Spring naar bijdragen

Rookreclames verwijderd


Rob1955

Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei Rob1955:


De geschiedenis van Veronica wordt stilletjes veranderd.

De 192radio-deugpolitie verwijdert rookreclames uit oude, originele Veronica-programma's.


Want: "roken is slecht"

192radio weet wat goed voor u is.

 

 

totalitair.PNG

 

 

Wat een onnadenkende reactie beste man.

 

Ik heb het al eens eerder geschreven hier.

Het commissariaat voor de media  heeft ons benaderd of wij "voor zover mogelijk" die reclames willen verwijderen.

En voor zover mogelijk geven we daar gehoor aan, Ad en ik hebben weken zitten knippen.

Waarom ? Omdat we het commissariaat voor de media nog wel eens nodig hebben......

 

Was niet in je opgekomen hé....

 

Ben benieuwd naar je antwoord, maar antwoorden ben je niet zo goed in heb ik gemerkt, helaas.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Martin1968:

Luister eens naar deze opname:

 

Please login or register to see this link.

 

Toen ik dit hoorde, dacht ik: Goh wat vreemd dat ze dat niet hebben gebruikt om Veronica het zwijgen op te leggen. 😉

 De STER heeft nooit rookreclames toegestaan, toch? Ook in de jaren zestig niet.

 

De tabaksproducenten waren dus aangewezen op de zeezenders. En andersom denk ik dat de inkomsten van Veronica voor misschien wel veertig procent of meer afkomstig waren van de sigarettenreclames.

 

Die allerlaatste reclame van Caballero, die leek echt bedoeld om het er nog eens goed in te stampen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

 

 

Wat een onnadenkende reactie beste man.

 

Ik heb het al eens eerder geschreven hier.

Het commissariaat voor de media  heeft ons benaderd of wij "voor zover mogelijk" die reclames willen verwijderen.

En voor zover mogelijk geven we daar gehoor aan, Ad en ik hebben weken zitten knippen.

Waarom ? Omdat we het commissariaat voor de media nog wel eens nodig hebben......

 

Was niet in je opgekomen hé....

 

Ben benieuwd naar je antwoord, maar antwoorden ben je niet zo goed in heb ik gemerkt, helaas.

Juul,

 

Het Commissariaat voor de media hebben geen bevoegdheid op het (streaming) internet, dat zouden ze wel willen.

Ik begrijp jullie overweging, maar het blijft raar dat ze druk op jullie uitoefenen terwijl ze er niets over te vertellen hebben.

 

Groet Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei nchuijg:

Juul,

 

Het Commissariaat voor de media hebben geen bevoegdheid op het (streaming) internet, dat zouden ze wel willen.

Ik begrijp jullie overweging, maar het blijft raar dat ze druk op jullie uitoefenen terwijl ze er niets over te vertellen hebben.

 

Groet Nico.

 

 

Dat weet ik Nico. Dat is zo. Maar ik gaf ook de reden waarom we dat doen. En die druk ervaren wij helemaal niet. We kijken gewoon vooruit........

Ik steek morgen nog even een sigaar (uit eigen doos) op .

 

1 uur geleden zei Will Stevens:

 De STER heeft nooit rookreclames toegestaan, toch? Ook in de jaren zestig niet.

 

De tabaksproducenten waren dus aangewezen op de zeezenders. En andersom denk ik dat de inkomsten van Veronica voor misschien wel veertig procent of meer afkomstig waren van de sigarettenreclames.

 

Die allerlaatste reclame van Caballero, die leek echt bedoeld om het er nog eens goed in te stampen.

 

Dag Will, je schrijft 

:"denk ik dat de inkomsten van Veronica voor misschien wel veertig procent of meer afkomstig waren van de sigarettenreclames."

 

Is dat een gevoel of vinger in de lucht ? (het is natuurlijk niet zo wat je schrijft maar ok)

 

Ik heb van de laatste jaren alle reclame omzetten en die bewijzen kan ik niet vinden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Juul:

Dag Will, je schrijft 

:"denk ik dat de inkomsten van Veronica voor misschien wel veertig procent of meer afkomstig waren van de sigarettenreclames."

 

Is dat een gevoel of vinger in de lucht ? (het is natuurlijk niet zo wat je schrijft maar ok)

 

Ik heb van de laatste jaren alle reclame omzetten en die bewijzen kan ik niet vinden.....

 

Ik schreef nadrukkelijk: 'denk ik misschien', dus je mag het gerust 'een slag in de lucht' noemen. (Zo luidt die uitdrukking toch? :) )

 

Ik herinner me bijvoorbeeld dat elk uur steevast met een sigarettenreclame begon, ook 's avonds, als er verder nauwelijks reclames waren, of alleen die van de eigen aandeelhouders.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Juul:

 

 

Wat een onnadenkende reactie beste man.

 

Ik heb het al eens eerder geschreven hier.

Het commissariaat voor de media  heeft ons benaderd of wij "voor zover mogelijk" die reclames willen verwijderen.

En voor zover mogelijk geven we daar gehoor aan, Ad en ik hebben weken zitten knippen.

