Spring naar bijdragen

Radio Veronica - 1974 05 28


martinja

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

 

10 uur geleden zei RobKi:

Van vijf voor, tot tien over, het hele uur kun je tegenwoordig rustig koffie gaan zetten en croissantjes opbakken

Dat ben ik helemaal met je eens, een commercial moet "blijven hangen" en dat had je met de sandwich vorm met reclame tussen de plaatjes wel want de luisteraar hoorde het spotje. Nu gaat het gros, zeker bij de TV, iets anders doen en gaat de commercial zijn doel voorbij.

Ook de impact van de commercial vind ik minder. Kijk naar de jaren 70, humor in de commercials "Niet mokke lekker wokke", het meisje met het Martini jurkje dat aan een spijketje van de stoel bleef hangen en het jurkje dat steeds korter werd toen ze wegliep, het bekende "foutje bedankt..." dat mag allemaal niet meer tegenwoordig, thanks woke!!! En dan de commercials die leuk ingezongen waren van 49R jeans, Goudhaantje, de vele sigaretten commercials die het hadden over "come to flavour...", het zijn allemaal spotjes die je nu nog steeds uit je hoofd meedreund. Nu is de commercial zakelijk, saai en overcorrect. Ik zag laatste een commercial met 3 mannen die bij de wasmachine stonden te keuvelen over de was, elke blanke man is gehuwd met een gekleurde vrouw, elke gekleurde man heeft een blanke vrouw, alle vriendengroepjes zijn divers.... correct tot in de naad, en.........saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai!!!!!!! :( 

Uiteraard zullen er wel weer opmerkingen komen dat het de mening is van de "boze witte boomer man" maar meningen verschillen, zo heb ik respect voor iedereen die anders denkt dan ik maar ik verwacht dat ook retour en niet het wijzende vingertje van foei Henk!!!!! JIJ zit fout en IK niet.

De discussie staat open...

 

Groet

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, op het gevaar af dat mensen dit ook al 'woke' vinden: ik ben in elk geval blij dat al die sigarettenreclames zijn verdwenen. Ik vind het achteraf gezien echt niet oké dat je mensen stimuleert om aan die verslavende en kankerverwekkende stinkstokken te beginnen.

 

Meer to the point lijkt me die discussie over die 'logge reclameblokken'. Is het wetttelijk vastgelegd dat je zoiets in duidelijk te onderscheiden blokken moet uitzenden? In de VS zijn ze vaak nog veel langer; toen ik daar was, werd ik er soms hoorndol van.

 

Bij Veronica ging het allemaal naadloos in elkaar over. Soms misschien ook iets té naadloos: Arend Langenberg die meteen na het weerbericht reclame maakte voor Krautboy-zuurkool. Het moet wel duidelijk blijven wanneer iets een betaalde reclameboodschap is en wanneer niet.

 

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

 

Dat ben ik helemaal met je eens, een commercial moet "blijven hangen" en dat had je met de sandwich vorm met reclame tussen de plaatjes wel want de luisteraar hoorde het spotje. Nu gaat het gros, zeker bij de TV, iets anders doen en gaat de commercial zijn doel voorbij.

Ook de impact van de commercial vind ik minder. Kijk naar de jaren 70, humor in de commercials "Niet mokke lekker wokke", het meisje met het Martini jurkje dat aan een spijketje van de stoel bleef hangen en het jurkje dat steeds korter werd toen ze wegliep, het bekende "foutje bedankt..." dat mag allemaal niet meer tegenwoordig, thanks woke!!! En dan de commercials die leuk ingezongen waren van 49R jeans, Goudhaantje, de vele sigaretten commercials die het hadden over "come to flavour...", het zijn allemaal spotjes die je nu nog steeds uit je hoofd meedreund. Nu is de commercial zakelijk, saai en overcorrect. Ik zag laatste een commercial met 3 mannen die bij de wasmachine stonden te keuvelen over de was, elke blanke man is gehuwd met een gekleurde vrouw, elke gekleurde man heeft een blanke vrouw, alle vriendengroepjes zijn divers.... correct tot in de naad, en.........saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai!!!!!!! :( 

Uiteraard zullen er wel weer opmerkingen komen dat het de mening is van de "boze witte boomer man" maar meningen verschillen, zo heb ik respect voor iedereen die anders denkt dan ik maar ik verwacht dat ook retour en niet het wijzende vingertje van foei Henk!!!!! JIJ zit fout en IK niet.

De discussie staat open...

 

Groet

Henk Kruize

Jammer dat je de term 'woke' ge (mis) bruikt. 'Woke' betekent letterlijk 'bewust' en is helaas gekaapt door lieden die alles wat links is niet zien zitten en mensen dat 'links' zelfs een scheldwoord is. 


