Spring naar bijdragen

Een radiogrammofoon uit 1963


MvdVen

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Harm ten Brink:

Op mijn Weimar buizenradio, geïmporteerd door Dirk Verweij, staan natuurlijk Veronica, Noordzee (REM) en Extra AM...


Ik vraag me af of Dirk Verweij zeggenschap had over de frequentieschaal  met radiostations . Zo ja, dan zal hij toch zeker de concurrenten er niet op hebben gewild.
 

Toeval is dat REM Noordzee,later voor RNI Noordzee kon worden gebruikt.

 

in algemene zin is het interessant om te weten wie precies de indeling bepaalde. De techneut of de marketing man?


Salut

Leendert

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei MvdVen:

Volgens mij werden de schalen in de voormalige DDR gepland.

 

Maar wie besliste dit? De opdrachtgever, de 'designer' of de 'radio nerd' ? Daar ben ik erg nieuwsgierig naar.

 

51 minuten geleden zei MvdVen:

Verrassend weinig apparaten uit Nederland hebben echter de naam "Veronica" op hun afstemschaal staan

 

Dit verrast mij niet echt.  Veronica was volgens de gevestigde orde 'vies', illegaal', 'piraat' of welke omschrijving je er maar aan wilt geven. De gevestigde Nederlandse merken durfden mijns inziens hun handen niet te branden aan het vermelden van zeezenders op hun radioschaal. Het bedrijfsleven(Philips) liep nog erg aan de leiband van de overheid.

 

Ik vermoed een sterke lobby van de gevestigde omroepen bij Philips om vooral geen zeezender(s) op de schaal te zetten.

Let op: een vermoeden.

 

Vergelijk het maar met het in de ban doen van de PVV en FVD door gevestigde politieke partijen zoals VVD en CDA.

Dat heet tegenwoordig politiek correct, maar wat betreft  de indeling van de radioschalen bestond dat toen ook al.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei MvdVen:

Volgens mij werden de schalen in de voormalige DDR gepland. Gedurende ongeveer 1 decennium tot de frequentiewijziging van 192 naar 538 meter in de nazomer van 1972, kwamen talrijke Duitse radio's met de aanduiding "Veronica" op de markt. Verrassend genoeg werden de meeste daarvan in de voormalige DDR vervaardigd en als uitvoertoestellen vooral in de Bondsrepubliek Duitsland verkocht. Dit betreft alle ontvangers van de verkoopmerken Bruns, Quelle en VEB Stern-Radio Sonneberg. De Körting-fabrieken, na de Tweede Wereldoorlog gevestigd in Grassau aan de Chiemsee (Bondsrepubliek), fungeerden decennialang als de belangrijkste leverancier van het postorderbedrijf Neckermann. Onder de namen Körting, Neckermann-Körting, Körting-Transmare en Transmare werden veel toestellen gevonden met "Veronica" op de wijzerplaat, maar uitzonderlijk ook met "Caroline".

Verrassend weinig apparaten uit Nederland hebben echter de naam "Veronica" op hun afstemschaal staan. Enkele uitzonderingen zijn te vinden in ontvangers van de merken Philips en Erres. Een gecombineerde radio/phono set van de firma Amroh B.V. uit 1963 vermeldt ook Radio Veronica.

 

 

En Oom Dirk  deed heel veel zaken met de  "Ossies".

Tapijten en inderdaad radio's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

 

 

 

Vergelijk het maar met het in de ban doen van de PVV en FVD door gevestigde politieke partijen zoals VVD en CDA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dat is totaal iets anders dan een naam op een zoekschaal vermelden.

Waarom dit er nu bij gehaald moet worden ontgaat me.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

at is totaal iets anders dan een naam op een zoekschaal vermelden.

Waarom dit er nu bij gehaald moet worden ontgaat me.

Theo, laat het me verduidelijken.

 

Het is een vergelijking. Het gaat er om dat de 'gevestigde orde' in het bedrijfsleven(Philips) zijn handen niet wil branden aan iets waarvan ze 'denken' dat het een slechte naam heeft. Er wordt alleen gekeken naar wat 'correct 'zou moeten zijn.

 

In de politiek gebeurt dat nu ook. De VVD, CDA(lees Philips) willen zich niet inlaten(lees regeren) met de PVV/FVD(lees Veronica).

 

Ik wil er achter komen, waarom Philips zeezender Veronica niet op haar radioschaal zette, terwijl de Duisters dit meer deden. Daar moet een reden voor zijn. 

 

Ik denk dat dit voortkomt uit een conservatief bedrijf dat niemand voor haar/zijn voeten wilde stoten en daarom 'correct' bleef. En als je correct bent, dan laat je  je niet in met 'piraten', zoals Veronica.

 

En een stapje verder filosoferend: In de zestiger jaren hadden we 'zuilen'. De katholieke zuil in het zuiden was erg sterk. Philips zat in Eindhoven.  Binnen een zuil zaten  ook de politiek(KVP) en de omroep (KRO). Het is niet ondenkbaar dat vertegenwoordigers van genoemde organisaties 'druk' op Philips hebben uitgeoefend.

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Leendert Vingerling
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze discussie is vele jaren geleden ook al eens in een nieuwsgroep gevoerd. Een oud-medewerker van Philips heeft zich daar toen ook in gemengd.

Uitkomst van die discussie was dat Philips radio's produceerde voor de gehele Europese markt, en dat onder andere daarom Veronica niet op de afstemschaal werd vermeld. Veronica was naar verhouding een 'kleine' zender, en ook andere kleine (lees: zwakke) zenders werden vaak niet op de schaal vermeld, alleen de 'grote jongens'.

