Spring naar bijdragen

1983


Onno87

Aanbevolen berichten

16 uur geleden zei dave76:

Jullie hadden mijn interesse gewekt dus ik ben gaan luisteren. Annette ging inderdaad echt te ver. Vanaf 20 minuten wordt de sfeer grimmiger en Joop probeert gewoon vriendelijk en respectvol te blijven maar Van Trigt drijft hem volledig naar de afgrond. Dus ik snap die schorsing wel. Bijzonder tijdsdocument wat ik nu voor het eerst hoor. Zo ken ik Annette helemaal niet maar een uniek VOO moment uit de toch al bijzondere VOO periode.

Journalisten en sletten

Dit interview op zich ging misschien wat ver, maar het was denk ik een optelsom van de frustratie bij Annette, zoals die sinds 1979 was opgebouwd. Niet professioneel dat ze één specifieke geinterviewde daarin meesleept. Ik denk dat Annette een beetje haar buik vol had van het plaatje-praatje format van de VOO. Niet voor niks schrijft De Telegraaf - al sinds begin jaren zeventig twee handen op één buik met Veronica - in bijgevoegd knipsel dat 'Van den Ende was gevraagd wat vragen te beantwoorden'. Annette wilde hem gewoon stevig interviewen. Dat is iets héél anders! In het algemeen wilde ze rond '83  journalistiek wat zwaarder werk doen. Ze had gewoon intern een grote muil moeten opzetten tegen Lex. Had ze misschien meer kunnen doen op tv en op Radio 1. Maar misschien heeft het ook in de weken voor deze uitzending intern wel geknetterd. 

Aan de andere kant was de VOO begin jaren 80 nog best rolbevestigend. Ilona Visser was een van de weinige dames die zich aan de 'huisvrouwenrol' konden ontworstelen. Realiseer je dat de meisjes die zich bij de VOO konden binnenwerken doordat ze in eerste instantie de Bumalijsten  maakten - Caroline Tensen bjvoorbeeld - door het hele (mannelijke) personeel 'BUMA-sletjes' werden genoemd. Zo'n cultuur.
Toen in in '88 bij de VARA (Radio 3) werkte, maakte Annette de overstap naar de VARA, waar ze ('nieuw licht Van Trigt' zei Ad LeComte) de opvolger van Tussen Barend en Van Dorp' ging maken, Bal Op 't Dak op zaterdagmorgen. 

In 2010 kwam ik Annette weer tegen toen ik redacteur was bij De Ochtend van 4 van de KRO. Mocht ze Katchaturian en Tchaikovski afkondigen, ook een mismatch overigens. 

Edwin

bewerkt door rauhfaser
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Onno87:

Augustus 1983:

Please login or register to see this link.

Als aanvulling de volgende info:

 

Alle programma's van 31-8-1983 van de VOO op Hilversum 1 kwamen vanaf de MS. Ingeborg vanuit Scheveningen.

Dit vanwege het feit, dat 9 jaar geleden de zeezender Veronica ( en RNI en Atlantis) het zwijgen werd opgelegd.

 

Deze maand in de programma's van De grote verwarring veel aandacht voor de terugkeer van Radio Caroline.

Na ruim 3 jaar zwijgen werden de programma's van Caroline hervat vanaf een nieuw zendschip, de Ross Revenge.

 

Gerard

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Onno87:

December 1983:

Please login or register to see this link.

Beste Onno87. Ik wil nog effe een woord van dank uitbrengen aan jou nav Dec 1983 en wel mbt tot de Grandmix 1983, waardoor er weer een luikje openging in mijn brein. Mijns inziens een van de allerbeste Grandmixen ooit en voor zover ik weet op 5'35" voor het eerst dat er een '1 versus een ander' mix wordt gepresenteerd, namelijk Gazebo's Chopin (extended version) met Dimples D.'s Sucker DJ door elkaar heen. Tegenwoordig zijn er tientallen clipjes op YouTube te vinden van door elkaar gemixte nummers, die tot een nieuw nummer leiden, maar dit was wat mij betreft een van de eerste keren dat het werd gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Omnivoor:

Beste Onno87. Ik wil nog effe een woord van dank uitbrengen aan jou nav Dec 1983 en wel mbt tot de Grandmix 1983, waardoor er weer een luikje openging in mijn brein. Mijns inziens een van de allerbeste Grandmixen ooit en voor zover ik weet op 5'35" voor het eerst dat er een '1 versus een ander' mix wordt gepresenteerd, namelijk Gazebo's Chopin (extended version) met Dimples D.'s Sucker DJ door elkaar heen. Tegenwoordig zijn er tientallen clipjes op YouTube te vinden van door elkaar gemixte nummers, die tot een nieuw nummer leiden, maar dit was wat mij betreft een van de eerste keren dat het werd gedaan.

