Spring naar bijdragen

1986


Onno87

Aanbevolen berichten

Op 3-2-2022 om 19:08 zei Tippie:

Ik vind liever een groot, wat rommelig pakket met soms een dubbel programma erin, dan dode links naar programma's die ik graag had willen horen.

We hebben het hier over iemand (Tim) die iets aardigs gedaan heeft voor iemand anders (Jan). Waarom komt daar zoveel kritiek op?

Volgens mij kwam de kritiek vooral op het oorspronkelijke bij elkaar geraapte mapje, en ergens snap ik dat ook wel. Begrijp me niet verkeerd, hier spreekt een hoarder pur sang en ik moet volgens mij 175 jaar worden om alles wat ik inmiddels heb verzameld aan beeld- en geluidsmateriaal te kunnen zien en horen, maar doordat er zó veel wordt gedeeld in één keer, zie je door de bomen het bos door het bos de bomen niet meer.

 

Een mooie, niet eerder verschenen/gedeelde uitzending raakt ondergesneeuwd in een lawine van 'hebben we al'. In dat opzicht is het een goed discussiepunt: wil je liever alles stukje bij beetje verzamelen (en zo elke nieuwe aanwinst de waardering geven die het verdient), of gewoon in één klap veel aangeleverd krijgen (en zo een groot deel van het totale plaatje in bezit hebben, om lekker van tijd tot tijd doorheen te grasduinen).

 

Altijd lastig om daarin die keuzes te maken. Ik dacht zelf altijd 'hoe meer, hoe beter', maar anno nu merk ik (op heel veel plekken) dat dat een beetje zorgt voor situaties als het einde van 'Raiders of the lost Ark'. Je weet wel: heel de film draait om een artefact met goddelijke krachten, moet dringend onderzocht worden enzovoort, en uiteindelijk zie je in één shot waar het ding in een doos ergens een depot ingerold wordt, en ver, VER achterin weggezet wordt. Dat ene shot en het verhaal eromheen, dat zegt eigenlijk alles. Dat moeten we misschien ook niet willen.

 

Maar hoe het wel moet, geen idee. Het is nog altijd aan de barmhartigheid van de mensen die de moeite namen een bandje al die jaren te bewaren, de moeite nemen dit te digitaliseren en te verspreiden, en die dit vervolgens uit de offline-stand willen houden door reuploads en vernieuwde manieren van delen.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

(sorry, lange reactie)

 

Het verschil met het 'Hangar 51'-pakhuis in 'Raiders' is dat daar waarschijnlijk een door een archivaris samengestelde kaartenbak stond met een index: kaartjes waarop werd verwezen naar de juiste kast en plank om het gezochte UFO-onderdeel of religieuze artefact snel terug te kunnen vinden. De fora en clubs van het Radiotrefpunt bevatten ruim 28000 discussies zonder index, enkel opgedeeld in een aantal brede categorieën. De zoekfunctie levert door het enorme aantal posts vaak zo veel hits op, dat gericht zoeken lastig en tijdrovend is.

 

En in een pakhuis lossen voorwerpen niet na een week of een maand in het niets op. Hier ben je, als je geïnteresseerd bent in een bepaald programma, of houdt van een bepaalde omroep of periode, bijna altijd afhankelijk van geluk en geduld, of van de vrijgevigheid èn de archiveringskwaliteiten van een aardige forumgenoot.

 

Ik ben nieuw hier. Bij het doorzoeken van de oudere discussies, de afgelopen weken, heb ik uit het jaar 1985 (een jaar waarin ik veel naar de radio luisterde) tot nu toe pas tien losse programma's gevonden waarbij de links nog werken. Daarom ben ik erg blij met dit gevarieerde pakket vol leuke herinneringen. En er zitten dan wel dubbelen tussen (keurig per maand ingedeeld), maar té veel is het niet. Je hebt echt geen extra leven nodig om 110-120 radioprogramma's te kunnen horen: als ik er elke dag één beluister tijdens het thuiswerken of het eten en de afwas, kan ik ze dit jaar makkelijk allemaal horen.

 

Oude Nederlandse radioprogramma's zijn momenteel nog te moeilijk te vinden op het internet. Er zijn, voor zover ik weet, nog maar weinig sites waar je afleveringen van een specifiek programma bij elkaar kunt vinden. Dat wordt de komende decennia vast beter (denk aan de website van Peter van Bruggen, de Dik Voormekaar-uploads van Tade Smedes op YouTube, of het prachtige Superclean Dreammachine-archief in The Internet Archive), maar het is enorm zonde dat al die duizenden programma's die hier aangeboden zijn, weer in een zwart gat verdwenen zijn. Wat mij betreft (maar wie ben ik, ik ben hier net) zijn reguliere verzameltopics, vooral voor de nieuwelingen hier, net zo belangrijk als losse posts met nieuwe aanwinsten.

 

Tussen september 2016 en juli 2017 plaatsten dave67, Onno87 en een aantal anderen in de club 'Top 40' honderden Top 40-uitzendingen in een discussie genaamd 'VOO Top 40 verzameltopic'. Ik was best teleurgesteld toen ik vorige week, na het doorlopen van zestien pagina's vol posts, tot de conclusie kwam dat ALLE links dood waren. Ik durf Dave of Onno niet te vragen of hij wil overwegen om nog eens zo'n topic te starten voor iedereen die er vijf jaar geleden niet bij was. Niet alleen omdat hen dat veel tijd zal kosten, maar ook omdat ik niet als hebberig wil overkomen. Want daarmee verklein ik de kans dat ik nog geholpen wordt als ik een specifiek programma wil aanvragen dat ik echt graag wil hebben.

 

(tl;dr: Van alles wat graag.)

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, vanalles. Dankjewel voor het aanbod! 😊

 

Ik zal eerst verder gaan met het doorlopen van de oude posts, en noteren wat hier al eens geplaatst is, voor ik serieus programma's ga aanvragen. Zelfs in posts uit 2012 kom ik nog werkende links tegen. En zo voorkom ik meerdere discussies over hetzelfde onderwerp.

En wie weet komt er ondertussen iets binnen dat ik zocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Tippie:

Je hebt echt geen extra leven nodig om 110-120 radioprogramma's te kunnen horen: als ik er elke dag één beluister tijdens het thuiswerken of het eten en de afwas, kan ik ze dit jaar makkelijk allemaal horen.

 

Met zo'n beperkte interesse, zou mij dat (natuurlijk) ook lukken.

 

Maar er zijn hier ook forumleden die vele duizenden uren hebben gedownload.

 

In een topic van 5 jaar geleden had ik uitgerekend, dat ik toch wel een jaar of 30 bezig zou zijn om (vrijwel) alles af te luisteren, ondanks het veel selectiever downloaden, is dat nu al opgelopen tot een jaar of 50!.

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.