Spring naar bijdragen

Knipsel over de Communicator (1992?)


tboneradio

Aanbevolen berichten

22 uur geleden zei Geert M.:

Ik zie bovenaan 1992 staan... 20 jaar na het stoppen van zeezender Veronica, dat zal dan 1994 zijn hé.


Ik heb dus echt even gekeken naar een indicatie van het jaar en ga uit van de informatie op radiopedia:

 

Nadat Laser haar uitzendingen had gestaakt, heeft het schip nog enkele jaren in een Portugese haven gelegen en stond het schip op de nominatie om gesloopt te worden. Juist op dat moment (1992) verkreeg Holland FM een middengolffrequentie. Omdat er in de Trintelhaven nog geen opstelplaats voor de verkregen frequentie voorhanden was, en men zo snel mogelijk wilde beginnen met uitzenden, besloot men de MV Communicator te kopen en in te richten als zendlocatie.

Nadat in 1994 bekend werd dat de Veronica Omroep Organisatie (VOO) per 1 september 1995 het publieke omroepbestel ging verlaten, werd Holland FM opgekocht door de VOO. Het station werd tijdelijk omgedoopt in "Hitradio Holland FM", en ging per 1 september 1995 verder onder de naam Hitradio Veronica. Door de overname van Holland FM beschikte Veronica niet alleen over de mogelijkheid om Hitradio Veronica in de lucht te krijgen, maar men beschikte ook meteen over een etherfrequentie. De Communicator werd officieel eigendom van Veronica.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De VOO ging hiervoor een joint venture aan met Endemol (Holland FM). Hoe het echt geregistreerd staat valt te achterhalen via het IMO nummer, alleen is het afgeschermd tenzij je lid bent.  (IMO nummer 5351923)

Uiteindelijk kwam alles op naam van "Veronica" (toen de VOO al uit het bestel was).

Overigens heette ze in de Nederlandse periode "Albatross"

 

Rob V.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De "Vereniging Veronica" kocht destijds de 1224 kHz en voorzichtig schat ik in, ook het schip.

Inderdaad kun je met het IMO nummer meer te weten komen, kost helaas euries.

 

Rob V.

 

21 minuten geleden zei Harm ten Brink:

In ieder geval HMG, Juul

Daar moest mijn factuur destijds naar toe...

 

Een naschrift. RTL, Endemol en de VOO vormden in eerste instantie HMG met dus Holland FM in de gelederen. Endemol stapte in 1996 uit de HMG. Maar dat was dus niet het einde van HMG. Dat kwam pas in 2000 toen Veronica er uit stapte en zijn eigen weg ging.

Dus zou het schip ook op naam van HMG kunnen hebben gestaan.

 

Rob V.

 

 

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grappig allemaal.

Het is louter nieuwsgierigheid mijn vraag om te kijken hoe zo iets loopt.  Was Lex er toen bij betrokken?

 

Ja, Joop...................tijdens de laatste week kwam hij vaak in onze studio "kijken".  Een soort ramptourisme.

Toen ik hem in Hilversum wel tegenkwam was ie altijd wel erg aardig..............."hoe vindt je het nu in Hilversum?"

 

Ik zei; "prima ben hier geboren en getogen...."

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 23-11-2020 om 11:52 zei tboneradio:

Gevonden bij het opruimen van wat verhuisdozen. Zo te zien uit de Volkskrant. Omdat ik toen in Groningen studeerde en mijn ouders in Westfriesland reed ik best vaak langs de ligplaats van de Communicator, bijzondere herinnering.

 

 

2020-11-23_095935.jpg

 

Dit artikel stond in De Volkskrant van 18 augustus 1994. gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op foto's uit de periode dat de Communicator in Lissabon lag, is te zien dat het schip is opgeknapt en voorzien is van twee buisvormige masten. Ik kan geen informatie vinden waaruit duidelijk wordt wat op dat moment de plannen waren met de Communicator.

Kan iemand hier meer over vertellen of eventueel een link plaatsen?

Alvast bedankt.

 

Leen1956 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Leen1956:

Op foto's uit de periode dat de Communicator in Lissabon lag, is te zien dat het schip is opgeknapt en voorzien is van twee buisvormige masten. Ik kan geen informatie vinden waaruit duidelijk wordt wat op dat moment de plannen waren met de Communicator.

Kan iemand hier meer over vertellen of eventueel een link plaatsen?

 

"Changing hands several times until August 1989 when she left UK waters to be towed to Lisbon in Portugal for fitting out by White Lance Marine Enterprises as a AM broadcast station for a Political Evangelical organisation for Romania. In July 1993 she was temporarily renamed 'Albatross' & sold for $100,000 to Old Court Shipping Corporation of Panama City, Panama under contract on 3rd June 1994 to Peparacoes Navais do Jego but the project failed"

 

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.