Wat mij eigenlijk tot een vraag aanzet. Was de eerste Grandmix of In The Mix misschien aanleiding dat Lex in de Top 40 ook de thuismix introduceerde? Dat was geloof ik ook in 1983.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Juul:

Moet je effe aan Lex vragen denk ik........................

Ieder ander speculeert.


Is volgens mij niet helemaal waar, Juul. Tegenover de (wellicht vertroebelde) herinnering van Lex staat de kennis van  mensen op dit forum die de (van datum voorziene) tapes gewoon hebben liggen. Wij zijn er in 2021 nog dagelijks mee bezig. Met alle respect: Lex niet. Laten we de waarde van dit forum en de kennis van de gebruikers niet onderschatten. 


Feit is dat Lex in '83 beide initiatieven (In The Mix én de Thuismix in de Top 40) bij de VOO heeft gefaciliteerd. Vroege Thuismixen die ik me herinner zijn uit eind '83/ begin 1984: Relax van Frankie Goes to Hollywood en Owner Of A Lonely Heart van Yes. 
Rond dezelfde tijd begon Ferry Maat bij de TROS natuurlijk met de Bond van Doorstarters. Hij liep in zijn genre voor op de VOO, maar Lex haalde in december '83 via Van Inkel het Decibel-geluid binnen.  Dankzij Onno hebben we van de week het eerste VOO-programma van Van Inkel gekregen. In mei '84 (Erik de Zwart naar de TROS) volgde via Adam Curry een tweede Decibel-naam bij de VOO). En Decibel liep weer voor op de Soulshow. 

Zowel de Bond van Doorstarters als In The Mix waren een vertaling naar de radio van een fenomeen dat in het clubcircuit / de discotheken al opgang had gemaakt. 

Edwin

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Edwin,

 

Inderdaad maar je weet maar nooit toch?  Maar was meer badinerend bedoeld.

Ook ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer de hoofdzaken van sommige andere te scheiden.

Het echte tot op het oneindige op de millimeter bewaren etc. is niet zinvol.

Ook al die nieuwe oude opnamen van Veronica - zeezender download ik ook niet meer of...........het moet echt iets toevoegen. Mijn criteria zijn veel strenger geworden. En voor mij zelf bewaar ik het niet meer.

 

"archiveren is vaak ook weggooien".

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Hoi Edwin,

 

Inderdaad maar je weet maar nooit toch?  Maar was meer badinerend bedoeld.

Ook ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer de hoofdzaken van sommige andere te scheiden.

Het echte tot op het oneindige op de millimeter bewaren etc. is niet zinvol.

Ook al die nieuwe oude opnamen van Veronica - zeezender download ik ook niet meer of...........het moet echt iets toevoegen. Mijn criteria zijn veel strenger geworden. En voor mij zelf bewaar ik het niet meer.

 

"archiveren is vaak ook weggooien".

 


Ha Juul,

Ik snap je beweegredenen wel. Iedereen 'groeit' in het verzamelen (om daarna weer te krimpen). Daarnaast is voor iedereen het startpunt anders. Als je zelf onderdeel, om niet te zeggen mede-hoofdrolspeler van die geschiedenis bent geweest, zoals jijzelf, ga je er anders mee om dan mijn generatie, opgegroeid in de jaren 70 en 80, voor wie een originele opname uit je jeugd nog altijd voor een Hoera-gevoel kan zorgen. Dat geldt dan zo langzamerhand niet meer voor wéér een Top 40 uit 1985, maar wel voor de wat minder gangbare opnames, in mijn geval bijvoorbeeld AVRO of KRO op 3 uit de jaren 70. En van RNI heb ik aanmerkelijk minder dan van Radio Veronica, dus een originele Driemaster met Goot of Herrie met Ferry pik ik nog altijd graag mee. 

