Spring naar bijdragen

The MV Ross Revenge in her full glory - 123 photos


MvdVen

Aanbevolen berichten

Op de foto zie je twee draden vanaf de isolator naar de linker- en rechter reling lopen en vervolgens omhoog.

Toen ik er zat was er sprake van één draad aan de rechter reling.

Maar waar die aan de mast werd bevestigd heb ik me destijds niet in verdiept.

Ik vond het wel vreemd dat er aan het einde geen isolator was te zien, wist ik veel... 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei radio tpot:

Vreemd dat je deze tot driekwart aan de mast maakt.

En bij deze constructie mis ik de top-had, kon de stroom er nog beter ingetrokken worden.

 

Theo

Dat is natuurlijk niet helemaal zo. In principe is die overige kwart de top capaciteit. Het is natuurlijk geen "hat" die slag is dan wel weer voor jou.

Ik weet niet wie de antenne antenne ontworpen heeft maar dat er zal ongetwijfeld iets van Peter Chicago in zitten.

 

@Harm het zal niet de eerste keer zijn dat het aantal skirts punt van discussie was. Dat was destijds ook het geval bij de Jenny B.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rob Veld:

Dat is natuurlijk niet helemaal zo. In principe is die overige kwart de top capaciteit. Het is natuurlijk geen "hat" die slag is dan wel weer voor jou.

Ik weet niet wie de antenne antenne ontworpen heeft maar dat er zal ongetwijfeld iets van Peter Chicago in zitten.

 

@Harm het zal niet de eerste keer zijn dat het aantal skirts punt van discussie was. Dat was destijds ook het geval bij de Jenny B.

Ik weet niet beter dan dat de hele constructie uit de koker van Chicago komt.

De mast/antenne op de Communicator (Holland FM) heeft hij ook berekend.

Ik herinner mij nog dat NOZEMA de 1224 zender aan het afregelen waren op de dummy-load die aan dek stond maar dat de verantwoordelijkheid voor de antenne expliciet bij Chicago lag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Intussen ben ik er wel uit hoor 😃

Het is een terug gevouwen dipool waarbij de mast te lang was.

Deze antenne heeft als groot voordeel dat hij erg breedbandig is en aan een punt aan aarde zit.

Ik herinner me ook nog een hoepel (tophad) boven op de mast, het vermoeden is dat er meerdere antenne types in en aan de mast hebben gezeten.

Nozema gebruikte ook vaak een antenne van het terug gevouwen dipool type.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wordt wel vaker door elkaar gehaalt. Maar een shunt-fed antenne voed je niet op 3/4 hoogte!!!

De slant (de draad die naar de mast gaat bij een shunt-fed) loopt altijd onder een hoek en nooit parallel met de mast.

Bij een shunt-fed is er in principe maar een klein stukje inductie nodig (ook een stukje mast heeft een inductie). Een duidelijke shunt-fed antenne is die op de MEBO II.

 

 

Rob V.

 

bewerkt door Rob Veld
Verdere uitleg toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.