Spring naar bijdragen

Francis Dix


andre ph5c

Aanbevolen berichten

Leuk gesprek, Patrick neemt alleen niet de moeite zich voor te bereiden. Dat leidt tot een aantal pijnlijke situaties. 'Wanneer was Alfred Lagarde ook alweer overleden? 2000? Oh, 1998 alweer. Ja, ik wist dat het met Nieuwjaar was'. 

'Je kon David Bowie interviewen maar deed het niet? O, dat was begin jaren negentig, toen ie in een band speelde. Je bedoelt The Spiders From Mars?' AU.

Ik heb Patrick hier via Facebook op aangesproken, maar hij is van mening dat voorbereiding een spontaan interview in de weg staat. Nu heb ik pas 37 jaar interviewervaring, en weet dat ook, of juist,  een voorbereid interview spontaan kan zijn. Het is jouw taak als interviewer voor die ontspannen sfeer te zorgen. Voorbereiding geeft a) de geinterviewde het gevoel geeft dat die serieus wordt genomen en b ) voorbereiding helpt zowel jou als de geinterviewde over dode punten heen.

Dat dit toch een mooi gesprek werd, is wat mij betreft voor 100 procent te danken aan Francis. Dertig jaar geleden hoorde ik het niet zo en zag ik haar als een tweederangs Simone Walraven, maar zij heeft haar zaken goed op een rijtje.  

 

Edwin 

Op 8-5-2021 om 15:42 zei HadieDave:

Francis heeft nog niets ingeboet.

Zij niet, Patrick heeft nog wat te leren. (Zie boven).

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei rauhfaser:

Leuk gesprek, Patrick neemt alleen niet de moeite zich voor te bereiden. Dat leidt tot een aantal pijnlijke situaties. 'Wanneer was Alfred Lagarde ook alweer overleden? 2000? Oh, 1998 alweer. Ja, ik wist dat het met Nieuwjaar was'. 

'Je kon David Bowie interviewen maar deed het niet? O, dat was begin jaren negentig, toen ie in een band speelde. Je bedoelt The Spiders From Mars?' AU.

 

Dus jij vergist je nooit als je met iemand in gesprek bent? Knap van jou.

 

Dit vind ik nu typisch een gevalletje 'spijkers op laag water zoeken'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus "Will" jij vindt het 'spijkers op laag water zoeken' ?.

Het is geen vergissen, het is slecht voorbereiden !  Maar zo ken ik Patrick wel als oud collega bij de TROS.

En wij verschillen toch ernstig van mening. Het moge duidelijk zijn dat ik het hier opneem voor Edwin.

Hij heeft veel ervaring en over mijzelf zal ik het maar niet hebben......................

Ik bereid me ook altijd goed voor, want het staat een beetje raar als je dat niet doet en je interviewt bijvoorbeeld Engelse en Amerikaans artiesten...............Geldt trouwens ook voor Nederlandse artiesten.

 

Wat is jou ervaring dan Will ?

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei rauhfaser:

Ik heb Patrick hier via Facebook op aangesproken, maar hij is van mening dat voorbereiding een spontaan interview in de weg staat. Nu heb ik pas 37 jaar interviewervaring, en weet dat ook, of juist,  een voorbereid interview spontaan kan zijn. Het is jouw taak als interviewer voor die ontspannen sfeer te zorgen. Voorbereiding geeft a) de geinterviewde het gevoel geeft dat die serieus wordt genomen en b ) voorbereiding helpt zowel jou als de geinterviewde over dode punten heen.

 

1 uur geleden zei Juul:

Ik bereid me ook altijd goed voor, want het staat een beetje raar als je dat niet doet en je interviewt bijvoorbeeld Engelse en Amerikaans artiesten...............Geldt trouwens ook voor Nederlandse artiesten.

 

@ Edwin en Juul.

 

"Larry King Never Prepared For Interviews. Here's Why"

 

Please login or register to see this link.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je dat helemaal opzoekt Robin.....................

 

 

Het gaat o.a. met name over dit soort zaken:

"'Wanneer was Alfred Lagarde ook alweer overleden? 2000? Oh, 1998 alweer. Ja, ik wist dat het met Nieuwjaar was'. "

 

Gewoon dommigheid.

 

Sukkel is het.......................

bewerkt door Juul
  • Verward 1
  • Treurig 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Dat je dat helemaal opzoekt Robin.....................

 

Dat hoef ik in principe niet op te zoeken, want ik wist het al.

 

Toen CNN ( International/USA/ Headline News) nog neutrale nieuwszenders waren, was ik er een groot fan van, (ook) met name de programma's  "Crossfire" en "Larry King Live".

 

Vrijwel zonder enige voorbereiding, 5 tot 6 dagen per week, deed hij prachtige interviews, met gasten van diverse pluimage en ondanks (dankzij) die geringe voorbereiding ging het bijna altijd goed.

 

Het programma "Crossfire" was het schoolvoorbeeld (van ) hoe je (met een goed format***) een programma maakt voor kijkers met linkse politieke standpunten en rechtse politieke standpunten.