 

Ook het filosoferen over allerlei zaken, zoals hierboven Dave76 doet, is voor mij bij uitstek waar het forum voor bedoeld is. De mensen die dat doen, zijn juist degenen die niet alleen maar downloads binnen hengelen, maar samen het platform naar een hoger plan tillen.

 

Hartelijke groet en blijf vooral je kennis en herinneringen delen met ons liefhebbers,

 

Edwin

 


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Edwin,

 

nog een laatste reactie dan maar over dit onderwerp want het is "bezijden"  het onderwerp...................

 

Natuurlijk respecteer ik wat Dave doet. Ik heb er alleen niks mee. Maar ik merk steeds meer hier op het forum dat ik m'n interesse om te kijken begin te verliezen. Dat komt omdat ik , inmiddels 74, helemaal niks heb met bijvoorbeeld "35 jaar geleden etc".

Wel handig zo'n naam want dan hoef ik niet te kijken.....hi

Soms denk ik wel eens hoe komt dat? In het verleden heb ik al eens geschreven dat ik me met m'n 74 jaar tussen de meesten hier die aanzienlijk jonger zijn niet thuis voel. De interesses lopen gewoon uiteen. Ligt aan mij, ik weet het.

Ik ken eigenlijk maar 1 bijna "ouwe stomp" en dat is onze Hans uit het hoge Noorden. Ik zie hem als een soort generatie genoot. Die schrijft erg mooie stukjes waar ik veel in herken. Die lees ik met veel interesse.

Ik heb het wel eens het " zeezender-radio generatie verschil" genoemd. Het ligt ook aan het feit dat ik een echte geschiedenis freak ben. Op school altijd een 9 voor gehad. Dus terug in de tijd............................

Ook met m'n zendamateur zijn heb ik dat, al die veel jongere zendamateurs die het over zaken hebben die mij niet aanspreken en allemaal een 27Mhz "verleden" hebben. Heb en had  ik ook niks mee.

 

 

En nu maar weer terug naar de muziek en de radio, maar dan het liefst uit mijn periode................"je wordt ou(t)der papa" zong Koelewijn al eens.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk wel jammer Juul, maar ik snap je wel hoor.

Ik lees het op Zeuramateur ook en hoor de ondertoon in je berichten.

Wij, de jongeren ( ) tussen jouw en mij zit toch 12 jaar verschil, hebben een andere beleving van toen we puber waren.

Wel hebben we een en dezelfde tijd factor meegemaakt.

Verschil was dat jij daar op de boot zat en ik met mijn ontvangertje onder me kussen thuis.

Ik heb nooit gewild en gedacht dat ik in contact zou komen met mijn voorbeelden van toen.

Internet heeft heel veel zaken werkelijkheid laten worden.

 

Nu ik zelf een zender heb, probeer ik wel iets anders te doen, al was dat maar om in C-QUAM te gaan uitzenden.

En de techniek hier achter, hoe je met meer LF bandbreedte kunt uitzenden zonder geweld te doen aan de mono bandbreedte.

En dan vind ik het jammer dat je aangeeft dat je eigenlijk aan het afsluiten bent, nogmaals ik begrijp het wel hoor.

 

Theo

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Juul:

Hoi Edwin,

 

nog een laatste reactie dan maar over dit onderwerp want het is "bezijden"  het onderwerp...................

 

Natuurlijk respecteer ik wat Dave doet. Ik heb er alleen niks mee. Maar ik merk steeds meer hier op het forum dat ik m'n interesse om te kijken begin te verliezen. Dat komt omdat ik , inmiddels 74, helemaal niks heb met bijvoorbeeld "35 jaar geleden etc".

Wel handig zo'n naam want dan hoef ik niet te kijken.....hi

Soms denk ik wel eens hoe komt dat? In het verleden heb ik al eens geschreven dat ik me met m'n 74 jaar tussen de meesten hier die aanzienlijk jonger zijn niet thuis voel. De interesses lopen gewoon uiteen. Ligt aan mij, ik weet het.

Ik ken eigenlijk maar 1 bijna "ouwe stomp" en dat is onze Hans uit het hoge Noorden. Ik zie hem als een soort generatie genoot. Die schrijft erg mooie stukjes waar ik veel in herken. Die lees ik met veel interesse.

Ik heb het wel eens het " zeezender-radio generatie verschil" genoemd. Het ligt ook aan het feit dat ik een echte geschiedenis freak ben. Op school altijd een 9 voor gehad. Dus terug in de tijd............................