Waarom ? Omdat we het commissariaat voor de media nog wel eens nodig hebben......

 

Was niet in je opgekomen hé....

 

Ben benieuwd naar je antwoord, maar antwoorden ben je niet zo goed in heb ik gemerkt, helaas.

Vanuit historisch standpunt is dit erg. Je hoort niet meer wat er toen werd uitgezonden. Men gaat toch niet niet vragen aan bibliotheken om uit hun archieven alle bladzijden uit kranten en tijdschriften te scheuren waar er toevallig een advertentie stond voor sigaretten of sigaren? Gaat men dan vragen aan tv-stations die films uit de jaren 40-50-60 programmeren om alle beelden te verwijderen waar er gerookt wordt? Het zullen korte films worden.

 

En... er zou minstens een waarschuwing moeten komen aan het begin van het programma: "de informatie van vroeger over sigaretten werd speciaal voor u verwijderd". Dan weet men tenminste dat er geen origineel programma volgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei bert ree:

Vanuit historisch standpunt is dit erg. Je hoort niet meer wat er toen werd uitgezonden. Men gaat toch niet niet vragen aan bibliotheken om uit hun archieven alle bladzijden uit kranten en tijdschriften te scheuren waar er toevallig een advertentie stond voor sigaretten of sigaren? Gaat men dan vragen aan tv-stations die films uit de jaren 40-50-60 programmeren om alle beelden te verwijderen waar er gerookt wordt? Het zullen korte films worden.

 

En... er zou minstens een waarschuwing moeten komen aan het begin van het programma: "de informatie van vroeger over sigaretten werd speciaal voor u verwijderd". Dan weet men tenminste dat er geen origineel programma volgt.

Ik herinner me het 'jubileum' van 25 jaar na het stoppen van de zeezenders, augustus 1999, toen 'het oude Veronica' twaalf dagen lang live uitzond - met toestemming van het toenmalige ministerie van WVC geloof ik nog - op een middengolfzender vanuit Laapershoek. Daar werden ook veel oude programmabanden gedraaid, tussen de live-programma's door. Elke historische show begon met een 'disclaimer' dat de volgende opname 'feiten en situaties bevatte die niet meer van toepassing zijn'. Aanvankelijk zaten de sigaretten en shag er nog gewoon in, na drie of vier dagen waren die vervangen door meeuwen. Het bleek dat Ad last minute alle banden had doorgespoeld en op de plekken van de sigaretten 'ruitertjes' tussen de banden had gestopt om aan te geven waar de fader omlaag moest en de meeuwen omhoog. Vijf jaar later, op 828, volgde opnieuw zo'n programmaserie en was de tabak preventief verwijderd. Nog weer later, op Radio 192, in het programma Flashback, waren elk weekend twee historische uren bewerkt en gemonteerd. Dat was natuurlijjk een heel andere werkwijze dan in 1999, toen Ad en Juul 24/7 radio maakten, bewust met de oude analoge apparatuur en ze voor snelheid moesten kiezen om de evenementenvergunning niet halverwege te verliezen. 
Ik vind die censuur zelf heel jammer en ik geef vanuit het belang van historische perspectief de voorkeur aan de complete tapes, maar heb begrip voor de keuze van Ad en Juul.

Bert, wat jij aanhaalt is onderdeel van een veel bredere discussie - kan een seksistische James Bond uit 1964 nog wel, moeten Sjors en Sjimmie nog in de bieb liggen, feitelijk de discussie over de Beeldenstorm - maar het is niet aan pensionados Juul en Ad om die strijd met de overheid aan te gaan. Die kiezen voor het beschikbaar stellen van de historische audio binnen de mogelijkheden en hebben inderdaad het CvdM wellicht nog weleens nodig. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik geloof niet dat ik op mijn 74ste nog op de barricades sta. Dat hebben die mannen in hun jonge jaren genoeg gedaan. 

 

Edwin

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Edwin,

Een heel heldere en evenwichtige uiteenzetting !  

Je schrijft:

"Nog weer later, op Radio 192, in het programma Flashback, waren elk weekend twee historische uren bewerkt en gemonteerd".

 

Ik heb toen die Flashback prog. gemonteerd vanaf DAT op een MD  en daar kon je op een "frame" nauwkeurig monteren en de sigaretten moesten er toen uit omdat Radio 192 via de ether uitzond.

 

En dat wij de programma's via de stream laten horen vinden we leuk, maar hoofdzaak is wat mij betreft zijn de masters waar alles nog gewoon inzit en die historische opnamen blijven gewoon bewaard bij B&G.

Dus ze gaan niet verloren.

 

In mijn geval vind ik het jammer als mensen opnamen aanbieden zonder het live nieuws, dat vind ik veel historischer ! Dat zet alles in de tijd.

 

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

In mijn geval vind ik het jammer als mensen opnamen aanbieden zonder het live nieuws, dat vind ik veel historischer ! Dat zet alles in de tijd.