De in de DDR geproduceerde radio's werden vaak in opdracht van westerse importeurs gemaakt. Daardoor konden deze importeurs veelal beslissen wat er op de radioschaal werd vermeld. Een voor de Nederlandse markt geproduceerde radio kon zodoende Veronica (en/of Noordzee) op de afstemschaal krijgen.

Piet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

Deze discussie is vele jaren geleden ook al eens in een nieuwsgroep gevoerd. Een oud-medewerker van Philips heeft zich daar toen ook in gemengd.

Bedankt voor het antwoord. Lijkt me vanuit zakelijke overwegingen een logisch verhaal.

 

Salut

Leendert

1 uur geleden zei Harm ten Brink:

Ik stel me zo voor dat als ik 10.000 radio toestellen wil inkopen met mijn eigen naam er op dat een zeefdruk aanpassing zó gemaakt is.

Zo zal het destijds waarschijnlijk ook zijn gegaan met de kleine hand transistorradio's met het speciale Veronica embleem en afstemming.  Ik herinner me nog dat er werd gesuggereerd dat je Veronica er beter op kon ontvangen.

 

Salut

Leendert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Piet van der Vooren:

Deze discussie is vele jaren geleden ook al eens in een nieuwsgroep gevoerd. Een oud-medewerker van Philips heeft zich daar toen ook in gemengd.

Uitkomst van die discussie was dat Philips radio's produceerde voor de gehele Europese markt, en dat onder andere daarom Veronica niet op de afstemschaal werd vermeld. Veronica was naar verhouding een 'kleine' zender, en ook andere kleine (lees: zwakke) zenders werden vaak niet op de schaal vermeld, alleen de 'grote jongens'.

De in de DDR geproduceerde radio's werden vaak in opdracht van westerse importeurs gemaakt. Daardoor konden deze importeurs veelal beslissen wat er op de radioschaal werd vermeld. Een voor de Nederlandse markt geproduceerde radio kon zodoende Veronica (en/of Noordzee) op de afstemschaal krijgen.

Piet.

Mijn oude Philips-radio heeft "Veronica" wel op de afstemschaal staan.....

 

IMG_9374.thumb.PNG.15ff5e8e9d9d700fa0e601fa31483451.PNG

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh had ik geweten dat Martin, mijn oude Amroh Radio wat ik hem een week geleden verkocht heb, zo groot in het nieuws brengt, had ik er meer voor gevraagd haha 

Alle toestellen van het merk Körting/Neckermann zijn in de DDR geproduceerd. Op een deel van alle DDR-Radios wordt ook Caroline genoemd. Een van de reden van het vermelden is zeker het succes van deze zenders, en het NIET vermelden van Zeezenders door westerse bedrijven. Dat leverde een verkoopargument op. Als luisteraar van Veronica koop ik een Radio met "mijn" zender op de schaal.

Er zijn drie Philips Radio's bekent met Veronica en Hvs 3 op de schaal. Deze zijn geproduceerd in 67/68. Een ervan is de eerste getransistoriseerde Philetta. Zó veer ik weet zijn deze drie geproduceerd in Polen voor Philips.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14-2-2021 om 11:54 zei Harm ten Brink:

Helaas kunnen we het niemand meer vragen...

Misschien aan Gé en Arie Temmes ?

 

Zie bijgaande foto en vooral de tekst:

 

In de oorlog moesten wij de radio verstoppen, zodat de Duitsers hem niet zouden vinden en vijftig jaar later kunnen we er zelf niks meer op vinden

 

( foto uit boek  Ons kent Ons, de types van Van Kooten en De Bie)

 

 

Salut

Leendert

88D99780-D425-4802-91B4-12AD57EC3112_1_201_a.jpeg

  • Vind ik leuk 2
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veronica heeft het uiteindelijk meer dan veertien jaar volgehouden, maar bedenk wel dat er al die tijd geregeld berichten in de krant verschenen dat het einde nu toch echt nabij was. Ik kan me voorstellen dat je dan als radiofabrikant denkt: die zender zal ik er maar niet bij zetten, want volgend jaar is hij er misschien niet meer. 

 

Die zeezenders konden ook weleens zomaar van frequentie veranderen. Bij de landzenders was dat heel anders: die zaten vaak tientallen jaren op een en dezelfde golflengte, eenvoudig omdat het internationaal zo afgesproken was. Daar kon je je als fabrikant geen buil aan vallen.

 

Waarna (bijvoorbeeld) de Ossies een gaatje in de markt zagen en daarop inspeelden.

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

vor 10 Stunden schrieb thijs5326:

 

En de Philips-radio's zonder "Veronica"op de afstemschaal werden in Nederland geproduceerd......? Gr.thijs

Philips had toen in veel landen fabrieken. Velen kwamen uit Eindhoven, dat klopt. Maar ik heb bvb een Philips Radio uit Italië uit 1978. Daar staat Hilversum 3 op schaal op 675 kHz. Dit is heel zeldzaam, wegens de nieuwe frequentieindeling in 1978 staan sindsdien meestal alléén nog nummer op de schaal. Wenig Radios daarnaa hebben nog zender of plaatsnamen op de schaal staan. Bij de club van radioverzamelaars, de NVHR hebben zij een lijst, waar je kunt zien waar één radio vandaan komt. De Radio's uit Eindhoven haden naast het typenummer op het typeboord de letter E staan.

 

bewerkt door Helmut
Toevoeging
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.