Ook met m'n zendamateur zijn heb ik dat, al die veel jongere zendamateurs die het over zaken hebben die mij niet aanspreken en allemaal een 27Mhz "verleden" hebben. Heb en had  ik ook niks mee.

 

 

En nu maar weer terug naar de muziek en de radio, maar dan het liefst uit mijn periode................"je wordt ou(t)der papa" zong Koelewijn al eens.

Ha Juul,

Toch nog even reageren. 

Ik ben nog lang geen 74, maar 'pas 53' (Daar kijken mijn kinderen heel anders tegenaan), maar ook ik was op school erg goed in en geinteresseerd in geschiedenis. Dat heeft zich ook altijd vertaald in de manier waarop ik met muziek en ook met radio ben omgegaan. Nadat ik als 8-jarige in 1975 mijn 'Big Bang' beleefde met Bohemian Rhapsody ontdekte ik al snel dat er naast de hits van nu (Nationale Hitparade en Europarade) meer was.

In 1976 waren enkele opnieuw uitgebrachte singles van the Beatles weer hits in Nederland, in 1977 ging Elvis dood en bestond 'de grammofoon van Edison'  100 jaar. Willekeurige gebeurtenissen zul je zeggen. Maar heel belangrijk voor mijn muzikale ontwikkeling en daamee samenhangend met mijn interesse in de radio.  Eén van de LP's die in de serie '100 Jaar Grammofoon' verscheen, was een verzamel-LP 'Rock Around' was met de grootste rock'n' roll -hits: Rock Around The Clock, Roll Over Beethoven, At The Hop, Peggy Sue, Blueberry Hill enz enz. . Een tante had die LP en zette hem voor mij op een bandje.
So what zul je zeggen. Maar kun je je voorstellen wat een verpletterende indruk dat op een 9-jarig jochie als mij maakte?  Vanaf 1977 kocht ik dus niet meer automatisch voor vijf gulden één singletje uit de Top 40, maar ontdekte ik dat voor hetzelfde bedrag - nou goed, soms een gulden méér -  een LP met 24 hits van The Everly Brothers (of 20 hits van Fats Domino) uit de uitverkoopbakken bij V&D kon halen. Ik dus al snel bekend met 'muziek van vroeger' en ik ontdekte dat er speciale programma's met oude muziek op de radio waren. Het Steenen Tijdperk, de Rock 'n' Roll Methode, Poster.
 
Vraag je me nu, in 2021, wat de interessantste periode uit de popmuziek is, dan zeg ik '65-'72. En dat zei ik in 1978, nog zonder heel veel kennis, ook al. Vooral nadat op Eerste Kerstdag 1977 de VOO op Hilversum III de Top 100 Aller Tijden uitzond. In vier uur tijd leerde ik in één keer Child In Time, Stairway To Heaven, One Of These Days, School, Nights In White Satin en nog zo'n veertig andere klassiekers kennen. En ik hoorde Lex, Rob, Leo en Bart voor het eerst bewust. Ergens in mijn onderbewuste zaten ze al, want tot 31 augustus stond in onze huiskamer en in de auto altijd Veronica aan. Dus als 4, 5, 6-jarige heb ik dat opgepikt. Later begreep ik ook waarom ik die jingles die ik vanaf 1978 op vrijdagavond bij Lex hoorde, en op donderdagmiddag bij Ferry, al kende. 

Op deze website zijn volgens mij - los van de 'meelifters' - mensen verenigd die soms op een bijna archeologische manier met de (radio-) geschiedenis bezig zijn. Dat de één geinteresseerd is in Radio Monique in 1985 of de VOO in 1992 en de ander meer in Joost in  1966 is daarin wat mij betreft secundair. Ik neem toch aan, Juul, dat je die gemeenschappelijke noemer herkent?

groet,

Edwin  

 

 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Juul:

Hoi Edwin,

 

nog een laatste reactie dan maar over dit onderwerp want het is "bezijden"  het onderwerp...................

 

Natuurlijk respecteer ik wat Dave doet. Ik heb er alleen niks mee. 

 

Juul,

 

Volgens mij bedoel je hier Onno mee, want hij is degene die vrijwel elke dag nieuwe programma's van de VOO deelt met ons.

 

Gerard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.