 

Het taalgebruik in die nieuwsuitzendingen van onder andere Radio Veronica (jaren 60/70) is volgens de huidige 'taalpolitie' (vaak) niet politiek correct, dus pak de schaar alvast maar weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei Robin Westhof:

 

Het taalgebruik in die nieuwsuitzendingen van onder andere Radio Veronica (jaren 60/70) is volgens de huidige 'taalpolitie' (vaak) niet politiek correct, dus pak de schaar alvast maar weer.

 

Daar heeft het Commissariaat voor de Media niets mee te maken, en terecht, natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar Heren, Dames & overigen, luisteren we nu voor de reclames naar 192 Radio?

Missen we nu echt wat aan die tabaksreclames?

Of luisteren we voor de muziek en/of een legendarische DJ?

 

Plaatje maar weer!

 

Rob V.

 

 

 

bewerkt door Rob Veld
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rob Veld:

Maar Heren, Dames & overigen, luisteren we nu voor de reclames naar 192 Radio?

Missen we nu echt wat aan die tabaksreclames?

Of luisteren we voor de muziek en/of een legendarische DJ?

 

Plaatje maar weer!

 

Rob V.

 

 

 


Ik heb elke vorm van nuance, en begrip voor de positie van Juul en Ad aangebracht in mijn tekst hierboven. Maar uiteindelijk zijn wij het op dit forum er allemaal over eens dat we de 'content' willen horen in de oorspronkelijke context. Dus met reclame voor Pall Mall en Drum en nieuwsbulletins waarin over 'negerleiders' wordt gesproken.  Dat vindt Juul ook, als ik voor hem mag spreken. Hij en Ad kiezen vanuit hun positie echter voor de best werkbare stellingname. Dus maar het zekere voor het onzekere om gedoe te voorkomen. Zoals ik al zei, op zekere leeftijd laat je die barricades aan anderen over.

 

Edwin

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig heb ik indertijd via de 1584 wel gewoon complete programma's kunnen uitzenden met rook reclame. Was een jubileumjaar dus zal wel 2009 zijn geweest. Overname van Radio 192. Toen kon het dus wel. Zelfs gewoon via de ether. Daar is nog de 1 kW buizenzender een maandje voor ingezet. Nooit iets van gehoord.

Ik ben tegen het bewerken van historische programma's. Als je dat niet aan de autoriteiten kan uitleggen is er iets mis. 

 

Beste Juul, het pleasen van clubs als CvdM en AT heeft weinig zin, ze doen toch wat ze willen.

Maar misschien hengelen jullie naar eigen vergunningen of subsidie......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Rob Veld:

Maar Heren, Dames & overigen, luisteren we nu voor de reclames naar 192 Radio?

Missen we nu echt wat aan die tabaksreclames?

Of luisteren we voor de muziek en/of een legendarische DJ?

 

Plaatje maar weer!

 

Rob V.

 

 

 

 

 

Inderdaad Rob.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Rob Veld:

Voor alle duidelijkheid, ik heb het over tabaksreclames, ik heb geen nieuwsbulletins genoemd!!! De titel van dit draadje is namelijk "Rook reclames verwijderd". 

 

Rob V.

Juul zelf gaf aan dat hij in het kader van de volledigheid in veel opnames ook de nieuwsbulletins mist. helemaal mee eens, want die horen óók bij de historische context.
Robin Westhof reageerde vervolgens dat áls je over Pall Mall struikelt je ook wel de schaar in de nieuwbulletins kan zetten. Dat laatste is met de oren van nu zeker ook waar.

Rob1955, de 'aanstichter' van dit draadje (en bedenker van de titel 'Rookreclames verwijderd') is overigens de enige die zich in de levendige discussie niet meer heeft gemengd, nadat hij zich nogal laatdunkend over de '192 deugpolitie' had uitgelaten, met een verwijzing naar het woord 'totalitair'. 

Gelukkig zijn wat bedachtzamer opererende mensen met het topic op de loop gegaan. 

Edwin 
 

bewerkt door rauhfaser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei rauhfaser:

Robin Westhof reageerde vervolgens dat áls je over Pall Mall struikelt je ook wel de schaar in de nieuwbulletins kan zetten. Dat laatste is met de oren van nu zeker ook waar.
 

 

Ik vind dat een kromme vergelijking.

We hebben het hier niet over 'politiek correct' taalgebruik.

 

We hebben het over de tabaksindustrie. Het doel van deze reclames was om mensen (ook jongeren) aan het roken te krijgen en te houden.

 

Ten overvloede: tabak is uitermate verslavend. Als je eenmaal begint, is het voor veel mensen moeilijk stoppen. En op de lange duur kun je er mogelijk longkanker van krijgen.

 

Natuurlijk werd daar toen wat minder zwaar aan getild dan tegenwoordig. Je moet die historische reclames dan ook intact laten en zorgvuldig bewaren. Maar om ze keer op keer te herhalen op een internetradiostation waar mensen dagelijks naar luisteren? Ook van sigarettenmerken die nog steeds verkrijgbaar zijn?

 

Ik kan me voorstellen dat het CvdM daar zijn bedenkingen bij heeft.

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.