Spring naar bijdragen

Yacht in distress; "Moonraker". Radio Caroline broadcast.


Martin Pronk

Aanbevolen berichten

A Sunday afternoon in 1978 or 1979. I was listening to Radio Caroline when suddenly a DJ made a distress call

to the Coast Guard that there was a little yacht named “Moonraker” in trouble near the radio ship. Is there anybody

out there who has a recording of that event?

I know it was a Sunday because I tuned in to listen to Rev. Toornvliet’s religious  broadcast.

I was telling this story to my grandchildren and it would be fun to support this with the real thing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, Hans Hendriks said:

*) 
Bron: Please login or register to see this link.

 

Zondag 1 september 1974
Nadat de deejays van Radio Caroline "A night of peace" hadden gevierd en vele toepasselijke songs de revue hadden laten passeren, werden om zes uur in de ochtend van 1 september 1974 de uitzendingen van Radio Mi Amigo heropgestart. Die dag bleek dat een groot aantal programmatapes niet aanwezig was en derhalve oude programmabanden werden gedraaid. Voor de eerste keer werd die dag de Joepie Top 50, in presentatie van Peter van Dam, gedraaid. Een deel van de middagprogrammering werd live vanaf de MV Mi Amigo gepresenteerd door Tony Allan en Peter van Dijken, waarbij Tony naast zijn landstaal ook uitstekend in het Nederlands en Frans de platen af- en aankondigde. De bemanning van de Mi Amigo kwam, de eerste dag na de invoering van de anti-zeezenderwet al meteen positief in het nieuws door het redden van de bemanning van een zeilschip, de Moonraker, die dicht bij het zendschip slagzij maakte. In de programma's werd, om zeven minuten over half zes in de middag door Tony de kustwacht opgeroepen: "Een motorboot, genaamd Moonraker, met als thuishaven Londen, is in moeilijkheden geraakt en ligt momenteel langszij ons zendschip. Men poogt een touw vast te maken aan ons schip. We hebben ze reeds voorzien van voedsel en ik vraag de luisteraars contact te maken met de kustwacht."      Om drie minuten na acht uur in de avond riep Tony andermaal om assistentie: "Onze kapitein zou het op prijs stellen als een boot van de kustwacht de Moonraker zou begeleiden naar een haven, want het weer wordt steeds slechter. De mensen aan boord van de Moonraker zijn behoorlijk zeeziek." Niet veel later kwam er inderdaad een reddingsboot vanuit Walton on the Naze om de Moonraker te begeleiden naar een veilige haven.

 

**)
Caroline-19740901-1900-2000-TonyAllan-(HelpingMoonrakerInTrouble)
Caroline-19740901-2000-2100-TonyAllan-(HelpingMoonrakerInTrouble)
Please login or register to see this link.  

 

groet, Hans

Dank Hans. Curieus, het was dus in 1974. Maar ik hoorde het toch echt 4 of 5 jaar later. Ik woonde toen in Engeland en stond de auto te wassen met de autoradio aan. Toeval dat het ook een zondag was. Wellicht was het in een programma met een terugblik. Wanneer werd "From a point at sea to the circles in your mind, this is the new Radio Caroline" en Loving Awareness geintroduceerd? Want dat was wat ik toen ook hoorde. Bestond dat al in 1974?

Groeten, Martin

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Martin Pronk:

Dank Hans. Curieus, het was dus in 1974. Maar ik hoorde het toch echt 4 of 5 jaar later. Ik woonde toen in Engeland en stond de auto te wassen met de autoradio aan. Toeval dat het ook een zondag was. Wellicht was het in een programma met een terugblik. Wanneer werd "From a point at sea to the circles in your mind, this is the new Radio Caroline" en Loving Awareness geintroduceerd? Want dat was wat ik toen ook hoorde. Bestond dat al in 1974?

