Spring naar bijdragen

Eindelijk het 192 transistor radio'tje


Pd2pk

Aanbevolen berichten

Ik heb Juul al even een mailtje gestuurd Harm , 1332 komt ook door ik moet het toestelletje wel in de goede richting draaien,  dat komt door dat ferriet staafje ( antennetje ) Verder komen er nu 17.00 uur redelijk wat zenders door , een foto leuk Harm mocht je andere foto's willen hebben geen probleem groeten uit Zuid scharwoude van Peter 

57 minuten geleden zei radio tpot:

Ja dat zijn mooie fondsen Peter!

Je zou toch wel een stuk of 4 zenders moeten kunnen horen in N Holland.

 

Theo

Ja die 4 of 5 zenders lukt prima ook wat Engels in de fading dat valt mij echt alles mee op dat kleine toestelletje,  ook de kerntjes niet verdraaid ik laat het mooi zo het is misschien nog te verbeteren maar het is mooi zo Theo zo blijft het onversleuteld dit ontvangertje 

Groet Peter 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mocht je de radio willen afregelen . Forum, lid "Rob68"  heeft in 2014 het volgende geschreven en samen met de hier boven geplaatste foto kun je dat doen.

 

tekst: © Rob68

 

=============

Overigens kom je als het moet zonder kennis en apparatuur ook een eind hoor. Met het rode trafootje regel je de oscillatorfrequentie, dus als je een bekende zender op de goeie plek ontvangt is het goed (genoeg). Geel is een MF trapje (bijna altijd 455 kHz). Afregelen op maximale ontvangststerkte. De zwarte idem, die zit vlak voor de detector. Daar kun je met een multimeter de signaalsterkte meten. Wel trim-schroevendraaiers gebruiken en voorzichtig zijn want die kerntjes zijn breekbaar. 

Blijven er nog twee trimmers op de afstemcondensator over. Eén voor de oscillator en één voor de afstemming van de eerste kring. Vaak is het alleen nodig die tweede een beetje te verstellen (op max. ontvangst). Controleren bij hoge en lage frequentie en de stand voor optimale ontvangst van beide kiezen.

Oscillator precies instellen en geen meetapparatuur? Zet er een digitale MG radio naast en ontvang daarmee het signaaltje van de oscillator. Dus als je transistorradio op 540 kHz zou moeten ontvangen volgens de schaal, dan moet z'n oscillator op 540 + 455 kHz zitten en dat signaaltje kun je op die tweede radio oppikken.

Verder moet je er eigenlijk nog op letten dat je daadwerkelijk de hele band kan ontvangen en dat dus 'alles' op de goede plek zit wat inhoudt dat je moet spelen met de rode trafo en die ene trimmer. Maar met dit soort radio's zit dat er meestal niet ver naast. Als je het echt goed wilt hebben dan moet je de hele procedure dus een paar keer herhalen en op zoek gaan naar het optimale resultaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Juul , ik kwam dit in een zoektocht ook tegen , ja ik moet zeggen dat de vingers nog niet jeuken om af te regelen ......

Toch sla ik de afregelwijze wel even op , beter mee verlegen als om verlegen. 

En op een regenachtige zondagmiddag ....

 

      Groeten van peter 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Pd2pk:

Bedankt Harm wat leuk , ik ga het bekijken zodra het on line staat,  ik zag Rafaella Carra er staan dus nog even geduld , jullie komen hier zonder antenne nog prima door , zonder enige storing , good Work top , groeten peter. 

Moet je even de browser verversen want Rafaella staat er niet meer op...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Als kind had ik zo'n radiootje maar liet hem vallen toen ik een bal gooide en toen deed hij het niet meer. In die tijd ging iets dat stuk was in de vuilnisbak, zo'n spijt van, 52 jaar later... Misschien vind ik er ooit nog eens een dus nu moet ik het nog even doen met jullie foto's! Dat Veronica gevoel raak je nooit meer kwijt hoewel ik stiekem ook wel eens naar Radio Noordzee luisterde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.