 

***  The show was hosted by two pundits, one of whom was presented as being "on the left" and one "on the right," to provide two sides of the political spectrum. The show usually featured two additional "left and right" guests on each topic of discussion. On some occasions only one guest was featured. Occasionally, when the co-hosts agreed on the featured topic, two guests of the opposing view would appear. More rarely, when hosts disagreed with the prevailing view of their side, they would debate someone from their own camp who agreed with it.

(Wiki)

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

Dat je dat helemaal opzoekt Robin.....................

 

 

Het gaat o.a. met name over dit soort zaken:

"'Wanneer was Alfred Lagarde ook alweer overleden? 2000? Oh, 1998 alweer. Ja, ik wist dat het met Nieuwjaar was'. "

 

Gewoon dommigheid.

 

Sukkel is het.......................

Ach, ik weet ook niet altijd in welk jaar mijn ouders overleden zijn, laat staan Alfred Lagarde, Rob Out, Gerard de Vries enzovoort.....dan ben ik maar een sukkel. Gr.thijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als Patrick aan Francis VRAAGT in welk jaar Alfred is overleden dan vraagt hij dat niet omdat hij het antwoord zelf al weet. Hij vraagt het omdat hij dat niet weet.  Ik ga toch ook niet vragen waar mijn autosleutels liggen Als ik die zelf in mijn hand heb.

 

Op 10-5-2021 om 08:36 zei rauhfaser:

Leuk gesprek, Patrick neemt alleen niet de moeite zich voor te bereiden. Dat leidt tot een aantal pijnlijke situaties. 'Wanneer was Alfred Lagarde ook alweer overleden? 2000? Oh, 1998 alweer. Ja, ik wist dat het met Nieuwjaar was'. 

'Je kon David Bowie interviewen maar deed het niet? O, dat was begin jaren negentig, toen ie in een band speelde. Je bedoelt The Spiders From Mars?' AU.

Ik heb Patrick hier via Facebook op aangesproken, maar hij is van mening dat voorbereiding een spontaan interview in de weg staat. Nu heb ik pas 37 jaar interviewervaring, en weet dat ook, of juist,  een voorbereid interview spontaan kan zijn. Het is jouw taak als interviewer voor die ontspannen sfeer te zorgen. Voorbereiding geeft a) de geinterviewde het gevoel geeft dat die serieus wordt genomen en b ) voorbereiding helpt zowel jou als de geinterviewde over dode punten heen.

Dat dit toch een mooi gesprek werd, is wat mij betreft voor 100 procent te danken aan Francis. Dertig jaar geleden hoorde ik het niet zo en zag ik haar als een tweederangs Simone Walraven, maar zij heeft haar zaken goed op een rijtje.  

 

Edwin 

Zij niet, Patrick heeft nog wat te leren. (Zie boven).

Een interviewer stelt vragen omdat hij de antwoorden zelf niet kent. Kende hij de antwoorden dan hoefde hij de vraag niet te stellen. Is het niet?  Lijkt mij een heel vreemd interview te worden wanneer interviewer alle antwoorden al kent.

 

bewerkt door HadieDave
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Patrick Kicken:

@Juuldenk toch aan je hart lieve Juul, voordat je het weet..

 

@rauhfaserEdwin, volgens mij heb ik je toch duidelijk uitgelegd op Facebook dat ik inderdaad wat steekjes liet vallen, moet kunnen in de 500 interviews die ik allemaal stuk voor stuk heb voorbereid.

 

Maar ook dat ik mezelf soms dommer voordoe dan ik ben, het is namelijk de bedoeling dat de gast optimaal tot z'n recht komt, niet ik. Niets ergens dan een interviewer die even wil laten horen wat hij allemaal zelf weet, zo iemand ben jij toch niet hoop ik? 😉 Als de gast groeit in het interview dan ben ik tevreden, hoeveel zijstapjes of opmerkingen ik daarvoor ook moet nemen.

 

Je zit hier inderdaad gewoon alsnog je gelijk proberen te halen. Veel succes daarmee 😉 Wees blij met wat ik breng en kijk er anders niet naar, als het je zo irriteert.

Dag Patrick,

Het gaat mij er niet om dat ik ook hier mijn gelijk nog een keer probeer te halen. Dit is een andere lezersgroep dan degenen die toevallig het draadje van Ron Bisschop heeft gelezen waar we dit gesprek eerder voerden. Ron zit niet op dit forum, jij wel en dat weet ik ook. Ik geef hier over van alles mijn mening, dus toen ik dit interview voorbij zag komen, leek mij dit een zinvolle toevoeging. 
Zoals ik je elders al uitlegde, werkt het inderdaad averechts als de interviewer betweterig met feitjes gaat strooien. Maar hij moet ze wel paraat hebben als de geinterviewde ernaar vraagt. Vind ik. In dit geval waren zowel Alfred's sterfdatum als Tin Machine opmaatjes naar een volgende fase in het gesprek. Ik vind het als luisteraar (en zou dat vinden als interviewer) niet prettig als ik die stap niet kan zetten zonder de geinterviewde om hulp te vragen. Dat haalt hem/ haar juist uit de flow van het gesprek.
Ik neem als interviewer wat mee van de ervaringen van anderen (ook van jou) en hoop dat anderen iets kunnen met mijn opmerkingen. Zo niet, ook goed. 