Groeten, Martin

 

*)
- Op zondag 14 september 1975 (ruim één jaar later) was er opnieuw een jacht in de problemen. Zowel Radio Mi Amigo als Radio Caroline zonden hierover berichten uit.
- From a point at sea,... en Loving Awareness waren er al in 1974.
- In 1976 zond Radio Mi Amigo, wekelijks op zondag, tussen 16:30-17:00 uur een terugblik uit met de naam "De geschiedenis van de zeezenders". Ik heb zo niet paraat of daarin de betreffende "distress call" opnieuw is uitgezonden. Maar goed,... je luisterde naar Radio Caroline schreef je.
- Veel meer kan ik op dit moment niet bijdragen als antwoord op jouw vraag. Wellicht heb jij nog wat aanvullende en specifieke informatie? Welke maand van 1978/1979? Welke golflengte van Radio Caroline? Dominee Toornvliet was in 1979 te beluisteren op Radio Caroline.

 

groet, Hans

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Martin Pronk:

A Sunday afternoon in 1978 or 1979. I was listening to Radio Caroline when suddenly a DJ made a distress call

to the Coast Guard that there was a little yacht named “Moonraker” in trouble near the radio ship. Is there anybody

out there who has a recording of that event?

I know it was a Sunday because I tuned in to listen to Rev. Toornvliet’s religious  broadcast.

I was telling this story to my grandchildren and it would be fun to support this with the real thing.

Mijn eerste idee was 1 september 74 ofwel zondag 14 september 75 tijdens het vvvr programma.

Hans bevestigt ondertussen mijn vermoeden dat het de Moonraker was op 1 september 74. De oproep om 17u37 bij Mi Amigo hoor ik evenwel niet op de opname (zie op het einde) maar wel om 20u03 wel in het programma van Tony Allan bij Caroline.

Dominee Toornvliet was in 1974 al te horen op Mi Amigo en zat op 1 september om 18u tot 18u35 en daarna Mike Moorkens tot 19u. Peter van Dijken gaf wel Peter Pan op als naam op 1 september 74.

 

De jingles van The new radio Caroline werden meer in het begin van de jaren 70 gebruikt dan op het eind.

 

Het lijkt me dat dit 1974 was. En rondom 31 augustus werden regelmatig fragmenten van vroeger te horen.

 

 

Please login or register to see this link.   1727-1801 1.9.74

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 hours ago, Hans Hendriks said:

 

*)
- Op zondag 14 september 1975 (ruim één jaar later) was er opnieuw een jacht in de problemen. Zowel Radio Mi Amigo als Radio Caroline zonden hierover berichten uit.
- From a point at sea,... en Loving Awareness waren er al in 1974.
- In 1976 zond Radio Mi Amigo, wekelijks op zondag, tussen 16:30-17:00 uur een terugblik uit met de naam "De geschiedenis van de zeezenders". Ik heb zo niet paraat of daarin de betreffende "distress call" opnieuw is uitgezonden. Maar goed,... je luisterde naar Radio Caroline schreef je.
- Veel meer kan ik op dit moment niet bijdragen als antwoord op jouw vraag. Wellicht heb jij nog wat aanvullende en specifieke informatie? Welke maand van 1978/1979? Welke golflengte van Radio Caroline? Dominee Toornvliet was in 1979 te beluisteren op Radio Caroline.

 

groet, Hans

Dank, Hans, voor de info. Ik heb verder geen specifieke informatie, te lang geleden. Ik weet wel dat ik ergens las dat Caroline weer in de lucht was en heb er toen naar gezocht op de autoradio. Dat was de enige radio die ik nog had voor de middengolf. Misschien vergis ik me toch en was het Toornvliet die ik hoorde.

18 hours ago, Hans Hendriks said:

*) 
Bron: Please login or register to see this link.

 