Wat de spotjes betreft, heb je wat mij betreft helemaal gelijk dat één losse spot tussen twee plaatjes beter werkt dan die ellenlange blokken. Geldt overigens wel alleen voor (pop-) muziekprogramma's en dan met name voor de programma's waarin muziek de boventoon voert. Tijdens 'drivetime' is tegenwoordig ook in Nederland de 'Zoo' (met drie of meer mensen rond de microfoon - overgekomen van Z100 in Amerika) gebruikelijk. Daar ook nog spotjes tussendoor wordt wel érg rommelig. Overigens heb ik zelf een teringhekel aan programma's met meer dan één deejay. 

Op informatiezenders of klassieke muziekzenders past de afwisseling van twee platen met één commercial wat mij betreft bij uitstek niet. 


Eens met Wil dat een scheiding tussen 'redactioneel' en 'commercieel' duidelijk moet zijn. Dat is de functie van die pingels. Anno nu zou er dus bij Veronica dus tussen elke twee platen voor en na elke spot een pingel moeten klinken. Arend die na het bulletin nog even een commercieel lulverhaal houdt, zonder scheiding, dat kan terecht niet meer, denk ik.

 

Wrang trouwens dat Jos Brink  - vaste uuropener van Radio Veronica met zijn  Pall Mall Export - aan longkanker is overleden. 

Edwin

bewerkt door rauhfaser
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei rauhfaser:

Wrang trouwens dat Jos Brink  - vaste uuropener van Radio Veronica met zijn  Pall Mall Export - aan longkanker is overleden. 

Ook de bekende "Marlboro cowboy" onderging hetzelfde lot als Jos Brik. Ik had het trouwens over de sigarettenreclames om de impact van het spotje en niet over het product, zelf ben ik een fanatiek niet-roker, met dank aan mijn ouders. Pa en Ma rookten beiden als een schoorsteen en ik vond het zo intens smerig dat ik er nooit aan ben begonnen.

Dat "woke" correct is dat onderschrijf ik, maar in mijn visie gaat dat "correct" in commercials, films, TV series etc net een tikkie te ver. Als je b.v. "Fawlty Towers" gaat voorzien van "waarschuwing voor deze beelden want ze kunnen over de oorlog gaan" of kinderboeken gaat corrigeren, en wat al niet meer, waar stopt het dan? Het soms drammerige staat mij erg tegen, demonstraties die verboden zijn maar die toch gewoon worden gehouden, het vastlijmen etc... maar... ieder zijn visie. Als men b.v. wil dat ik Indianen voortaan Native Americans moet noemen, nou, dan doe ik dat, er is zelfs een discussie om de term "Man" en "Vrouw" te hervormen en dan krab ik mij even achter mijn oren.

Maar... desondanks alle meningsverschillen... het zonnetje schijnt hier, ga straks een lekker eind fietsen en genieten van het leven, want DAAR gaat het toch om he?

Fijne Vrijdag

Henk Kruize

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

Ook de bekende "Marlboro cowboy" onderging hetzelfde lot als Jos Brik. Ik had het trouwens over de sigarettenreclames om de impact van het spotje en niet over het product, zelf ben ik een fanatiek niet-roker, met dank aan mijn ouders. Pa en Ma rookten beiden als een schoorsteen en ik vond het zo intens smerig dat ik er nooit aan ben begonnen.

Dat "woke" correct is dat onderschrijf ik, maar in mijn visie gaat dat "correct" in commercials, films, TV series etc net een tikkie te ver. Als je b.v. "Fawlty Towers" gaat voorzien van "waarschuwing voor deze beelden want ze kunnen over de oorlog gaan" of kinderboeken gaat corrigeren, en wat al niet meer, waar stopt het dan? Het soms drammerige staat mij erg tegen, demonstraties die verboden zijn maar die toch gewoon worden gehouden, het vastlijmen etc... maar... ieder zijn visie. Als men b.v. wil dat ik Indianen voortaan Native Americans moet noemen, nou, dan doe ik dat, er is zelfs een discussie om de term "Man" en "Vrouw" te hervormen en dan krab ik mij even achter mijn oren.

Maar... desondanks alle meningsverschillen... het zonnetje schijnt hier, ga straks een lekker eind fietsen en genieten van het leven, want DAAR gaat het toch om he?

Fijne Vrijdag

Henk Kruize

 


Helemaal eens dat dingen soms doorslaan - gedoe over Fawlty Towers of tv-programma's van 100 jaar geleden - maar dat bijvoorbeeld gender tegenwoordig een bespreekbaar onderwerp is, vind ik winst. Zolang niemand maar diens mening aan mij opdringt. Zo voel ik mezelf een stuk gezonder sinds ik nog maar een keer of twee per week vlees eet dan toen zeven dagen de norm was. Maar ik ben zeer allergisch voor mensen die roepen dat ik alleen meetel als ik helemaal geen vlees eet. Als iedereen de vleesconsumptie terugbrengt tot een kwart, kunnen heel wat megastallen dicht. 

So much for 'woke'. 

Wat het zonnetje betreft, dan woon je - alleen op deze vrijdag hoor 😀 - beter dan ik want hier op Goeree-Overflakkee is het bewolking troef. Maar ja, ik ben toch aan het werk. Fijne vrijdag!

Edwin

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.