Spring naar bijdragen

DAB autoradio


Juul

Aanbevolen berichten

22 minuten geleden zei Juul:

Er zit in mijn nieuwe auto een radio met behalve FM ook DAB.

 

Maar kan ik op die DAB elk station horen uit het land die DAB "uitzend"?  Of snap ik het niet.

Is er iemand die mij dat kan uitleggen op een simpele manier.......................?

 

DAB wordt uitgezonden op band 3, de vroegere TV kanalen 5 t/m 12.

VHF dus, en beperkt bereik, net als FM.

Wil je buitenlandse zenders ontvangen dan moet je naar Midden of Langegolf, voor zover ze er nog zijn.

 

FM en DAB, het is kortzichtigheidsradio waar je eigenlijk allen maar wat radio uit je eigen omgeving an ontvangen.

Tot het van de MG afging heb ik vroeger veel geluisterd naar BBC Radio 1, 247, later 285 en 275 meter.

 

Het was maar goed dat tijdens de Veronica periode MG nog dominant was, want op FM was het niet meer dan paar meter over de duinen geweest.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De verwachte reactie van Ruud... even een inhoudelijke waar je misschien wat meer aan hebt.

 

Er zijn zeg maar vier netwerk actief. De landelijke zenders van de NPO, de landelijk commercielen, het MTV netwerk en de regionale zender. Hier vind je een actueel overzicht:

 

Please login or register to see this link.

 

De eerste drie netwerken zijn landelijk te ontvangen. Mijn ervaring in de auto is dat de PO het beste is te ontvangen, de commercielen iets minder en het MTV netwerk het minst. Als je van het ene verzorgingsgebeid van de zender naar de andere rijdt merkt je daar niks van. Overschakelen naar een andere frequentie zoals bij FM is niet nodig. Het gaat naadloos in elkaar over.

 

Naast de landelijke zenders zijn er ook nog de regionalen die alleen zijn te ontvangen in hun verzorgingsgebied.

 

En wil je buitenlandse zenders kunnen ontvangen? Of in het buitenland Nederlandse zenders kunnen ontvangen? Dan is internet een uitkomst. Ik rij al een paar jaar in een auto met FM/DAB+, maar ook met internet. En eigelijk gebruik ik alleen nog maar het laatste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind DAB+ een echte radio vooruitgang, Vincent heeft al uitgelegd hoe de lagen werken.

Dat is belangrijk om te weten, want in de regionale kleine lagen gebeuren leuke dingen.

Ik kan hier meer dan 110 zenders ontvangen op mijn kofferradio in de keuken.

En echt er zit voor elk wel wat bij, zo veel keus en zo veel smaken.

( een nieuwe auto heb ik nog nooit gehad en dat zal ook wel niet gebeuren denk ik 😃 )

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei musicmaster40:

Je kan alleen de DAB zenders ontvangen die in het gebied uitzenden waar je op dat moment rijd. Eigenlijk net zoals FM maar dan met andere techniek. Je kan hier in Nederland dus bijvoorbeeld geen Franse DAB zenders ontvangen. Is dat wat je bedoeld Juul?

 

 

Ja, dat bedoel ik. Is mij nu duidelijk. Dank je wel.

Beste vrienden,

 

Dank voor jullie uitleg.  Ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden maar ja, DAB zit er nu eenmaal in dus ben ik aan het kijken.  De DAB lijst in de auto is lang. Maar zijn dat dan de zenders die ik op dat ogenblik kan ontvangen?

 

 

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Juul:

 

 

De DAB lijst in de auto is lang. Maar zijn dat dan de zenders die ik op dat ogenblik kan ontvangen?

 

 

Juul

In principe wel. Het handigste is de autoradio te laten zoeken naar de zenders zodat je ook echt de zenders krijgt die op dat moment signaal hebben in jouw omgeving. Bij mij wil er soms wil er nog wel eens een lokale zender in de lijst blijven "hangen" als je een grote afstand aflegt met de auto (bijvoorbeeld lokale Haagse radio kan ik dan niet ontvangen in Gelderland maar staat de zender nog wel in mijn lijst).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik ben blij dat er nog een goede AM (middengolf) ontvangst in mijn auto zit. Heerlijk, lekker gekraak en in tunnels en bruggen even geen ontvangst. 648 kHz Caroline, is niet te overtreffen. 1332 kHz Extra AM, prima. 918 kHz Monique ook leuk en zo voorts. En iedere keer weer even tunen, want ja, na x kilometer is de ontvangst weg (behalve Caroline, die hoor je door de hele Benelux). Moderne auto dat wel. Je kent het wel, alles geïntegreerd (Radio, Boordcomputer, Navigatie, Telefoon, Klok) maar gelukkig was het ontwerpteam niet vergeten dat er nog middengolfzenders zijn. En nog een goede ontvangst ook.  Top dus. Grts Eric

bewerkt door Eric
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ja ik heb hier een heleboel Kofferradio's, vooral die wat grotere Duitse verzamel ik, dus ik ken de uitdrukking.

Mooie uitdrukking, zo'n ding lijkt wel wat op een kleine koffer.

5 uur geleden zei Eric:

En ik ben blij dat er nog een goede AM (middengolf) ontvangst in mijn auto zit. Heerlijk, lekker gekraak en in tunnels en bruggen even geen ontvangst. 648 kHz Caroline, is niet te overtreffen. 1332 kHz Extra AM, prima. 918 kHz Monique ook leuk en zo voorts. En iedere keer weer even tunen, want ja, na x kilometer is de ontvangst weg (behalve Caroline, die hoor je door de hele Benelux). Moderne auto dat wel, maar gelukkig was het ontwerpteam niet vergeten dat er nog middengolfzenders zijn. En nog een goede ontvangst ook.  Top dus. Grts Eric

Lang geleden, toen ik ook op DAB zat had ik bijna een DAB autoradio gekocht. Bij de Saturn, die adverteerde ermee. Ik vond een Sony met naast DAB ook FM en jawel MG. Voor 125 Euro, leek me redelijk. Maar ze hadden m niet op voorraad, dus koop ging niet door.

 

MG komt erg ver, waarschijnlijk zijn er nu condities.

Ik test regelmatig de 828, (want die heb ik nog) en hoorde vandaag een zender uit Rusland, St Peterburg van maar 10 kW en 2 Engelsen, Smooth met 270 W en BBC Asia met 200 W, allemaal een beetje door elkaar.

Was wel met een autoradio, blijft het gevoeligst.

bewerkt door ruudam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6380
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    DB96
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.