Zondag 1 september 1974
Nadat de deejays van Radio Caroline "A night of peace" hadden gevierd en vele toepasselijke songs de revue hadden laten passeren, werden om zes uur in de ochtend van 1 september 1974 de uitzendingen van Radio Mi Amigo heropgestart. Die dag bleek dat een groot aantal programmatapes niet aanwezig was en derhalve oude programmabanden werden gedraaid. Voor de eerste keer werd die dag de Joepie Top 50, in presentatie van Peter van Dam, gedraaid. Een deel van de middagprogrammering werd live vanaf de MV Mi Amigo gepresenteerd door Tony Allan en Peter van Dijken, waarbij Tony naast zijn landstaal ook uitstekend in het Nederlands en Frans de platen af- en aankondigde. De bemanning van de Mi Amigo kwam, de eerste dag na de invoering van de anti-zeezenderwet al meteen positief in het nieuws door het redden van de bemanning van een zeilschip, de Moonraker, die dicht bij het zendschip slagzij maakte. In de programma's werd, om zeven minuten over half zes in de middag door Tony de kustwacht opgeroepen: "Een motorboot, genaamd Moonraker, met als thuishaven Londen, is in moeilijkheden geraakt en ligt momenteel langszij ons zendschip. Men poogt een touw vast te maken aan ons schip. We hebben ze reeds voorzien van voedsel en ik vraag de luisteraars contact te maken met de kustwacht."      Om drie minuten na acht uur in de avond riep Tony andermaal om assistentie: "Onze kapitein zou het op prijs stellen als een boot van de kustwacht de Moonraker zou begeleiden naar een haven, want het weer wordt steeds slechter. De mensen aan boord van de Moonraker zijn behoorlijk zeeziek." Niet veel later kwam er inderdaad een reddingsboot vanuit Walton on the Naze om de Moonraker te begeleiden naar een veilige haven.

 

**)
Caroline-19740901-1900-2000-TonyAllan-(HelpingMoonrakerInTrouble)
Caroline-19740901-2000-2100-TonyAllan-(HelpingMoonrakerInTrouble)
Please login or register to see this link.  

 

groet, Hans

Mooi hoor Hans, dank.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Omnivoor:

Dank allen voor bovenstaande info

erg interessant om te lezen

Leuk weetje: als je in de UK  999 draait (of 112 (werkt ook!))

dan is 1 van de VIER keuzes als de centrale vraagt 'Emergency, which service?'': de Coast Guard

(naast pliesie, ambu en brandweer)

 

Omni ;) 

vroeger was het in België 900 dan is het 100 ambulance of 101 politie geworden, maar nu is het 112 maar 100 101 werkt ook nog.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-8-2021 om 19:28 zei Hans Hendriks:

*) 
Bron: Please login or register to see this link.

 

Zondag 1 september 1974
Nadat de deejays van Radio Caroline "A night of peace" hadden gevierd en vele toepasselijke songs de revue hadden laten passeren, werden om zes uur in de ochtend van 1 september 1974 de uitzendingen van Radio Mi Amigo heropgestart. Die dag bleek dat een groot aantal programmatapes niet aanwezig was en derhalve oude programmabanden werden gedraaid. Voor de eerste keer werd die dag de Joepie Top 50, in presentatie van Peter van Dam, gedraaid. Een deel van de middagprogrammering werd live vanaf de MV Mi Amigo gepresenteerd door Tony Allan en Peter van Dijken, waarbij Tony naast zijn landstaal ook uitstekend in het Nederlands en Frans de platen af- en aankondigde. De bemanning van de Mi Amigo kwam, de eerste dag na de invoering van de anti-zeezenderwet al meteen positief in het nieuws door het redden van de bemanning van een zeilschip, de Moonraker, die dicht bij het zendschip slagzij maakte. In de programma's werd, om zeven minuten over half zes in de middag door Tony de kustwacht opgeroepen: "Een motorboot, genaamd Moonraker, met als thuishaven Londen, is in moeilijkheden geraakt en ligt momenteel langszij ons zendschip. Men poogt een touw vast te maken aan ons schip. We hebben ze reeds voorzien van voedsel en ik vraag de luisteraars contact te maken met de kustwacht."      Om drie minuten na acht uur in de avond riep Tony andermaal om assistentie: "Onze kapitein zou het op prijs stellen als een boot van de kustwacht de Moonraker zou begeleiden naar een haven, want het weer wordt steeds slechter. De mensen aan boord van de Moonraker zijn behoorlijk zeeziek." Niet veel later kwam er inderdaad een reddingsboot vanuit Walton on the Naze om de Moonraker te begeleiden naar een veilige haven.

 

**)
Caroline-19740901-1900-2000-TonyAllan-(HelpingMoonrakerInTrouble)
Caroline-19740901-2000-2100-TonyAllan-(HelpingMoonrakerInTrouble)
Please login or register to see this link.  

 

groet, Hans

 

Wat een mooie opnames Hans van een bijzondere dag. Ik ben gestopt met krakende middengolf opnames te verzamelen want ik heb al een paar duizend uur, maar dit is leuk om te beluisteren en te hebben.

bewerkt door Albatrosstudio
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.