Spring naar bijdragen

VHS naar harde schijf


Jan van Heeren

Aanbevolen berichten

Beste mensen. Ben net begonnen met het digitaliseren van mijn videobanden. Gebruik daarvoor een EnVivo adapter van Aldi,  die heb ik 7 jaar geleden al gekocht (en nooit gebruikt). Ik krijg er mpeg2 bestanden mee. Voor ik nu al heel veel heb overgezet: is dit nog wel een goede methode? Als mpeg2 verouderd is of als EnVivo kwalitatief niet zo goed, dan is het zonde. Ik weet dat overzetten van mpeg2 naar een ander bestandstype kan, maar dat gaat veel tijd kosten. (En bij een proefje met dat overzetten liep het geluid al meteen niet meer helemaal synchroon.) Kortom, is er iemand die een beter product weet voordat ik alle dozen banden ga digitaliseren? Zou fijn zijn. Op internet gezocht, maar daar werd ik niet veel wijzer van. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Jan,

 

Ik gebruik de Canopus ADVC110 en ADVC300. Zijn geen goedkope omzetters, maar doen het bij mij uitstekend. Je hebt dan wel een computer met een firewire aansluiting nodig. Ze zetten de video om naar een (vrij grote) .avi file. Deze kan dan geconverteerd worden naar MPEG 2, 4 of wat dan ook. Het is ook verstandig om een videorecorder met TBC (Time Base Corrector) te gebruiken of een externe TBC te gebruiken (de Panasonic DMR-EH57 kan als zodanig gebruikt worden). Overigens is Marktplaats een goede plek om naar apparaten te zoeken.

 

Succes gewenst! Zelf heb ik al heel veel videobanden op deze manier gedigitaliseerd, (S)VHS, Video (Hi) 8, DV, Betamax, VCR, Video 2000.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een firewire PCI insteekkaartje gekocht en die in een desktop (op windows 10) geinstalleerd. Mocht je toegang hebben tot een desktop dan is dat een optie. Overigens gebruik ik ook een (erg) oude Windows XP Desktop en laptop met Firewire aansluiting om te digitaliseren, ook dat gaat prima.

bewerkt door Ben
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens, mocht je een JVC HR-DVS1 recorder kunnen vinden voor een redelijk bedrag, met een "trucje" (in de stand kopieer VHS naar DV) kun je (S)VHS banden op die recorder via de firewire uitgang afspelen, die je dan rechtstreeks met de computer kunt verbinden. Heb je ook geen Canopus nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.