Ga vooral door met je dankbare werk. 

 

Edwin

15 minuten geleden zei HadieDave:

Als Patrick aan Francis VRAAGT in welk jaar Alfred is overleden dan vraagt hij dat niet omdat hij het antwoord zelf al weet. Hij vraagt het omdat hij dat niet weet.  Ik ga toch ook niet vragen waar mijn autosleutels liggen Als ik die zelf in mijn hand heb.

 

Een interviewer stelt vragen omdat hij de antwoorden zelf niet kent. Kende hij de antwoorden dan hoefde hij de vraag niet te stellen. Is het niet?

 

Als je iemand interviewt ga je er in zoverre blanco in dat je 'open' tegenover diens antwoorden staat. Maar je weet wel wie je tegenover je hebt. In het geval van Francis weet je duizend procent zeker dat Alfred Lagarde ter sprake komt. Je wilt van Francis weten hoe het was met hem te werken, stel ik me voor. Ik vind het persoonlijk niet netjes ten opzichte van Francis als je laat blijken dat je Alfred's sterfdatum niet paraat hebt. Patrick meent dat een dergelijke voorbereiding de spontaniteit van het gesprek schaadt, als ik hem goed begrijp. Daarover verschillen wij van mening.

 

Edwin 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei rauhfaser:

Dag Patrick,

Het gaat mij er niet om dat ik ook hier mijn gelijk nog een keer probeer te halen. Dit is een andere lezersgroep dan degenen die toevallig het draadje van Ron Bisschop heeft gelezen waar we dit gesprek eerder voerden. Ron zit niet op dit forum, jij wel en dat weet ik ook. Ik geef hier over van alles mijn mening, dus toen ik dit interview voorbij zag komen, leek mij dit een zinvolle toevoeging. 
Zoals ik je elders al uitlegde, werkt het inderdaad averechts als de interviewer betweterig met feitjes gaat strooien. Maar hij moet ze wel paraat hebben als de geinterviewde ernaar vraagt. Vind ik. In dit geval waren zowel Alfred's sterfdatum als Tin Machine opmaatjes naar een volgende fase in het gesprek. Ik vind het als luisteraar (en zou dat vinden als interviewer) niet prettig als ik die stap niet kan zetten zonder de geinterviewde om hulp te vragen. Dat haalt hem/ haar juist uit de flow van het gesprek.
Ik neem als interviewer wat mee van de ervaringen van anderen (ook van jou) en hoop dat anderen iets kunnen met mijn opmerkingen. Zo niet, ook goed. 

Ga vooral door met je dankbare werk. 

 

Edwin

Als je iemand interviewt ga je er in zoverre blanco in dat je 'open' tegenover diens antwoorden staat. Maar je weet wel wie je tegenover je hebt. In het geval van Francis weet je duizend procent zeker dat Alfred Lagarde ter sprake komt. Je wilt van Francis weten hoe het was met hem te werken, stel ik me voor. Ik vind het persoonlijk niet netjes ten opzichte van Francis als je laat blijken dat je Alfred's sterfdatum niet paraat hebt. Patrick meent dat een dergelijke voorbereiding de spontaniteit van het gesprek schaadt, als ik hem goed begrijp. Daarover verschillen wij van mening.

 

Edwin 

Dat is jouw mening. Vragen naar de bekende weg is ook niet mijn ding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Op 11-5-2021 om 14:54 zei Patrick Kicken:

@Juuldenk toch aan je hart lieve Juul, voordat je het weet..

 

@rauhfaserEdwin, volgens mij heb ik je toch duidelijk uitgelegd op Facebook dat ik inderdaad wat steekjes liet vallen, moet kunnen in de 500 interviews die ik allemaal stuk voor stuk heb voorbereid.

 

Maar ook dat ik mezelf soms dommer voordoe dan ik ben, het is namelijk de bedoeling dat de gast optimaal tot z'n recht komt, niet ik. Niets ergens dan een interviewer die even wil laten horen wat hij allemaal zelf weet, zo iemand ben jij toch niet hoop ik? 😉 Als de gast groeit in het interview dan ben ik tevreden, hoeveel zijstapjes of opmerkingen ik daarvoor ook moet nemen.

 

Je zit hier inderdaad gewoon alsnog je gelijk proberen te halen. Veel succes daarmee 😉 Wees blij met wat ik breng en kijk er anders niet naar, als het je zo irriteert.

 

Hoi Patrick,

 

Ik wil even vraag stellen over het leuke en mooie interview met Francis Dix, aan het einde van het interview heb jij het met haar over een archief in samenwerking met Jan Hoogesteijn kan jij daar meer over vertellen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6400
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    kees o
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.