en?

Dat had toch niet op H3 gehoeven maar meteen op H1 of 2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.