Spring naar bijdragen

Welk merk FM zender is dit?


harveyfm

Aanbevolen berichten

De vraag staat ook op het zeur amateur forum, en radiogolfje zal vast wel antwoorden.

Als hij het niet weet...

Please login or register to see this link.

Wel weet ik dat ik geen zendamateur ben, die hier bij wil zijn, wat een ongelikte beren zeg.

We doen niet aan 3 meter spul, geen wonder dat er steeds minder mensen zendamateur willen worden.

 

Theo

Fout hersteld van het forum.

bewerkt door radio tpot
Fout hersteld van het forum
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had een klein ''bakkie'' eind jaren 70 voor de 3 meter inderdaad. Ik ben verre van een expert: maar

als ik zo naar de plaatjes kijk lijkt mij het een zelfbouw-projekt met 3 a 4 makkelijk te vervangen secties. 

Op Please login or register to see this link.  bijvoorbeeld zie je onderdelen als 'pallets' , 'housing' etc. die vergelijkbaar zijn met bovenstaand. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei radio tpot:

De vraag staat ook op het zeur amateur forum, en radiogolfje zal vast wel antwoorden.

Als hij het niet weet...

Please login or register to see this link.

Wel weet ik dat ik geen zendamateur ben, die hier bij wil zijn, wat een ongelikte beren zeg.

We doen niet aan 3 meter spul, geen wonder dat er steeds minder mensen zendamateur willen worden.

 

Theo

Fout hersteld van het forum.

 

 

Ja Theo.

 

Maar het vervelende is nu dat veel van die z.g. "3 mtr. amateurs en bakkies" zendamateur worden". Daar is niks op tegen maar ze nemen vaak de mentaliteit mee...................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Omnivoor:

Ik had een klein ''bakkie'' eind jaren 70 voor de 3 meter inderdaad. Ik ben verre van een expert: maar

als ik zo naar de plaatjes kijk lijkt mij het een zelfbouw-projekt met 3 a 4 makkelijk te vervangen secties. 

Op Please login or register to see this link.  bijvoorbeeld zie je onderdelen als 'pallets' , 'housing' etc. die vergelijkbaar zijn met bovenstaand. 

Maar volgens dat principe zijn ook de fabriekszenders opgebouwd.

 

Er is een ding waar ik mij het hoofd over breek en dat is de PLL, de DS9034PCX is geen goedkope jongen, vroeger niet en nu ook niet. Ik vraag me af of een zelfbouwer hiervoor zou kiezen.

 

Vervolgens het aantal fabrikanten van FM exciters en zenders/eindtrappen is talrijk. Ik vrees dat de fabrikant dan ook niet boven tafel komt.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei radio tpot:

Wel weet ik dat ik geen zendamateur ben, die hier bij wil zijn, wat een ongelikte beren zeg.

Die vind je overal. Negeren is het beste.

5 uur geleden zei Harm ten Brink:

Ja, ik ken dat soort types, denken de wijsheid in pacht te hebben want ze zijn tenslotte zendamateur.

Is in elk hobby domein het geval. Lekker in hun waan laten.

 

Als ik de foto's bekijk zie ik MFM500 - 500W power amplifier op een print gedrukt. Da's iets meer dan 5W. En als ik de Please login or register to see this link.  bekijk klopt het ook wel dat dit erin zit, de plaatjes komen overheen. Al moet ik wel zeggen dat ik 500W en dan passief gekoeld met een plaatje (dat me niet al te groot lijkt) wel krap gedimensioneerd vindt.    Grts Eric

bewerkt door Eric
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Eric:

Die vind je overal. 

 

Als ik de foto's bekijk zie ik MFM500 - 500W power amplifier op een print gedrukt. Da's iets meer dan 5W. 

Please login or register to see this link.   Grts Eric

 

Dan moet er nog een voedings paneel bij zijn.

Het koelblokje doet eerder denken dat het voor klein vermogen bedoelt is.

Ik denk aan het merk CBT de 50 of 100 watt versie voor lokale omroep.

Waarom daar aan? Die zagen er uit als zelfbouw projecten.

 

Theo

bewerkt door radio tpot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of het slim is met zo'n ding 500W RF te maken is een andere vraag (nog los van het feit dat het met een antenne eraan geknoopt en zonder licentie illegaal is). HarveyFM geeft aan dat het een 5W stuurzender is. Misschien wel als zodanig te gebruiken, maar dat is het dus niet (van origine). Grts Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei radio tpot:

Ja ik zie wel dat er maximaal 500 watt uit kan komen, maar niet zonder een propere koeling.

Vuistregel is dat je nooit alles op het maximale belast, das vragen om warmte problemen.

Zoals het hier zit heeft het heel kalm aan ingesteld gestaan, en zo zou ik het ook doen.

 

Theo

Ja maximaal, maar dan wel met 8 Watt input. Als ik het goed begrijp geeft de exciter 5 Watt en dan wordt het al minder. En als je het drain voltage nog eens verlaagd wordt het nog minder.

De bouwer/fabrikant had wel een voorliefde voor RF Gain Ltd.

Wat betreft dat de exciter standaard niet als zender kan werken .............. goed mogelijk dat dat wel kon, kwestie van schakelen. De Amplifier is 50 Ohm in en uit. Dan gaat het dus om het harmonische filter achter de exciter te schakelen.

 

Wat ook een feit is, is dat het een al wat gedateerde zender is gezien de minimale directe uitlezingen.  Tja CBT .................. Italianen hebben er ook een handje van om zo te bouwen.

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei andre ph5c:

Het lijkt wel een zelfbouw kast met een verzameling modules van het merk R.V.R,

iets als dit maar dan met een extra trapje om 5 watt te maken en een rds module.

 

Please login or register to see this link.

 

Dit lijkt er inderdaad heel sterk op.  Hartelijk dank andre ph5c !

 

Dank aan iedereen voor jullie input.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-8-2021 om 13:44 zei andre ph5c:

Het lijkt wel een zelfbouw kast met een verzameling modules van het merk R.V.R,

iets als dit maar dan met een extra trapje om 5 watt te maken en een rds module.

 

Please login or register to see this link.

Das een goeie Andre! RVR is namelijk ook een FM zender fabrikant. Het geheel zou daar best eens vandaan kunnen komen. De vraag zou dan zijn of hij origineel is, of dat er in is "gespit".

 

Rob V.

bewerkt door Rob Veld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Rob Veld:

Das een goeie Andre! RVR is namelijk ook een FM zender fabrikant. Het geheel zou daar best eens vandaan kunnen komen. De vraag zou dan zijn of hij origineel is, of dat er in is "gespit".

 

Rob V.

De middelste print is zeker een R.V.R stuur trap , deze vaker gezien en in handen gehad.

De power module ( rechtse print ) is bij nader zoeken een module van RFGAIN LTD de mfm 500,  Please login or register to see this link.  ken ik zelf niet.

De linkse print is een RDS module, maar weet geen fabrikant, denk van chinese fabrikaat.

 

bewerkt door andre ph5c
tekst aangevuld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei andre ph5c:

De middelste print is zeker een R.V.R stuur trap , deze vaker gezien en in handen gehad.

De power module ( rechtse print ) is bij nader zoeken een module van RFGAIN LTD de mfm 500,  Please login or register to see this link.  ken ik zelf niet.

De linkse print is een RDS module, maar weet geen fabrikant, denk van chinese fabrikaat.

 

Waarvan ik denk dat die RDS module er later ingebouwd is. Maar het is en blijft speculeren ...........

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6379
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ray Robinson
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.